Drážní úřad začíná řešit, proč na některých nádražích strojvedoucí často chybují
Státní dozor se chystá také v Brně a v Libni.
Poříčany jsou první železniční stanicí, kde začal Drážní úřad provádět státní dozor. Důvodem je vysoký počet projetých návěstidel zakazujících jízdu za poslední rok. Kontrola má ukázat, zda nejsou ve stanici například nevhodně umístěná návěstidla.
„Stanice byla identifikována jako rizikové místo s nejvyšším počtem projetých návěstidel zakazujících jízdu za uplynulý rok. Předmětem státního dozoru je prověření viditelnosti návěstidel a celkové situace v daném úseku trati,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.
Cílem dozoru je přijmout taková opatření, aby se snížil počet mimořádných událostí v této stanici. V Poříčanech za třináct měsíců chybovali strojvedoucí osmkrát, ve stanici došlo loni i k jedné z největších nehod na české železnici. Drážní úřad přehled stanic, kde došlo k nejvyššímu počtu pochybení, představil v březnu na takzvané bezpečnostní komisi ministerstva dopravy.
Strojvedoucí a člen Federace strojvůdců Antonín Sehnal tehdy uvedl, že Poříčany patří dlouhodobě k problémovým stanicím. „Je v oblouku a návěstidla jsou vidět zcela na poslední chvíli v momentě, kdy již není možné vlak zastavit. Návěstidla jsou umístěna tak, že je extrémně snadná jejich vzájemná záměna,“ uvedl Sehnal.
Chyba je u strojvedoucích, říká Správa železnic
Podle něj Správa železnic totálně rezignovala na zvýšení bezpečnosti při projektování rekonstruovaných stanic. „Problémy lze velmi triviálně odstranit již ve fázi projektu buďto vložením opakovacích předvěstí před „neviditelná“ návěstidla nebo zřízením přenosu znaku návěstidla na lokomotivu prostřednictvím vlakového zabezpečovače. Obě možnosti jsou desítky let používány, ale v posledních pěti letech je jejich používání záměrně a zcela nelogicky plošně omezováno,“ dodal Sehnal.
Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda v březnu uvedl, že statistika mimořádných událostí pouze podle stanic může podávat velmi zjednodušující a neúplný obraz. „Vždy je nutné zkoumat vlastní děj mimořádné události a její příčiny,“ uvedl Gavenda. Pokud jde konkrétně o nedovolené jízdy drážních vozidel kolem návěstidel s návěstí zakazující jízdu ve stanici Poříčany, ve všech případech byla podle něj zjištěna odpovědnost na straně zaměstnanců dopravce.
Drážní úřad nebude řešit jen Poříčany. „Stejné dozory se plánují na dalších místech, která byla analýzou identifikována jako riziková s opakovaně projetými návěstidly zakazujícími jízdu, primárně Brno hl. n. a Praha-Libeň,“ dodala Straková.