Správa železnic nezákonně dělila zakázky, za pokutu od ÚOHS nikoho nepotrestala
Sanace svahu u Dalovic. Foto: Správa železnic
Rozdělením prací na dvě zakázky Správa železnic obešla povinnost vypsat otevřenou soutěž.
Rozdělením prací na dvě zakázky Správa železnic obešla povinnost vypsat otevřenou soutěž.
Chápu plně Vaše rozhořčení, na druhou stranu si nejsem jistý, jestli zrovna zde je na místě nějaké trestání – evidentně tam nebylo špatné zadání stoprocentní – vždyť je za to ani ÚOHS v první instanci neoflastroval. To je jako kdyby někdo chtěl trestat úředníka ÚOHS za toto „nesprávné“ prvotní rozhodnutí nebo advokáta či SZ za to, že projel soud. Obávám se, že takto právo nefunguje. čímž se nechci zastávat státní správy, ale na spoustu otázek z oblasti VZ platí víc než kde jinde „dva právníci tři názory“. P.S. ve státní správě nepracuju, kdyby někdo namítal, že si tady ohřívám vlastní… Číst vice »
Svoboda ven!
Copak? Proč stále dokola? Zabránil přijmout PD, nebo měl nějaké výhrady ke kvalitě zpracování?
Augiášova správa. Úřad takto utržený z řetězu už nelze opravit. Musí být vybudován úřad nový, do nějž nebude přijat žádný zaměstnanec Augiášovy správy a tu pak rozpustit.
Sice kritizuji SŽDC zejm. za nehospodárnost. Ale nechápu proč SŽDC rušit. Lépší by bylo SŽDC transformovat na běžnou akciovou společnost ve vlastnictví státu = aby si za své úspěchy/chyby odpovídali sami zaměstnanci SŽDC, zejména výší své mzdy a perspektivou své obživy. P.S. SŽDC není úřad. Kde jste k tomu došel? IMHO SŽDC je obdoba státního podniku (viz také Status v aktuální verzi). SŽDC podniká dle Živnostenského zákoníku, tedy za účelem zisku. SŽDC je plátcem DPH. Pokud vím, tak SŽDC může libovolně nabízet výši mzdy a libovolně zaměstnávat odborníky = tj. v SŽDC nejsou vázáni platovými podmínky (tzv. tarif) pro státní… Číst vice »
SŽDC už neexistuje.
Hlavní činnost = provozování dráhy není podnikání dle živnostenského zákoníku.
To, že činností SŽDC je podnikání dle Živnostenského zákoníku je přímá citace z výroční zprávy SŽDC. A podobně hovoří i Status SŽDC v aktuálním znění
Živnostenský zákoník určuje, že pojem podnikání znamená činnost za účelem zisku
Nenašel jsem výroční správu SŽDC za rok 2021, ale našel jsem ji pro SŽ.
Podle mě citujete špatně, protože tam není „dle“ ale v „souladu“, což podle mě znamená něco jiného. Něco ve smyslu že se má snažit hospodařit šetrně, a vést účetnictví.
Tak si ten živnostenský zákon pořádně nastudujte, z něho vyplývá, že ne provozování dráhy (a další činnosti) se živnostenský zákon nevztahuje. Podle mě se podnikání týká maximálně ostatních činností ne provozování dráhy.
Reagoval jsem na tvrzení v úvodu, že SŽDC je úřad. Není. SŽDC je firma za účelem podnikání tj. dosažení zisku. – zákon 77/2002 §4 mluví o podnikání SŽDC (a říká, že SŽDC je státní podnik) – zákon 89/2012 uvádí definice podnikatele – SŽDC ve své výroční zprávě netvrdí, že je úřad, ale že je podnikatel (např. Výkaz zisku a ztráty) – Zaměstnanci SŽDC nejsou státními úředníky nebo komunálními úředníky (např. na stavebním úřadě) ve smyslu zákona = nemusí mít speciální státní zkoušku pro úředníky. Zaměstnanci SŽDC můžou mít libovolně vysokou mzdu, bez ohledu na tzv. tarif který platí pro státní/komunální… Číst vice »
SŽDC se před 3 léty přejmenovala.
77/2002 §4 se netýká SŽ.
Nechápu, proč řešíte občanský zákoník (89/2012), když SŽ není podnikatel?
Z mého hlediska SŽ vůbec nepodniká a už vůbec ne za účelem zisku, z tohoto důvodu si ji stát nezřídil.
To že má hospodařit řádně a má mít účetnictví je prostě právě kvůli přehlednosti.
Koukám, že jste vůbec nepochopil slovo „úřad“ v souvislosti se SŽ. Ač s Ryk Mat nesouhlasím, tak si myslím, že jsem význam tohoto slova pochopil.
Pardon – mělo jít o § 19 zákona 77/2002.
Zopakuji, že pro zlepšení chodu SŽDC zbývá její transformace z kvazi státního podniku na akciovou společnost ve vlastnictví státu = aby za dluhy SŽDC neodpovídala ČR, ale její zaměstnanci ve formě eventuelní ztráty své obživy, pokud SŽDC bude dál hospodařit od 10 k 5ti.
