Místo „honeckerů“ nové elektrické jednotky. Do Pardubického kraje dorazí na konci roku 2025
Železniční trať 010 Praha - Česká Třebová, příjezd do Chocně. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Dodavatel a typ vozidel vzejde z právě probíhající soutěže na EMU 140.
Ať to nejsou zase Panteři…máme toho dost…
Astra v Rumunsku vážně nemá kapacity na modernizací vozů? Stejně jako něco v Srbsku, Turecku?
U astry už ani RJ nemodernizuje
Důvod?
Ukončili program osobních vozů.
Touto informací zjevně disponuje jen Kocórek, protože na internetu o tom není ani zmínka. Tak akorát o tom, že nakoupili velký počet vyřazených Francouzských vozů na modernizace.
Že to ale trvalo
Proč to nebude jezdit až do Zábřeha, kde jezdí diesely?
Nedávno jsem tam jel. Těch 12 lidí včetně mne a průvodčí by vlezlo i do sólo 810 a jednovozovou elektrickou „jednotku“ asi nikdo vyrábět nebude 🙂
SOR NB 10,5 by to pobral taky.
Ano ale to by jelo minimálně 2x tak dlouho, spíš víc
Ono je potřeba obloužit i Kosov, kam je to od vlaku „pouhá hodinka“ pěšky, 3 kilometry daleko a 150 metrů vysoko.
A proč by se měl kvůli Kosovu rušit vlak a místo něj jezdit autobus? Autobus pojede přes obce na trase ČT-Zábřeh dvakrát tak dlouho. A stejně lidi dojíždějící do Kosova pojedou do Zábřehu a tam přestoupí na vlak dle potřeby resp.dojedou autem do Zábřehu na nádraží.
Já jen, že ten autobus stejně jede. Neruším, jenom srovnávám.
Holt nejsme v době Křižika, kdy šlo vyrábět Elinku, která neplní dnešní TSI crash.
Protože tam stačí motorák s kapacitou cca 70 míst a i to je na většině spojů předimenzované.
Ano, RegioShuttle je dostačující. Větší vytížení je v úseku Zábřeh-Lupěné-Hoštejn a pak Rudoltice-Třebovice-ČT, pokud je to přípoj od Lanškrouna. Úsek mezi není moc využívaný kvůli poloze zastávek i hustotě osídlení.
Takže místo současných 3 vozů budou 2 (byť modernější) vozy. Achjo. Zřejmě kraj ani dopravce nepočítají s tím, že s modernějšími vozidly a rychlejším jízdním řádem (konec výluk, zastávky na znamení…) by mohli přibýt cestující.
Prý konec výluk 😀
Tam se dá zdvojovat soupravy ve špičce (místo 3 budou 4 vozy). V sedlech můžou mít posilové soupravy údržbu.
Vždyť sotva ty jednotky dojdou, tak několik let rozkopají Kolín-Choceň, Českou Třebovou a potom možná i Ústí-Třebová. 😀 V takové situaci bych ta nová vozidla snad ani chtěl, tyhle výluky z vlaků totiž vyženou pěknou řádku lidí a může ještě trvat, než se vrátí na předvýlukový počet.
Konec výluk?To těžko,zvláště pak mezi Pardubicemi a Českou Třebovou.Jak dokončí Pardubické nádraží,mají rekonstruovat Českou třebovou.Kompletní výměna kolejí,výhybek,nové trolejové vedení a nová nástupiště.Mají předělávat i zastávky mezi těmito městy,že tu prý chystají úsek na 200 km/h
Trakční vedení už se v ČT mění.
Mezi Chocní a Pardubicemi by se 200 dalo jezdit už teď, co tomu vadí jsou přejezdy.
Nástupiště potřebují na rychlost 200 upravit. Z důvodu bezpečnosti je třeba posunout bezpečnostní pás dál od osy koleje, a když je takovýto pás dělaný pomocí desek, tak je třeba desky vyměnit. Nevím, jestli půjdem po vzoru Německa, kde maj na nástupišti ještě navíc k pásu i zábradlí.
Zábradlí mají na trati Berlín – Hamburk, kde jsou nástupiště u kolejí s rychlostí 230 km/h.
Stejně si v Honeckeru sedne dospělý jen na polovinu sedadel a pak už se vejdou jenom děcka. Efektivně je v něm 50 míst k sezení.
Tak by se z něj daly dělat vozy pro děti a ženy, buď na Sp do Tábora, nebo i na posilových vozech na dálkových vlacích.
