49 eur měsíčně. Německo zavede novou jízdenku pro neomezené cestování

Berlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czBerlín- Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Nová jízdenka by měla začít platit od ledna příštího roku, v nabídce má být nejméně dva roky.

79 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiříkovák

Jsem rád že alespoň za mými zády(hranici) bude nějaká celosíťová jízdenka pro Celé Německo někde píšou 49-69€, ale vím že Němci z těchto tržeb investují do nových projektů, obnovu lokálek a dalších, myslím si že měsíční jízdenka pro celé Německo by bylo lepší než kdyby měli to rušit jako vs středočeském kraji…. Ebersbach-Löbau je ideální trať kterou i plánují obnovit, zatím co Jiříkov(Filipov)-Rumburk nikoliv! Tento cestovní paušál za 69€ by pomohl sjednotit busy+vlaky a MHD do jednoho tarifu a ceníku, a Němci by si neříkali že je lepší bus či vlak ale obojí… I lokálky by mohli fungovat po celém… Číst vice »

medvěd

Závidím jim. Jenže u nás (rozpočet 2023) dopravě ubere -20% na úkor armády +50% ! Co si lidi zvolili, to mají (kašlou na volby).

vtvt

Tak určitě.

Navýšené dotace prý nepokryjí náklady německých dopraců. Takže levnější doprava (busy) budou nahrazovat dražší (vlaky).

A v méně osídlených německých regionech budou citelně proškrtány spoje, takže tamní obyvatelé budou ze svých daní financovat levnou dopravu v okolí velkých měst.

Uznávám, že příznivým efektem je že odpadne studium podmínek u jízdenek v různých NĚMECKÝCH regionech. Jenže to by šlo vyřešit sjednocením podmínek, podobně jako u firem funguje INCOTERMS

ušatá

A v ČR jako vždy nic. Kam kráčíme a proč? Jaké cíle zde jsou? To opravdu za každou cenu budeme protlačovat silniční a individuální dopravu? I s jejími dopady a skutečnými nehoráznými náklady a lidi budeme cíleně z VHD vyhánět. Už jen likvidací železnice po vzoru SČkraje, omezováním spojů, rušením přípojů, tratí, zvyšováním jízdného, nabízením autobusů, které jsou pro lidi nepříjemné atd.?

Vtvt

Primární otázkou bude kolik peněz přidají na dotacích pro veřejnou dopravu. Pokud hodně, tak vlaky zůstanou. Pokud málo, tak drahé (neplně vytížené) vlaky budou nahrazeny autobusy.

Nástup autobusů namísto vlaků lze tušit ze skeptické předpovědi některých dotačních úřadů, že nebudou stačit nynější navrhované dotace od federální německé vlády.
https://bahnblogstelle.com/191427/49-euro-ticket-staedtetag-fuerchtet-unterfinanzierung-des-oepnv/

Vtvt

Rovněž bude hrát roli, jestli přibyde nových cestujících.

Myslím, že situace bude různá v různých německých regionech. viz zkušenost, že téměř žádní noví cestujíc trvale nepřibyli
https://bahnblogstelle.com/191408/verkehrsverbund-rhein-neckar-9-euro-ticket-war-nur-befristetes-strohfeuer/

Marcel Štancl

Proč to nepustí již v prosinci před vánočními trhy kdy lidé jezdí?

Vtvt

Jednou z příčin asi bude, že jde o neschválený návrh. Spolkové země a federální vláda nyní hledají peníze na dotace pro dopravní dotační úřady

https://bahnblogstelle.com/191505/49-euro-ticket-in-sicht-elfmeter-fuer-scholz-und-laenderchefs/

vtvt

Je škoda, že autor více nezdůraznil, že němci jsou ve fázi „dohodli se, že se dohodnou, když najdou peníze“. Neboť ve zdejším článku je uvedeno, že podmínkou je 1,5 miliardy EUR z rozpočtu jednotlivých spolkových zemí. Jenže Bahnblogstelle uvádí ještě jednu podmínku: že spolkové země čekají na federální vládu, jestli také federální vláda přidá peníze. Čili navzájem na sebe čekají s rozhodnutím o penězích. Čili je to sice krok kupředu v německé diskuzi o veřejné dopravě, ale spíše krůček, než pořádné vykročení. Osobně jsem zvědav, jestli se spolkové země a federální vláda stihnou dohodnout dle snu, že se začne jezdit… Číst vice »

Aaabbb

Za těch 49 € mi to přijde z dlouhodobého hlediska poměrně rozumné a tomu kroku fandím. Hlavně se mi líbí ta jednoduchost, na rozdíl od nás, kdy to platí na všechny dopravce, na všechny způsoby dopravy.

