Drážní úřad začíná řešit, proč na některých nádražích strojvedoucí často chybují

Návěstidla v Poříčanech. Foto: Pavel NěmecNávěstidla v Poříčanech. Foto: Pavel Němec

Státní dozor se chystá také v Brně a v Libni.

254 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Surovec

Kdeže jsou doby, kdy existovala odborná skupina pro analýzu nehodových událostí, kde se řešila např. možnosti selhání člověka v řidicíh systémech, ale také i optimalizace řízení dopravy a bezpečnostích systémů obecně.
Proto odkazuji na práce Doc. PhDr Marie Majerové CSc tehdy pracovnice Železničního zdravotnictví SJhzD. To by dnes nic neprošlo. Na to ale nemáme dostetek času a prostoru. Hlavně by to nikdo nezaplatil.
Klasickou konkrétní ukázkou je zavedení předpisu D3, který byl uveden i proti závěrům této skupiny. Následně mám v paměti hned 2 nehody (tehdy kategorie 4 a 5) na trati Čičenice – Volary.

zaosai

Poříčany není dobrá stanice.Dřív tam byla aspoň vynikající hospoda,ale kojejově a s návěstidly stojí pořád za houby.V podstatě se to tam moc od roku 1972 moc nezměnilo z pohledu strojvedoucího.

Petr S.

Jestli jsou světla na žel. semaforech tak vyblitý, jak ukazuje fotka, tak se moc nedivím, jestli to občas někdo projede. Na silnicích si taky člověk často užije „švandu“, zejména se značením.

Practicus

Tak zrovna ty Poříčany, kdy je kódovaná jen 0. 1. a 2. kolej a to ještě až od půlky stanice,tak se není co divit

lesov

Je to jasný, strojvedoucí jsou hrdinové a nebojí se smrti. ☠️

martin

Nechť se soudruzi z Dr,.inspekce zeptají Pejana… a budete mít bezpečnostní rešerši v cuku letu :o))

Martin z topírny

Páni od SŽ by se někdy měli na těch lokomotivách projet, než nařídí svým mluvčím vydávat tak hloupá vyjádření do světa. Je to ostudné, jak arogatní šéf tu organizaci řídí… Styl mluvy, komunikace… My nic, Naše železnice… a všichni dopravci a strojvedoucí jsou mizerové, co dělají jen problémy. Proč zmizelo stovky opakovacích předvěsí… – např. z 2x pokrouceného Brna hl.n. ? Proč je čím dál více úseků bez kódu VZ…? – většinou po rekonstrukci, která by měla bezpečnost zvyšovat, ne ji ubližovat Proč čím dál víc přibývá nepřehledně umístěných návěstidel – např. kvůli architektům, či okolním stavbám – vjezd do… Číst vice »

dolf

Protože na centrální komisi MD rozhoduje učitel matematiky pan magistr a zakazuje obnovovat kodování, a další věci, že bude ETCS (kdy????), aby se prý ušetřilo. při tom se jedná o cca 1-2% z ceny stavby.

Pavel Skládaný

Zoufalé. Mj. Martinovu poslední odrážku si coby cestující „užívám“ téměř denně a potvrzuji, že dodržování jízdních dob osobními vlaky mezi Lesnou a Židenicemi je pouze cárem papíru. Výsledkem miliardové rekonstrukce je zde „zvýšení“ rychlosti za 80 na 30-40 km/h a ujíždění navazujících autobusových spojů. Oslovil jsem řadu pomazaných hlav, ale narážím na totální nezájem, všechno „je v pořádku“ a „podle normy“. Koordinátor IDS JMK mi pro jistotu neodpověděl vůbec. Přemýšlím, jakou hodnotu dnes ještě má zdravý rozum…

Vlastimil Kocurek

To budou prověřovat něco, co ve skutečnosti je evidentně chybné – tedy ne podle předpisů, ale ve skutečnosti – prostě nepřehledné. To měli prověřit po prvním projetí.
Důležitá je skutečnost – ne předpis !!!!!!!! Předpis je v pořádku, tak se tam hraje už JEN O LIDKSÉ ŽIVOTY a materiální škody.
Už z obrázku je partrné, ja je to nepřehledné.
Ale jí si nepřeji zemřít ve vlaku, i když podle předpisů moje smrt byla v pořádku.

Pavel Skládaný

Právě jste objevil podstatu a význam institutu bezpečnostního auditu – pouhé dodržování norem nestačí, i normy dávají stále velký prostor k tomu, aby se navrhovala řešení, která v praxi vedou k problémům. Proto musí být ještě „nástroj nad normami“.

Mimopražský

Sice to sem až tak nepatří, ale na YT jsem se pustil do debaty s jedním strojvedoucím od nákladů pod jeho videem. Poslal připravenost k odjezdu a nedělo se nic. Asi tak po deseti minutách se rozsvítilo něco optimističtějšího než červená. Žehral na to, že se mu kolikrát stalo, že sousední stanice nebrala a když se ptal, jak to vypadá, bylo mu podrážděně odpovězeno, ať sleduje návěstidlo. Taky přístup…..

Roman G.

Dobrý den všem! Moje osobní zkušenost z Poříčan. Nikdy jsem neměl problémy s návěstidly!!! Při vjezdu na výstrahu jsem jel tak, abych u dalšho zastavil. A proto, že jsem poctivě dělal poznání trati (jak někteří píší seznání), vím, kde to návěstidlo je a jedu tak, abych bezpečně zastavil. Nechápu některé rádoby strojvedoucí na co si pořád ztěžují. O co Vám jde!!!? Na jednu stranu, že Mirel není žádný zabezpečovač a na druhou, že v Poříčanech nekoduje. Je to jen o osobním alibismu, jak problém hodit na druhého. Pořád píšete na SŽ já nic. Dobrá, taky si to myslím, plný souhlas.… Číst vice »

Dos22

Tak v tom případě jste asi Supestrojvedoucí. Ono ani nejde tak o to, že by člověk nevěděl, kde to návěstidlo čekat, ale že v tom lese a díky oblouku se lehce může stát, že člověk zamění návěstidlo pro sebe za to u vedlejší koleje, a lidský mozek je záludná věc, můžete si tisíckrát říkat, vydrž než si budeš 100% jistý, ale když si navykne, že se běžně staví na poslední chvíli, tak je to problém, do toho kombinace dlouhý, těžký vlak, to pak samozřejmě, než to povolí, zas to rozjíždět. Železnice musí fungovat jako celek, takže říct, že na CDP… Číst vice »

Roman G.

Ale to zastavování a rozjezdy není náš problém. A pokud jedu pořád proti Stůj, tak jedu tak, abych zastavil. A právě ta rutina je cesta do pekel. A už se mi stalo, že jsem byl odbyt větou Buď rád, že vůbec kedeš a Jak se Ti nelíbí, memusíš jet vůbec.

Dos22

Zastavování a rozjezdy nejsou náš problém? Co nějaká hospodárnost jízdy? On není vůbec problém rozjet 2000 t vlak a ještě k tomu do stoupání a to z Poříčan mírné je, a zastavování to samé. Jedno souvisí samozřejmě s druhým , jistě, když je potřeba tak zastavím, ale pak jsem těžký, a výpravčí řekne, hele nejdřív za půl hodiny, protože jseš těžkej a budeš se déle rozjíždět. Jenže Poříčany nejsou o tom, jedu proti stůj a nevím, kde je klacek, ale vjedu, ztratím kód a najednou vidím za obloukem na odjezdu volnoznak, a mohu se snadno splést, pro kterou platí kolej.… Číst vice »

Mimopražský

S tím stavěním na poslední chvíli, ona v dnešní době na CDP neexistuje „černá skříňka,“ která by něco takového nezaznamenávala a v odůvodněných případech nenapráskala?

Vlastimil Kocurek

Přesně o to m to je.

Dos22

Mirell opravdu nikdy nebude zlatý, dokud já musím hlídat zabezpečovač, místo aby to bylo naopak, tak je něco špatně.

Vašek

Nechme pana Romana myslet si, že je neomylný. Také jsem takového znal, všude vykřikoval, že je profesionál, že se mu nemůže nic stát. Pak odjel s panťákem proti stůj, praštil do něho náklad a profesionál chodil jako zmoklá slepice. Jsme jen lidé, každý může udělat na chybu, tak nezapomínejme na pokoru.

Roman G.

Vxsvětlete mi pojem, že musíte hlídaat Mirel. Nějak tomu pojmu nerozumím. Děkuji

Roman T.

