Místo „honeckerů“ nové elektrické jednotky. Do Pardubického kraje dorazí na konci roku 2025

Železniční trať 010 Praha - Česká Třebová, příjezd do Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czŽelezniční trať 010 Praha - Česká Třebová, příjezd do Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Dodavatel a typ vozidel vzejde z právě probíhající soutěže na EMU 140.

121 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

Ať to nejsou zase Panteři…máme toho dost…

Elb

Astra v Rumunsku vážně nemá kapacity na modernizací vozů? Stejně jako něco v Srbsku, Turecku?

Avlaky

U astry už ani RJ nemodernizuje

Elb

Důvod?

Jiří Kocurek

Ukončili program osobních vozů.

Elb

Touto informací zjevně disponuje jen Kocórek, protože na internetu o tom není ani zmínka. Tak akorát o tom, že nakoupili velký počet vyřazených Francouzských vozů na modernizace.

banán

Že to ale trvalo

král j

Proč to nebude jezdit až do Zábřeha, kde jezdí diesely?

Radim

Nedávno jsem tam jel. Těch 12 lidí včetně mne a průvodčí by vlezlo i do sólo 810 a jednovozovou elektrickou „jednotku“ asi nikdo vyrábět nebude 🙂

Jiří Kocurek

SOR NB 10,5 by to pobral taky.

Radim

Ano ale to by jelo minimálně 2x tak dlouho, spíš víc

Jiří Kocurek

Ono je potřeba obloužit i Kosov, kam je to od vlaku „pouhá hodinka“ pěšky, 3 kilometry daleko a 150 metrů vysoko.

Voufa

A proč by se měl kvůli Kosovu rušit vlak a místo něj jezdit autobus? Autobus pojede přes obce na trase ČT-Zábřeh dvakrát tak dlouho. A stejně lidi dojíždějící do Kosova pojedou do Zábřehu a tam přestoupí na vlak dle potřeby resp.dojedou autem do Zábřehu na nádraží.

Jiří Kocurek

Já jen, že ten autobus stejně jede. Neruším, jenom srovnávám.

Leinad

Holt nejsme v době Křižika, kdy šlo vyrábět Elinku, která neplní dnešní TSI crash.

M152

Protože tam stačí motorák s kapacitou cca 70 míst a i to je na většině spojů předimenzované.

Voufa

Ano, RegioShuttle je dostačující. Větší vytížení je v úseku Zábřeh-Lupěné-Hoštejn a pak Rudoltice-Třebovice-ČT, pokud je to přípoj od Lanškrouna. Úsek mezi není moc využívaný kvůli poloze zastávek i hustotě osídlení.

Aaabbb

Takže místo současných 3 vozů budou 2 (byť modernější) vozy. Achjo. Zřejmě kraj ani dopravce nepočítají s tím, že s modernějšími vozidly a rychlejším jízdním řádem (konec výluk, zastávky na znamení…) by mohli přibýt cestující.

Radim

Prý konec výluk 😀

Apollo 17

Tam se dá zdvojovat soupravy ve špičce (místo 3 budou 4 vozy). V sedlech můžou mít posilové soupravy údržbu.

Elb

Vždyť sotva ty jednotky dojdou, tak několik let rozkopají Kolín-Choceň, Českou Třebovou a potom možná i Ústí-Třebová. 😀 V takové situaci bych ta nová vozidla snad ani chtěl, tyhle výluky z vlaků totiž vyženou pěknou řádku lidí a může ještě trvat, než se vrátí na předvýlukový počet.

banán

Konec výluk?To těžko,zvláště pak mezi Pardubicemi a Českou Třebovou.Jak dokončí Pardubické nádraží,mají rekonstruovat Českou třebovou.Kompletní výměna kolejí,výhybek,nové trolejové vedení a nová nástupiště.Mají předělávat i zastávky mezi těmito městy,že tu prý chystají úsek na 200 km/h

Dos22

Trakční vedení už se v ČT mění.
Mezi Chocní a Pardubicemi by se 200 dalo jezdit už teď, co tomu vadí jsou přejezdy.