Pane Sůro, nezlobte se, ale jak jste přišel na to, že kraj ČD nijak nepokutuje za zpoždění dodávek nových vozidel? To Vám kraj napsal? Já měl za to, že tam padaly statisícové sankce.
Dobrý, tak teď k tomu na koridoru ještě upravit/postavit vysoká nástupiště ve stanicích, aby se nizkopodlažnost vyloženě projevila.
Tak jezdete směr Kolín a rázem bude vše bezbariérové. To že už to není moderní je pravda a nebudu obhajovat nijak SŽ a 70. léta. Mě spíše štve že SŽ na těch tratích kde je stanice polobezba nechce komplet dokončit modernizaci.
„Tak jezdete směr Kolín“
Hraběcí rady. To si má člověk přestěhovat příbuzenstvo a změnit zaměstnání?
Nechápu vaši radu. Kdy se teda budou dělat ¨vysoká nástupiště ve stanicích Přelouč, Řečany a Záboří?
V Řečanech by stačilo jen zrušit perón u 2. SK, a máte stanici se všemi vysokými nástupišťmi, protože 2. Nástupiště a 1. Nástupiště u 4.SK jsou v potřebné výšce.
Jsem zvědav, jak to bude se Sysly. Zmizeli z Plzeňského kraje, teď mizí z Jihomoravského, za chvíli z Pardubického kraje, zůstanou jen v Ústeckém. Přesto je jich málo a mají časté výpadky. Začarovaný kruh celkem 🙂
Oni skončí i v usteckem viz soutěž na dopravce.
Ale z Jihomoravského zmizeli ještě předtím než začali být potřeba na středočeskou S7, ne? Nebo to byli jiní syslové?
Mohli by jít na rychlíky Budějovice-Praha, nebo ještě při případné elektrifikaci 240 tam, aby měly rychlíky kratší pobyty ve stanicích.
Jojo, s Vmax 140 je sysel naprosto vhodné vozidlo, na tu novou trať s parametry nad 160 km/h… 😆
pokud tam budou jezdit Béčka s Esem tak je Sysel celkem použitelný.
Budějovice-Plzeň bude modernizovaná v celé trese až za pěkných pár let. Potem se má linka rozdělit na Plzeň-Budějovice v jednotkách a Budějovice-Brno v klasice. Trať Budějovice-Praha má ty parametry nad 160 na pár kilometrech a to ještě jen na 170, kvůli kterým ani nikdo nebude chtít, aby jezdily rychlíky v soupravách na 200… Krom toho, že teď a ještě pár pěkných let bude nejčastější kolorit na té trase Béčka nebo Esa, nebo spíš oboje…
K čemu je řídící vůz, když se na něj nemůžete spolehnout.
Tak záleží jak se k tomu chovají v depu. To máte jak s 814.
Jsou ještě na Sp Břeclav – Brno – Přerov tuším
Jinak potom na rychlíky které mají Vmax 140
Takže R10 bych minimálně videl a tam by díky tomu došlo ušetřeni jedné soupravy
R10 ale pouze do Hradce. S dieselem to komunikovat neumí.
Co se děje se všemi těmi Honeckery, které přicházejí o výkony? Budou se ve větším množství zachovávat na posily (ač to není ani zdaleka ideální, stále je to lepší než chybějící vůz), anebo jakmile přijdou o své turnusy, tak čeká většinu autogen?
Žádné přebytky provozuschopných vlakových vozů v Česku neexistují.
Nerozporuji, ale to, že nebudou mít turnusy, je fakt a přirozeně vyvstává otázka, zda se budou udržovat v provozuschopném stavu. S některými vozy se to tak i přes nedostatek neděje (460 v Bohumíně, kde za ně do dodávek Panterů zaskakují 843 a 163).
163 nezaskakuje, ta tam jezdí pravidelně. Jinak 460 doplnovála slony, protože se zvyšila turnusová spotřeba. Jelikož se 460 udržovát už neoplatilo, tak za ně zasakuje 843. Shodou okolnosti na trati, která byla před 17 lety elektrifikována.
V Brně už stojí kolony nepoužívaných Bdmtee, těžko říct jestli si je tam pořád drží na díly, nebo protože není opravárenská kapacita. Na osobáky teď jezdí i Béčka, takže by to mohlo být to druhé.
Kdepak autogen, 4. koridor 😁. Teď jedu R17, poslední noční Vltava z Prahy. Na popis na boku jsem nekoukal, ale je to na 99% A149. Plyš jistě pamatuje “sedmdesátky”. Ptal jsem se průvodčí, jestli je to normální, že 1. třídu jede vůz jen o deset let mladší než já – prý mimořádné řazení, čekají na modernizované. Dokonce mi nabídla vrátit příplatek za “jedničku”, že mám zaplacenou wi-fi a klimatizaci. Masakr. Nu což, alespoň neusnu 😎.
