Trutnov chce městskou železniční linku kvůli obavám z ucpaných ulic
Město se připravuje na otevření polské rychlostní silnice na české hranice.
Vedení Trutnova chce zavést městskou železniční linku, která by osmkrát za den propojila obec Libeč s hlavním nádražím. Důvodem jsou obavy z velkého nárůstu provozu poté, co Polsko dokončí rychlostní silnici S3 na českou hranici u Královce. O materiálu budou rozhodovat na počátku září zastupitelé.
Plán počítá se zavedením linky od příštího března. „Při zahuštění dopravy by vlakové spoje byly rychlejší. Jen pro představu – jízdní doba autobusu z Poříčí na Zelenou Louku činí cca 23 až 31 minut,“ popisuje situaci Michal Rosa, starosta města Trutnova. Podle něj je možné na silnici zřídit vyhrazený pruh pro autobusy jen v úseku Olympu po křižovatku Polské s Náchodskou, a to jen ve směru z Poříčí do centra.
Vedení města proto již jednalo s odborem dopravy Královéhradeckého kraje a se Správou železnic na vytvoření tzv. městské vlakové linky, která spočívá v přidání osm párových vlakových spojů (16 spojů) na trati Trutnov hlavní nádraží – Libeč. „Bohužel z technických důvodů není možné zřídit linku, která povede napříč celým Trutnovem z Horního Starého Města až do Libče,“ podotýká Michal Rosa.
Návaznost na vlaky do Svobody nad Úpou
Podle něj je základem úspěchu nové linky i ochota lidí dojít na zastávku nebo dojet na kole zhruba 500 metrů. Proto má dojít k úpravě přístupové cesty k zastávce v Libči. V docházkové vzdálenosti 500 metrů od zastávek Libeč a Trutnov střed žije více než tisíc obyvatel.
Z 16 nových spojů by sedm mělo s přestupem návaznost na vlaky směřující z trutnovského hlavního nádraží do Svobody nad Úpou. Vedení města se také podařilo domluvit, aby veškeré spoje, které jedou z hlavního nádraží do Svobody, stavěly na zastávkách Trutnov-Zelená Louka a Trutnov-Staré Město. Radnice přizpůsobí také městskou hromadnou dopravu tak, aby navazovala. „S krajským úřadem jednáme o akceptaci předplacených kuponů městské hromadné dopravy. Díky tomu bude ve vlaku i v autobusu platit jedna jízdenka. Nepřejeme si, aby jízdné zdražilo. Chceme, aby městská hromadná doprava byla atraktivní a aby se ji lidé naučili co nejvíce využívat,“ říká trutnovský starosta.
Radnice prozatím počítá s náklady na městskou vlakovou linku ve výši 1,4 milionu Kč za rok.
Přes Trutnov má vést v budoucnu dálnice D11, která by samotným ulicím ulevila. Stavba začne ale později, než bude hotový polský úsek.