Boeingu se hromadí nedokončená letadla, dodavatelé nestíhají
Americký producent letadel Boeing řeší kapacitní problémy s výrobou. V okolí jeho továrny v Rentonu u Seattlu, kde se letadla
Americký producent letadel Boeing řeší kapacitní problémy s výrobou. V okolí jeho továrny v Rentonu u Seattlu, kde se letadla kompletují, se nahromadily desítky nehotových strojů. Informaci přinesl deník The Seattle Times, jehož boeingový specialista Dominic Gates napočítal přes 40 nedokončených letounů. Další jsou podle zaměstnanců rozesety po nejrůznějších halách. Jde o modely 737, vesměs jim chybějí motory.
Důvodem přitom není nedostatečná poptávka, právě naopak. Výroba modelů z rodiny 737 láme rekordy a tvoří polovinu obratu firmy. Podle zjištění deníku se ale firmě sešlo hned několik faktorů, které vedou ke zpožďování výrobního procesu.
Před dvěma měsíci společnost zvýšila svou měsíční normu ze 46 na dosud rekordních 52 letadel měsíčně. Příští rok to má přitom být až 57 nových letadel za měsíc. „Dodavatelé nezvládají držet krok s novou výrobní normou,“ řekl listu jeden ze zaměstnanců. Podle Boeingu doznívají potíže se zpožděnými dodávkami motorů od CFM International.
Problémy ale nejsou jen s motory ale i s dalšími díly, například trupy od Spirit AeroSystems. „Chybí široká škála dílů, od modulů elektroniky po interiérové prvky,“ doplnil zaměstnanec. Svůj vliv má i nedostatek zaměstnanců, z nichž řada loni odešla do penze a nové se nedaří dostatečně rychle zaučit.
Bez motorů tak čekají na dokončení například B737 MAX pro společnosti American Airlines, China Southern, Lion Air a Southwest Airlines. Boeing nicméně odmítá, že by byly ohroženy termíny dodávek letadel zákazníkům. „Musíme být jen trochu kreativnější při parkování letadel kolem továrny,“ řekl mluvčí Doug Alder. List zase připomíná, že při rostoucích cenách paliva ani případné zpoždění dodávky leteckým společnostem nemusí vadit.
V podstatě totožné problémy přiznal před nedávnem i Airbus.