Tak se na něm svez,pokud máš tu možnost a uvidíš !

Leinad

Mirel je vlakový „zabezpečovač“, který má zastavit, když strojvedoucí chce projet stůj a nemačká při tom tlačítko bdělosti.
Akorát 1) umožní projet návěst omylem, překročit rychlost omylem. Co hůř, ČS verze nebrzdí ani při projetí.
2) umí zastavit i v situacích, kdy to má strojvedoucí situaci pod kontrolou.

Martin z topírny

Někde daleko na Slovensku vznikl pokus o zabezpečovač, který bude lepší než kdysi obyčejný český. Měli ho naučit, brzdit s ohledem na rychlost a na tom co se zadá, že je na návěstidle… Opakovač, co zároveň hlídá rychlost a dráhu. A pořád to pípá, otravuje, svití tam občas miniaturní tupé malé modré světýlko…a když to přehlídnete, tak celý ten kolos (vlak) nouzově zastaví… A tak vzniklo, že strojvedoucí místo, aby čuměl na trať, hlídá zabezpečovač, kdy se tam co rozbliká, aby to stihl včas zmáčknout, vymáčknout, potvrdit ..jak se řekne člověk si zvykne na všechno…ale tohle je pěknej prudič a… Číst vice »

Honza V.

Ano, opravdu dobrý strojvedoucí musí být schopný bezpečně projet i špatně řešenou trať. Ale to nesmí být omluvou toho šlendriánu. Alibista by neměl vyhodnocovat a řídit rizika.

Leinad

Lepší Mirel než nic, lepší AVV s LS, lepší ETCS.

Petr Šťástka

Nějak nechápu co jsi nám chtěl sdělit tvým příspěvkem ? Že jsme všichni blbci , na strojích, na Balabence ( v Přerově) , všude… Jen ty si nejlepší, nikdy jsi neměl s návěstidly problém , seznání jsi dělal poctivě a vůbec. Přes “ Rohlíkov“ jezdím v průměru 4 x týdně a vždy jsem znechucen, jak někdo po nákladné a pracné rekonstrukci může takovou prasárnu zkolaudovat. Navíc v lichém směru je to ještě okořeněno tím, že člověk předtím si ještě relativně bezpečně za Brod “ hoví“ v systému ETCS L2 a pak najednou přijdou Poříčany a výstraha třeba.. Jen tak mmch,… Číst vice »

Hostinský Palivec

Tady pán v diskusi (zřejmě od #mynic) opakovaně tvrdí, že to ETCS tam je. Akorát ho teda nikdo ještě neviděl v akci. Ale tak možná na faktuře bylo, papír snese ledacos. V RuSSku např. se do takových faktur vměstná i několik menších paláců na Krymu.

Petr Šťástka

To jsem přehlédl ( tvrzení že přes Pčany je v provozu ETCS), samozřejmě stačí aby se podívat do TTP 501 A , tab.4 , a bude v obraze jak to tam je ..

Roman G.

Jen jsem chtěl napsat, že přispůsobím jízdu povaze trati a návěstních znakům. A nechtěl jsem nazvat nikoho blbcem, to jsem ani nenapsal a ani si to nemyslím.

Pavel Skládaný

Potíž je v tom, že počet nehod resp. mimořádných událostí je zde rekordní, je to vnímáno jako problém a je snaha hledat řešení. Konstatování a la „po namrzlém chodníku prošlo tisíc lidí a nohu si zlomilo jen pět nepozorných“, nevede k produktivnímu výsledku.

Karl vB.

„Nikdy jsem neměl problémy s návěstidly!!!“
Pane Romane, nezbývá, než vám jen popřát, ať vám to dlouho vydrží.

Vlastimil Kocurek

Byla tam ta projetí nebo nebyla ????????

Martin z topírny

Oceňuji tu bezchybnost práce 🙂 Jezdím občas přes Brno Slatinu – opět v oblouku, opět bez zabezpečovače… odpočítávám počet červených jak magor…hledám tu zelenou… a 50x mi hlavou proběhne za těch pár vteřin, je ta zelená fakt „moje“? Je tam banalizovaný provoz a seklo se tam už tolik kolegů a asi ještě párkrát sekne… Je to nepřehledný, v oblouku a do poslední chvíle na to není vidět. Obloukové stanice jsou na vnímání návěstidel hodně zrádné a za dobu než přijedu od vjezdu k odjezdu se může stát tolik věcí… … zatím ty lokomotivy neřídí roboti, ale lidé… …bývají unavení, blbě… Číst vice »

Pave69

Nepomohlo by (pro začátek), kdyby vedle každého návěstidla dali ceduli s číslem (pořadím?) koleje?

Jan Sekanina

Každé návěstidlo má označení s číslem koleje. Ale je vidět jen z blízka a za tmy skoro vůbec. Na krakorci a lávce špatně i ve dne. Toto není cesta jak problém řešit.

G....

Už nějaký čas tam jedno výrazné označení s číslem koleje je. Má asi půl metru.

Petr Šťástka

A je úplně k ho….u, v noci dvojnásob. Ale udělalo se “ opatření“

Hostinský Palivec

Ne, jako tohle jsou fakt kouzelné úvahy. 12s, rychlost 120 = 400 m. Tak bych doporučil dotyčnému bystrozrakému si namalovat na A3 papír na výšku číslici a na 200 až 400 metrů ji zkusit přečíst. Ach bože… 🙄

Granja

To by musel snad být indikátor…

jonáš

Proč ne, taková věc přece existuje 🙂

Granja

To ano, otázka je, zda se ještě vůbec zřizují.

víta Klozík

3. a 5. myslim Nekoduji a je to dost na houby…

Petr Šimral

V Poříčanech kódují jen 1., 0. a 2.

Hajnej

Ale zrovna ony tu OPř, po které tady všichni volají, mají…

Míla

No a co třeba Přerov…? Kde jedete 80 kmh , ztratíte kódování a čekáte až ho chytnete s mezikružím a pak včas naťukat na mirelu tak, aby vám to nebouchlo. Místo aby se fíra věnoval naplno přechodům, lidem na nástupištích, ostatním provozním vjemům….

Leinad

Pokud nestíháte ťukat na Mirelu, tak neťukejte a jeďte 40. Kóduje rychlost 40, jeď 40, AVV ani Mirela nepřesvědčuj.

Dos22

Jednou jsem to zkusil, nechat Mirella být a snižovat rychlost podle něho, na rychloměru jsem měl nějakých sotva 50 km/h, na Mirellu mi blikalo 65 km/h, jak začne podle křivky snižovat rychlost a asi 60 metrů od návěstidla mě odpálil, pro překročení rychlosti, takže už nikdy víc a vždy přeťuknout.
Zlatá LS06, ačkoliv i na tu někteří nadávájí.

Peter

LS 06 je krypel Český .

1951

Milý Mílo, pokud nejsi v Přerově schopný vymačkat Mirel v04, tak prosím vrať licenci. Kdybys byl poslaný znovu na psychotesty, tak tu část, kde se mačkají čudlíky, neuděláš. 🙂

V Přerově je na návěstidla času dost, i kód se chytne poměrně „brzy“ – ano mohlo by to být o 1,5sec dřív.

Míla

Neboj, schopný jsem! 😉
Tohle je příspěvek do diskuze o chybách v zabezpečovačce, které narušují soustředěnost, a zaplňují strojvedoucího povinnostmi, které má řešit technika.

Bývalý vagonář

Nechci nic říkat, ale v situaci, kterou popisujete, dojde k automatické aktivaci manuálu, tudíž nemusím nic „mačkat“.

Vašek

Jojo, Poříčany. Tam sloužívaly jako výpravčí moc hezký holky. U jedné mám do dneška pomyslnou flašku, když mi s nákladem postavila na Kolín, místo do Nymburka. 😄

Tomáš Záruba

Třeba si ji ještě zahrajete… 🙂

Martin z topírny

…sejdeme se v důchoďáku…

Dos22

Dokud DI bude tak bezzubá, jak je, tak se bohužel nic nezmění, měla by mít možnost, nejen vydávat doporučení, ale přímo i nařizovat úpravy, když na SŽ si s doporučeních nic nedělají, a za vše může fíta.

Vašek

Ani dopravci si z doporučení nic nedělají. Nejistá náprava by stála moc peněz a viníka přeci máme.