Alibaba

Nástupiště potřebují na rychlost 200 upravit. Z důvodu bezpečnosti je třeba posunout bezpečnostní pás dál od osy koleje, a když je takovýto pás dělaný pomocí desek, tak je třeba desky vyměnit. Nevím, jestli půjdem po vzoru Německa, kde maj na nástupišti ještě navíc k pásu i zábradlí.

PepaM

Zábradlí mají na trati Berlín – Hamburk, kde jsou nástupiště u kolejí s rychlostí 230 km/h.

Jiří Kocurek

Stejně si v Honeckeru sedne dospělý jen na polovinu sedadel a pak už se vejdou jenom děcka. Efektivně je v něm 50 míst k sezení.

Elb

Tak by se z něj daly dělat vozy pro děti a ženy, buď na Sp do Tábora, nebo i na posilových vozech na dálkových vlacích.

Aaabbb

Pane Sůro, nezlobte se, ale jak jste přišel na to, že kraj ČD nijak nepokutuje za zpoždění dodávek nových vozidel? To Vám kraj napsal? Já měl za to, že tam padaly statisícové sankce.

Alibaba

Dobrý, tak teď k tomu na koridoru ještě upravit/postavit vysoká nástupiště ve stanicích, aby se nizkopodlažnost vyloženě projevila.

Jaroušek

Tak jezdete směr Kolín a rázem bude vše bezbariérové. To že už to není moderní je pravda a nebudu obhajovat nijak SŽ a 70. léta. Mě spíše štve že SŽ na těch tratích kde je stanice polobezba nechce komplet dokončit modernizaci.

Jiří Kocurek

„Tak jezdete směr Kolín“

Hraběcí rady. To si má člověk přestěhovat příbuzenstvo a změnit zaměstnání?

Alibaba

Nechápu vaši radu. Kdy se teda budou dělat ¨vysoká nástupiště ve stanicích Přelouč, Řečany a Záboří?

Dos22

V Řečanech by stačilo jen zrušit perón u 2. SK, a máte stanici se všemi vysokými nástupišťmi, protože 2. Nástupiště a 1. Nástupiště u 4.SK jsou v potřebné výšce.

Jaroušek

Jsem zvědav, jak to bude se Sysly. Zmizeli z Plzeňského kraje, teď mizí z Jihomoravského, za chvíli z Pardubického kraje, zůstanou jen v Ústeckém. Přesto je jich málo a mají časté výpadky. Začarovaný kruh celkem 🙂

Leštění

Oni skončí i v usteckem viz soutěž na dopravce.

Twix

Ale z Jihomoravského zmizeli ještě předtím než začali být potřeba na středočeskou S7, ne? Nebo to byli jiní syslové?

Elb

Mohli by jít na rychlíky Budějovice-Praha, nebo ještě při případné elektrifikaci 240 tam, aby měly rychlíky kratší pobyty ve stanicích.

Filda

Jojo, s Vmax 140 je sysel naprosto vhodné vozidlo, na tu novou trať s parametry nad 160 km/h… 😆

Jaroušek

pokud tam budou jezdit Béčka s Esem tak je Sysel celkem použitelný.

Elb

Budějovice-Plzeň bude modernizovaná v celé trese až za pěkných pár let. Potem se má linka rozdělit na Plzeň-Budějovice v jednotkách a Budějovice-Brno v klasice. Trať Budějovice-Praha má ty parametry nad 160 na pár kilometrech a to ještě jen na 170, kvůli kterým ani nikdo nebude chtít, aby jezdily rychlíky v soupravách na 200… Krom toho, že teď a ještě pár pěkných let bude nejčastější kolorit na té trase Béčka nebo Esa, nebo spíš oboje…

David

K čemu je řídící vůz, když se na něj nemůžete spolehnout.

Jaroušek

Tak záleží jak se k tomu chovají v depu. To máte jak s 814.