Vtvt

Neplatí to na dálkové vlaky. Pro orientační představu o podílu dálkových vs. regionálních = před čínským virem DB Regio i dálkový DB Fernverkehr najely zhruba stejný počet osob-km.

Samozřejmě vzít v úvahu, že DB Regio má významnou konkurenci.

Frantisek

V zásadě to jejich měsíční cestování „osobáky“ po celé zemi – při hrubém přepočtu na údajně trojnásobnou kupní sílu – odpovídá hyperlevné pražské roční „lítačce“. 🙂

Marcel Štancl

To plati i na vlaky vyšší kategorie?

Marcel Štancl

neplatí , jen regio

Jindra

No jo, ale když někdo navrhoval zlevnění jízdného v pražské MHD, to bylo hned nálepek o populistech. Ale jak to udělá Fritz, maj z toho místní vlhké slipy

Jiří Kocurek

Přitom zlevněná jízdenka pro osoby v hmotné nouzi nikomu až tak moc nevadila.

Ondra

Nic proti, ale zrovna pražská doprava je už teď velmi levná. Stačí si vzít třeba Finsko. Průměrná mzda je tam zhruba 2x vyšší než v Česku. Roční jízdenka, a to jen pro centrální Helsinky, vyjde dráž více než 4x.

Frantisek

Jenže jen roční. Ne každý potřebuje jezdit po Praze celý rok. Kdo jízdami šetří, toho naopak „oholí“. Pak už vezme i na občasné jízdy auto. Poměry cen jízdného jsou tu značně nevyvážené a podporující dopravní konzum namísto rovnoměrnějšího rozmístění funkcí po celém městě, neřku-li kraji (tam se zatím razí zdražování VHD kompenzované plánem na obří parkovací hradby po obvodu Prahy).

Panoramix

Naprostý souhlas. Když nemám žádný typ lítačky a chci se pohybovat po Praze pomocí individuálních jízdenek, tak se mi snadno stane, že se dostanu na denní strop 120,- Kč (aspoň že to aplikace ohlídá sama a automaticky pak přepne na celodenní jízdenku). Člověk popojede ráno kousek, pak se někam přesune, o něco později se přesune jinam a večer se chce vrátit domů. V realitě pár zastávek a nemnoho kilometrů, ale pěkně bratru za 120 Kč, tedy za cenu, za kterou jezdí člověk s roční lítačkou 12 dní. Jediná výhoda takového řešení je, že se člověk nemusí vracet k autu, ale… Číst vice »

Anonym

To mate pro auto vsude parkoviste zdarma? Vzdyt v podstate kdekoliv mimo vylozene okrajovych casti uz jsou placene zony, a to uz za den slusne naskaka…

xyz

Já považuji za populismus obojí.

dopravopat

Ja chcem celoeurópsku jízdenku na všetky vlaky, autobusy, MHD v rámci EÚ. Kľudne dám za ročnú 1000 €, ak sa budem môcť voziť všade spojmi, ktoré slúžia pre bežnú dopravu ľudí do práce, za štúdiom, nákupmi, teda s výnimkou turistických šotodráh, lanoviek a podobných „rádobyúčelových“ spojoch, ktorými sa nikto nevozí preto, aby sa niekam dostal, ale iba preto, lebo je to atrakcia (typu zábavný park). Také dráhy nech si ľudia pekne platia. Ale to, čím sa bežne cestuje do práce, za rodinou, na úrady, do školy a podobne nech je zahrnuté.

KarelMio

Tisic euro, to jste teda grant. Ja chci rocni litacku do Prahy a klidne za ni dam tri kila.