Žádné jedničky s potahy ze sedumdesátek tu už přes deset let nejezdí.
Je to možné, ale ty potahy tak rozhodně vypadaly. Hnus, kravál dobržďování špalky ze 140 do stanice na špunty do uší, … obecně středověk. Pointa je, že tyhle krámy už měly dávno skončit v hutích a ne drandit na rychlíkách po 4. k.
Předpokladám, že na ranní a odpoední špičku se bude zdvojovat?
A co bude dál se Syslama?
Půjdou do Ústeckého kraje 😄
https://zdopravy.cz/nejvetsi-zeleznicni-soutez-v-cesku-nabira-zpozdeni-ustecky-kraj-prodlouzil-termin-pro-nabidky-do-konce-prazdnin-160115/
Jen poznámka, že soutěž uvedená v odkazu není ta aktuální, ta nová se vypsala teprve nedávno a ne před 5 lety
Dovedete si představit, že by vyhrál nějakej normální západní dodavatel? Siemens, Bombardier, nebo něco podobného? Ale pardubáci budou mít štěstí, když to bude Pesa, no nejspíš to bude zase škodováckej regiopanter.
Chuákům byste přál Pesu než Pantera, jo? 🙂
No jo, ještě by tam byl binec na podlaze, prošoupané sedačky a byl by to starý německý šrot, ze kterého ukradli toaleťák, protože žuluté zlo. Jo aha, ony Sharky jezdí u ČD.
Co vám vadí na těch Panterech? 😀
Tak když se podíváš na Siemens a nebo Stadler, vypadá to trošku jinak. Když se podíváš na Pesu, tak pokud do ní dáš solidní sedačky, o co je horší – ale bude stát míň. Pro mě osobně je Panter Dacia za cenu Octavie. A mimo to, že se jich pár dostalo na Slovensko a do Pobaltí si nikde jinde neškrtly
Takhle to nefunguje. To že se dostali do Pobaltí nebo na Slovensko z nich nedělá špatné jednotky. Záleží na Škodě a zadavateli který může či nemusí a ze strany škody také záleží na tom jestli se do soutěže přihlásí. Navíc Panter 3. gen už je mnohem lepší, když pominu ty koše tak je za mě mnohem více fajn jak staré. O tom že strojvedoucí má mnohem lepší jednotku snad ani mluvit nemusím.
Jel jsem tím před pár týdny tím nejnovějším modelem v JMK a v oblouku a při záběru motoru to mělo hluk srovnatelný s regionovou.
Slibem neurazíš, takže to možná nakonec budou 2 zrepasované 810 a nebo ani to ne.-:)
A ČR není součástí západu?
Zajímalo by mě kam budou jezdit elefanty, když je během této dekády z s4 vytlačí pantery a z s7 střídavý proud. Ještě je možnost Ústecký kraj, kde zatím nejsou v plánu nové vlaky a stejnosměr tam vydrží mnohem delší dobu.
Na S4 moc Elefantů není, na S7 jsou nasazovány na vlaky v základním půlhodinovém intervalu (na posilových jezdí hlavně syslografy). Naopak na S2 budou potřeba po dokončení modernizace trati další Elefanty za předpokladu doplnění posilových spojů. Zároveň nejstarší Elefanty se budou vyřazovat už s příchodem výhradního provozu ETCS.
Na S4 je 7 elefantů. Ale samozřejmě věcně souhlasím, žádný přebytek jich nevznikne.
jenomže S2 má jít na střídavinu taky
https://zdopravy.cz/nejvetsi-zeleznicni-soutez-v-cesku-nabira-zpozdeni-ustecky-kraj-prodlouzil-termin-pro-nabidky-do-konce-prazdnin-160115/
Ústecký kraj bude od prosince 2026 objednávat dvousystémové EMU na všech elektrických výkonech (soutěž „Elektrická páteř“; mimo tento soubor už jezdí 654 od RJ nebo v případě U4 budou jezdit pid-Pantery). Co se přepínání týče, třeba právě v roce 2026 se má přepínat úsek Pravobřežky z Děčína do Libochovan (a 2030 na hranici ÚK a do Mělníka).
Přestavět sedadla u Honeckera na společensky přijatelné rozteče, nebo raději sešrotovat…
100% súhlas. Na tých vozňoch sú dobré akurát tak podvozky. Ináč je to tragédia.