Jarda

Dopravce s tím nemá nich společného. Ten je v pozici řidiče dodávky, nebo autobusu, který je penalizován za nerespektování dopravního značení, které za 1. bylo mimo jeho zorné pole, za 2. zcela zarostlé vegetací a za 3. někdo tu značku předloni okradl.

Hostinský Palivec

Ehm. To bylo zjevně míněno obecně, a ano – oprávnění uložit vymahatelnou povinnost dopravci je zcela nezbytná ke zlepšení bezpečnosti. Tak nějak mě napadají např. ty někdejší kauzy ohledně nefunkčního blokování dveří.

Vašek

Je vidět, že jste nikdy nečetl žádnou závěrečnou zprávu DI.

David

Jak je na tom vlastně instalace ETCS mezi Kolínem a Českým Brodem? Interaktivní mapa staveb SŽ je momentálně nedostupná, ale ani co si pamatuji, tak jsem tam žádnou takovou stavbu v plánu neviděl. Bude se tam tedy ETCS instalovat? V jakém termínu? V jakém stavu to teď je? A proč byl tento úsek vyjmut a začínalo se s instalací až v Českém Brodě?

Hostinský Palivec
Radek

ETCS je tam již hotovo a probíhá zkušební provoz. Výhradní začíná 2025.

David

Kdy se tak stalo? Ještě 11.12.2022 tam ETCS úrovně L2 nebylo. Kdo to tam kdy instaloval?

Hostinský Palivec

Zázrak. Něco jako partenogeneze. 😜

Každodenní cestující

Promiňte, ale v čem vlastně má být problém? Poříčany mají rychlostní návěstní soustavu, návěst odjezdového návěstidla je předvěstěna návěstí vjezdového. Když je na vjezdovém Výstraha (nebo něco a Výstraha), tak se od strojvedoucího očekává, že bude snižovat rychlost a očekávat návěst Stůj na odjezdovém návěstidle, a to až do doby, než nepochybně, zdůrazňuji NEPOCHYBNĚ, přijme volnoznak na odjezdu.
Pokud to snad mají někteří strojvůdci jinak, tak mě to docela děsí…

Hostinský Palivec

Zdravíme do Dlážděné 1003/7. Pěkný den.

680

ať se vám to líbí nebo ne tak to je! Strojvedoucí má vždy uzpůsobit svou jízdu situaci, pokud si není jistý návěstí na následujícím návěstidle, předpokládám vždy nejzávažnější možnou návěst a přizpůsobím tomu jízdu i za cenu zpoždění! Pokud si někteří strojvedoucí hrají na hrdinu než aby zpomalili tak je vina na jejich straně.

Hostinský Palivec

Již vám to tady několik lidí od fochu vysvětlovalo. Smyslem zabezpečení je pokud možno předcházet chybám lidského faktoru a není-li to možné, alespoň minimalizovat jejich následky. Již tady také opakovaně bylo zmiňování letectví jako příklad odvětví, kde toto bezesporu funguje, kde se lidé z chyb učí, chápou komplexní řetězec příčin vedoucích k nehodám a komplexně věci řeší tak, aby se v budoucnu ta samé věc již neopakovala (prevence). No, a pak tady máme #mynic z Dlážděné, kteří, místo co by podobnou akci uvítali a řekli, že bezpečnostní doporučení budou akceptovat a co nejdříve implementovat, dotčeně a neskuitečně arogantně hodí všechno… Číst vice »

680

přístup k věci začíná u strojvedoucího jako jednoho z kompetentních osob na upozorňování a přicházení s konstruktivním návrhem řešení k předcházení dané situace. To se ale bohužel v mnoha případech těžko může stát když při zjišťování příčin každé mimořádnosti dá strojvedoucí přednost aby se logicky zachránil před následky než aby napomohl tomu aby se to již neopakovalo Pak těžko můžete přicházet na pravdivé důvody těchto událostí a zajistit aby se již neopakovali. pokud je někde problém, tak zkazkami „Zmetci se SŽ“ a podobnými výrazy opravdu nic nezměníte. Upozorním na problém a navrhnu konstruktivní řešení, které lze udělat abych tam do… Číst vice »

Hostinský Palivec

„dá strojvedoucí přednost aby se logicky zachránil před následky než aby napomohl tomu aby se to již neopakovalo“ – Ano, toto bylo také v letectví celkem uspokojivě vyřešeno, že. Viz např. ICAO Annex 13: „The sole objective of the investigation of an accident or incident shall be the prevention of accidents and incidents. It is not the purpose of this activity to apportion blame or liability.“ (Jediným cílem vyšetřování nehody nebo incidentu je prevence nehod a incidentů. Účelem této činnosti není určování viny nebo odpovědnosti.) Tak bychom se možná z toho mohli poučit a nekriminalizovat lidské chyby, krom naprostých excesů… Číst vice »

hank

Už jenom za překlad té poznámky z předpisů ICAO bych tady dal palec nahoru rovnou 10x, kdyby to šlo…

Pavel Skládaný

A přitom by bylo tak snadné konstatovat, „příčinou nehody byl nesprávný způsob letu“ a nemuset dělat nic.

680

Bylo by skvělé kdyby to takto mohlo fungovat ale češi jsou specifický národ, který NAPROSTO VŠEHO zneužije ve svůj osobní prospěch tak opravdu si myslíte, že by alespoň ve většině případů toto pomohlo? Obzvláště když se tu musíme bavit o tak základní věci na železnici jako je respekt vůči nejzákladnější návěsti na železnici? Dovolím si tvrdit, že projetí návěsti zakazující jízdu je excess, který může mít fatální následky. „Jinak vidím, že máte asi pocit, že na dráze je málo předpisů“ asi jste nepicholil jak jsem to myslel. Mám na mysli legislativu a normy, kterými se SŽ musí řídit při modernizacích,… Číst vice »

Hostinský Palivec

„Mám na mysli legislativu a normy, kterými se SŽ musí řídit při modernizacích, stavbách atd.“

Víte, jako v medicíně máme péči „de lege artis“, tak je totéž aplikovatelné i jinde. Nelze neustále aktualizovat právní normy o nesmyslnou kazuistiku. Zapleveluje to právní řád a ničemu to nepomáhá. Bohatě postačí řídit se vždy těmi obecnými principy a ponechat jejich výklad na dohledovém orgánu.

Hajnej

Překlad je sice hezkej, ale proč tedy tak často z úst strojvedoucích slýchám „za to by měl jít někdo sedět“…?

hank

To je dobrá otázka pro sociology, sociální psychology a další profese z oboru sociálních věd, které by někteří lidi volající po aplikaci metod soudce Lynche nejraději zrušili jako zbytečné, ne-li rovnou parazitní…

Jeffer

Je ale dobré dodať, že to vyšetrovanie ako prevencia opakovania je vecou leteckých vyšetrovacích orgánov.

Pokiaľ došlo k niečomu vážnejšiemu, tak vyšetrovať budú aj orgány činné v trestnom konaní a tie budú hľadať vinníka a trest.

A to viac-menej funguje aj tu. DI vydá záverečnú správu, kde sa snaží ukázať, kto čo (ne)urobil a (ne)mal a aké faktory k tomu prispeli a vydáva doporučenie na zlepšenie bezpečnosti, ktorého problémom je, že nie je záväzné. Paralelne k tomu vyšetruje PČR aby mohla dať podklady súdu a ten napariť tresty.

Radek

ETCS tam kde je hotovo, je zatím ve zkušebním provozu, výhradní začíná až 2025. Čili, hnací vozidla v současné době nemusí být ani vybavena mobilní částí ETCS. Jinak bych chtěl vědět něco o těch věcech, co mohou omezit ty katastrofální následky. Které to jsou?

Dave

Dokud nebude tvořit dopravní předpisy nezávislá instituce, bude SŽ přenášet veškerou zodpovědnost na strojvedoucí.

Pohádkář

Přesně tak. A takových stanic a míst a kolejích ve stanicích je nespočet, ale na místním fóru tohle nechtějí slyšet.

Hajnej

Nespočet možná, ale většina rozhodně ne.

Pavel Skládaný

„Komisaři, už byste měl chytit pravého Fantomase!“ „Heleno, vždyť Vy máte pravdu, hned se do toho dám!“ (Taky tak banální jednoduché).

Mendy

Jestli strojvedoucí není schopný podržet jednu páčku o několik sekund déle, tak nemá v lokomotivě co dělat.