Není důvod, aby si stát ze správcovské organizace dělal obchodní firmu. Stát nepotřebuje aby správcovská firma vydělávala zisky. Vzhledem k tomu, že SŽ hospodaří se státním majetkem a stát si ji za tímto účelem vytvožit, když už jste to v tom zákoně našel, tak je normílní, že stát za SŽ ručí. SŽ nehospodaří od 10 k pěti, ale tak co ji zřizovatel dovolí a co po ní chce. Od toho tady je. Jinak, pokud by jste se opravdu zajímal, tak je snaha (nebo už to možná proběhlo) třeba z ŘSD udělat stejnou organizaci (po právní stránce) jako SŽ. Není to… Číst vice »
MERO je už dávno akciovou společností ve vlastnictví státu.
Řízení letového provozu je výrazně ziskové = patrně se Vám opomenuli zeptat, jestli smí úspěšně podnikat aby dosáhli vysokého zisku
A na příkladu železniční sítě v Řecku už dávno padlo dogma, že páteřní síť řeckých železnic musí být ve vlastnictví řeckého státu
MERO a ŘLP jsou monopoly na rozdíl od SŽ, která si v dopravní cestě konkuruje se silnicema.
Řecko bych jako odstrašující příklad s italskýma drahama nedával. Podle mě je to z bláta do louže, tady prostě potřebovali trochu zaplácnout dluhy řeckého státu, o nějaké funkčnosti nemůže být řeč.
Vaše tvrzení je úplně mimo, protože SŽDC již nějakou dobu neexistuje, což se bohužel nedá říct o vašem tvrzení
Firma Správa železnic zakazuje užívat zkratku SŽ, proto používám zaužívanou dřívější zkratku.
Dalším důvodem je, jako kdyby se mladoboleslavská škodovka jmenovala „Auto“, což by byl nesmysl neboť výrobou aut se v ČR živí několik autovýrobců = podobným nesmyslem je když Správa železnic má pod palcem pouze některé tratě, nikoliv všechny, ale ve svém názvu SŽDC předstírá něco jiného než je realita.
A krom toho nápis SŽDC není výjimečný viz např. knoflíky s logem SŽDC na pracovním oblečení odborníků SŽDC
https://zdopravy.cz/velke-prevlekani-modre-armady-zamestnanci-szdc-se-drzeli-pri-zdi-nekteri-dostanou-oblek-na-miru-28519/
Když zakazuje, tak bych čekal, že budete používat teda celý oficiální název (už jste si nastudoval ten zákon?), když už je SŽDC dávno pasé.
SŽ má pod správou většinu tratí. K tomu si ji stát zřídil. Má to nějaké politicko-historické pozadí, proč a jak kterou trať provozuje/neprovozuje.
To používání loga SŽDC je jen na věcech, co už měli ve skladu a normálně je prostě vypotřebují (s péčí řádného hospodáře), protože jsou prostě funkční.
Správa železnic nikoho nepotrestala za pokutu od ÚOHS. A potrestal předseda ÚOHS někoho za to, že úřad původní rozhodnutí Správy železnic potvrdil, a teprve následně ho předseda ÚOHS zrušil?
Právníci právo vykládají různým způsobem, není to rigidní disciplína. Od toho je to víceinstanční řízení. Stejně jako se netrestá soudce prvoinstančního soudu, když mu je případ vrácen od soudu odvolacího.
Čím jsem starší, tím sympatičtější je mi precendenční právo…
Jenže i to má svoje nevýhody. Stačí použít blbý precedent.
Vtíravá otázka: Právníci SŽ si nemohou právo vykládat různým způsobem? Nebo tuto výsadu má jen ÚOHS?
Tuto výsadu mají všichni, kromě soudů.
No právě.
Není to postavený na hlavu, je havárie a – bude se soutěžit ??? Není potřeba haváríi ukončit a dát to do původního stavu co nejrychleji ? To se jako bude čekat, až vysoutěžená firma přijede za týden z druhého konce republiky, že ?
Postavené na hlavu je hlavně to, že SŽ namísto opravy vlastními silami jen vypisuje zakázky.
Proč? Je to Správa, nikoli Opravna železnic.
Tak základní opravy zajišťuje. Ale tohle nebyla základní oprava, tam prováděla tu správu za účelem opravy.
Kdyby přijela za týden, tak vpohodě. Ikdyby to byla místní firma, ti lidé většinou nesedí a nešoupou nohama, až si Dráha vzpomene. Většinou mají zakázky jinde, „nahnat je tam“ můžete jen s použitím krizového zákona jako u živelné katastrofy.
Ryba smrdí vždy od hlavy. Co se ještě musí dalšího stát, aby konečně někdo začal řešit dobrou správu?
Klíííd…. až vykolejí na koridoru vlak a budou umírat lidé, pak stát začne možná něco řešit. Pamatujete nákladní vlak u Vyškova, co skončil v poli ?
Ano, to ale nebyl koridor a neumírali tam lidé.
Svoboda má zřejmě dobrý politický krytí…
To by mě samotného zajímalo jaké. Odpovědí budiž to klíčové slovo „zřejmě“.
https://neovlivni.cz/dokumenty-stb-a-pravnik-kteremu-da-prezident-metal/