Změna plánu. Dráhy chtějí opravit pendolino zničené v Bohumíně
Srážka pendolina a lokomotivy. Foto: HZS Moravskoslezského kraje

Původně České dráhy od opravy jednotky ustoupily s poukazem na vysokou cenu.
Původně České dráhy od opravy jednotky ustoupily s poukazem na vysokou cenu.
No možná to to zde nepatří, ale ČD se rozhodly vybavit 150 a 151 ETCS…..
1. Nepatří
2. Nerozhodly, zatím o tom přemýšlejí
3. Jen 151 a s dualizací
Hloupost na kvadrát.
Já věděl že čelo a pult z Regíny na to půjde navěsit…
Vozidlo 680.006 neexistuje, čelní vozy jsou řada 681 nebo 682. Konkrétně byly zničeny vozy 681.006 a 081.006.
Jinak jednotka je složená z vozidel řady 681, 081, 683, 084, 684, 082, 682.
Pravda. 006 jako celá jednotka je mimo provoz ale nepoškozených 5 vozů je ve výměnném programu tedy v provozu.
super! Těším se.
A nevozilo se to do Itálie?už naposledy se chlapi kroutili,že už to nedělají,ale nakonec to tam opravili
V Itálii by klidně rádi postavili i stovku dalších pendolin, ale nechají si to královský zaplatit. Peníze nesmrdí…
Já si dovedu naopak představit, že stavba jednoho vozu již vyběhlé koncpece si s sebou nese nuntnost nechat vyrobit spoustu dílů v podstatě podobným způsobem, jako když stavíte prototyp, bez jakékoliv úspory z rozsahu, a že pro závod v plném vytížení je to dost nezajmavá zakázka. Pokud je naopak závod vytížený méně, může se jednat o zajmavou zakázku s vyšší přidanou hodnotou pro realizátora.
Já myslím, že to je otázka čistě jen ceny. Což je nepříznivá zpráva pro zákazníka v případě jen jednoho vozu. Za podobnou cenu jako stojí jeden vůz jednotky v sérii to nikdo chtít dělat pochopitelně nebude a za draho to zase nikdi neobjedná.
Možná by stálo za úvahu objednat ještě i nějaké další jednotky, pokud by byly kompatibilní s těmi dosavadními – pak by i cena za opravu těch poškozených vozů mohla třeba vyjít nižší.
Objednávat „nové “ 30 let staré vozidlo?
Já nevím, do jaké fáze další vývoj těch jednotek snad třeba dospěl, aby to už nebyla ta 30 let stará vozidla, ale pořád s nimi ještě byla kompatibilní – je sice pravda, že jsou to Italové, ale těch „naklápěček“ vyrobili dost na to, aby třeba něčeho takového byli schopni. Ale to musejí posoudit skutečně kompetentní osoby – pokud se za takového považujete, klidně to udělejte, jinak ale nechápu, proč jste ten komentáž vůbec psal.
Předpokládám, že by to byla asi nějaká modernizace, ale se stejnou koncepcí (tj. uspořádání vnitřního prostoru, možná tedy s více místem a naklápěcí vozy).
Pak je otázkou, jestli by se to dalo rozumně prodat.
Brand SC Pendolino byl budován s jednotkami 680, a možná ne každý chce tipovačku jestli mu pojede Cisalpino nebo něco podobného. Zvlášť pokud by prodávaly místenky jako do jiných vlaků, na neexistující čísla sedaček či do nezařazených vozů.
Vzájemná kompatibilita vozidel, uspořádání jejich interiéru a organizace dopravy jsou přece tři zcela rozdílné pojmy, to jste nepochopil?
