Analýza: ČD chtějí za Chaps zaplatit až jedenáctinásobek ročního zisku
Kolem chystaného nákupu společnosti Chaps dceřinou firmou Českých drah – ČD – Informační Systémy (ČD–IS) se objevují další nejasnosti a
Kolem chystaného nákupu společnosti Chaps dceřinou firmou Českých drah – ČD – Informační Systémy (ČD–IS) se objevují další nejasnosti a současně i hlasy proti nákupu. Cena za Chaps je navíc mnohonásobně vyšší, než za kolik kupovaly před časem ČD právě ČD–IS.
České dráhy v pátek poprvé zveřejnily, na jaké úrovni se pohybuje výsledek Chapsu. V reakci na text na serveru euro.cz totiž současně zveřejnily alespoň hrubé hospodářské výsledky za firmu, která neplní zákon a účetní závěrku od roku 2013 nedodala do sbírky listiny obchodního rejstříku. „Je možné konstatovat, že provozní hospodářský výsledek skupiny Chaps se v uplynulých letech pohyboval okolo 35 milionů Kč za rok a její tržby byly okolo 170 milionů Kč za rok,“ uvedly České dráhy ve svém prohlášení.
České dráhy dosud neuvedly, za kolik mají ČD–IS Chaps koupit, zdroje serveru Zdopravy.cz ale potvrdily, že dozorčí rada ve středu schválila půjčku 400 milionů korun právě na nákup Chapsu a jeho firem. Informaci navíc státem vlastněný dopravce nerozporoval.
Předražení o 200 milionů?
Firmy se oceňují běžně podle ukazetele zisku EBITDA, tedy hrubého zisku bez odpisů, úroků a daní. ČD uvedly jen hodnotu provozního zisku, softwarové firmy ale nepatří k těm, které jsou výrazněji zadlužené nebo mají vysoké odpisy a proto lze předpokládat, že provozní zisk se bude pohybovat na podobné úrovni, jako EBITDA. Pro nákup firmy se pak cena vypočítává podle násobku tohoto ukazatele. Například firma Kreston A&CE uvádí na svých stránkách jako běžný čtyř až šestinásobek EBITDA.
V případě Chapsu je to ale výrazně více, kupní cena přesahuje jedenáctinásobek EBITDA. V takovém případě se ukazuje, že firma je předražená nejméně o 200 milionů korun. Podle některých zdrojů ještě před rokem nabízel majitel firmy Peter Chlebničan prodej jiným investorům za 120 milionů korun. Firma navíc letos přišla o monopol jeden ze svých hlavních byznysů, vyhledávač dopravních spojení a lze očekávat, že se vstup konkurence projeví na jeho příjmech.
V případě ČD–IS existuje srovnání i s tím, za kolik tuto společnost prodávala ČD–Telematika Českým drahám. Ty se rozhodly firmu ovládnout stoprocentně v roce 2012. Podle pololetní zprávy ČD z roku 2012 koupila České dráhy firmu za 121,9 milionu korun, tedy výrazně levněji, než nyní kupuje stejná společnost Chaps. ČD–IS zaměstnává 277 lidí, Chaps 90.
České dráhy oficiálně tvrdí, že jde o standardní transakci. „Akvizice skupiny Chaps probíhá standardním způsobem, který je pro tento typ transakcí obvyklý. Řádně byly zpracovány veškeré potřebné posudky včetně ocenění společnosti a řádnou cestou byly získány veškeré potřebné souhlasy všech orgánů, které jsou k provedení takové transakce nezbytné,“ uvedly ČD ve svém prohlášení.
Nad prodejem se pozastavil například někdejší ministr financí Miroslav Kalousek, který uvedl, že transakce nese známky organizovaného zločinu. Ministr dopravy Dan Ťok v pátek uvedl, že požádal šéfa ČD Pavla Krtka, aby mu dodal analýzu transakce a požádal ho, aby s ní nespěchal.
Mlčící Feranec
Klíčovou roli v nákupu hraje Milan Feranec, Ťokův náměstek na ministerstvu dopravy, který současně předsedá dozorčí radě Českých drah, ČD–IS nebo Správě železniční dopravní cesty. Redakce serveru Zdopravy.cz mu položila po pátečním Ťokově výroku další dotazy, na ně ale odmítl odpovědět. „Já se nebudu vyjadřovat. Zeptejte se na ČD. Ale Vy ten příběh už máte napsaný, zločinci chtějí něco ukrást. Proč se vůbec obtěžujete dotazy?“ odepsal Feranec, který před příchodem na ministerstvo dopravy pracoval v Agro Jevišovice patřícím do skupiny Agrofert a v nadcházejících volbách je trojkou hnutí ANO v Olomouckém kraji.
Server Zdopravy.cz zajímala například odpověď na informace, že o nákupu Chapsu se jedná už rok a představenstvo Českých drah ho začalo řešit teprve letos v červnu.
Text vznikl ve spolupráci se serverem www.hlidacstatu.cz