Místo „honeckerů“ nové elektrické jednotky. Do Pardubického kraje dorazí na konci roku 2025
Dodavatel a typ vozidel vzejde z právě probíhající soutěže na EMU 140.
Cestující v Pardubickém kraji se dočkají pohodlnějšího cestování v osobních vlacích na koridorových tratích později, než jim České dráhy a kraj slibovaly v roce 2020. Poté, co České dráhy odstoupily od smlouvy na modernizaci vozů řady Bdmtee, nasadí místo nich osm nových elektrický jednotek. Původně měly modernizované vozy přezdívané honeckery jezdit v roce 2021.
České dráhy dnes oznámily detaily k jednotkám pro Pardubický kraj. Klíčový je termín dodání prosinec 2025, což je o čtyři roky později, než měly být nasazeny modernizované vozy Bdmtee. Jezdit budou na osobních vlacích na trati Kolín – Pardubice – Choceň – Česká Třebová. Do té doby čeká cestující svezení stávajícími soupravami. Na dodávku jednotek běží aktuálně soutěž.
„Zvolené řešení nabídne občanům Pardubického kraje revoluční změnu ve veřejné dopravě. Už 30 let staré vagóny nahradí úplně nové elektrické jednotky. Ty budou mít všechny vozy nízkopodlažní, bezbariérové a klimatizované. Vytvoříme tak podmínky pro pohodlné cestování všem lidem se sníženou schopností pohybu a orientace, ať jsou to osoby na vozíku, rodiče s malými dětmi v kočárku, senioři nebo lidé, kteří mají dočasně sníženou mobilitu třeba kvůli léčení úrazu. Při cestě do zaměstnání nebo do školy bude možné využít snadný přístup k internetu přes palubní Wi-Fi síť nebo si dobít mobilní telefon, tablet či notebook,“ popisuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
Bez soutěže díky slibu lepších vlaků
České dráhy uzavřely na modernizaci vozů řady Bdmtee smlouvu se společností Tratec-CS. Dodavatel zkrachoval. Dopravce se k desetileté smlouvě s krajem dostal bez soutěže. V roce 2020 to hejtman Martin Netolický obhajoval právě modernizací vozidel. „Modernizace vozového parku na území našeho kraje byla jedním z hlavních motivů při jednání o novém desetiletém kontraktu. Pevně věřím, že se podaří všechny avizované vozy nasadit v přislíbeném termínu, tedy od jara 2021,“ řekl v roce 2020 hejtman Pardubického kraje Martin Netolický. Zpoždění kraj nijak nepokutuje.
Do kraje míří dvouvozové jednotky s kapacitou 140 až 160 míst, budou dvousystémové. Ve vlaku budou k dispozici také zásuvky na dobíjení baterií elektrických invalidních vozíků nebo elektrokol. Budou mít prostor pro umístění kočárků nebo jízdních kol a moderní audiovizuální informační systém. Jednotky budou vybaveny vlakovým zabezpečovačem ETCS a komunikačním systémem GSM-R.