Provoz na původní Buštěhradské dráze skončil, z Bubnů do Dejvic začala dlouhá výluka

Poslední den provozu na trati Bubny - Dejvice. Foto: PIDPoslední den provozu na trati Bubny - Dejvice. Foto: PID

Všechny vlaky Praha - Kladno začínají a končí od neděle v Dejvicích.

Krátce po půlnoci ze soboty na neděli projel poslední vlak po části Buštěhradské dráhy v Praze v původní stopě. Začala  více než rok trvající výluka úseku Praha-Bubny – Praha-Dejvice. Důvodem je modernizace úseku Bubny-Výstaviště. Pro cestující budou práce na zdvoukolejnění a elektrizaci znamenat, že všechny vlaky na trati Praha – Kladno budou začínat a končit ve stanici Praha-Dejvice.

Jak dlouho vlaky tímto úsekem neprojedou, není úplně jasné. Uváděné termíny konce výluky se liší. Ropid uvádí prosinec 2024, Správa železnic (SŽ) mluví o roce.

V úseku mezi Dejvicemi a Masarykovým nádražím bude nutné využít pravidelných linek MHD. Pro cestu ve vyloučeném úseku obdrží cestující s jízdními doklady ČD, Arriva a OneTicket v pokladnách či u průvodčího jízdní doklad „NAD Praha“ s platností 30 minut. Pro zachování návaznosti na večerní spoje dálkové dopravy je zaveden jeden pár spojů v úseku Praha hl. n. – Hostivice s návazností na vlak z/do Kladna.

Další velké omezení od července

Výluka souvisí s modernizací úseku Bubny – Výstaviště, která začala v lednu. Během této akce za čtyři miliardy korun dojde k částečné likvidaci původní stopy Buštěhradské dráhy a jinému trasování.  „Pro zachování provozu ve směru z Masarykova nádraží do Kralup nad Vltavou bude zřízena provizorní kolej. V souvislosti s tím probíhá i nezbytná úprava trakčního vedení a zabezpečovacího zařízení. V obvodu stanice dále dochází k odstranění nepotřebných budov pro výstavbu nové moderní výpravní budovy,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.

Od 1. července na tuto akci naváže ještě výluka související s pracemi na Kladně. Půjde o výluku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Potrvá rok. „Předběžně plánujeme posílení autobusové linky 399 jako částečné náhrady zrušené zastávky Kladno město pro cesty do Prahy. Jinak ale bude provoz vlaků mezi Kladnem a Prahou zachován,“ řekl mluvčí Ropidu Filip Drápal. Měla by být současně zavedena náhradní autobusová doprava mezi Kladnem a Brandýskem.

Modernizace trati z Prahy do Kladna se plánuje desítky let. Její součástí bude i nová odbočka na Letiště Václava Havla. Kdy bude možné projet elektrickým vlakem po dvoukolejné trati mezi oběma městy, ale není jasné. Pro Správu železnic je problémem získání především povolení pro tunelovou variantu v Praze 6 pod Střešovicemi.

Podle tabulkových jízdních řádů bez výluky. Vysvětlení Správy železnic

Jistým překvapením pro cestující může být, že v aktualizovaných tabulkových jízdních řádech jsou stále uvedeny vlaky, jako by se žádná výluka nekonala. Ve vyhledávačích spojení jsou data správně. Proč tomu tak je? Přinášíme kompletní vyjádření SŽ.

Správa železnic při konstrukci jízdního řádu vychází z žádostí dopravců o kapacitu dráhy. Nejsme oprávněni měnit, či upravovat kapacitu jinak, než zákonem stanoveným způsobem. V tomto případě jsme žádost o kapacitu dráhy přidělili a následně došlo ke schválení návrhu plánu omezení provozování dráhy, který dopravu na této trati vyloučil.
 
Podle zákona o dráhách ale tímto není kapacita dráhy dopravci odejmuta i přesto, že plán omezení provozování dráhy znemožňuje její účelné využití. Dopravce může na takový stav reagovat buď žádostí o změnu jízdního řádu, která daný stav reflektuje, nebo ponechat přidělenou kapacitu dráhy v platnosti a omezit se na řešení nástroji, kterými aparát jízdního řádu disponuje pro řešení krátkodobých výluk, které se z principu do tabulek jízdního řádu nezapracovávají a ani to není technicky možné.
 
V tomto případě použil dopravce druhou možnost a přidělenou kapacitu dráhy v celé trati ponechal v platnosti; proto ani tabulky jízdního řádu pro cestující nedoznávají změn.

Tagy Bubny-Výstaviště Správa železnic trať 120 trať 120 Praha - Rakovník trať Praha - Kladno
51 komentářů