Proměna trati Bubny – Výstaviště může začít, postaví ji sdružení vedené Metrostavem TBR
Hotovo má být v roce 2025.
Správa železnic (SŽ) začne na počátku příštího roku s modernizací další části železniční trati z Masarykova nádraží v Praze na letiště. Vybrala již zhotovitele úseku mezi Prahou-Bubny a Výstavištěm.
Zakázku za 3,8 miliardy získalo sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha. Vysoutěžená cena dosahuje 3,8 miliardy korun bez DPH. Soutěž trvala téměř rok, 3,8 miliardy korun byl maximální cenový strop. Hlavním cílem projektu je modernizace stávající stanice Praha-Bubny, zdvoukolejnění trati v délce zhruba 1,3 kilometru, její elektrizace a zřízení zastávky Praha-Výstaviště.
„Podpisem smlouvy prakticky zahajujeme modernizaci letos už druhého úseku budoucí rychlé, moderní a spolehlivé železniční trati mezi Prahou a Kladnem. V případně stavby mezi Prahou-Bubny a novou zastávkou Praha-Výstaviště nejde jen o rekonstrukci trati, ale o začátek proměny celých Holešovic. Nové bubenské nádraží bude spojovacím prvkem území dosud rozděleného železnicí,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stanice Praha-Bubny projdou přestavbou, posune se do nové polohy za Negrelliho viaduktem a nabídne přímý přestup na metro C. Architektonické ztvárnění nádraží se třemi nástupišti a čtyřmi kolejemi zpracovalo studio Jakub Cigler Architekti.
Už v říjnu Správa železnic podepsala s Evropskou výkonnou agenturou pro klima, infrastrukturu a životní prostředí podepsala grantovou dohodu, podle které má získat přes 101 milionů eur (necelých 2,5 miliardy korun) dotaci z fondu CEF na modernizaci tohoto úseku.
Stavba má začít příští rok v prvním čtvrtletí. „S předáním staveniště zhotoviteli se počítá v polovině ledna, následovat budou přípravné práce, jako je kácení zeleně a budování staveniště. Současně se postaví provizorní kolej pro zachování provozu vlaků ve směru na Kralupy nad Vltavou. Hlavní stavební objekty – tři mostní estakády a nová nádražní budova v Bubnech – se začnou stavět v květnu příštího roku. Ukončení stavebních prací je plánováno v roce 2025,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Nová zastávka, konec problematického přemostění
V Bubnech vznikne nová výpravní budova a tři nástupiště. Celkem zde budou čtyři průjezdné koleje. Ostatní kolejiště, která jsou dlouhodobě v majetku soukromého developera, mají zmizet. Součástí akce je i velká proměna úseku tratě k Výstavišti.
Zmizí také přejezd v Bubenské ulici, který má v síti Správy železnic označení P001. Na okraji Stromovky vznikne nová zastávka Praha-Výstaviště. Vedení trasy po estakádě má umožnit další rozvoj území. Skončí také problematické přemostění v ulici Dukelských hrdinů, kde v minulosti kvůli nízkému výškovému profilu opakovaně docházelo ke stržení tramvajových trolejí řidiči nákladních aut. Zastávka Praha-Výstaviště vznikne na okraji parku Stromovka, jejím spoluautorem je studio dh architekti. Díky nové lávce přes železniční trať se také zlepší propojení Stromovky a Letné.
Podoba stanice Praha-Bubny se bude postupem času měnit. V první fázi, kdy půjde o jedinou budovu v území, se na její střeše vybuduje travnatá odpočinková plocha, která umožní lidem výhled na město a měnící se Holešovice. V další etapě prací vznikne spolu s výstavbou nové čtvrti přímo nad nádražím administrativní budova. V nádražních vestibulech potom bude řada komerčních prostor, které budou sloužit jak cestujícím, tak obyvatelům budoucí nové čtvrti Bubny-Zátory.