Záleží taky, jakou maji kapacitu. Ale když vidím, kolik „pendolín“ křižuje Itálii, tak těch pár kousků pro České dráhy by byla kapka v moři. Ale právě peníze budou tím hlavním problémem, ne to, že by to někdo neuměl. Česká Pendolína mají za sebou přes 20 let služby, takže jsou někde v poločase života, je teda otázkou, jestli stojí za to zachraňovat ta zničená, nebo jestli nebude lepší koupit si nová, když se chystá síť VRT někam na rok 35 nebo 40 (30 snad už ne), těch 10-15 let na jejich pořízení je takový ideální časový horizont (vzpomeňme jak dlouho to… Číst vice »
Pro provoz na VRT nedává jednotka s naklápěním smysl, ta má význam na „konvenčních“ tratích po „modernizaci“ v podání SŽ, kdy halasně presentovaná NTR platí právě jen při naklápění, ale fakticky je pro běžná vozidla o cca 15 % nižší. „Pendolíno“ má obecně jednu velkou nevýhodu, kterou je stálá a neměnitelná kapacita míst k sezení (stojící se nepředpokládají), takže je výhodné pouze pro vybrané specifické typy vlaků (povinně místenkovaných „vyšší kategorie“). U ČD mohlo být od samého počátku vcelku vhodné pro tratě z Prahy přes ČB do Lince, přes Plzeň do SRN a přes Vysočinu do Brna a trs, ale… Číst vice »
Nemají mnoho důvodů se kroutit. Kroutí se spíše zákazník, kterému naúčtují kusovou výrobu.
Jen z malinko jiného soudku: právě sedím v EC 140, kde jako druhá třída jedou tři luxusní vozy řady A. Kam zmizely vozy, co se uvolnily díky comfortjetům?
Hele, je neděle, těsně po prázdninách, furt krásně, evidentně to hodili jako posilu… Ty vozy po cj jsou třeba směr z Prahy na Budějovice/Velenice, Děčín atd… Tam, kde dříve jezdily hrůzy a teď jsou z toho pěkné vlaky…
Za nasazení vozu A149 na vlak kategorie EC bych regulérně požadoval vrácení peněz.
Držet jako posilu, která pojede jednou v pátek a jednou v neděli, nějaké supermoderní vozy, je značně neekonomické, zejména na komerční lince. Já jsem za takový posilový vůz, kam se vejdou i lidé bez místenek nebo ti, kteří si koupí jízdenku na poslední chvíli, rád. U jiných dopravců to nejde.
S tím už by se dal udělat dvouhodinový takt Praha-Linz s využitím možnosti tratě a bez nutnosti rozhasit takt příměstské dopravy u Prahy kvůli jednomu páru denně.
Nepřišlo Pendolino díky zástavbě ETCS o PZB???
Nešlo. Pendolino při zástavbě ETCS přišlo o PZB, protože tam nebylo místo a integrace by byla ještě složitější a dražší. Navíc ETCS v pendolinu není schválené v Rakousku (což by asi šlo dodělat) a hlavně na rakouské straně traťová část ETCS není a ještě pár let nebude.
A rozhašení taktu kvůli odlišné jízdní době Jižních expresů a rychlíků Vltava/Lužnice vám nevadí? A zadávání výkonů bez soutěže vám taky nevadí? A cestující pro sedmivozovou soupravu ve dvouhodinovém taktu v úseku České Budějovice Linec máte? Takže si to shrňme: šotoušsky sice zdánlivě atraktivní myšlenka, ale provozně a komerčně naprosto nerealizovatelná.
4 hod takt CB-Linz, 2h v prokladu s OBB Sp
Za mě správný krok, a jelikož stát stále staví pro naklápěcí soupravy infrastrukturu s výrazně vyššími rychlostmi, očekával bych, že třeba v soutěži na balíček Jih by mohl i ty naklápěcí jednotky poptat.
Z Králova Pole do Maloměřic už může pendolino jet rychlostí neuvěřitelných 105 km/h (namísto původní TR 80) a mezi Křižanovem a Ždárem místy i 160. Nejvyšší čas jej proto nasadit na linku Praha-Havlíčkův Brod-Brno, kde jsou oblouky skoro všude.
Pomalinku pomalu se blíží čas předání provozu na této lince Regiojetu, takže …(?)
Zajímavější otázka než hrubá stavba, je jak dál s výzbrojí. Je z 90. let, na bázi GTO tyristorů, tuším. Jak dlouho to ještě půjde udržovat?
ICE 1 byl předělán z GTO na IGBT.
právě proto se na to ptám, že už se čas na nějakou rekonstrukci možná blíží – a asi to nebude levný.
To je dobrá otázka. U nás ještě pořád jezdí tramvaje T3G a T3R s výzbrojí TV8 na obdobném principu, přičemž jejich konec zatím na pořadu dne není i když se postupně vyřazují i vozy s mladší IGBT výzbrojí TV Progres. Z toho bych usuzoval, další provoz je zatím řešitelný.
