Přehledně: České dráhy i ČD Cargo přišly loni o další část tržního podílu
V nákladní dopravě se na post dvojky dostal Metrans Rail, v osobní nejvíce posílila Arriva.
Na české železnici v loňském roce opět posílili alternativní dopravci na úkor dvou největších státních hráčů. V osobní dopravě dál spadl podíl Českých drah, v nákladní ČD Cargo. Stále mají ale výrazně největší část trhu.
Vyplývá to z dat v nově zveřejněné výroční zprávě Správy železnic za loňský rok. U osobní dopravy jde o data o počtu takzvaných vlakokilometrů, nikoliv počtu cestujících. Tato data nikdo oficiálně centrálně nesleduje a nejsou k dispozici. U nákladních dopravců zveřejňujeme pořadí podle hrubých tunových kilometrů, tedy součin kilometrů a přepraveného nákladu.
Podle dat došlo loni k mírnému oživení v porovnání s prvním rokem pandemie. Ve srovnání s rokem 2020 došlo u osobní dopravy k nárůstu ujetých kilometrů o 2 %. Největší nárůst zaznamenala z dopravců loni Arriva vlaky, což souvisí se startem provozu na lince R14 Pardubice – Liberec – Ústí nad Labem. Pozici dvojky udržel RegioJet.
ČD čeká další úbytek tržního podílu
Podíl Českých drah klesl o dva procentní body na 83,88 % celého přepravního výkonu v osobní dopravě na české železnici. Českým drahám klesl podíl právě kvůli ztrátě výkonů na R14, komerční vlaky z Prahy do Ostravy dopravce obnovoval pomaleji než konkurence. Podíl Českých drah na celkových přepravních výkonech klesá dlouhodobě. Ještě před pěti lety měly podíl přes 94 %. Klesání podílu na trhu očekává i ministr dopravy Martin Kupka, jak řekl v podcastu Cesty Zdopravy.cz. Lze očekávat pokles i za letošní rok: v prosinci dopravce přišel o další výkony, které převzala konkurence.
Předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz uvedl, že očekává další pokles. „České dráhy do konce liberalizačního období, tedy do konce roku 2033, určitě část tržního podílu ztratí. A já říkám, že to není špatně. Něčím podobným si historicky prošlo ČD Cargo, které začínalo na trhu jako monopolista a aktuálně má asi 60 procent. České dráhy dnes mají v dálkové dopravě podíl zhruba 82 procent a v regionální 89 procent. To se určitě bude snižovat, ale mým cílem bude, aby se to stabilizovalo kolem 80 procent v roce 2035,“ řekl Krapinec.
V nákladní dopravě loni přeprava v hrubých tunových kilometrech celkově vzrostla o 5 % v porovnání s rokem 2020. ČD Cargo zaznamenalo pokles podílu o dva procentní body na 56,30 %. Metrans Rail se loni dostal na post druhého největšího nákladního dopravce v ukazateli hrubých tunových kilometrů i ve vlakokilometrech, na třetí místo odsunul PKP Cargo International. Velký skok loni zaznamenala česká pobočka Rail Cargo Carrier.
Podíly dopravců na české železnici
Osobní doprava (podle vlakokilolemetrů) 2021/2020, údaje v %
České dráhy 83,88 / 85,93
RegioJet (včetně RJ ÚK) 5,56 / 5,06
Arriva vlaky 5,30 / 3,89
GW Train Regio 1,92 / 1,98
Leo Express (včetně Leo Express Tenders) 1,65 / 1,58
Die Länderbahn CZ (+DLB Gmbh) 1,07 / 1,26
Nákladní doprava (podle hrubých tunových kilometrů) 2021/2020, údaje v %
ČD Cargo 56,30 / 58,59
Metrans Rail 9,16 / 8,90
PKP Cargo International 6,49 / 7,33
Orlen Unipetrol doprava 4.53 / 4,13
Rail Cargo Carrier 4,75 / 4,28
IDS Cargo 2,83 / 3,61