Daniel Jablonecký

Být holt grand není totéž co být hold grant…

Vtvt

To si priplatte. Bahn Card 100 do 2. třídy stojí cca 4.400 EUR

Jiří Kocurek

Takže budete jezdit na šotovýlety všude jinde, než se na šotovýlety jezdí běžně?

Jan

Jsem se hodně zasmál. Například jen v Helsinkách dáte 1000 EUR za roční MHD lítačku normálně.

ušatá

A měsíční plat je v průměru jaký? Ne v přepočtu, v jejich měně!

Jan

A jak to prosím souvisí? Na ty platy se musí vydělat i cenou jízdného. Představa, že budeme dotovat levnou celoevropskou jízdenku je úsměvná…

Vtvt

Tak to jsem zvědav na stávky.

Nadrazacke odbory EVG chtěly výrazně zlepšit podmínky, pokud bude zavedena moc levná jízdenka.

Na druhé straně bude bonusem že odpadne studium jaké jsou podmínky jízdenky v té či oné části Nemecka

Pezos

Mezitím v Porýní-Falcku: Kvůli nedofinancování hrozí v příštím roce masivní rušení spojů a zavíraní tratí
https://www.rolph.de/artikel/grosse-sorge-um-angebotsqualitaet-und-angebotsdichte-im-rheinland-pfalz-takt

Pája

Jenže to souvisí s růstem cen za energie, ten problém je v celé Evropě.

Frantisek

A „vyřeší“ se to plošným zlevněním jízdného? Fakt chceme „socku“ za pár babek jako doplněk ke „všude autem“, nebo sofistikovanější systém (třeba i delší vlaky v delším intervalu, ale s reálnými přípoji a hlavně širším dosahem) za přiměřené jízdné, se slevou pro chudší?

Marek

No a ČR máme Boreckého, který tvrdí že veřejná doprava nemá být levná a je třeba zdražit.

Sch

Česko není země pro chudý. A u dopravy to nekončí.

Dodo

Však u nás se zachvili asi pojede opačný model, východní doprava za západní ceny. A kdo má něco proti, je socka. Škoda, že sockou bude i ten, kdo má průměrný plat…

Mojmír

Východní doprava za západní ceny hmm. Možná by to chtělo někdy vyjet na ten západ a vidět, jak tam vypadají třeba autobusové jízdní řády, v lepším případě se jezdí v pracovní dny, v sobotu tak nějak do odpoledne a v neděli maximálně školák na intr. V tom horším jako třeba v Norsku vyjede pár (doslova myšleno dva) náhodných výbuchů denně, které na sebe navzájem nenavazují a to je všechno, MHD ve dvacetitisícovém městě tam funguje formou dvou linek s intervalem 30 minut ve špičce a o víkendu nic. Takže ano máme co dohánět, jen si nejsem jistý, jestli jste to… Číst vice »

Jaroslav Cempírek

Tak teď nevím, jak to myslíte, protože pokud nejste z města nad 100 000 obyvatel a nebo Středočeského kraje, tak Vám bus jede v kladiva tak 3 až 5 x denně a v sobotu tak max 2 x a jinak nic, to je zcela běžné ve větší části ČR. Pokud není v místě vlak, VHD je nepoužitelná, krom cesty dětí do školy, v tyto časy busy jezdí.

MartinS.

Teda já bych to takhle nezobecňoval… Radvanice, Jívka, Stárkov nejsou ani města nad 100 tisíc ani nejsou ve Středočeském kraji a přitom jimi projíždí i o víkendu 4x denně autobus, který v Radvanicích navazuje na vlaky z/do Trutnova a v Hronově z/do Náchoda a Hradce Králové a takových spojů je v tom regionu několik, že i o víkendu se tam prohánějí dva busy v taktu 2 nebo 4 hodiny na 3 linkách z Hronova a další na 3 linkách z Police a podobné je to i v Náchodě a v Broumově. O krajské dopravě rozhodují kraje a krajská zastupitelstva si… Číst vice »

Mengo

Zdar. V jakem meste bydlis? Ja jezdim socku v Oslu.