ČD tměnily názor a oproti původním plánům nechají bourané pendolino opravit. Fajn. Ještě by mohly změnit názor na to, že od 1. září potichu ČD zrušily na ČD minibarech bagety a sendviče, takže teď si můžete koupit leda tak instantní kafe a červíky k tomu.
https://www.cd.cz/assets/dalsi-sluzby/jidelni-vozy-a-obcerstveni-ve-vlaku/cd-pdf.pdf
Důvodem pro zrušení baget a sendvičů na minibarech je problém s hygienickými předpisy. Na vozíku totiž není chladnička a pokud máte bagety se šunkou či dresinkem celý den bez chladničky… co jsem slyšel, ČD jsou si vědomi problému, byť si ještě nikdo z cestujících nestěžoval.
Tak markety mívají stanovené, jak dlouho můžou nechat věc mimo mrazák/ledničku. Nestihne se to = prdnout slevu na rozmražené (nebo zfalšovat výkazy)
Vždycky když minibar prochází přes jídelní vůz, může to vyměnit.
Zajímavé, že doteď mnoho let šlo. Na co pak mají vozy jako Bmz229 a 224 s kuchyňkou a lednicí? Navíc doteď vše naskladňovali v těch modrých HACCP bednách s chladícími bloky. V každém případě to je prostě krok zpět a o důvod víc jet s jiným dopravcem, pokud je to možné.
A je takový problém to vybavit nějakou minichladničkou?
za tu cenu může být ETCS do ř. 380 a ještě zbyde na náhradní díly
Kam by se do lokomotiv řady 380 mobilní ETCS umístila?
Doposud jsem se domníval, že kromě ceny je tam i prostorový problém.
ETCS se do ř.380 prostorově vejde, jsou tam 2 poloprázdný almary (fotky si najděte, sám jsem je na net dával) – ten problém není technický, ale politický
ETCS se do ř.380 prostorově vejde, jsou tam 2 poloprázdný almary (fotky si najděte, sám jsem je na net dával) – ten problém není technický, ale politický
a taky by pak mohly jezdit jižní expresy rychleji a to každý a nejen 2 páry s pendolinem
Jak víte, kolik ta oprava bude stát?
To je ve výsledku jedno. Za cenu ETCS to 380 by se nejspíš dalo sehnat celé pendolino.
Vzhledem k tomu, že je to již nevyráběný atyp, tak za 2 vozy min. 200mil
Jak to budou děláš s ETCS to ma teď jen polovina jednotky?
Existuje nějaká opce na dovybavení havarovaného čelního vozu, nebo se bude soutěžit i znova ETCS
Nejdražší je prototyp, takže ten kousek navíc by už neměl stát tolik.
Já měl za to, že soutěž na ETCS do Pendolin byla ještě před tou nehodou, takže by mělo být vysoutěženo i na havarovaný vůz.
Jsem se lekl, když jsem to špatně přečetl jako: „Dráhy chtějí opravit zničené pendolino v Bohumíně“
Nebojte, do soutěž na opravu ještě vyhraje ŽOS Zvolen 😀
Ale to tam ta oprava bude probíhat 15 let a ještě to nebude jezdit 😀
Dobrý den to bude pálka ale třeba ještě opravené vyjede na hlavní trať
Naopak já jsem rád, že nakonec došlo k dohodě uvnitř ČD a najdou se peníze na opravu. I když je pendolino dneska starší kousek, pořád je topka na našich kolejích. Kdykoliv to jde, rád se projedu. Můžete nesouhlasit, ale prostě je to můj názor. 😉
A je to názor pravdivý srovnání s IC s běžnými vozy je opravdu nebe a dudy.
Opravdu není ComfortJet lepší?
Pendolino je opravdu jediná elektrická jednotka pro dálkovou dopravu.
U nás ano, ale moderní už není.
Nechtěly České dráhy nakoupit další nové vlaky v parametrech ComfortJetu?
Nebylo by udržitelnější objednat sérii nových vlaků s naklápěcí technikou než opravovat vrak?
Raději bych se rozhodl pro nové soupravy s naklápěcí technologií. Původně se plánovalo 10 jednotek Pendolino, což mělo smysl pro provoz. Nakonec jich bylo 7 a nyní jich je pouze 6.