Surio Mario

To samozřejmě máte pravdu. Problém je v tom, že fíra v Poříčanech nemá kód, takže se řídí jen pohledem na návěstidlo. A ta návěstidla jsou uspořádána tak, že je hodně snadné si splést svoje návěstidlo s tím, které patří vedlejší koleji. Co jsem slyšel o jednotlivých mimořádnostech, tak žádná neproběhla tak, že by fíra vletěl do stanice plnou traťovou rychlostí na Výstrahu a naivně doufal, že na konci bude další Výstraha nebo Volno. On tam vjel na Výstrahu a při průjezdu stanicí zjistil, že má postaveno Volno, tak držel rychlost nebo začal zrychlovat. A teprve na konci oblouku, když bylo… Číst vice »

Dušan

Problém třeba v tom Brně je i v tom, že opakovačky sice jsou (na jižní straně), ale umístěné tak, že aby je člověk viděl, tak musí stejně hejbnout prdelí a udělat si pochůzku po peronu – ve výhledu na ně brání totiž buď a) na vedlejší koleji stojící vlak nebo b) ubikace pro venkovního /peronního/ výpravčího – ani na jedno není v Brně obvykle vidět u krátkých vlaků z místa obvyklého zastavení – bohužel.

Hostinský Palivec

A teď si ještě můžeme probrat, co zaručuje, že po návratu z vycházky na čerstvém vzduchu tam zůstane to samé, co jsem viděl na tom peronu. Hmmm, mám takový dojem, že zhola nic.

Frantík

V takovém případě asi nezbývá než švejkovat a zavolat na ústřednu (nevyznám se v těch termitech), jestli už mám zelenou, protože na semafor nevidím. Začnou to tak dělat všichni a možná se ty semafory začnou stavět správně.

Pavel Skládaný

Tato návěstidla sice z Vámi uvedených důvodů vidět nejsou, ale často je možné zachytit jejich odlesk na voze na protější koleji. Zkušení strojvedoucí si dokážou pomoci,

Hostinský Palivec

Máte dojem, že budete vypadat jako zcela příčetný a svéprávný, až toto budete po MÚ vysvětlovat někomu z DI? Že jezdíte podle nějakého odlesku?

Pavel Skládaný

Já tak nejezdím, ani nejsem strojvedoucí, pouze konstatuji, jak si zoufalí lidé pomáhají, když už nelze u návěstidla zajistit normální viditelnost.

Ondřej

Tak když nejezdíš tak o tom blbě nemel!

Radek

Odlesk? no to snad nemůžete ani myslet vážně

Vašek

Pavle, modlím se, abyste nebyl strojvedoucí. A to jsem nevěřící!

Pavel Skládaný

Modlení zde nepomůže, to chce mj. přemístit sloupy, které ve výhledu na návěstidlo brání.

Pavel Skládaný

Je mi líto, že jste nepochopil základní pointu – návěstidlo je reálně prakticky neviditelné. Podle čeho kdo jezdí není předmětem diskuse.

Hajnej

No zrovna od experta z CDV bych doporučení jezdit na nějaké odlesky neočekával…

Pavel Skládaný

Nic nedoporučuji, pouze dávám odstrašující příklad, co všechno je v praxi možné (byť to může znít jako vtip Járy Cimrmana).

Petr

Na ostravsku mají jednoduchou, ale o to účinnější věc. Obyčejné bílé světlo pod střechou nástupiště u koleje ze které je postaveno. Nikde v předpise to není, ale je to velice efektivní. V dálce vidíte v řadě návěstidel postaveno a pod střechou nástupiště svítí bílé světlo. Vám je jasné, že máte postaveno Vy.

Leinad

Takže při předjíždění lidi do couráku nastupují po tmě, zatímco se svítí na nástupišti kolem ktereho projíždí rychlík/náklad?

Hajnej

Není světlo jako světlo. Běž se do té Ostravy podívat.

Jouda

No jasně chytraku, vjíždíš na třeba 40 a výstraha, ve stanici vidíš další tři vlaky a už z dálky vidíš 40 a volno. Je to už zase postavený mezitím pro mě ? Nebo pro toho vedle ? Zatím se v šeru doplaziš k odjezdu v oblouku, návěstidla na krakorci a 50 metrů před nimi se ti tak překříží, že ty platná pro danou kolej přejdou regulérně do levé strany. Zastavíš, pohledem jdeš zprava odpočítat návěstidla vs koleje a mezitím na tebe řve dispečer, proč nejdeš…….osobní skutečnost. A pak se taková skutečnost stane někomu jinému s tím, že má tentokrát postavený… Číst vice »

Hostinský Palivec

Vždyť tady se furt dokola ignorují bezpečnostní doporučení DIČR v závěrečných zprávách – i z těch nejkatastrofálnějších MÚ. Tak co by se někdo v Dlážděné zabýval názorem nějakého fíry, že na návěstidlo vůbec nevidí nebo nepozná, pro kterou kolej platí, dokud není kousek od něj.

Pamatuju vtipnou diskusi v kupé, to takhe tvrdneme mezi Libní a hl.n., otrávění lidi čumí z okna, a dítě se ptá otce při pohledu na ten bordel, jak vlastně pán v mašince pozná, který světýlko pro něj platí. No, nechtěl jsem jí kazit iluze a podrývat tatínkovi autoritu. 😜

Jan Sekanina

S klidem bych poslat dispečera do prdele s uvedením důvodu proč jedná tak jak jednak.

Granja

Přesně tak. Buď ať zařídí umístění opakovacích návěstidel, nebo ať je zticha. Možnosti na výběr má.

Granja

Klíčová věta (tesat do kamene):

…. a 50 metrů před nimi se ti tak překříží, že ty platná pro danou kolej přejdou regulérně do levé strany….

Tohle je přesně to, co přímo ty průsery přitahuje. A dokud toto bude možné, může chodit státních dozorů a všelijakých komisí kolik chce. Je třeba bouchnout do stolu a takovéto prasárny co nejrychleji odstranit!

Petr Šimral

Pokusím se Vám to vysvětlit… Základem problému je, že GVD s nějakým plazením se k návěstidlu nepočítá, výpravčí nemají čas komunikovat a strojvedoucí se snaží zachraňovat dráhu a jezdí jak formule jedna, protože jinak se toho moc nevyjezdí… A když se k tomu přidají návěstidla na branách ve vzduchu (obzvláště v oblouku, kde se staví nejraději, protože klasické stožárové se tam nevejde, jelikož musí stát svisle a nesmí se naklopit podle převýšení koleje 🙂 ), kde chybí právě ten stožár, který nám ukazuje polohu návěstidla a kód zabezpečovače (nebo ETCS), tak je na problém zaděláno. Zkuste si to pěkně odpočítat,… Číst vice »

Leinad

Tak proč to nedělají? Vy máte seznání přes Poříčany, jel ste od rekonstrukce bez ETCS, jak to řešíte?

hank

„Tak proč to nedělají?“ Například proto, že práce přesně podle předpisů by celou „dráhu“ během několika desítek minut ochromila… Zatím asi u některých profesí pořád ještě převládá něco jako stavovská čest, i když v určitých kruzích se na její existenci bohapustě hřeší – a kdyby jenom to: Za osobní iniciativu přicházejí „zasloužené“ postihy. (Ne zas tak moc OT: Však taky práce přesně podle předpisů bývala oblíbená forma pasivní resistence, často účinnější než stávka, protože za ni těžko mohl někdo někoho potrestat. V těch dřevních dobách na ni erár mohl reagovat povoláním protestujících profesí do armády a ukládáním pracovních úkolů vojenskými… Číst vice »

Leinad

Stavovská čest není zachraňování dlouhodobýho bordelu.
Jedna věc je jezdit při mimořádném průseru. Druhá věc při plánovaném či dlouhodobém stavu. A i při tom prvním, nedělat moc nebezpečné činy, pomalejší jízda k nečitelnému návěstidlu jenom mírně navýší zpoždění.

hank

Ano. V dané situaci hrdinských činů netřeba. Stačilo by pracovat přesně podle předpisů.

jonáš

Když by dráhu ochromila, tak by se s tim třeba začlo konečně něco dělat 😀

hank

Jenže to by federanti museli mít pořádné funkcionáře, kteří by to dokázali zorganizovat…

