Rekordní peníze pro železnici. Stavby se budou zahajovat hlavně v Praze

Nákladní vlak ČD Cargo, Poříčany. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNákladní vlak ČD Cargo, Poříčany. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příští rok má začít mimo jiné modernizace stanice Praha-Smíchov a práce na zdvoukolejnění Branického mostu.

Správa železnic (SŽ) bude mít pro příští rok připravený rekordní balík peněz na investice. Celkem má v rozpočtu na budování infrastruktury přiděleno 48,5 miliardy korun (pro letošek to bylo 40,5 mld.). Ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel SŽ Jiří Svoboda dnes na tiskové konferenci představili, jak s nimi organizace naloží.

„Leží před námi velký úkol v podobě vysokorychlostních tratí, napojení Letiště Václava Havla na železnici nebo implementace systému ETCS. To vše je díky současnému finančnímu rámci možné,“ uvedl Kupka. Pokud jde o stavby přichystané k zahájení pro příští rok, klíčové dění se bude odehrávat v Praze, a to právě na trati na letiště a do Kladna.

Příští rok má začít přestavba úseku Bubny – Výstaviště, která bude spočívat především ve zdvoukolejnění a elektrizaci. Zmizí mimo jiné úrovňový přejezd v Bubenské ulici, který nahradí mostní estakáda. Promění se i stanice Praha-Bubny. Začít má i velká modernizace Masarykova nádraží a naplno se rozjedou i práce na úseku Kladno – Kladno-Ostrovec, kde se kvůli nutné přeložce parovodu čeká na konec topné sezony.

O něco dál proti proudu Vltavy pak má začít i modernizace stanice Praha-Smíchov a práce na zdvoukolejnění Branického mostu. Začít mají i práce na vylepšení úseku III. koridoru Karlštejn – Beroun.

Zásadní rekonstrukce se plánuje i v Brně, nicméně stavebně nejspíš začne až v roce 2024. Příští rok chce SŽ vypsat tendr na modernizaci stanice Brno-Královo Pole, kde se mimo jiné počítá s výstavbou nové nádražní budovy. Naplno se rozběhnou práce na úseku Střelice – Zastávka u Brna, kde jde především o zdvoukolejnění a elektrizaci.

„Příští rok chceme také zaměřit maximální možnou pozornost na spolehlivost železniční dopravy. Každý měsíc budeme zveřejňovat report, jak se meziročně zlepšila,“ doplnil Kupka.

Pokud jde o končící stavby, jedna z nejdůležitějších skončí ještě v prosinci. Od 11. prosince začnou znovu jezdit vlaky na zmodernizovaném úseku Brno – Adamov – Blansko, kam se zatím vrátí jen rychlíky a regionální doprava. V polovině roku pak skončí rekonstrukce mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí, díky čemuž se na I. koridor z odklonu přes Vysočinu vrátí i dálkové vlaky. Na začátku roku skončí modernizace trati mezi Velimí a Poříčany. „Devatenáctého prosince zde provedeme konečné měření pro rychlost 160 kilometrů v hodině,“ uvedl Svoboda.

Hned na začátku konference uvedl, že podobně vysoký rozpočet pro svou organizaci nečekal. „Všichni víme, v jaké žijeme době,“ řekl. Velká část rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) má být pokryta dluhy, a to především půjčkou od Evropské investiční banky a dluhopisy SFDI. Návrhy, jak udržet „proinvestiční“ rozpočty do silnic a železnic i pro další roky, plánuje přinést Kupka v první čtvrtletí. Mají být součástí nového desetiletého plánu výstavby dopravní infrastruktury, o kterém ministr mluvil v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz.

Dnešní prezentace Správy železnic.

Tagy Jiři Svoboda Martin Kupka Ministerstvo dopravy Správa železnic výstavba železnic
145 komentářů