České dráhy by mohly nakoupit 10 nových souprav s naklápěcí technikou s opci na 10 souprav, pokud se dá předpokládat, že staré Pendolina začnou mít problémy.
Původně se plánovalo 10+10 jednotek. Nakonec zůstalo u počtu 7.
Puvodne melo byt 11 souprav, ale ČKD zkrachovalo a Fiat a Siemens nabidl, že za ty peníze je schopen dodat jen 7 Pendolin a nebo 5 naklapecich ICE. Proto mame tak malo Pendolín, pritom od zacatku bylo jasne že je to málo.Ale Klausova vláda nebyla ochotná přihodit dalsí penize na nakup vetšího počtu souprav. Škoda.
11?
České dráhy původně objednaly celkem 10 jednotek od konsorcia firem v čele s ČKD. Po krachu ČKD se nakonec změněné zakázky ujal Alstom a o několik let později dodal 7 obdobných jednotek.
Než krach ČKD víc zabolelo, že už byla vyplacena miliarda czk za práci návrhy, konstrukce atd. Rychlovlak měl být made in Czech republik samozřejmě komponenty Fiat, Siemens.
ČD kupují vše po 7 – Pendolina, RailJety, naštěstí ComfortJetů už je více.
Kromě pendolin a railjetů je čeho ještě 7 ks, že píšete „vše „?
A bylo by vůbec možné využívat opravdu účelně těch vámi uvažovaných souprav (byť třeba v podobě netrakčních jednotek), když samostatné lokomotivy naklápění nemají? Nesouvisí třeba naklápění i s jiným účinkem těch vozidel na dopravní cestu (změna těžiště), takže s lokomotivou bez naklápění by vyšších TR stejně využívat možné nebylo? Já nevím, jen se ptám – třeba mě někdo chytřejší poučí (díky).
jeden zvídavý dotaz – – kde je ten nabouraný čumák a vůz z 680.006 teď? leží v kopřivách, anebo je už tři roky náležitě zakonzervován a připraven k opravě?
To opravit nejde. Je to hliníková integrální konstrukce. Možná mají někde v koutě věci co se nezničily (měniče, něco z interiéru, podvozek nebo oba pokud byl přední nepoškozený), ale jinak se ten vůz musí vyrobit nový.
Chlapci v Saviglianu si dají repete. Jsou tam i fotografie hrubé stavby.
https://zdopravy.cz/opravene-pendolino-se-vraci-z-italie-do-republiky-prijede-od-severu-9765/
Nikde se nepovalují fotky odstavení v kopřivách, tak bych hádal, že bude v nějaké hale, kde se kanibalizuje.
A opravovat se nejspíše nebude, tohle bude nová stavba, možná s využitím nějakých dílů ze starého.
Papírová rekonstrukce?
Pokud se nemýlím, stojí na ONJ, konkrétně na koleji 353.
Zajímalo by mě, kolik z toho pokryje pojistné plnění že srážky.
„ Ke srážce pendolina s posunovací lokomotivou došlo v Bohumíně 27. června 2022 v 5:03. Při nehodě zahynul strojvedoucí pendolina. Dle výsledků šetření přišel pozdě na směnu, byl podnapilý a projel návěstidlo zakazující jízdu.”
Řekl bych, že vůbec nic. Dráhy havarijní pojištění nemají.
Uvidíme jaké přijdou nabídky a zdá se vůbec vejdou pod 250 mil. Kč.
Pochybuju. Už krátce po nehodě technici z Alstomu odhadli opravu na 200 miliónů s tím, že nedokážou vyloučit ještě větší poškození a cená může dál růst. A to ješte nepočítám instalaci ETCS…
Fakt se bavím nad místními šotouši, kteří se můžou pos*** z toho, že Pendolino už je starý a tak by je radši všechny vyhodili.
Stále je to možná ten nejpohodlnější vlak ČD. Sezení 2+1 ve 2. třídě s tak širokými sedačkami nikde jinde nenajdete. Zároveň mají pěkně udržovaný interiér a výhoda naklápění se taky někdy hodí.
Ono když se vozidlo dobře udržuje, tak nemusí jezdit jen pár let a pak se vyhodit. Vozidla by měla sloužit dokud splňují funkční požadavky a ne když dosáhnou vyššího věku než průměrný šotouš.
