Přehledně: České dráhy i ČD Cargo přišly loni o další část tržního podílu

Čtyřicátá lokomotiva Bombardier TRAXX. Foto: L. Vosáhlo/MetransČtyřicátá lokomotiva Bombardier TRAXX. Foto: L. Vosáhlo/Metrans

V nákladní dopravě se na post dvojky dostal Metrans Rail, v osobní nejvíce posílila Arriva.

Na české železnici v loňském roce opět posílili alternativní dopravci na úkor dvou největších státních hráčů. V osobní dopravě dál spadl podíl Českých drah, v nákladní ČD Cargo. Stále mají ale výrazně největší část trhu.

Vyplývá to z dat v nově zveřejněné výroční zprávě Správy železnic za loňský rok. U osobní dopravy jde o data o počtu takzvaných vlakokilometrů, nikoliv počtu cestujících. Tato data nikdo oficiálně centrálně nesleduje a nejsou k dispozici. U nákladních dopravců zveřejňujeme pořadí podle hrubých tunových kilometrů, tedy součin kilometrů a přepraveného nákladu.

Podle dat došlo loni k mírnému oživení v porovnání s prvním rokem pandemie. Ve srovnání s rokem 2020 došlo u osobní dopravy k nárůstu ujetých kilometrů o 2 %. Největší nárůst zaznamenala z dopravců loni Arriva vlaky, což souvisí se startem provozu na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem. Pozici dvojky udržel RegioJet.

ČD čeká další úbytek tržního podílu

Podíl Českých drah klesl o dva procentní body na 83,88 % celého přepravního výkonu v osobní dopravě na české železnici. Českým drahám klesl podíl právě kvůli ztrátě výkonů na R14, komerční vlaky z Prahy do Ostravy dopravce obnovoval pomaleji než konkurence. Podíl Českých drah na celkových přepravních výkonech klesá dlouhodobě. Ještě před pěti lety měly podíl přes 94 %. Klesání podílu na trhu očekává i ministr dopravy Martin Kupka, jak řekl v podcastu Cesty Zdopravy.cz. Lze očekávat pokles i za letošní rok: v prosinci dopravce přišel o další výkony, které převzala konkurence.

Předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz uvedl, že očekává další pokles. „České dráhy do konce liberalizačního období, tedy do konce roku 2033, určitě část tržního podílu ztratí. A já říkám, že to není špatně. Něčím podobným si historicky prošlo ČD Cargo, které začínalo na trhu jako monopolista a aktuálně má asi 60 procent. České dráhy dnes mají v dálkové dopravě podíl zhruba 82 procent a v regionální 89 procent. To se určitě bude snižovat, ale mým cílem bude, aby se to stabilizovalo kolem 80 procent v roce 2035,“ řekl Krapinec.

V nákladní dopravě loni přeprava v hrubých tunových kilometrech celkově vzrostla o 5 % v porovnání s rokem 2020. ČD Cargo zaznamenalo pokles podílu o dva procentní body na 56,30 %. Metrans Rail se loni dostal na post druhého největšího nákladního dopravce v ukazateli hrubých tunových kilometrů i ve vlakokilometrech, na třetí místo odsunul PKP Cargo International. Velký skok loni zaznamenala česká pobočka Rail Cargo Carrier.

Podíly dopravců na české železnici

Osobní doprava (podle vlakokilolemetrů) 2021/2020, údaje v %

České dráhy 83,88 / 85,93

RegioJet (včetně RJ ÚK) 5,56 / 5,06

Arriva vlaky 5,30 / 3,89

GW Train Regio 1,92 / 1,98

Leo Express (včetně Leo Express Tenders) 1,65 / 1,58

Die Länderbahn CZ (+DLB Gmbh) 1,07 / 1,26

Nákladní doprava (podle hrubých tunových kilometrů) 2021/2020, údaje v %

ČD Cargo 56,30 / 58,59

Metrans Rail 9,16 / 8,90

PKP Cargo International 6,49 / 7,33

Orlen Unipetrol doprava 4.53 / 4,13

Rail Cargo Carrier 4,75 / 4,28

IDS Cargo 2,83 / 3,61

Tagy nákladní doprava osobní doprava podíly dopravců na české železnici pořadí dopravců na české železnici Správa železnic
70 komentářů