Petr Šimral

Pokud jedu po 1, 0, 2, tam mám kód zabezpečovače. A pokud jedu 4, 6, 8 směr ČB, tak si pamatuji, že z 6 a 8 smí svítit pouze 50 a něco a naopak ze čtvrté jen 60 a něco (pokud není v háji pruh). A celkově jedu pomalu, protože já už přišel na to, že dráha se zachránit nedá, byť se neustále snažíme o nemožné… Nicméně takto pitomou stanici aby v síti člověk pohledal, ale já vím, vše je podle norem… Například když už nejdou udělat stožárová návěstidla (chápu proč), proč nemůže například být označovací pás návěstidla upevněn na… Číst vice »

Hajnej

Petře, po jednom takovém poříčanském spletení jsem navrhoval v prodloužení peronů řadu bílých patníků končící u lávky a jí odpovídající bílý pruh na lávce…

Petr Šimral

A u všech kolejí stejně bíle?
Já mám rád barvičky…
4. kolej – bílá
6. kolej – žlutá
8. kolej – modrá
atd, atd, 🙂

Hajnej

Proč do toho pleteš všechny koleje? Jedna řada (a bílý pruh) by byla mezi 4. a 2. kolejí, druhá mezi 1. a 3. kolejí (ono by je ani jinam moc nebylo kam dát kvůli volnému schůdnému prostoru).
Tím by se sedm návěstidel na lávce rozdělilo na 2+3+2, tj. na skupiny po stejných počtech, kolik je kolejí mezi jednotlivými nástupišti.
A to by už mělo být k rozeznání i bez barviček…

Petr Šimral

Úplně si to nemyslím, hlavně v případě 4 + 6 + 8.

Pako

Pokud jedu od Kolína ,,do boku,, po první kolejí tak kód mizí za vjezdovým návěstidlem a objeví se až tak cca 2 vteřiny po minutí odjezdových návěstidel směrem na Kolin, což ve 120 je dost daleko, takových 400m

Petr Šimral

Pokud jedete na 120 km/h a Výstraha, tak tomu snad i přizpůsobíte rychlost.
Tím rozhodně nechci obhajovat nekódovací šlendrián na zhlaví, kde se do odbočky jezdí 120 km/h…

Leinad

A to se smí? Nemělo by se bez kódu jezdit vmax 100?

vbb

To byste musel omezovat rychlost u každého stykového transformátoru 😉

vbb

No a co dát S2, S0 a S1 na tom krakorci o 2 metry výše? To by taky udělalo skupinu 2 + 3 + 2 a na rozdíl od patníků by to bylo vidět i v noci.

Leinad

Děkuji.

víta Klozík

Chytrolin, pojď to zkusit!

Radegast

Jako obvykle, arogantní jednání odborníků na správě železnic! Tak co kolegové, tak tam nebudeme jezdit max rychlosti ale tak, aby jsme bezpečné zastavili vlak! Hotovo tečka. Sníží se propustnost a bude vymalováno! Zmetci ze SŽ

Hajnej

I na návěst Volno na vjezdu…?

pacicka

K těm projetím asi nedošlo v době, kdy svítilo volno….

Hajnej

No a na výstrahu se zas nejezdí maximální rychlostí, o níž rohaté božstvo mluvilo.
Takže není vůbec jasné, co nám chtělo sdělit…

milan

Jen hnidopich dělá, že nechápe, že „Tak co kolegové, tak tam nebudeme jezdit max rychlosti ale tak, aby jsme bezpečné zastavili vlak!““ znamená „nebudeme jezdit maximální POVOLENOU rychlostí PRO DANOU SITUACI, ale tak POMALU, aby byla možnost bezpečně zastavit vlak“ – tedy jak to bylo u tohp Českýho brodu s tím fírou Elefantu, co nezastavil za stojícícm poštovním „espresem“, a stálo jej to život? Mohl jet na rozhled rychlostí až 100km/h (a to dělal jistě proto, aby nenabral velké zpoždění proti grafikonu, který v místě pořítal s rychlostí jeho vlaku 120km/h), a těchpovolených 100km/h pro danou situaci prej nepřekročil.

Hajnej

Když už si berete do huby strojvedoucího z Českého Brodu, tak ten mohl být s ohledem na předchozí průběh směny snadno přesvědčen, že to Stůj vzniklo nějakou poruchou. Ono to totiž bylo trochu vidět z jeho počínání na vlaku, který předtím vezl do Prahy…

Leinad

Volno na vjezdu, pokud následující návěst nepřečtu, tak to byl padáček. Aby to nebyl padáček, pojedu tak abych přečetl štítek pod návěstidlem.

Dave

Kontrolní otázka: z jaké vzdálenosti dokážete přečíst označovací štítek? Z toho si odvoďte rychlost, jakou pojedete.

Petr Šimral

No, k tomu si přiřaďte i to, že víte, na které jste koleji (číselně)…

Pako

Ve směru na Kolin je to ještě jakžtakž v pohodě, ale směr na prahu je tragédie. Tam člověk opravdu do poslední chvíle neví, které návěstidlo pro něj platí a i když vím že mám volno, je to blbý pocit. Ale co je úplně nahovno je nekódované záhlaví a zhlaví při jízdě do odbocky ve 120km/h. To že to přestali dělat tam kde se do odbočky jezdí 40 je taky naprd, ale budiz, tam zareaguje že snadno. Ale když jedete celou dobu pod kódem a návěstidla a najednou se vám ztratí na cca 400 metru, po projetí okolo návěsti 120 a… Číst vice »

Hostinský Palivec

Příliš nerozumím tomu, jak tyto věci Drážní úřad kolauduje. Nebo to je ve věčném zkušebním provozu? Ale ani to přece není možné, jak svého času říkal pan mluvčí, kdyby tam bylo cokoliv nebezpečného, tak to nikdy nepovolí, ne? 🤔😜

Koro

Drážní úřad je směšná postavička v kolosu naší železnice

milan

a ještě směšnější je Drážní inspekce – její závěry jsou pouze doporučující, a všichni odpovědní na ně běžně totálně kálí!

Hajnej

No, tak třeba v AVV jsme už dvě úpravy v souladu s doporučeními DI udělali.
Pokud bych vzal Tvé tvrzení doslova, pak tím pádem nepatříme mezi všechny odpovědné (protože to bychom na ně káleli a neudělali je) a jsme tudíž neodpovědní?!?
Příště proto prosím trochu opatrnosti při používání generalizujících výroků…

Petr Šimral

A tak je to správně. Výkonná moc náleží Drážnímu úřadu.

Lumiere

Když dojde v letecké dopravě k jednomu incidentu, hledá se způsob, jak tomu příště předejít, aby piloti už stejnou chybu neudělali. I když to znamená třeba nákladnou změnu ve všech letadlech. Na české zeleznici dochází opakovaně ke identickým incidentům, ale reakcí je stále jen konstatování, že za vše může fíra. #mynic

Hostinský Palivec

To, co předvádí SŽ, je něco úplně neuvěřitelného. O tom, že ty Poříčany rozkopali za dobu jejich usilovného budování koridoru už tuším asi 5x, lépe vůbec nemluvit.

Jan Sekanina

SZ nemá samostnou organizační jednotku, která by řídila rizika a měla významný vliv. Pokud by ji měla a fungovala jako v bankách, pak bychom tyto problémy konkrétních stanic nemuseli zde pojmenovávat.

hank

No a zde je zřejmě zakopán pes…

Rousak

Polozme si i otazku, proc to tam tak casto sviti na stuj. Kdyby tam bylo volno, neni co projet 🙂
Proc osobak v ramci plynulosti dopravy nemuze dostat dve minuty, aby pred nej sel naklad? Nebo ty navesti projizdi osobaky?

Nováček

Ikdyž tu statistiku neznám, tak u Os to vidím nepravděpodobně. Jezdí tam elefanty s AVV takže vjíždí na výstrahu, zastaví, nevidí na návěstidlo, přenos kodu nemá, na displeji AVV je zobrazeno Stůj. Takže čeká na výpravu vysílačkou.

Michal

Spíš hlavně to že tam staví. Ne všichni mají úplně cílovku v lásce, ale pointa to je dobrá.

strojvedoucí J.

Zapnuté AVV není povinnost. AVV není zabezepečovač. Výprava radiostanicí… o tu ovšem musí strojvedoucí požádat, musí se dodržet závazné slovní znění, takže je logická snaha se tomuto vyhýbat.

Hostinský Palivec

Kdysi chodil po perónu takový pán s červenou čepicí. Nevíte, jak se tomu říkalo? 🤔

strojvedoucí J.

Toho pána před lety téměř vyhubila zákeřná choroba jménem černá tečka.

Profesor

Mikuláš?

