Auta dobývají zpět budějovické náměstí, soud opatření města rozcupoval

Pěší zóna u Černé věže bránila od července 2022 vjezdu na náměstí. V březnu 2023 zmizela. Pramen: Město České BudějovicePěší zóna u Černé věže bránila od července 2022 vjezdu na náměstí. V březnu 2023 zmizela. Pramen: Město České Budějovice

Podle soudu je zcela nesrozumitelné, o jakou konkrétní úpravu provozu, na kterých konkrétních místních komunikacích, se jedná.

Historické jádro Českých Budějovic se s příchodem března vrátí k dopravnímu modelu, který zde po desetiletí platil do loňského července. Minulá vládnoucí koalice loni prosadila omezení automobilové dopravy, která měla mimo jiné zabránit tranzitu přes náměstí Přemysla Otakara II. Krajský soud ale postup města v prosinci rozcupoval a k 1. březnu nařídil návrat ke starým pořádkům.

Deník Zdopravy.cz nyní získal rozsudek na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, k dispozici je zde. Soud jednal na popud společnosti Solná brána, která sídlí v centru v České ulici a za kterou stojí známí jihočeští podnikatelé Miloš Kratochvíl a Martin Krupauer. Vlastní mimo jiné také developerskou skupinu Conduco, pod kterou patří třeba Skiareál Lipno.

Soud dal stěžovatelům za pravdu v tom, že je „zcela nesrozumitelné, o jakou konkrétní úpravu provozu, na kterých konkrétních místních komunikacích, se jedná“. Dokumenty z jednotlivých fází řízení se liší, a tak je opatření „pro nesrozumitelnost nepřezkoumatelné“. Právě proto jej soud zrušil.

„Výrok opatření obecné povahy odkazuje na projektovou dokumentaci, která však není jednoznačným podkladem pro změnu místní úpravy provozu, neboť obsahuje údaje, které nejsou ‚předmětem regulace‘. Takový postup je vadný,“ stojí ve verdiktu soudu.

Město jako důvod stanovení místní úpravy provozu uvádělo snížení dopravního zatížení a zklidnění dopravy v historickém centru města České Budějovice. „Z odůvodnění ovšem nevyplývá, jak tento cíl byl zajištěn právě uvedenými dopravními značkami. Odůvodnění opatření obecné povahy toto vypořádání zcela postrádá,“ vynesl soud.

České Budějovice do loňských voleb vedla koalice ANO, hnutí Občané Pro Budějovice, Společně pro Budějovice a Čisté Budějovice se STAN, po volbách vnikla koalice ODS, Společně pro Budějovice, Piráti a Jihočeši 2012. Ta nyní musí rozhodnutí soudu respektovat.

Úprava, která dosud platí, měla z centra vytlačit až 2 000 aut denně. Bránila mimo jiné tranzitu přes hlavní náměstí, kudy si někteří řidiči zkracovali cestu. Zrušila také parkovací místa na severní straně náměstí, další rušení mělo následovat.

K prvnímu březnu se tedy doprava v centru Českých Budějovic vrátí ke starému průjezdnému modelu:

V ulici U Černé věže bude zrušena pěší zóna kolem katedrály, vrátí se sem zpět jednosměrný provoz směrem na náměstí Přemysla Otakara II. Ulice U Černé věže tedy bude celá jednosměrně průjezdná z ulice Na Sadech až na náměstí Přemysla Otakara II.

V opačném koutu náměstí v ulici Biskupská bude zrušen jednosměrný provoz, který byl zaveden od křižovatky s ulicí Široká. Ulice Biskupská bude tedy obousměrně průjezdná. Spolu s otevřením ulice U Černé věže to umožní tranzit přes náměstí Přemysla Otakara II.

V ulici Kněžská v úseku ulic Široká a Karla IV. bude jednosměrný provoz veden v opačném směru, tedy směrem k ulici Dukelská.

V ulici Dukelská od křižovatky s ulicí Široká po křižovatku s ulicí Jirsíkova bude vrácen jednosměrný provoz směrem z centra ven.

Umožnění parkování rezidentům, abonentům a návštěvníkům na severní straně náměstí Přemysla Otakara II.

„Na severní a západní straně náměstí zůstane na části dřívějších parkovacích míst rozmístěn městský mobiliář v podobě květináčů, laviček a kolostavů. Tato pevná překážka má samostatné rozhodnutí a toto nebylo rozsudkem soudu dotčeno. Dále upozorňujeme na zákaz zastavení po obvodu náměstí s výjimkami uvedenými na dodatkových tabulkách, týkajících se zejména zásobování,“ doplnil náměstek primátorky pro dopravu Lubomír Bureš.

Staronový průjezdný model českobudějovického centra

 

Tagy České Budějovice náměstí Přemysla Otakara II. parkování
111 komentářů