Avlaky

Jsou ještě na Sp Břeclav – Brno – Přerov tuším

Jinak potom na rychlíky které mají Vmax 140

Takže R10 bych minimálně videl a tam by díky tomu došlo ušetřeni jedné soupravy

Jaroušek

R10 ale pouze do Hradce. S dieselem to komunikovat neumí.

Šalina na Špilas

Co se děje se všemi těmi Honeckery, které přicházejí o výkony? Budou se ve větším množství zachovávat na posily (ač to není ani zdaleka ideální, stále je to lepší než chybějící vůz), anebo jakmile přijdou o své turnusy, tak čeká většinu autogen?

Peeetr

Žádné přebytky provozuschopných vlakových vozů v Česku neexistují.

Šalina na Špilas

Nerozporuji, ale to, že nebudou mít turnusy, je fakt a přirozeně vyvstává otázka, zda se budou udržovat v provozuschopném stavu. S některými vozy se to tak i přes nedostatek neděje (460 v Bohumíně, kde za ně do dodávek Panterů zaskakují 843 a 163).

Permonik

163 nezaskakuje, ta tam jezdí pravidelně. Jinak 460 doplnovála slony, protože se zvyšila turnusová spotřeba. Jelikož se 460 udržovát už neoplatilo, tak za ně zasakuje 843. Shodou okolnosti na trati, která byla před 17 lety elektrifikována.

Elb

V Brně už stojí kolony nepoužívaných Bdmtee, těžko říct jestli si je tam pořád drží na díly, nebo protože není opravárenská kapacita. Na osobáky teď jezdí i Béčka, takže by to mohlo být to druhé.

JardaP

Kdepak autogen, 4. koridor 😁. Teď jedu R17, poslední noční Vltava z Prahy. Na popis na boku jsem nekoukal, ale je to na 99% A149. Plyš jistě pamatuje “sedmdesátky”. Ptal jsem se průvodčí, jestli je to normální, že 1. třídu jede vůz jen o deset let mladší než já – prý mimořádné řazení, čekají na modernizované. Dokonce mi nabídla vrátit příplatek za “jedničku”, že mám zaplacenou wi-fi a klimatizaci. Masakr. Nu což, alespoň neusnu 😎.

Elb

Žádné jedničky s potahy ze sedumdesátek tu už přes deset let nejezdí.

JardaP

Je to možné, ale ty potahy tak rozhodně vypadaly. Hnus, kravál dobržďování špalky ze 140 do stanice na špunty do uší, … obecně středověk. Pointa je, že tyhle krámy už měly dávno skončit v hutích a ne drandit na rychlíkách po 4. k.

Jarda00001

Předpokladám, že na ranní a odpoední špičku se bude zdvojovat?

Anonym ze severu

A co bude dál se Syslama?

Richard

Jen poznámka, že soutěž uvedená v odkazu není ta aktuální, ta nová se vypsala teprve nedávno a ne před 5 lety

liposh

Dovedete si představit, že by vyhrál nějakej normální západní dodavatel? Siemens, Bombardier, nebo něco podobného? Ale pardubáci budou mít štěstí, když to bude Pesa, no nejspíš to bude zase škodováckej regiopanter.

Anonym ze severu

Chuákům byste přál Pesu než Pantera, jo? 🙂

Jiří Kocurek

No jo, ještě by tam byl binec na podlaze, prošoupané sedačky a byl by to starý německý šrot, ze kterého ukradli toaleťák, protože žuluté zlo. Jo aha, ony Sharky jezdí u ČD.

Jaroušek

Co vám vadí na těch Panterech? 😀

Gajda

Tak když se podíváš na Siemens a nebo Stadler, vypadá to trošku jinak. Když se podíváš na Pesu, tak pokud do ní dáš solidní sedačky, o co je horší – ale bude stát míň. Pro mě osobně je Panter Dacia za cenu Octavie. A mimo to, že se jich pár dostalo na Slovensko a do Pobaltí si nikde jinde neškrtly

Jaroušek

Takhle to nefunguje. To že se dostali do Pobaltí nebo na Slovensko z nich nedělá špatné jednotky. Záleží na Škodě a zadavateli který může či nemusí a ze strany škody také záleží na tom jestli se do soutěže přihlásí. Navíc Panter 3. gen už je mnohem lepší, když pominu ty koše tak je za mě mnohem více fajn jak staré. O tom že strojvedoucí má mnohem lepší jednotku snad ani mluvit nemusím.

