Správa železnic nezákonně dělila zakázky, za pokutu od ÚOHS nikoho nepotrestala
Rozdělením prací na dvě zakázky Správa železnic obešla povinnost vypsat otevřenou soutěž.
Správa železnic musí zaplatit pokutu 150.000 korun za nezákonné dělení veřejných zakázek. Trest od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se týká smluv na opravu náspu mezi Hájkem a Dalovicemi na trati 140 na Karlovarsku. Za chyby ve způsobu zadání zakázky nebude na Správě železnic nikdo potrestán.
Pokuta je již pravomocná, Správa železnic se dál neodvolala. Kompletní znění rozhodnutí ÚOHS je zde. K sesuvu na trati došlo v roce 2018, v roce 2020 se o pár stovek metrů dál objevily nové problémy. K zadání smluv v rozporu se zákonem došlo v roce 2020. Smlouvu získalo sdružení Chládek & Tintěra, STRIX Chomutov a H-PRO GEO, které získalo i zakázku na sanaci nedalekého úseku.
Správa železnic původně vypsala soutěž na sanaci větší části za půl miliardy korun, zakázku ale zrušila a zadala práce napřímo sdružení. Jako důvod zrušení zakázky přitom uvedla, že ji tlačí čas, aby byla zakázka hotová ještě do konce roku roku 2020. K tomu nakonec nedošlo, oprava se protáhla do března roku 2021.
Na ÚOHS se obrátilo sdružení firem Gardenline a Váhostav, kterým se nelíbilo zrušení původní otevřené soutěže. ÚOHS původně námitky shodil, předseda úřadu Petr Mlsna ale vyhověl následnému rozkladu a vrátil případ k novému projednání.
„Došlo ke snížení předpokládané hodnoty veřejné zakázky, kterou pak zadala [Správa železnic] mimo zadávací řízení uzavřením dvou smluv o dílo. Zadavatel svým postupem mohl ovlivnit výběr dodavatele. Dopustil se tak přestupku,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Ze 135 milionů dodatkem a další smlouvou 183 milionů
Pro pochopení celého nezákonného postupu Správy železnic je nutné vědět, že podle zákona může organizace do 150 milionů korun zadat zakázku jednodušším způsobem. Nad tuto hranici už musí proběhnout otevřené řízení. Původní hodnota zakázky 135,4 milionu korun tak byla v pořádku pro jednodušší způsob výběru. Jen pár měsíců po uzavření smlouvy ale Správa železnic uzavřela dodatek, kterým se cena navýšila na 163 milionů korun. Následně přibyla bez soutěže zadaná zakázka za 20 milionů korun na opravu svršku a trakčního vedení. Takový postup podle ÚOHS mohl ovlivnit výběr dodavatele.
ÚOHS byl vůči Správě železnic výší pokuty mírný. „Maximální výše pokuty mohla být zhruba 18 milionů korun, tudíž pokuta byla uložena ve výši odpovídající dosavadní rozhodovací praxi Úřadu,“ dodal Švanda.
Za nezákonný postup nebude u Správy železnic nikdo zodpovědný, vyplývá z vyjádření Správy železnic. „Rozhodnutí ÚOHS Správa železnic respektuje, stejně tak i výši uložené pokuty. Proti rozhodnutí jsme se neodvolali,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Podle ní byl postup zvolen ve snaze co nejrychleji obnovit provoz. „Postupovali jsme s cílem co nejrychleji zajistit zprovoznění trati a snížit tak ekonomické následky jak pro Správu železnic, tak zejména i pro dopravce. Přesměrováním veškeré tranzitní nákladní dopravy na rameno Plzeň – Cheb byla na této trati znemožněna jakákoliv výluková činnost nutná pro provádění oprav a údržby,“ odpověděla na dotaz, zda byl někdo za toto pochybení potrestán.