Miliardové nákupy nových vagónů. ČD zatím neví, kam je nasadí. Čekají na efekt slev
Sdružení Siemens a Škoda Transportation bylo jediným zájemcem v soutěži o dodávku až padesáti vagónů pro dálkovou dopravu Českých drah.
Sdružení Siemens a Škoda Transportation bylo jediným zájemcem v soutěži o dodávku až padesáti vagónů pro dálkovou dopravu Českých drah. Státní dopravce chce v příštích týdnech vypsat ještě větší soutěž na podobné vozy.
Podání jediné nabídky vyplývá z výsledků, které zveřejnily České dráhy ve věstníku veřejných zakázek. Podle nich je ve sdružení ještě finský Transtech, který plně ovládá Škoda Transportation. Konečná cena je 2,99 miliardy korun. Hodnota rámcové smlouvy je o 175 milionů vyšší, jsou v ní i náhradní náhradní díly, které zatím ČD neobjednaly.
Nové vozy budou vycházet z platformy Siemens Viaggio Comfort, známé jako railjet. Vozy budou po pěti sestaveny do 10 netrakčních jednotek, které budou spojeny podobně jako vysokorychlostní vlak. To umožní cestujícím průchod soupravou. Na rozdíl od railjetů ale budou jednotky na obou koncích ukončeny standardním rozhraním UIC pro osobní vozy a otevřenou čelní stěnou. „Jde o nový koncept, který nabídne cestujícím komfort a vybavení rychlovlaků i pružnost a výhody vlaků sestavených z jednotlivých vozů,“ uvedl předseda představenstva Českých drah Pavel Krtek.
Zatímco nové vozy mají České dráhy převzít až za téměř tři roky, podstatně dříve se rozroste flotila o 41 vozů řady Bmz po rakouských drahách ÖBB. České dráhy ale zatím nechtějí uvést, na které linky je nasadí. „Aktuálně skutečně není možné hovořit o konkrétních linkách, kde by mohlo dojít k náhradě starších vozů těmito komfortními vozy. V současné době se jízdní řád a oběhy souprav teprve chystají. Navíc od 1. 9. začnou platit slevy pro seniory a žáky a studenty, kdy se očekává zvýšení poptávky, které budeme sledovat a vyhodnocovat a podle potřeby bude třeba posílit spoje, včetně spojů s rychlostí 160 km/h a příslušným komfortem,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
Jasněji je naopak o tom, kam půjdou vozy od konsorcia Siemens-Škoda: na linku Praha – Brno – Bratislava – Budapešť. Podle Štáhlavského ale může být za tři roky jiná situace může dojít ještě ke změně. „Určitě budou určitě tyto vozy nasazeny na prestižní mezistátní výkony ČD současné kategorie EuroCity vozy z této linky budou využity na jiných výkonech, třeba ve vnitrostátní dopravě. Logicky se tak uvolní desítky komfortních klimatizovaných vozů různých typů,“ dodal Štáhlavský.
České dráhy chystají během léta ještě další soutěž na nové vagóny. Vítěz rámcové smlouvy dodá až 90 vozů pro expresní dopravu. Zakázku schválila už loni dozorčí rady, vypsaná má být během léta.