Patrick

Na Slovensku sme mali jedného Mikuláša s červenou čiapkou, ktorý to dotiahol až na premiéra 😉

Granja

A my zase měli jednoho fíru – a taky byl premiér.

hank

A ještě předtím to jistý výpravčí ČSD z Bojkovic dotáhl dokonce až na historicky posledního generálního tajemníka ÚV KSČ… Setrval v té funkci celých 25 dnů, než ho i s bývalým režimem dějiny definitivně semlely.

Hajnej

Speciálně v Poříčanech se tomu říkalo „třetí způsob brzdění“.
Ještě to pamatuju z dob zkušebních jízd s AVV na Krakenech: i poslední vystoupivší cestující si už stihl v trafice koupit noviny a zapálit cigáro, ale pantáta teprve vylezl z dopravy, zapínal si kšandy a … pak se vrátil pro výpravku.

Nováček

A jak se tomu má strojvedoucí jako vyhnout? Vjel na výstrahu, stojí u peronu, na návěstidlo nevidí. Jakou má jinou možnost než se nechat vypravit jinak. Žádné závazné slovní znění na to není. Stačí říct že nevidí na odjezd a požaduje vypravení jiným způsobem. Naopak závazné slovní znění má ten výpravčí pro tu výpravu. A v tomto případě dokonce to je věc výpravčího aby takovou výpravu provedl, protože pokud tam není omylem tak ví, že ten fíra na odjezd nevidí.
AVV není zabezpečovač, toto se tady opakuje pořád dokola. Ale rozhodně jde o zařízení zvyšující bezpečnost.

Petr

Projíždějí to i elefant, když si vypnou cílovou.

ABC

Z nedbalosti a lehkomyslnosti?

Pavel Mlejnek

Aha, takže Toník vjíždí na výstrahu, nebrzdi a do poslední chvíle čeká, co bude na odjezdovém návěstidle.

Tondo, být tebou, tak bych mlčel nebo bych vrátil licenci. Protože pak se můžeme bavit, ano, o tom, že úroveň strojvedoucích klesá. Jako tohle oficiálně prezentovat, to je až neuvěřitelné.

Ares

Vy strojvedoucí asi nebudete. Nebo jste toho moc neprojezdil

Nováček

Ikdyž pan Mlejnek stejně jako Vy používá zbytečně jakýsi osobně nevraživý tón, tak v zásadě má pravdu. Vyjádření, že návěstidla jsou vidět až ze vzdálenosti ze které to již nejde ubrzdit je nesmysl.
Jiná věc je, že rozeznat které návěstidlo patří ke které koleji, je třeba v Poříčanech skutečně těžké – problematické.

Mendy

Nechápu zdejší komunitu. Mlejnek něco napíše, dostane mínusy. Nováček s ním souhlasí, dostane plusy.

Pavel Mlejnek

To je úplně normální. Čím více odbornější příspěvek nebo příspěvek popisující realitu, tím více mínusů.

Na druhou stranu i to je úspěch, protože v těchto případech je většinou příspěvek smazán a od pana Sůry dostanu ban.

Pavel Mlejnek

Proč

Jan Sekanina

Částečně máte pravdu. Fira by mel od vjezdu zpomalovat a jet k odjezdu tak aby zastavil, pokud tam i nadále bude stuj. Myslím si, predvest s opakovací návěstí by se napr.v Poříčanech osadit měla. Odb.Skaly rovněž. Nebo zavést kódování, nevim jaky způsob zabezpečení je investičně levnější. Jde o zvýšení bezpečnosti a snížení rizika.

Koro

On zpomalí, ale na odjezdu je tak strašná návěstidlová blamáž, že vedle na koleji se rozsvítí na volno , přitom je to pro vedlejší kolej. Mozek to zmate, vypadá to jako volno pro mou kolej… Ale to je těžké k vysvětlení, pokud to člověk nevidí na vlastní kůži.

Hostinský Palivec

Jen škoda, že neexistuje něco, kde by se to dalo nasimulovat, včetně různých meteorologických podmnínek, žejo. Třeba jako v letectví. No, to by na dráze nešlo. Nikdy se to tak nedělalo.

Pohádkář

Pavle, tenhle názor tady není povolený. Všichni by totiž chtěli jezdit jen na Volno a jenom rovně 😁😬

Jan T.

I kdyby jezdili strojvedoucí předpisově, tak je přece blbost sunout se krokem k dalšímu návěstidlu, protože pořádně a jednoznačně je na něj vidět až desítky mětrů od něho.

Surio Mario

Třeba by pomohlo, kdyby to takhle začali dělat. Další návěstidlo uvidím na poslední chvíli, stovky metrů jedu bez kódu, tak musím předpokládat, že na tom návěstidle je Stůj. A proto jedu tak, abych před ním stihl bezpečně zastavit. Že to komplikuje provoz ve stanici? Tak to řešte, pro mě je na prvním místě bezpečnost.

hank

Tento názor je tu bohužel příliš menšinový…

medvěd

Bingo………. strojvedoucí má čumět na trať a předvídat .

Mimopražský

Nejen strojvedoucí. Jedna blbka asi odněkud z Lesova razí zásadu, že na silničním přechodu má chodec absolutní přednost, čiliže bez jakéhokoliv rozhlédnutí může rovnounakráčet do silnice, všichni s tím musí počítat a při případném střetu je viník vždy řidič. Nemělo cenu s ní diskutovat.

Mendy

Něco podobného jsem chtěl napsat, ale nechtěl jsem schytat mínusy. Děkuji, že jste se obětoval.
Já jako řidič auta taky nevpálím plnou rychlostí do zatáčky, když nemám dostatečný výhled. To samé očekávám od strojvedoucích při výstraze nebo přivolávací návěsti.

Koro

Ani těsně u odjezdového návěstidla ale nepoznáte, pro kterou kolej to je, pokud si to nespočítáte podle kolejí. Už chápete tu pointu?

Hajnej

Co je to těsně…?

Mendy

Chápu. Nejsem strojvedoucí, ale viděl jsem pohled z kabiny. Uznávám, že v Poříčanech je to dost nepřehledné, ale právě proto si stojím za svým.

Pavel Mlejnek

Jen bych chtěl jemně připomenout, že k situování návěstidel ve stanici Poříčany byly přizváni i zástupci strojvedoucích. Nezúčastnil se NIKDO.

Jan Sekanina

Těžko říct, jak situaci návěstidel po dokončení realizace zlepšit. Mít kód na vsech SK by mělo stačit.

Pavel Skládaný

To by bylo nepochybně výborné, ale dnes se to nechce, neb čekáme na ETCS. Stejně tak např. nekódující autoblok Brno-Střelice, kde jsou úseky dlouhé sotva 1000 metrů a vlaky jezdí pár metrů za sebou. V praxi to dost připomíná ruskou ruletu, kdo se první v mlze splete a projede to. Konce raději nedomýšlet.

Hajnej

Ten důvod „nechce se, protože se čeká“ je krapet ulhaný. Realita je ta, že se nesmí rozšiřovat VZ třídy B za evropské peníze.

Pavel Skládaný

Ok, díky za upřesnění.

Tomáš Záruba

Ale na dotaz “a to si to kódování nemůžeme udělat jako extra stavbu z národních globálů” se mi vždy dostalo jen trapných úsměvů. Ale fakt je, ze pak je zase problém s Mirelem a jeho povinným kilometrem, což třeba z Vyšehradu na hlavní bezpečnost vyloženě zvýšilo..

Dušan

To je taková neustále omílaná Urban legend – pravda je totiž ta, že členský stát může na trati vybavené systémem třídy A instalovat i systém třídy B, ale….pouze k zajištění provozu vozidel, která nejsou kompatibilní se systémem třídy A (= ETCS) po dobu migračního období a jeho délku si stanovuje každý členský stát EU zcela ve své gesci – třeba ČR má stanovenou délku max. 5 let, ale v Rakousku klidně 20 let (= zdravíme trať Břeclav – Vídeň). A zde se již bohužel uplatňuje ekonomicky odůvodnitelný argument, že instalovat kódování někde nově, aby se nejpozději do 5 let vypnulo… Číst vice »

Bespi

Nic o tom nevim, ale aby to nebylo jako v nasi casti, kde se stava, ze se zmeni termin jednani a rozesle se o tom email par minut pred novym zacatkem. Nebo jeste lepe i prvotni pozvanka jednani rozesle takto hodne dopredu.