Krásně napsáno, myslím ale, že by se měli jednotky s naklápěcími skříněmi dokoupit. Je jich málo. Čistě můj názor.
A na co by se použily? Potřebují ČD posílit flotilu vlaků v režimu open access? A budou cestující ochotni si za takovou službu připlatit? A nebo se snad dokonce stát chystá vypsat tendr na rychlíkovou linku s ojetými naklápěcími jednotkami?
A nebude spíš otázka KDE by takové naklápěcí jednotky koupili?? A jinak bych pár let počkal, aby se nemusely zbytečně objednávat SS napájecí systém a než bude možno pod ETCS zajíždět do sousedních zemí…
Možná by stálo za to, pokud by byl někdo schopný provést porovnání nákladů životního cyklu u naklápěcího Pendolína a klasické vratné soupravy ComfortJet, aby bylo vidět, na kolik peněz ten časový rozdíl přijde, zda se to vyplatí, nebo ne.
To se nevyplatí..331 míst Pendolina je 4,6 kWh/100km/sedadlo…Comfort jet s 555 místy má 4,0 kWh/100km/sedadlo. To by muselo mít místo 2+1 uspořádání 2+2 ve 2.třídě a přes 400 sedadel. Takže ne 7 vozů, ale aspoň 9 !
Předřečník asi měl spíš na mysli servisní náklady…
K tomu bych dodal, že interiér prošel kompletní revitalizací.
Naprostý souhlas, každá souprava navíc se hodí.
Absolutně nejvtipnější je to, že šotousi se pak můžou zbláznit, když jde něco opravdu starého konečně do šrotu.
Šotouštví je diagnóza.
V zásade suhlasím. Však len ako dlho jazdili (a možno ešte jazdia) súpravy TGV z 80-tych rokov ….
Čo sa týka pohodlia – no, určite pohodlnejšie ako dnešné králikárne, ale mne osobne sa s tým necestovalo úplne pohodlne. Priestor mi pripadal trochu stiesnený. Ale to je subjektívny pocit.
Za mňa vrchol pohodlia sú repasované Bmz od OBB. Kopec miesta, niektoré s klimou, niektore ešte bez klimy so spúšťacími oknami … To sa vozne ešte robili pre pohodlie cestujúcich a nie pre napchanie čo najviac substrátu do čo najmenej vozňov ….
Vrchol pohodlí si teda představuju jinak, než sedět v malém uzavřeném prostoru s dalšími 5 lidmi, kde ani nemám možnost natáhnout si nohy bez toho, abych nekopal do cestujícího naproti mě.
Naprosty souhlas a obzvlast lahudka, pokud jede vsech 6 lidi s kufrem a vsechny se nevejdou nahoru nad sedacky..
Bmz je pohodlné jen pokud jsou 3 lidi v kupé.
A nejpohodlnější je Bmz v uspořádání pro 2, kdy se sedačky roztahnou na “ manželskou postel“ 🙂
já jsem pro udělat část tak a část tak – nejhorší je famílie s uřvanými haranty ve velkoprostoru – to má pak kulturní obohacení celej vagon (a možná i ty sousední)
Kdyby Bmz nebyly kupé tak souhlas
Naštěstí šotouši o ničem nerozhodují…
Když čtu o doplnění ETCS do 151 nebo předělávce 163 na 363, tak si tím nejsem úplně jistý.
kdyby ostatní vozidla měly stejný servis, jako pendolino, tak jsou bezporuchový
To aby Alstom oprášil staré výkresy a přípravky, to se v té fabrice zas potrhají smíchy..
Však už to jednou udělali
A proč by se měli potrhat smíchy. Není to jediné pendolino co museli opravovat. Naopak pro ně jedině kšeft.
Podle mě je to to samé, jako když přivezete k Ferrari rozšvihanou F40 (rv 87-92). Když to zaplatíte, tak vám postaví klidně téměř novou.
Nejde skoupit podobná Pendolina po Evropě?
Podobné ve Švýcarsku sešrotovali.
Ta Cisalpina, co teď jezdí v Řecku?
https://cs.wikipedia.org/wiki/ETR_470
Ano, část jich bohužel stihli sešrotovat.
Byla celkem poruchová. ČD o nich jednu dobu uvažovaly.