Honeckery sú druhým dôvodom prečo necestovať vlakom. Prvým dôvodom je šukafon vrátane všetkých možných modernizácií.
811 v moravskoslezském kraji vám vadí? Tak pokud vám vadí sukafon, podívejte se na vaši SK bagetu a pak se můžeme bavit. Pokud je honekr zmodernizovaný tak proč s ním nejezdit a mj. máme v Česku také Sysla 😀
Bageta spadá do podmnožiny „modernizácia šukafonu“ a je ešte horšia ako Honeckerove pomsty.
Podpis.
Obávam sa, že sme v menšine. Aspoň súdiac podľa hodnotenia v tejto diskusii.
Hrozná škoda, že ČD jakožto státní firma nemůže zařadit TRATEC (a jiné firmy tohohle typu) na permanentní blacklist, a nekoupit od nich už ani jeden šroub.
Vždyť Tratec byl skoro dceřiná společnost ČD. Dělala pro ně kompletní servis, rekonstrukce vlaků, dodání Porsche pro generálního…. Jenom reklamace všeho na co sáhli nějak nedávali.
Tratec ZKRACHOVAL, od nich už nikdo nic nekoupí.
Co vím, tak dostal povolení k restrukturalizaci. Takže po smrti ještě asi není.
Tratec byl do výběrových řízení tlačen „shora“. Například u pendolin zakázku papírově vyhrála dceřinka DPOV, aby to pak mohla pokoutně dál subsodávkovat Tratecu…
Bdmtee reko na Bdmpee + nový řídící vůz na 160 ř. 960 po vzoru 660/661, ale jen 1. třída, imobilní a kola (jako 2. třída)… Byla by flotila na vnitro rychlíky levně, třeba do Budějic, Děčína, Plzeň-Brno atd.
Ano, ale nejpozději před 10 lety. Teď už ne.
Nedávno mělo smysl reko Bdt/Bp (vmax 120), proč tedy neudělat ve stejném rozsahu Bdmtee již schopné 160?
Tyto relace s častými zastávkami jsou ideální pro nízkopodlažní elektrické jednotky, v tom posledním případě BEMU. Tím šíleně strmým výšlapem bych cestující dalších 20 let netrápil.
Tak nějak, představte si bábi o holi, která se má vyšplhat 70 cm vysoko z vysokého peronu. Ze štěrku to bez pomoci nezvládne, ale pořád ještě ten kilometr ujde vycházkovým tempem, zpívat umí, jen ty nohy už neohne jako zamlada.
Navrhovaný řídící vůz ř. 960 by vycházel z ř. 660/661 a byl by tedy nízkopodlažní se vším vybavením, co k tomu patří. Jen by měl více sedadel 1. třídy než 8 (cca 24-28).
V Plzni děkujeme a nechceme.
Možná tak na rychlík do Moldavska, ale bez zpáteční cesty.
Myslím, že jste vymyslel dobrý námět na horor
Já jsem zvědav na dodávku jednotek vysoutěžených v roce 2024. Protože při stávajících dodávkách výrobců bych to reálně viděl až na rok 2026, pokud to není předem domluvené že Škodou, aby na to měla kapacitu.
Proč stále držet nesmysl přímých Os Kolín – Pce – Choceň – Třebová, krom pár ranních, a odpoledních spojů, jezdí v úseku Choceň – Uhersko poloprázdné, toto rameno prostě rozdělit na dvě extra Os ČT – Choceň, a vytvořit nové rameno (samozřejmě to bude znamenat výstavbu přeložek), Litomyšl/Holice – Moravany – Pce – Kolín.
Vždycky se to tak dělalo. Pozůstatek Os z JŘ 1988/89.
Jenže v té době se Os půlily v Pce, Pce – ČT a Pce – Pha-Střed.
Ještě bych to vylepšil z Pardubic zalomením na Hradec. Kam samozřejmě existuje vyšší poptávka než do Kolína.
Ale samozřejmě infrastruktura s tím úplně nepočítá…
Tady ale jde (resp. původně šlo) o relaci Přelouč (apod) – Pardubičky.
Tak úplně ideální by asi byly dvě linky v půlhodinovém prokladu:
Litomyšl – VM – Zámrsk – Pardubice – Hradec
Týniště – Borohrádek – Moravany – Pardubice – Kolín
Ale to je z mnoha důvodů utopie.
Myšlenka zajímavá. Ale v tomto případě bych spíš volil dvě spojené jednotky a půlení v Pce (stačilo by jen v špičkách).