Jeffer

Ako to poznám z inej oblasti, keď pošlem e-mail na šéfov pobočiek, tak to k prevádzkovým zamestnancom (servisným technikom) prebublá málokedy. Musím písať priamo jednotlivým technikom.

Jan T.

To je dost divné. Pokud se nikdo z pozvaných nesdostavil, tak to bude asi chyba toho, kdo to svolával než účastníků. Místo, termín, kdo a jak byl pozván. Přístup SŽ se zřejmě projevuje i při plánování staveb. Když jsem byl členem dopravní komise v jedné MČ, tak jsme se běžně k připravovaným projektům vyjadřovaly a účast byla vždy nadpoloviční. Jednání byla i mimořádná, jednalo se podle potřeby online přímo s projektanty, podklady jsme dostávali předem k prostudování pokud to bylo možné. Kvůli nominacím členů politickými stranami nebyli zástupci dopravní odborníci, nebo někteří neměli zájem vůbec, a kvalita diskuze tomu odpovídala.… Číst vice »

Hajnej

Ale oni se ostatní pozvaní jaksi dostavili…

Pavel Mlejnek

Mohl byste vaši myšlenku napsat tak, abychom ji my ostatní pochopili?

Nebo to je zase nějaká jízlivá poznámka?

Martin Sulak

Čůráku.

vbb

Teď jste mu to teda nandal…

jzms

Přidal bych tam i Dluhonice a Lhotku nad Bečvou. Nevím jestli to tam už někdo projel, protože stanice dobře kódují, ale návěstidla která mají být umístěná vpravo a jsou fyzicky úplně vlevo tak to je kvalita.Pokud by tam ten přenos nebyl ,tak si myslím žře by tuto soutěž Dluhonice ve směru na Olomouc vyhrályOfiko sdělení SŽ na hlášenku -vše je v normě

víta Klozík

Dluhonice koduji, ale umístění nekterych navestidel je ponekud vic vlevo misto nad koleji v ose… Ceka, se na projeti asi

Nováček

A má to nějaký smysl rok a půl před výhradním provozem pod ETCS?

hank

Určitě rok a půl? Termín se přiblíží na dohled a #mynic se budou škrábat pravou rukou za levým uchem a hledat výmluvy, proč ho nestíhají…

Nováček

Tak zrovna na hlavních tratích kde to již funguje je ten termín reálný.

Petr Šimral

Jenže v Poříčanech to na rozdíl od Českého Brodu nefunguje…

Hostinský Palivec

To nevadí, ještě 5x to rozkopou a pak možná i to ETCS bude. V roce 2020 totiž nikdo nemohl tušit, že to bude potřeba.😜

jal

Výhradní provoz? To by muselo mít už teď 90% vozidel mobilku ETCS. Pokud nemá jezdit jen s bídou půlka vlaků.

Nováček

No ale to do toho pletete jiný problém. Samozřejmě věcně máte pravdu, ale myslím, že SŽ nevybavenost vozidel nebere jako svůj problém. Otázka je jak v tom postupovat. Čekat až bude vybaveno 99% vozidel mobilkou? Jak k tomu přijdou ti, co budou připraveni?
Abychom si rozuměli, já s Vám částečně souhlasím, ale politika spuštění ETCS je jiná.

Mendy

Proč by to nemohlo jít kompromisem?
1) Vozidla vyrobená před spuštěním ETCS nemusí mít ETCS, ale pokud jej mají, musí jej použít.
2) Vozidla vyrobená po spuštění ETCS musí mít ETCS, jinak na úsek vybavený ETCS nesmí.

Hostinský Palivec

Hmmm. Tak tímto přístupem bychom to spustili cca v roce 2100. S velkým optimismem.

Apollo 17

To by se jezdilo ještě 50 let ve smíšeném provozu? Ale po zavedení výhradního provozu už nebude kod LS , nebo tam nebudou návěstidla.

Mendy

Nejsem zrovna příznivec vynucených změn, které způsobují náklady navíc. A ano, chápu, že ETCS může zachraňovat životy.
Spíš bych si dokázal představit levnější dopravní cestu a nižší pojistné pro vlaky s ETCS.

Hostinský Palivec

Tak sice to potom nebude fungovat, ale to nevadí. Hlavně nevynucovat!

Mendy

Bude to fungovat alespoň když pojedou v kolizním směru dva vlaky s ETCS.

JackBrno

Samozřejmě je to v konečném důsledku chyba strojvedoucího, protože on to projel, ale pokud se to někde v nějakém místě děje mnohem častěji, než jinde, tak asi je to místo blbě udělané, ne? Z toho se #mynic snaží jen hloupě vykroutit, s takovou logikou by se nemuselo řešit nic a hodit to jenom na fíry. Mají v předpise napsáno, že červená znamená stůj, tak je to jejich problém. A že není návěstidlo v oblouku vidět nebo není absolutně poznat, které patří ke které kolejí? Koho to zajímá…

Pavel Skládaný

Hezky napovídáte odpověď na klíčovou auditorskou otázku, „jaké faktory mohou k incidentu přispívat?“ Ono to místo nemusí být vyloženě „blbě udělané“, ale někdy může neuvěřitelně záludně fungovat i nějaký nepříjemný detail. Např. v Brně máme návěstidlo, které bylo projeto už 5x. Zdánlivě obyčejné, ale má takové pozadí (červeno-šedá fasáda paneláku), na kterém se dokáže v některých situacích vizuálně doslova „ztratit“. Místně netrénovaný pozorovatel ho tak musí v obraze chvíli hledat (navíc mezi sloupy na konci oblouku) a pak již může být pozdě. Zde by mohlo hodně pomoci bílé reflexní orámování, stejně jako „mlhovky“, upozorňující na polohu návěstidla s předstihem. Nic… Číst vice »

MildaIV

Tak to SŽ múže tvrdit maximálně do prvního soudu, kde se bude hledat viník projetí stúj. Já bych na vítězství SŽ nevsadil ani zlámanou grešli.

Jan Neruda

Proč se zástupci dopravců nevložili do řešení problémů již ve fázi projektu? Možnosti připomínkovat měli, projekt je s nimi konzultován. Proč již ve fázi projektu nepožadovali přenos kódu na HV? Protože už vyhlíželi a modlili se k ETCS a přenos kódu na HV posměšně začali nazývat „barvičkovač“ a teď by jim byl dobrý? Proč nevznesli připomínky při situování návěstidel? Jejich zástupci u toho opět musí být. Máslo na hlavě tedy mají i dopravci, možností, jak připomínkovat ještě před dokončením stavby mají mnoho: – připomínkování projektu – účast na pravidelných kontrolních dnech a poradách – připomínkování situování návěstidel – všeobecně větší… Číst vice »

Vít Jůza

Protože je to odpovědnost Správy železnic a jí zjednaných firem, zatímco dopravci mají dost svých starostí. A jaký bude vytvořen problém, to pochopitelně dopředu nevěděli.

Bram

Sorry jako, ale tohle pokud napíše projektant, tak o něm lze říci, že buď má nulové zkušenosti, nebo vědomě dělá advokáta Správě železnic. Stanice v oblouku má mít opakovací návěstidla VŽDY, to není nic tak těžkého na pochopení. Pokud má opakovací návěstidlo u první koleje ve směru Čerčany lokálková stanice Sázava, tak je otázka, proč je nemají Poříčany. Prostě Správa železnic chtěla s problémem v rámci úspor zase vykejvat a nějak se to úplně nepovedlo. A to nepočítám ještě fakt, že opakovací návěstidla byla docela dlouhou dobu v nemilosti a nezřizovala se vůbec. Dnes se zřizují jen někde a výběr… Číst vice »

Bram

Vím, ale přesto se jim divím. Mohou to totiž přejít i mlčením, které je nic nestojí :-).

J. Špalek

To jako, že je špatné dělat u SŽ, nebo jakou má hodnotu váš komentář? Tak když někdo nadává na novináře, tak ano ten komentář ano nezverejnite, tak o co jde, jen se brání. Hodně zdaru

Jan Sekanina

Celé tohle téma je o řízení rizik. Rizika SŽ řídí velmi špatně. Bezpečnostní rizika je třeba řídit vždy a to s použitím jakékoliv aktuálně dostupné technologie.

Radek

A když dojdou peníze?

hank

Otázka priorit. Co by mělo mít při vynakládání peněz prioritu před bezpečností?

Pavel Skládaný

Bezpečnost je především způsob a kritérium myšlení a součást firemní kultury. Nemusí nutně znamenat náklady navíc.

