Osobní vlaky mezi Libní a Hostivaří pojedou každý den. Mohou zpozdit jiné spoje
Cestující v Praze budou mít od prosincové změny jízdního řádu možnost jezdit přímým vlakem mezi Roztoky u Prahy, Holešovicemi, Libní
Cestující v Praze budou mít od prosincové změny jízdního řádu možnost jezdit přímým vlakem mezi Roztoky u Prahy, Holešovicemi, Libní a Hostivaří. Dnes v úseku mezi Libní a Hostivaří jezdí vlak jen o víkendu.
Proti prodloužení linky ve všední dny protestovali ostře hlavně nákladní dopravci, kteří spojku z Libně využívají velmi často a mají obavy, že se na trať nevejdou. Nakonec ale situace vypadá, že situace míří alespoň k částečnému kompromisu. O budoucím vlakovém spojení jednali minulý týden zástupci dopravců, Ropidu a Správy železniční dopravní cesty.
„Z jednání vyplynulo, že nakonec projede naprostá většina naplánovaných vlaků. Oproti návrhu jízdního řádu jsou jen drobné odchylky v brzkém ranním a pozdním večerním období,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Podle původních plánů Ropidu mají vlaky na této trase jezdit po půl hodině ve špičce a po hodině v ostatní časy. Došlo by tak k výraznému zlepšení spojení mezi těmito částmi Prahy. Zatímco autobusu trvá podle jízdního řádu cesta z Libně do Hostivaře 22 minut, vlak ji zvládne za 9 minut.
Důvodem obav nákladních dopravců je jednak jednokolejná trať z Libně do Malešic, ale hlavně samotný průjezd libeňským nádražím. Kvůli husté osobní dopravě mohou od Hostivaře na Holešovice projet jen dva vlaky za hodinu v pracovní dny, protože křižuje hlavní trať z Prahy na Kolín. Právě na tento problém upozorňovali nákladní dopravci. „Průjezd Libní je hlavním problémem,“ řekl Jaroslav Tyle ze sdružení Železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz.
Částečným řešením by mohla být možnost uměle zpozdit (maximálně o několik minut) některé vlaky osobní dopravy, které jedou přes Libeň. Na to ale musí SŽDC vydat provozní opatření. „O návrhu takového provozního opatření se bude mezi dotčenými dopravci dále jednat,,“ řekl Tyle.
V budoucnu by měly problémy zmizet s takzvaným přesmykem, který umožní mimoúrovňové křížení v Libni a současně zdvojkolejnění trati.
Trasu z Roztok do Hostivaře čekají od prosince i další změny. Už nebude S41, ale nově S49. „ Linka se bude nově jmenovat S49 dle logiky číslování, neboť do Hostivaře bude jezdit nově celodenně a celotýdenně,“ vysvětlil Drápal.
Nový bude i dopravce: místo Českých drah začne jezdit společnost Arriva vlaky. Na trasu nasadí modernizované motorové vozy, které budou mít například wifi, ale bude jim chybět nízkopodlažní nástup.