V Brně testují na čtyřech autobusech antikolizní kamery, hlídají jen živé objekty
Zařízení zároveň sleduje, zda řidič zbytečně nezrychluje a pak prudce nebrzdí.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) začal na čtyřech autobusech testovat antikolizní kamery, které řidiče upozorní na riziko srážky. Systém sleduje i dynamiku jízdy či vychýlení z jízdní dráhy. Podnik ho má zapůjčený na tři měsíce, pak jeho užitečnost vyhodnotí.
„Mrtvý úhel je pojem, který z praxe známe jako řidiči osobních vozů všichni. Jsou místa, na která při jízdě vidíme zpětným zrcátkem nebo přímým pohledem jen velmi obtížně. Testované zařízení sleduje právě tyto úhly a řidiče informuje o případném riziku střetu s chodci, cyklisty nebo motocyklisty. Osobně jsem zvědavý na zkušenost našich řidičů s tímto zařízením,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.
Kamery jsou nainstalované na čtyřech místech vozu – dvě na čele a dvě na zadní části. Umělé vidění je vyvinuto tak, aby s dostatečným předstihem identifikovalo v zorném poli živé objekty – chodce, cyklisty a motocyklisty. Neživé věci ignoruje.
Na riziko střetu systém řidiče upozorňuje světelným barevným signálem. Žlutá kontrolka informuje o tom, že se v některé z mrtvých zón vyskytuje osoba a vyzývá jej, aby jednal opatrně. Pokud se osoba nachází přímo v kolizní dráze a hrozí bezprostřední nebezpečí střetu, rozsvítí se řidiči červená kontrolka a spustí se zvukový signál.
Zařízení zároveň sleduje, zda řidič zbytečně nezrychluje a pak prudce nebrzdí, což se odráží na spotřebě paliva. Dalším sledovaným chováním řidiče a vozu je odchylování z jízdní dráhy do jiného jízdního pruhu.
Podobný systém mají od loňského podzimu nové autobusy Dopravního podniku města Olomouc, na tramvajích je jako první začal před rokem používat Dopravní podnik Ostrava.