No je právě škoda, že se nezachovaly alespoň skříně, které by se pak v případě nehody těch zbylých provozních (včetně třeba těch českých) nemusely vyrábět znova.
A jsou rozměrově stejné??
Je to v podstate po strance skrine identicky vlak.
Jsou, ale vnitřnosti byly zcela odlišné.
Finsko: široký rozchod. Portugalsko: široký rozchod. Slovinsko: tam těch jejich pár vagónků asi už dožije. A Itálie? Existuje tam vůbec ještě tenhle typ?
Ne, jsou v Řecku, máte to tady v diskuzi.
Takže se jich nejspíš zrovna teď zbavovat nebudou…
I kdyby, tak se z toho udělal pouze jednosystém 25 kV, f=50 Hz. U nás by to mohlo jezdit tak maximálně jako expres Brno-Havlíčkův Brod-Jihlava-České Budějovice-Plzeň:-))).
SC Rožmberk, to by byla lahoda.
Dobrý den to by snad ani nešlo
Možná by to alespoň trochu zvýšilo atraktivitu tohoto spojení, to co tam dnes jezdí je muzeum 🙂
Jedno ETR 600 je v běžném provozu. Pak je provozu ještě ETR 485, což jsou radikálně modernizované ETR 480.
Ano … v Itálii jezdí italská pendolina shodné stavby jako naše 680
Prodáme pendolino po německém důchodci, nikdy nebourané, garážované, pán pracoval jako lékař a jezdil s ním pouze do ordinace.
No já nevím, jestli auto po lékaři je taková výhra… 🙂 Viz jeden český film: Pane doktore, zase jste se kochal?
Nedivil bych se, kdyby je k tomu vedla politika SŽ, kde maximální rychlosti na nových tratí většinou platí pro naklápěcí soupravy, kterých je u nás jak šafránu.
No ale tohle SŽ nemá z vlastní hlavy.
A z které? Všude se chlubí, že maximální rychlost je např. až 200 km/h. Tj. Ne v celém úseku, a z dovětkem pro naklápěcí soupravy. To je pak k prdu, když u nás může tuhle rychlost využít jen Pendolino, a možná později i jednotky co dovezl Leoš.
Celá ta idea vychází z dokumentu Směrnice generálního ředitele č. 16/2005, Věc: Zásady modernizace a optimalizace vybrané železniční sítě České republiky a pozdější dokument „Pokyn generálního ředitele č. 16/2013“, Věc: Zásady posuzování možnosti optimalizace traťových rychlostí.
V důsledku těchto dokumentů se stále – celkem dnes již ale bohužel nesmyslně, neboť kromě ČD, a.s. nikdo nikdy veřejně nezmiňoval záměr pořídit naklápěcí jednotky – zavádí rychlostní profil Vk (= pro Pendolina) a to i tam, kde asi tyto vlaky nikdy nepojedou – např. úsek Pardubice – Hradec Králové, Brno – Zastávka u Brna apod.
Jak to zařídit, aby maximální rychlost na trati nebyla vyšší pro naklápěcí soupravu? Věděl bych o 3 postupech, ale 2 z nich jsou špatně a k tomu třetímu je daleko.
Tak to máme trať bez zatáček, teleport. Akorát nevím, co je to poslední, k čemu je ještě daleko 😀
Administrativně zakázat vyšší rychlost pro naklápěcí soustavy?
Patří pod pod 2. mezi pomalé jízdy.
To máme
1. Zachování stykové koleje
2. Zřídit pomalou jízdu v celém traťovém úseku
3. Tratě s rychlostí nad 250 km/h, kde se s naklápěním nepočítá.
Vsak ano, na povrch se oprava dostala po týdnu, co Pendolino jelo “poprvé” 200
Super! Nejlepsi mozne rozhodnuti..
Za mě fajn rozhodnutí, které ulehčí drahám provozní situaci a třeba budou moci Pendolina nabídnout do nějaké soutěže.
Aha, tak ať o tom začnou přemýšlet až se něco takového vypíše. On stát určitě bude vypisovat něco zrovna pro pendolína.
Vím že je to kravina, ale něco s naklápěním a Vmax 200km/h by mohlo být zajímavé na přímé expresy Cheb – Plzeň – Praha – České Budějovice.
