49 eur měsíčně. Německo zavede novou jízdenku pro neomezené cestování
Nová jízdenka by měla začít platit od ledna příštího roku, v nabídce má být nejméně dva roky.
Němečtí ministři dopravy v jednotlivých spolkových zemích se shodli se spolkovým ministrem dopravy na výrazném zlevnění veřejné dopravy. Od ledna by měla platit jízdenka pro neomezené cestování MHD, autobusy a regionálními vlaky v hodnotě 49 eur (zhruba 1 200 Kč) Naváže tak na letní experiment s devítieurovou jízdenkou na měsíc.
Ministři dopravy spolkových zemí dohodu představili na čtvrteční tiskové konferenci. Zatím jde o politickou dohodu, přesné detaily ještě nejsou doladěny. Klíčové bude najít v rozpočtech federální vlády a jednotlivých spolkových zemích peníze za výpadek příjmů. Mluví se nejméně o 1,5 miliardy eur. Jízdenka by měla být bezpapírová, platná v celém Německu. Nepůjde o jednorázovou akci: vyhodnotit se má po dvou letech fungování. Termín spuštění ještě není definitivní, spolkový ministr dopravy Wissing uvedl, že chce zahájení nejpozději od 1. ledna.
Das #49EuroTicket ist papierlos📱, gilt deutschlandweit 🇩🇪 und kann in einem monatlich kündbaren Abonnement bezogen werden. So wird der #ÖPNV zur attraktiven Alternative. 🚉🚇🚆 https://t.co/yoCY4QWXTj
— Volker Wissing (@Wissing) October 13, 2022
Od zavedení devítieurové jízdenky od června do září se v Německu diskutuje o možnosti jejího pokračování, i když ve verzi méně brutální pro veřejné rozpočty. Jízdenku za 29 eur už od října zavedl Berlín.
Devítieurová jízdenka byla zavedena jako úleva lidem za nárůst cen energií, současně měla lidem využívajícím hlavně auta ukázat i alternativu v podobě veřejné dopravy. Česko jde zatím opačnou cestou než Německo: snížilo spotřební daň z pohonných hmot a od prosince či ledna většina organizátorů dopravy a dopravců zdraží.