Petr

Jel jsem tím před pár týdny tím nejnovějším modelem v JMK a v oblouku a při záběru motoru to mělo hluk srovnatelný s regionovou.

Luboš Beneš

Slibem neurazíš, takže to možná nakonec budou 2 zrepasované 810 a nebo ani to ne.-:)

Granja

A ČR není součástí západu?

bvovka

Zajímalo by mě kam budou jezdit elefanty, když je během této dekády z s4 vytlačí pantery a z s7 střídavý proud. Ještě je možnost Ústecký kraj, kde zatím nejsou v plánu nové vlaky a stejnosměr tam vydrží mnohem delší dobu.

XXXD

Na S4 moc Elefantů není, na S7 jsou nasazovány na vlaky v základním půlhodinovém intervalu (na posilových jezdí hlavně syslografy). Naopak na S2 budou potřeba po dokončení modernizace trati další Elefanty za předpokladu doplnění posilových spojů. Zároveň nejstarší Elefanty se budou vyřazovat už s příchodem výhradního provozu ETCS.

Kubrt

Na S4 je 7 elefantů. Ale samozřejmě věcně souhlasím, žádný přebytek jich nevznikne.

bvovka

jenomže S2 má jít na střídavinu taky

PepaM

Ústecký kraj bude od prosince 2026 objednávat dvousystémové EMU na všech elektrických výkonech (soutěž „Elektrická páteř“; mimo tento soubor už jezdí 654 od RJ nebo v případě U4 budou jezdit pid-Pantery). Co se přepínání týče, třeba právě v roce 2026 se má přepínat úsek Pravobřežky z Děčína do Libochovan (a 2030 na hranici ÚK a do Mělníka).

Jan

Přestavět sedadla u Honeckera na společensky přijatelné rozteče, nebo raději sešrotovat…

dopravopat

100% súhlas. Na tých vozňoch sú dobré akurát tak podvozky. Ináč je to tragédia.

dopravopat

Honeckery sú druhým dôvodom prečo necestovať vlakom. Prvým dôvodom je šukafon vrátane všetkých možných modernizácií.

Jaroušek

811 v moravskoslezském kraji vám vadí? Tak pokud vám vadí sukafon, podívejte se na vaši SK bagetu a pak se můžeme bavit. Pokud je honekr zmodernizovaný tak proč s ním nejezdit a mj. máme v Česku také Sysla 😀

dopravopat

Bageta spadá do podmnožiny „modernizácia šukafonu“ a je ešte horšia ako Honeckerove pomsty.

Peter

Podpis.

dopravopat

Obávam sa, že sme v menšine. Aspoň súdiac podľa hodnotenia v tejto diskusii.

Kamui

Hrozná škoda, že ČD jakožto státní firma nemůže zařadit TRATEC (a jiné firmy tohohle typu) na permanentní blacklist, a nekoupit od nich už ani jeden šroub.

Vrabec na střeše

Vždyť Tratec byl skoro dceřiná společnost ČD. Dělala pro ně kompletní servis, rekonstrukce vlaků, dodání Porsche pro generálního…. Jenom reklamace všeho na co sáhli nějak nedávali.

Peeetr

Tratec ZKRACHOVAL, od nich už nikdo nic nekoupí.

Kamui

Co vím, tak dostal povolení k restrukturalizaci. Takže po smrti ještě asi není.

Aaabbb

Tratec byl do výběrových řízení tlačen „shora“. Například u pendolin zakázku papírově vyhrála dceřinka DPOV, aby to pak mohla pokoutně dál subsodávkovat Tratecu…

Košičan

Bdmtee reko na Bdmpee + nový řídící vůz na 160 ř. 960 po vzoru 660/661, ale jen 1. třída, imobilní a kola (jako 2. třída)… Byla by flotila na vnitro rychlíky levně, třeba do Budějic, Děčína, Plzeň-Brno atd.