Tomáš

Oulu

Frantisek

K tomu přesně to ale směřuje. Místo zkvalitnění tratí a převedení hlavních proudů na ně tyto zavře, „nahradí“ vymetacími autobusy po návsích a dálkovými autobusy stojícími v kolonách (nemluvě o již dnes na silnice převedených hromadách nákladů), a tyto pak akorát postupně prořídnou. Takto nějak se přece dostali k současnému stavu na západě…

Daniel Jablonecký

U nás máme hlavně Babiše a Dluženu, který našemu rozpočtu tak zakroutili krkem, že si o něčem podobném jako v Německu můžeme nechat zdát.

M19

Zatím co předtím byly rozpočty přebytkové? Ale kdepak,, dokud prostě bude mantra nízkých daní, což je stejně jen eufemismus pro nízkou daň z příjmů a o to vyšší daně nepřímé, tak budou rozpočty se schodkem za jakékoliv vlády.

ČD4ever

Pokud se to hýbe, zdaň to. Když se to stále hýbe, reguluj to. A když se to přestane hýbat, dotuj to… R. Reagan.

M19

Vlastní myšlenky nemáte? Nebo to bylo slovo boží? Nebo když nebudou existovat daně. nastane Ráj na Zemi?

ČD4ever

Toto bylo v minulosti již vyřešeno. Proč opakovat stejné chyby?

Mojmír

My ale nízké daně nemáme ani po tzv. snížení.

M19

Daň z přijmu je vysoká? Nižší než na Slovensku.

ABC

psal daně, nikoli daň z příjmu

M19

Ale já psal před tím o dani z příjmu. Takže asi nepochopil. Zkuste celý kontext, jestli ti dáte.

MartinS.

A připočítáváte k ní i zdravotní a sociální pojištění včetně toho, co odvádí zaměstnavatel? Protože pak byste věděl, že zaměstnanec si v čisté mzdě odnese cca 63 % toho, kolik na něj zaměstnavatel vynaloží peněz. K tomu přijde DPH, spotřební daň a výsledkem je den daňové svobody v ČR je v 2. polovině června, takže skoro půl roku vydělává člověk na erár a až potom na sebe. Na Slovensku je den daňové svobody o pár dnů dříve.

M19

Jo, já má Slovensku dělal. Takže narozdíl od zdejších teoretiků mám osobní zkušenosti.

Daniel Jablonecký

Máte pravdu, ani před tím přebytkové nebyly. Jen ta vláda ANO tady byla ještě docela nedávno.

Rosolozub

To vám řekli u Moravce v televizí, nebo jste si pečlivě přečetl státní závěrečný účet?

ABC

Německo má poměr dluhu k HDP 70%. My 44. Průměr EU 93.

PetrH

Jde taky o trend. Přidáváme teď k dluhu nějakých 5 % HDP ročně a jak dlouho se budeme vymlouvat na předchozí vlády? Německo za to stavělo infrastruktuturu, my to prožíráme v rovných daních a populisticky levné MHD.
Další tragédie je, že naše schodky jsou už teď obrovské při stále velmi nízké nezaměstnanosti. Jenže naše ekonomika je založena nejen na levné práci, ale i na levných energiích, zejména plynu. A tohle končí. Až ta nezaměstnanost vyletí nahoru ještě ke všemu, tak to bude teprve probuzení do reality.

xyz

Německo jde z extrému (dost vysoké jízdné i v regionální dopravě) do opačného extrému (celoroční velmi levná jízdenka pro veškerou regionální dopravu, ale pozor – dálková doprava nadále se stejnými cenami!). Který mimochodem bude vyžadovat dofinancování z veřejných rozpočtů.

Zrovna ve Středočeském kraji, zejména v okolí Prahy, kde je nabídka spojení velmi kvalitní, je zdražení přijatelné.

Frantisek

Však dálková doprava není nutná (zatím, naštěstí) k většině běžných cest. Stačí již dnes vylidněné vnitřní periferie… Tím „velmi kvalitním spojením“ myslíte těsné ujíždění přípojů jezdících třeba i po dvou nebo čtyřech hodinách? Narvané autobusy v koloně aut těch, pro něž asi spojení tak kvalitní není? Málo kapacitní tratě, které zarveme krátkými osobáky po čtvrthodině, vedle přeplněných silnic? Ono to kolem Prahy zase tak hyperlevné není, a kvalita kolísá. Někde je skutečně dost dobrá, ale je co zlepšovat. Zdražit by měla především pražská roční „lítačka“, tam je největší nepoměr – a to vůbec nezakládám na hustotě spojů, jež je dána… Číst vice »

xyz

Myslím tím zejména příměstské vlaky.