Tak dost se maká na rekonstrukci (včetně zdvoukolejnění a zvýšení rychlosti až na 160) tratě z Plzně do Budějovic, takže by to pak byla zbytečná zajížďka… Navíc v Praze by to muselo přes Malešice, aby nebyla na hlaváku úvrať, a tam je to jednokolejné, dost plné, v hrozném stavu a před stavbou přesmyku…
Nebo by to jelo mimo hlavní nádraží
To leda až by fungovalo metro Nádraží Krč… Jinak to nemá kde v Praze u metra zastavit
Kačerov?
Tam by se to zřejmě nevešlo k perónu 🤪
A perón nejde prodloužit? Je to jen betonová kostka ne.
Proč by měla vadit úvrať na hlaváku?
No chudák fíra by musel chodit 😅. Jo, je to pravda, nějak mi nedocvaklo, že jde o jednotku
A vlastně navíc by to ještě ušetřilo půlku perónu, celý by to proběhlo v jižní části…
Ono nedocvakavá těch relátek v myslivně víc.
Fantazíruješ.
To je zase nějaké šotoblouznění?
Cheb – Plzeň – Praha vysoutěžila Arriva na 15 let, Pha – ČB se bude soutěžit za pár let na nové soupravy …
Pendolina určitě nikdy do soutěže nepůjdou. Pendolino vydělává na komerci na místenkách drahám slušný prachy.
Na každou soutěž je to moc drahý. Takže ano, na komerci jedině.
Drahé a staré.Ale má to tu správnou barvu,takže spoutě lidí tady by to nevadilo
Zatímco jinde tuto typovou řadu pendolín už dali do šrotu,u nás bude zdá se hogofogo vlak pro další desetiletí 🙂
pořád je to u nás nejpohodlnější vlak ( krom nizkopodlahovosti)
a kde je vyřazují? Někde jsem nic nečetl a neviděl.
Nějaké cisalpina šly už do šrotu, ale ty byly pokud vím starší.
Ano šly, ty švýcarské, zatímco ty italské jezdí dnes v Řecku. Jinak tato typová řada Pendolin nadále jezdí v Itálii, Finsku, Slovinsku, Španělsku, Portugalsku… a většinou jsou ty vlaky lehce starší než ty ČD, tak to asi takový šrot nebude.
ETR 470 (design českých pendolin)
Entered service
1996
Refurbished
2008 & 2018-2022
Scrapped
2015 (Switzerland)
Mají je cca o těch 10-15 let déle. Ale v Řecku stále jezdí.
Because of its long series of breakdowns, the ETR 470 was very poorly received in Switzerland. The maintenance costs were four times higher compared to the ICN.
„not worthy of the Swiss Federal Railways“, while the chief executive of Swiss Federal Railways said he wanted to „put an end to this horror“
České naklady na provoz a údržbu vs railjet v článku nemáme.
děkuji moc za upřesnění 🙂
Hogofogo je naopak šrotovat funkční vlak, protože výrobce přišel s novým typem.
Do šrotu by mělo jít nějakých 90% vozového parku čd, ale rozhodně ne Pendolino. Pořád se jim na dálkové trasy vyrovná maximálně railjet nebo comfortjet. Byť i tam dám v komfortu vždycky přednost samostatnému sedadlu a útulnému interiéru s koberci.
Bože,to jsou kydy… 🙄
Naše kusy jsou jedny z posledních této řady
Pokud dají 238 milionů do opravy, k tomu instalace ETCS, tedy zhruba 20 milionů Kč, dohromady tedy 250 milionů Kč. A to pokud to bude ochoten Alstom znovu vyrobit. Za tu cenu by měli Vectron s dvěma vagony.
No a takhle za tu cenu budou mít sedmivozovou jednotku s bistrem
Ale vectron je moderní technologie co vydrží ~40 let, staré pendolino už ne. To je taky potřeba zohlednit.
No vyjde to tak šul-nul, problém je, že je pendolin málo a je jen otázkou času, kdy zase nějaký skončí na trsátka a zase si budou drbat hlavu, jestli to opravit…
Ne, postupně nahradit railjetem. Ať si to dojezdí, ale nedělat žádné velké opravy. 7 vozová stará série, fajn, objednáme 2 další za neskutečné peníze a pak se to sešrotuje na přejezdu hned další týden.. náhradní díly nikde.