Granja

Řízení rizik… S nimi souvisí nápravná opatření. Pokud někdo požaduje certifikát ISO XXXX, musí mít tyto záležitosti precizně zpracované, jinak certifikát nedostane/neobhájí. Tady jde o životy a značné materiální hodnoty a tak alespoň konečně přijde státní dozor…

Hajnej

A neměly by tam tedy být spíš opakovací PŘEDVĚSTI, když už tedy chceš mermomocí někoho poučovat, jak má dělat svoji práci…?

Bram

Odkdy opakovací předvěst nepatří mezi návěstidla?!?Buď tak laskav a sděl mi to datum. Ale je mi jasné, že mne chceš utáhnout na s problémem nesouvisející záležitosti, kdy jsem si dovolil použít vcelku běžně používaný název opakovací návěstidlo pro opakovací předvěst.

Jinak vidím, že zase vyšiluješ a máš mermomocí chuť dělat advokáta jak projektantům, tak Správě železnic. Takže si dej zase pohov, není to zdaleka poprvé, co takto vyšiluješ :-).

Hajnej

Mezi návěstidla předvěsti nepochybně patří, ale to taky nikterak nerozporuji. Ale rozhodně nepatří mezi žádná opakovací návěstidla.
A jestli tu někdo vyšiluje, jsou to spíš strojvedoucí, kteří tu ukamenují každého, kdo se jim odváží říct něco, co jim nejde po fousy.

Jan Sekanina

Některé technologie nevyzaduji vysoké investice.

JAROMÍR

Nejlépe, kdyby projektant dostal zakázku přímo od dopravců, že?

Paddy

A myslíte , že například 200 dopravců se bude na každé stavbě producírovat ?

Juraj

Najmete si odbornou firmu, aby vám do novostavby udělali přípojky inženýrských sítí. Po nastěhování zjistíte, že voda nemá tlak a elektřina je špatně. Firma vám řekne, že to je vaše chyba, protože jste je měl kontrolovat.

SŽ utratí desítky milionů u projekční kanceláře a dopravci by tam měli zdarma vysílat zástupce, aby odhalili chyby projektanta?

Pavel Skládaný

Je to poněkud bizarní situace, asi jako chtít, aby připomínky k projektu pozemní komunikace dával ČESMAD. Na vychytávání problémů, rizik a rezerv v projektu je zřízena funkce bezpečnostního auditora, který by měl být zkušený v oboru vztahu mezi provedením infrastruktury a bezpečností provozu. Tj. včas identifikovat faktory, které by v případě realizace mohly vyvolávat provozní problémy, resp. v krajním případě by mohlo vzniknout místo častých nehod „na klíč“.

Flatt 1

Sorry jako, ale je to primárně o řízení rizik a to je pro SŽ neprekvapive zjevně nový pojem a pokud vím, tak na situování navestidel byla pozvána pouze Federace strojvudcu, nikoliv dopravci.

hank

Otázka je, nakolik FS této příležitosti využila…

Karl vB.

Vyjádření mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy ve stylu: „to ne my, to oni…“ až příliš připomíná policejní obezličku známou ze silnic, kdy „řidič motorového vozidla nepřizpůsobil rychlost a styl jízdy stavu a povaze vozovky“. Na silnicích ovšem platí pojištění účastníků silničního provozu. Pojistitelé mají ekonomický zájem platit pokud možno co nejméně a tak sami vyvíjejí tlak na majitele/ správce komunikace s cílem úpravou notoricky známých rizikových míst dosáhnout snížení nehodovosti a tím následně i objemu plnění vyplývajícího z pojištění účastníků škodní údálosti. Tento faktor na železnici chybí, takže je dobře, že, vzhledem k dosavadnímu alibistickému přístupu SŽ, se tohoto problému… Číst vice »

Lukáš F.

Na silnicích ale aspoň existuje myšlenkový koncept toho, že jsou nějaká místa častých dopravních nehod a ta se stavebně upravují, aby byla bezpečnější. Na dráze ne, tam se to hodí na strojvedoucího a jede se vesele dál.

Pavel Skládaný

Přesně tohle tvrdím rovněž, neb jsem byl na začátku 90.let u zrodu tzv. nástrojů bezpečné silniční infrastruktury (ke kterým patří i standardní nástroj vyhledávat a sanovat místa častých nehod, resp. kontrolovat projekty, aby v nich nezůstávala zbytečná bezpečnostní rizika). To, jak se dnes argumentuje na dráze (vše je podle norem, hloupí jsou jen a jen uživatelé, kteří nepřizpůsobují jízdu stavu kolejnic), mi silně připomíná situaci, ve které jsme byli na pozemních komunikacích před třiceti lety. Tj. možná zraje čas, definovat a používat nástroje bezpečné infrastruktury i na železnici. Pokud se udělá poctivá analýza problému, např. návěstidla projížděného opakovaně, je šance… Číst vice »

MildaIV

A není náhodou tento článek o tom, že i na železnici vznikla aktivita tohoto typu?

Jarda V.

Nechci omlouvat chyby co se stali ale předpokládám že když se počet projetí vydělí počtem vlaku tak na tom Poříčany budou „svatě“, protože leží na nejfrekventovanějším úseku u nás…

David (Komi)

Jakože… To jsme si taky říkal… A… Asi ano. Respektive ne, že by na tom byly Poříčany „svatě“, ale nebyly by za místo nejhorší.
Ovšem, věc to neřeší. Když se takováto dosti konstruktivní kritika dostaví, tak je v zájmu bezpečnosti vždy nejlepší jednat. A… Co si budeme, nemusíte mít extra velký mozek na to, abyste opravdu usoudili, že to místo není 2x nejlépe řešené, a… Že by se nějaké opatření zde zavést mělo. Zase tak drahé a tak složité, dát ty návěsti jinam (respektive předzvěsti dát pár stovek metrů před návěsti samotné) to být nemůže, ne?

Bram

Ono to není tak drahé, jako že to spíš vůbec nepůjde. Do stanic, na které jdou penízky z EU, se nesmí nějakou dobu sahat. Mám za to, že je to deset let.

Juraj

Žádný kontrolní orgán by nenamítal opatření pro zvýšení bezpečnosti. To je zase jen úhybný manévr #mynic.

Mrc

Podle stejné logiky se u nás řídí údržba? Tady se jen zjistila nedostatečná přehlednost, tak se dodá pár klacku, kabelů a trochu upraví zabzař…

Jan T.

Sahat asi ve smyslu další rekonstrukce, ne odstranit zjevné nedostatky stavby. Asi nic se nestaví ideálně na poprvé, vždycky se něco dodělává, upravuje. Celkový projekt to nezmění.

vbb

No a právě proto se tam ty úpravy vyplatí nejvíc.

Péťa

No co, SŽ si s výsledkem stejně vytře pr**l, protože strojvedoucí měl vědět, předpokládat.

Jerys

To jsem zvědav co vyřeší.

Hodně štěstí

A že se tolik návěstidel neprojíždí třeba v Úvalech? Počet vlaků skoro stejný. Samozřejmě je to chyba strojvedoucího, když projede stůj. Ale taky je to systémová chyba SŽ.

Petr K.

Ony jsou v Úvalech směrem na Prahu opakovačky, tak právě asi proto se tam neprojíždí.

Hajnej

Ony se ty opakovací předvěsti dávaly do Úval mimo jiné proto, že se změnilo umístění návěstidel na lávce a na zemi. Původně totiž bylo na lávce L3-L1-L0-L2, zatímco L4 bylo na zemi. Nově mělo být L3 na zemi, aby se nezkracovala užitná délka předjízdné koleje, a L4a se původně měla ocitnout na lávce. Tím by ovšem vznikla skoro jistá cesta do průšvihu, protože by zažité odpočítávání návěstidel na lávce vedlo k naprosto jisté záměně. Proto se (dokonce snad ještě ve fázi projektu) podařilo to L4a změnit na stožárové, aby odpočet zprava fungoval v souladu se zvyklostmi. Opakovací předvěst byla v… Číst vice »

Vít Jůza

V Úvalech se trať nevětví, také možná nebyla tolik stižena stavebním ruchem ve stanici a nastávajícím úseku, prostě provozně mnohem jednodušší, téměř jen průjezdovka.

Hodně štěstí

Návěstidla mají být jasné a přehledné, ať je to čistě průjezdová stanice či stanice s více zaústěním tratí nebo v oblouku.