Jiří Kocurek

On někde v Německu jezdí vlak pro průměrné 4 lidi na spoj?

A kdyby lidi měli In100 za 12×50 = 600 € ročně, tak by lidi jezdili do Mochova 10x častěji?

PS: 600 € je asi 15000 Kč.

Radim

To těžko, ale za ty prachy na celou republiku včetně busů a všech MHD by určitě jezdilo veřejnou dopravou víc lidí. IN100 je za 19900 jenže platí jen na vlaky ČD. I ten roční oneticket za 25000 platí jenom na vlaky. Kdyby platil na všechno, tak si ho koupím.

Frantisek

Otázkou je, zda to přitáhne někoho z aut, nebo zda jen zvýšíme motivaci někam jezdit (a oslabit místní vazby). Nemyslím si, že je šťastné mít příliš levnou dopravu – o autech v silných proudech to ovšem platí dvojnásob. Spíše by bylo dobré zjednodušit nákup jízdného, vytvořit spolehlivější přestupní vazby v městských uzlech (nikoli v polích) a nepodporovat další přesuny silnějších přepravních proudů do aut.

xyz

Z mých zkušeností z tratě Münchberg – Helmbrechts, tam ty 4 lidé na spoj (i když O. K., v době „před 9-euro-ticketové“) možná vycházeli (někde 0, někde cca 5, v odpoledním školním spoji několik desítek školáků).

ušatá

Není – porovnávejte příjmy a náklady lidí. Pak to euro má zcela jinou hodnotu, cca kolem 6 – 7 Kč.

Jméno

A co u nás?
Já vím, že se ptám…

Jiří Kocurek

Hmm, že bychom lidem zvýšili daně, aby na ty levné jízdenky bylo?

Někdo totiž ty mzdy na dráze zaplatit musí.

Petr David

13.10. 21:56

Ten někdo totiž musí zaplatit mzdy na dráze nebo externality.

ušatá

Opět se pokusím k tomu zopakovat něco, co mnohým působí mrtvici nebo infarkt. Jen zdravotní dopady a škody ze silniční dopravy jsou ročně u nás cca 70 mld. Kč a dnes už i více, protože toto číslo je už staré asi 6 let. A za tu dobu tu provoz silniční dopravy a zábor krajiny pro ni podstatně vzrostl. Takže opravdu by to někdo měl zaplatiti a jak je vidět, peněz je dost, když to nikomu nevadí, ale stále se objevují názory, že lidi by si měli u doktorů platit. Proč? Protože jim někdo to zdraví ničí? Neměl by to platit… Číst vice »

Granja

U nás jdeme srdnatě cestou objevitelskou a překážky na ní neochvějně zdoláme na základě vlastního přesvědčení, osobního nadšení, při zachování všech specifik, abychom zase zjistili, že už nevidíme v dálce ani ta koncová světla vlaků vyspělých Evropských železnic – řekl by klasik a spáchal harakiri.

Jenže: Kde na to vzít ty nekonečný prachy???

Vtvt

One ticket pro vlaky a busy vám proč nevyhovuje?

Jméno

Hmmm, že by cenou? Šokující, že?

xyz

Cenou, která přitom je i tak znatelně nižší než za palivo spotřebované na obdobný počet jízd autem?

Kebab

Tak to asi těžko.

Radim

Busy?

Radim

Jo vlastně ano, ale to bude kdoví a kdo ví jestli. Ale jestli to bude tak si tu oneticket za těch 25k na rok klidně koupím

ušatá

Protože není a ani cena – nyní pro jen pro vlak – neodpovídá možnostem běžných lidí.

Frantisek

Zase nepřehánějme. „Vyspělé evropské železnice“ s ještě nižším podílem přeprav vedle pravidelných dálničních kolon není až takový důvod dohánět. Zlepšení jistě, ale užitečné, aby to k něčemu bylo, a ne pro parádu.