Nejvyšší soud zamítl dovolání Správy železnic, potvrdil prodej parcel u nádraží v Dejvicích
K transakci bez veřejné soutěže došlo v době, kdy resort dopravy řídili odborníci z hnutí ANO 2011.
Nejvyšší soud (NS) zamítl dovolání Správy železnic, a potvrdil tak závazek k budoucímu prodeji pozemků u nádraží Praha-Dejvice developerské firmě Amadeus Real Estate. Rozhodnutí je dostupné na úřední desce soudu. Správa železnic v roce 2019 podala žalobu na určení neplatnosti právního vztahu, tedy smlouvy o budoucím prodeji pozemků. Developer naopak trval na dodržení kontraktu.
„Po konečném verdiktu NS chceme začít jednat jak se Správou železnic, tak Městskou částí Prahy 6 a Magistrátem Hlavního města Prahy ohledně možné podoby a využití této lokality. Zatím je příliš brzy na to, abychom mohli být konkrétnější, co přesně by tam mělo vzniknout,“ uvedl Martin Klán, člen správní rady Amadeus Real Estate. Jeho vyjádření ČTK za firmu poskytl Karel Samec.
Smlouvu o smlouvě budoucí podepsaly obě strany v únoru 2018 v době, kdy resort dopravy byl plně pod kontrolou hnutí ANO 2011.
Případ detailně popisovala například Česká televize v pořadu Reportéři ČT. Krátce poté nedobrovolně skončil tehdejší šéf správy Pavel Surý, který kontrakt podepsal. Nové vedení se rozhodlo smlouvu vypovědět, k mimosoudní dohodě s developerem ovšem nedospělo. Správa následně podala žalobu k soudu. Obvodní soud pro Prahu 1 vyhodnotil jako nedůvodnou. Odvolací Městský soud v Praze rozhodnutí potvrdil. Nejvyšší soud se sporem zabýval od loňska a nenašel důvod k zásahu.
Smlouva byla podle dřívějšího vyjádření Správy železnic uzavřena v rozporu se zákonem o privatizaci, protože ji neschválila vláda. Developer oponoval, že souhlas vlády nebyl nutný, a trval na platnosti smlouvy.
Prodej bez soutěže
Podle nejvyšší instance se na transakci zákon o privatizaci skutečně nevztahuje. „Ani v případě přiměřené aplikace zákona o privatizaci by nebyl k uzavření smlouvy o smlouvě budoucí potřebný souhlasný akt vlády,“ stojí v rozhodnutí.
Správa železnic podepsala smlouvu s developerem bez veřejné soutěže. Dokument podle dříve zveřejněných informací počítá se stanovením ceny pozemků až v době uskutečnění transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby cena odpovídala místním poměrům.
Na atraktivních pozemcích nedaleko Pražského hradu můžou v budoucnu vzniknout byty, kanceláře nebo obchody. Podle katastru nemovitostí jde konkrétně o parcely bývalého nádraží Praha-Bruska, které leží mezi kolejištěm současné stanice Praha-Dejvice a ulicí Milady Horákové. Největší z nich má výměru skoro 23.000 metrů čtverečních.
ČTK + Zdopravy.cz
Tak to je konec, teď už se nedá dělat vůbec nic! Nebo ne? tl;dr Jedno možné řešení stále existuje, stát jej ale ve skutečnosti využít nejspíš nechce. 🧵následuje. https://t.co/A5DqPmwKte
— Ondřej Polanský (@ondrej_polansky) May 4, 2023
V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že členem správní rady SŽ byl v té době Martin Kolovratník. Za chybu se omlouváme.