MirekP

Ano, ale nejpozději před 10 lety. Teď už ne.

Košičan

Nedávno mělo smysl reko Bdt/Bp (vmax 120), proč tedy neudělat ve stejném rozsahu Bdmtee již schopné 160?

Twix

Tyto relace s častými zastávkami jsou ideální pro nízkopodlažní elektrické jednotky, v tom posledním případě BEMU. Tím šíleně strmým výšlapem bych cestující dalších 20 let netrápil.

Jiří Kocurek

Tak nějak, představte si bábi o holi, která se má vyšplhat 70 cm vysoko z vysokého peronu. Ze štěrku to bez pomoci nezvládne, ale pořád ještě ten kilometr ujde vycházkovým tempem, zpívat umí, jen ty nohy už neohne jako zamlada.

Košičan

Navrhovaný řídící vůz ř. 960 by vycházel z ř. 660/661 a byl by tedy nízkopodlažní se vším vybavením, co k tomu patří. Jen by měl více sedadel 1. třídy než 8 (cca 24-28).

Luboš Beneš

V Plzni děkujeme a nechceme.

Voufa

Možná tak na rychlík do Moldavska, ale bez zpáteční cesty.
Myslím, že jste vymyslel dobrý námět na horor

noerf

Já jsem zvědav na dodávku jednotek vysoutěžených v roce 2024. Protože při stávajících dodávkách výrobců bych to reálně viděl až na rok 2026, pokud to není předem domluvené že Škodou, aby na to měla kapacitu.

Dos22

Proč stále držet nesmysl přímých Os Kolín – Pce – Choceň – Třebová, krom pár ranních, a odpoledních spojů, jezdí v úseku Choceň – Uhersko poloprázdné, toto rameno prostě rozdělit na dvě extra Os ČT – Choceň, a vytvořit nové rameno (samozřejmě to bude znamenat výstavbu přeložek), Litomyšl/Holice – Moravany – Pce – Kolín.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Vždycky se to tak dělalo. Pozůstatek Os z JŘ 1988/89.

Dos22

Jenže v té době se Os půlily v Pce, Pce – ČT a Pce – Pha-Střed.

Řiditel

Ještě bych to vylepšil z Pardubic zalomením na Hradec. Kam samozřejmě existuje vyšší poptávka než do Kolína.
Ale samozřejmě infrastruktura s tím úplně nepočítá…

Tomáš Záruba

Tady ale jde (resp. původně šlo) o relaci Přelouč (apod) – Pardubičky.

Řiditel

Tak úplně ideální by asi byly dvě linky v půlhodinovém prokladu:
Litomyšl – VM – Zámrsk – Pardubice – Hradec
Týniště – Borohrádek – Moravany – Pardubice – Kolín

Ale to je z mnoha důvodů utopie.

Dos22

Myšlenka zajímavá. Ale v tomto případě bych spíš volil dvě spojené jednotky a půlení v Pce (stačilo by jen v špičkách).

Leštění

Já bych udělal linky Pardubice – Holice – Týniště – Náchod, Chrudim – Moravany – Ústí – Letohrad a Hradec – Choceň – Třebová – (případně Svitavy nebo Lanškroun)

Leštění

Hradec – Třebová by mohl být Spěšňák, ideálně propojit se Sp Třebová – Brno

Leštění

Osobák z Kolína bych prodloužil spojkou do Chrudimi v prokladu s hradeckým na 30 minutový interval.

Twix

Jestliže jezdí poloprázdné přes 3 zastávky a jinak jsou využité, nevidím to jako problém, resp. to rozlomení v Chocni tomu nepomůže, pokud to nepřitáhne víc lidí od Litomyšle. Pokud se od tohoto směru jezdí s přestupem na rychlík v Chocni, není to nakonec žádanější než přímý osobák? (Nevím, ptám se.) A samotný Os jen z Chocně do ČT by se pak měl protáhnout do Letovic nebo Lanškrouna, když už. Nebál bych se těch Sp vlaků co jezdily třeba z Kolína do Lichkova nebo ČT, ale pak je Dušomír vymýtil.