Vectron + vozy nebo cokoliv jiného ve velké sérii z podobné rychlostní kategorie vyjde ekonomicky určitě líp.
VRT jednotky řešit až bude trať, ne 20 let předem jako tenhle kusový omyl. Je čas se poučit z minulostí.
No vzhledem k době dodání jednotek od vypsání soutěže přes vypořádání námitek a odvolání a přes podpis smlouvy na jejich výrobu až k jejich (většinou opožděnému) dodání je spíš už teď nejvyšší čas ty jednotky řešit… Kdyby se mělo čekat na výstavbu VRT a řešit to až pak, tak by se po nové trati proháněly leda vysokorychlostní hoeneckery a šukafony…
Není. Ještě je nejméně 3 roky čas.
Takto, již nyní jsou kousky na 200kmh, a aktuálně se budují další. Takže by byly namístě aktuálně mít objednané jednotky na 200(+)km, které si celkem klidně můžou „prohánět“ i po prvních hotových kouscích „pravé“ VRT…
A nechtějí objednávat dvě nové jednotky, ale dva vozy do jedné jednotky…
Počítám, že buď přímo vy, nebo někdo vám podobný by pak zase kušnil, že máme VRT, ale nemáme vozidla, která by využila jejich možnosti.
Pendolina jsou výsledkem situace složitých devadesátek, pro železnici ještě daleko složitějších, než byl celostátní průměr, a hodnotit to dneska, když víme, co všechno se stihlo stát mezi podpisem smlouvy a dodáním jednotek, je takové laciné.
Poučení z krizového vývoje? To už tu jednou bylo. Po roce 1968.
Hlavně jednotku s naklápěním skříně. Což Vectron+obyč vagony, ani Railjet nemají.
No obyčejné vagóny občas jo, když vlítnou rychle do oblouku 🤪
Tady pro mínusáře – cca 2015 na Metropolitanu z Brna na Prahu (tenkrát to byl ještě Jesenius nebo Danubius) jsme po průjezdu Obřany vletěli do oblouku 130 v místě, kde je 80… Fíra nějak zaklimbl či co… Já byl zrovna ve vlaku s minibarem, ve velkoprostoru, a najednou se vagón naklonil na jednu stranu, bylo cítit, že na straně ke druhé koleji na kolejích nejsme, začaly litat kufry, lidi vytřeštění, pod námi stromy a Svitava… Ten ráz naštěstí fíru probral, takže okamžitě zpomalil, dojeli jsme v pořádku, ovšem v Praze už na něj čekali a sundali ho okamžitě… A to… Číst vice »
Nejel v tom vlaku ten bývalý odborový předák Dušek? Tam se taky jelo poněkud rychleji…
To naprosto netuším… Za prvé je to přes deset let a za druhé, i kdyby jel, seděl by jako skromný dělnický táta v první třídě (jelikož business class to nemá) a tu já tenkrát na starosti neměl…
To byl jiný vlak.
to si pletete s prolítnutím brandysa nad orlicí zřejmě. tam létalo kafe
Kecy. Nic víc.
Chvályhodná sebekritika
Já jsem naopak spíše pro. Ale když už využít takové peníze, tak raději než Vectron s dvěma vozy, dát do řady 380 palubní jednotky na ETCS. Za rok a něco budou zas řešit, co s těmi mašinami.
Tu cenu jste si vycucal z prstu?
Opravdu to tolik stát nebude. Pokud by dráhy akceptovaly takovou sumu, už jsou ty nabourané vozy opravené dávno.
ETCS už je koupené a zaplacené jako doučást komletní zakázky. Jen jej zatím nebylo kam nainstalovat.
230 milionů Kč byla škoda na jednotce a ETCS vycházelo na 59 milionů Kč na jednotku, tedy polovina je 29,5 milionu Kč, přičemž část byli náklady na prototyp.
Ze staršího článku na tomto webu krátce po nehodě, cituji:
“Jednotku si po nehodě prohlédli technici Alstomu. Ti přišli s cenou 200 milionů korun. S výhradou, že mohou být další vady, které ještě nejsou před rozebráním viditelné. „Cena tak může být vyšší ještě o 20 až 50 milionů korun,“ dodal Ješeta. K tomu je ještě potřeba připočíst částku 59 milionů korun za instalaci ETCS.“
ETCS je už zaplacené.