Letecké společnosti Letectví

Southwest a Gol musely odstavit třináct boeingů 737 kvůli prasklinám

Boeing 737-800 společnosti Gol. Foto: Rafael Luiz Canossa [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]
Boeing 737-800 společnosti Gol. Foto: Rafael Luiz Canossa [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)]

Dvě aerolinky čelí další problémům s letadly Boeing 737. Tentokrát nejde o potíže s uzemněnými stroji 737 MAX, ale staršími letadly, u kterých americký úřad civilního letectví nařídil kontrolu možných prasklin.

Inspekce odhalila problému u dvou letadel společnosti Southwest Airlines a jedenácti letadel brazilského dopravce Gol Linhas Aereas, v obou případech šlo o letadla 737 NG. Informovala o tom agentura Reuters.

Jde o praskliny ve spojení, pro které má letecká angličtina pojem pickle fork. Používá se v místě, kde se trup připojuje ke křídlu. Původní předpoklad byl, že má vydržet 95 tisíc vzletů a přistání, praskliny se ale objevily už na výrazně méně opotřebovaných letadlech.

Americký úřad civilního letectví nařídil kontrolu celkem 165 letadel, většina z nich létá právě u Southwest Airlines. Ty už bojují s jiným problémem letadel 737: 34 strojů verze MAX je uzemněno od března. Zatímco v případě Southwest jsou dvě letadla zlomkem v jejich flotile celkem 753 letadel 737, v případe Gol jde o podstatně větší podíl: firma má 115 letadel Boeing 737. V prohlášení uvedla, že odstavení se dotkne tří procent cestujících.

16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Janina

Tak tenhle počet odstavených letadel asi nebude konečný, hádám? Teprve se začalo s kontrolou těch nejstarších kusů. Na novější dostali provozovatelé víc času, a spojí to tak asi s nějakou větší plánovanou revizí/opravou. A jak bude stárnout zbytek, tak hádám to bude růst.
Dotaz – jde o opravitelnou závadu? Já měla vždycky za to, že to je na seštování.

Y.K.

Asi to bude hodně letadel starších tak 15 let.
Na sešrotování to není, díl se musí vyměnit (a mezitím vypátrat důvod a najít trvalé řešení).

Nicky

Teď vše dopadá hlavně na Boeing, ale je jen otázka času, kdy se v tom bude plácat Airbus…

Y.K.

Tohle Boeing nijak moc nebolí (kromě negativní reklamy), bolí to poněkud provozovatele co musí zaplatit prohlídky a opravu, v horším případě dočasně odstavit letadlo. Ale takhle z kousíčků se to špatně hodnotí, těch direktiv je kopec vychází každou chvíli. Na A320 se zase musí prověřovat elektrointalace, někde jsou zase cargo dveře, A330 mají nějaké úvanové vady v trupu hrozící dekompresí. Všechny typy tam mají svoje a k tomu motory. Provozovat letadlo je jedno velké sypání peněz – od větroně po dopravák.

Přemek

Takže si to shrňme: Boeing 737ng zahrnuje generace 600 – 900. Má oproti předchozí větší plochu křídel, rozpětí a užitečné zatížení. To vše znamená vyšší síly na křídlo zejména v místějeho uchycení k trupu. Povrchové praskliny indikují flexní přetížení konstrukce pod nimi. To znamená, že byly při provozu porušeny zásady poletových kontrol a servisních intervalů. Je zajímavé, že třeba taková Transavia problémy tohoto typu nemá, a to točí letadla v extrémě zkrácených letových intervalech. Vkrádá se mi na mysl použitý lak a míra jeho roztažnosti, který by mohl ukrýt praskliny kovového povrchu. No, co jsme odlétali, to máme úspěšně za… Číst vice »

Y.K.

– hlavní rozdíl je v tom, že NG mají „pružné zavěšení křídla“, ne tuhé. Sestává z několika vazeb (lze najít v příslušném patentu) – nejedna se o povrchové praskliny, ale o trhliny v určitém dílu (ony pickle forks, vidlice) šířící se z místa koncentrace napětí – porušeny zásady poletových kontrol a servisních intervalů? Jak při poletové kontrole přijdete na trhliny pod pláštěm? – Transavia má většinou poměrně nová letadla, až na několik výjimek, nových letadel se to (zatím týkat nebude), je to podle všeho únavová vada. Nicméně že se jich to netýká jste zjisti jak? – lak (povrchový) nemá žádný… Číst vice »

Pzag

Tyhle ty vaše teoretické odhady založené na nějakým náhodně poházených pojmech nikdy neuškodí.

Tango73

Mimochodem neni to povrchova trhlina,je to v plne tloustce materialu plus ve zdvojenem zesileni. Tam se zatim nevi jak moc, protoze to nikdo jeste nerozebral.

Y.K.

Na těch dvou přestavovaných kusech, na kterých to letos objevili, už asi budou mít trhliny slušně prozkoumané. Co se moc zatím neví je, kolik letounů bude postiženo, jestli se týká jen specifických sérií atp.

Y.K.

Přičemž EASA to vydala v podstatě beze změn též

Lukas

A teraz si predstavte, ze by sa to objavilo aj u dalsich 737ng a u dalsich aerolinii…uzemnia 737ng ? Napriklad pre taky Ryanair by to bola katastrof.

Y.K.

Spíše bych čekal, že se výce nálezů najde u aerolinek co mají starší letadla s velkým náletem. Což je třeba případ Gol Linhas Aereas, kde mají 18 – 20 let staré kusy B737-700.

Y.K.

více… boha co to píšu

Jen tak

kdyby uzemnili 737ng tak to bude katastrofa pro velké množství společností na světě 😀 .. ryanair by byl jen jedním z mnoha.

Tango73

Kontrola se provadi na vsech verzich NG, 7050 letadel cca. Da se cekat ze prasklych jich bude mene nez 10 procent..😉