Já bych udělal linky Pardubice – Holice – Týniště – Náchod, Chrudim – Moravany – Ústí – Letohrad a Hradec – Choceň – Třebová – (případně Svitavy nebo Lanškroun)
Hradec – Třebová by mohl být Spěšňák, ideálně propojit se Sp Třebová – Brno
Osobák z Kolína bych prodloužil spojkou do Chrudimi v prokladu s hradeckým na 30 minutový interval.
Jestliže jezdí poloprázdné přes 3 zastávky a jinak jsou využité, nevidím to jako problém, resp. to rozlomení v Chocni tomu nepomůže, pokud to nepřitáhne víc lidí od Litomyšle. Pokud se od tohoto směru jezdí s přestupem na rychlík v Chocni, není to nakonec žádanější než přímý osobák? (Nevím, ptám se.) A samotný Os jen z Chocně do ČT by se pak měl protáhnout do Letovic nebo Lanškrouna, když už. Nebál bych se těch Sp vlaků co jezdily třeba z Kolína do Lichkova nebo ČT, ale pak je Dušomír vymýtil.
Těch zastávek je 4/5 (Uhersko má defakto větší frekvenci jen když jedou studenti do Chrasti, takže možná 4 vlaky za den), což je plus mínus polovina zastávek na trase do Chocně.
Samozřejmě Os od ČT bych protáhl do VM/Litomyšle. A na druhou stranu klidně do Letovic.
Mohlo by to fungovat ranní OS Pce – ČT (protože první OS jede kolem 4. Ráno a rychlík až v 6), a pak tedy Os Litomyšl/Holice – PCe – HK/Kolín, klidně 2 jednotky, které se budou trhat a spojovat.
A na koridoru vytvořit tedy vrstvu SP Pce – ČT.
No plánujete tady hezky, ale trochu vám tam hapruje pár km chybějících drátů.
Nehaprujte nebojte vím o nich, nejen drátů, ale i přeložek.
Navíc vozidla se teprve budou objednávat, tak by klidně mohla být duální.
Ale dobře ať jsem reálnější, tak než by se vyřešila elektrifikace (+ případně přeložky Litomyšl), tak krom pár špičkových spojů (které má cenu táhnout celou trasu), tak Os zkrátit po Moravany. Jeden pár už takto jezdíval.
Pevně věřím, že to budou Pantery 😉 aby to bylo všechno pěkně stejné a zbytečně se netristil vozový park..
Nejlepší je, že oni ty pantery prostě dávají naprostý smysl!!
Uvolní se tím lokomotivy 362 a ty umožní zas nějakým jiným přejít do Carga.
Navíc prostě. Ty soupravy tak jak jsou teď by museli být dovybaveny ETCS (A to jak loko, tak sysel). Což prostě bez dotací samozřejmě nedává naprsoto žádný smysl.
Úplně stejný smysl by samozřejmé dávala i jakákoliv jiná elektrická jednotka, vzešlá z oné soutěže.
Zas tak úplně ne, nový typ soupravy znamená více zpoždění kvůli schvalování, tréninku, apod.
U panterů to netrvá zas tak dlouho protože už jezdí 10 let.
Jednotky řady 654 výrobce Pesa jsou také schválené pro provoz v ČR.
To jo ale jak dlouho trvalo schvalování?
Nový typ vlaku…
Jestliže je schválení už dokončené, proč by mělo kohokoliv v Pardubickém kraji zajímat, jak dlouho trvalo?
S tímhle přístupem tu pořád máme první generaci parních lokomotiv, protože cokoliv dalšího musel taky někdo vyvinout, vyzkoušet, schválit pro provoz, stálo to hafo peněz…
Já nejsem nějaký zapřísáhlý panterobijec, chápu že kupovat velké množství (téměř) stejných vlaků má své výhody. Nicméně, to co napsal Toníček ve svém příspěvku, a na co jsem reagoval, jsou obecné výhody EMU oproti stávajícícm soupravám.
A nakonec, Škodě by taky prospělo, kdyby byla vystavena nějaké konkurenci.
Pokud se nepletu, ETCS do syslů je stále v plánu kvůli provozu v Ústeckém kraji.
Ale musím souhlasit že nasazení Panterů je dobrá věc k uvolnění více náhradních souprav.
Ano, uvolní se více honeckerů pro „EC“ (Ex1/2) a R (třeba R18 ale i jinde) 😀
V Ústeckémkraji Sysly končí od 12.2026.
Drobný detail. Uvolní se lokomotivy 162 a z těch si případně Cargo nechá ty dvousystémy teprve udělat.
Pravda. Teď tam jezdí hlavně 162. Dříve jezdívali 362. (A předtím ještě 163) Pozapomněl jsem.