Dos22

Těch zastávek je 4/5 (Uhersko má defakto větší frekvenci jen když jedou studenti do Chrasti, takže možná 4 vlaky za den), což je plus mínus polovina zastávek na trase do Chocně.

Samozřejmě Os od ČT bych protáhl do VM/Litomyšle. A na druhou stranu klidně do Letovic.

Mohlo by to fungovat ranní OS Pce – ČT (protože první OS jede kolem 4. Ráno a rychlík až v 6), a pak tedy Os Litomyšl/Holice – PCe – HK/Kolín, klidně 2 jednotky, které se budou trhat a spojovat.
A na koridoru vytvořit tedy vrstvu SP Pce – ČT.

Joe

No plánujete tady hezky, ale trochu vám tam hapruje pár km chybějících drátů.

Dos22

Nehaprujte nebojte vím o nich, nejen drátů, ale i přeložek.
Navíc vozidla se teprve budou objednávat, tak by klidně mohla být duální.

Dos22

Ale dobře ať jsem reálnější, tak než by se vyřešila elektrifikace (+ případně přeložky Litomyšl), tak krom pár špičkových spojů (které má cenu táhnout celou trasu), tak Os zkrátit po Moravany. Jeden pár už takto jezdíval.

Honnzok

Pevně věřím, že to budou Pantery 😉 aby to bylo všechno pěkně stejné a zbytečně se netristil vozový park..

Toníček

Nejlepší je, že oni ty pantery prostě dávají naprostý smysl!!
Uvolní se tím lokomotivy 362 a ty umožní zas nějakým jiným přejít do Carga.
Navíc prostě. Ty soupravy tak jak jsou teď by museli být dovybaveny ETCS (A to jak loko, tak sysel). Což prostě bez dotací samozřejmě nedává naprsoto žádný smysl.

Kubrt

Úplně stejný smysl by samozřejmé dávala i jakákoliv jiná elektrická jednotka, vzešlá z oné soutěže.

Miroslav

Zas tak úplně ne, nový typ soupravy znamená více zpoždění kvůli schvalování, tréninku, apod.
U panterů to netrvá zas tak dlouho protože už jezdí 10 let.

noerf

Jednotky řady 654 výrobce Pesa jsou také schválené pro provoz v ČR.

Miroslav

To jo ale jak dlouho trvalo schvalování?
Nový typ vlaku…

Twix

Jestliže je schválení už dokončené, proč by mělo kohokoliv v Pardubickém kraji zajímat, jak dlouho trvalo?

Kubrt

S tímhle přístupem tu pořád máme první generaci parních lokomotiv, protože cokoliv dalšího musel taky někdo vyvinout, vyzkoušet, schválit pro provoz, stálo to hafo peněz…
Já nejsem nějaký zapřísáhlý panterobijec, chápu že kupovat velké množství (téměř) stejných vlaků má své výhody. Nicméně, to co napsal Toníček ve svém příspěvku, a na co jsem reagoval, jsou obecné výhody EMU oproti stávajícícm soupravám.
A nakonec, Škodě by taky prospělo, kdyby byla vystavena nějaké konkurenci.

Miroslav

Pokud se nepletu, ETCS do syslů je stále v plánu kvůli provozu v Ústeckém kraji.
Ale musím souhlasit že nasazení Panterů je dobrá věc k uvolnění více náhradních souprav.

Radim

Ano, uvolní se více honeckerů pro „EC“ (Ex1/2) a R (třeba R18 ale i jinde) 😀

Apollo 17

V Ústeckémkraji Sysly končí od 12.2026.

Alibaba

Drobný detail. Uvolní se lokomotivy 162 a z těch si případně Cargo nechá ty dvousystémy teprve udělat.

Toníček

Pravda. Teď tam jezdí hlavně 162. Dříve jezdívali 362. (A předtím ještě 163) Pozapomněl jsem.