Finsko nejspíše zůstane u širokého rozchodu, studie přechod na 1435 mm nedoporučuje
Jednou z variant je stavba třetí koleje na koridoru z Helsinek do Švédska.
Změnit rozchod finských železnic z 1524 mm na standardních 1435 mm by bylo příliš nákladné a zemi by se nevyplatilo. Takový je závěr studie, kterou si nechalo zpracovat ministerstvo dopravy a komunikací.
Ke zpracování studie došlo na základě plánů Evropské unie sjednotit transevropské železniční trasy TEN-T na rozchod 1435 milimetrů. Zprávu ke studii zveřejnilo ministerstvo v angličtině na svých stránkách.
„Náklady na proměnu celé sítě by měly více negativních vlivů než přínosy z takové akce,“ uvedlo ministerstvo ve zprávě. Finsko věří, že získá evropskou výjimku a pro další železniční stavby bude moci zůstat u stávajícího rozchodu.
Studie řešila několik možností, jak na standardní rozchod přejít. Jako nejschůdnější vyšla varianta postavit novou kolej se standardním rozchodem podél současného koridoru z Helsinek do Tornia na hranici se Švédskem. Rozchod 1435 mm by mohl být zaveden i u nových chystaných tratí, zejména pak na plánovaném vysokorychlostním spojení Helsinki – Turku a nové trati Riihimäki – Tampere. Jako nejhorší variantu studie uvádí kompletní proměnu sítě na 1435 mm. Autoři studie uvádějí, že by to mělo velký vliv zejména na nákladní dopravu.
Do Finska se přes Evropskou unii dá dostat po železnici pouze přes přechod Tornio/Happaranda v severním cípu Botnického zálivu. Ministerstvo dopravy se chystá dál zkoumat přínosy a náklady změny rozchodu, současně chce s Evropskou unií jednat o výjimce.