Podchody u dvou zrekonstruovaných zastávek v Ostravě doplní streetartová díla, navrhli je studenti
Stav zastávek po rekonstrukci naráží na kritiku místních, do designových přístřešků na Dřevoprodeji prší a fouká.
Nedávno zprovozněné podchody na zrekonstruovaných zastávkách Dřevoprodej a Tylova na Místecké a Plzeňské ulici v Ostravě doplní streetartová díla. K jejich návrhu přizvalo město studenty Ostravské univerzity. Své návrhy jich pod vedením místního umělce Jiřího Surůvky představilo odborné pracovní skupině, zástupcům města a městského obvodu celkem šest.
„Pracovní skupina doporučila k realizaci dva návrhy, ten pro podchod u Dřevoprodeje je bezesporu více provokativní, avšak autentický, vypovídající jeden z příběhů Ostravy. Velkou roli zde hraje i jeho kompatibilita s architektonickým ztvárněním podchodu po rekonstrukci. Návrh pro podchod Tylova, který je sice zrekonstruovaný, avšak šedý a nezajímavý, pak má potenciál místo oživit barvami a příběhem v nich,“ konstatovala Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora.
V následujících týdnech čeká oba autory dopracování návrhů dle připomínek. K samotnému ztvárnění by mělo dojít v průběhu května. Předpokládané náklady na provedení obou děl jsou nyní 600 tisíc korun. Odvážně působící návrh „Best of ostravská graffiti scéna“ pro podchod Dřevoprodej sestává z konceptu galerie ostravských pouličních výjevů spojených na jednom místě.
Pod přístřešky se nedá schovat před deštěm, stěžují si někteří místní
Realizaci streetartového návrhu doporučil i spoluautor architektonického řešení zastávky Dřevoprodej Tomáš Bindr z Atelieru 38, s doplněním o muraly podle jeho slov v návrhu počítali. Netradiční řešení přístřešků však vzbuzuje v některých obyvatelích města negativní emoce. Podle dosavadních zkušeností totiž málo chrání před deštěm i větrem. Náklady na rekonstrukci dosáhly 71,73 milionu korun bez DPH.
Podle vyjádření náměstkyně primátora Ostravy Zuzany Bajgarové pro Českou televizi měl být na prostředním ze tří ostrůvků, které slouží cestujícím tramvají a autobusů, přístřešek původně větší. „Jsou to zastávky, kdy přijdete a hned nastoupíte, takové dominantní řešení by nebylo účelné,“ vysvětlila.