Přehledně: České dráhy i ČD Cargo přišly loni o další část tržního podílu
Čtyřicátá lokomotiva Bombardier TRAXX. Foto: L. Vosáhlo/Metrans
V nákladní dopravě se na post dvojky dostal Metrans Rail, v osobní nejvíce posílila Arriva.
Držení podílu vyššího, než třetina trhu je vysoce škodlivé.
„U osobní dopravy jde o data o počtu takzvaných vlakokilometrů, nikoliv počtu cestujících. Tato data nikdo oficiálně centrálně nesleduje a nejsou k dispozici.“
https://www.sydos.cz/cs/elsber/index.htm
Počty cestujících i oskm za 2020
https://www.sydos.cz/cs/rocenka-2020/rocenka/excel_cz/cz20_512000.xls
Takže sčítání cestujících provaděné -nikým- není oficiální, protože -nikdo- je někdo jiný než Správa, a když Správa data nemá, tak neexistují.
Je ale běžné, že sčítání cestujících provádí průvodčí nebo přímo objednatel (kraj) vlastními prostředky.
On se hlavně v tomhle zdroji -nikdo- ani nepodepsal, takže -nikdo- (ne)ručí za správnost a úplnost těch čísel.
Co je na kolejích, zaplaťpánbůh za to.
Míša Krapinec by měl ihned složit funkci a jít prodávat párky v rohlíku na hlavní nádraží! Přece cíl každého je ideálně ovládnout ze 100% trh, to že to nejde je jedna věc, ale mít v hlavě předem, že něco nejde a budu se fokusovat na 80% tak reálně to bude 40 možná 50% Pokud ČD nevyndají hlavu z prdele, tak je čeká privatizace a konec pod státní hlavičkou ! Teď je otázka zda by to prospěl nebo ne..jak to vidíte Vy vážení? ČD Carga je velká škoda, mělo náběh na to se stát zlatým vejcem ve skupině. Fandím velké zahraniční… Číst vice »
Ale kdeže, takový cíl nikdo při smyslech nemá (možná kromě některého velmi specifického odvětví, kde to jde). Ale za normálních okolností by to znamenalo, že si marži podstřelíte takovým způsobem, že to bude dlouhodobě neutáhnutelné. Protože, když si myslíte, že zničíte konkurenci a pak budete rejžovat, tak vás za chvíli jiná/nová konkurence vyvede z omylu a skončí to velkým bankrotem. No tak bude konec ČD pod státní hlavičkou a druhý den vyjde slunce a vlaky pojedou dál. ČD cargo je alespoň v zisku, ale s tím zlatým vejcem jsem si vzpomněl, jak cca před 15 lety zastavila tehdy nová Ficova… Číst vice »
Co má privatizace slovenského carga spolecneho s tím že přišli o zakázky?
Cargo nakupuje lokomotivy pro zahraničí
Po kusech.
Zřejmě tu kus dvojkolá, tam kus trafa, onde kus rámu…
100% podíl na trhu. Jasně, to je všude běžné…běžte ty parky prodávat vy
Ne, monopol není cíl firmy se totiž spíš provozují za účelem maximalizace zisku a to může velmi snadno být v rozporu s monopolem. Jednak při monopolu na Vás nastoupí úřady a jednak ovládnutí celého trhu může reálně být neúměrně nákladné.
Jakýkoli tržní podíl nad 50% je pro dobré fungování trhu nezdravý. Takže je to přesně naopak: tržní podíl ČD/ČDC by se měl ještě dále snižovat.
Udělat to ale uměle/direktivně by bylo ještě horší než současná situace s jedním dominantním dopravcem. Tohle bych nechal plavat, ono se to utřepe samo.
V článku chybí, že ČD najely stejný počet vlkm v 2021 jako v 2020. V roce 2019 ČD najely zhruba o 9% vlkm víc než v 2021.
Spíše je varující, že v 2019 byly vlaky ČD využity cestujícími na cca 30%. Zatímco v 2020 i v 2021 bylo využití kapacity pouze cca 20%. Holt vozit vzduch.
Vy to píšete, jak kdyby ČD mohlo za covid.. . S tím komentářem o vzduchu v letech 20 a 21.
Já jsem naopak rád, že se alespoň nějaká obslužnost zachovala a to nejen u ČD.
Doplňoval jsem co v článku nebylo. Tržní podíl na železniční dopravě totiž není klíčové číslo.
Kdybychom vzali příklad od DB, tak provozují víc autobusů než vagonů. Podobně i v případě ČD se bude snižovat počet jednovagonovových vlaků jako např. sólo 810. A bude narůstat využívání autobusů. Koneckonců z dopravců působících v ČR mají silnou autobosovou dopravu např.
GWTR
Arriva
LEO
RGJ
ÖBB
Zkrátka: rozhodující je pohled cestujících. Jestli se jede po kolejích nebo po silnici není rozhodující vědět.
pozoruhodne je zejmena to poradi 🙄
a tohle mi nekoho pripomina. 🙂
Jojo, solventní cestující se vrátil pod pavučinku.
Tak za to nemohl covid, ale Babiš a jeho poskok Hamáček, kteří jsou pod těmi (často protizákonými) nařízeními podepsáni.
Myslíte? Tržní podíl ČD
V 2019:
Osobokilometry 97%
Vlakokilometry 91%
V 2020
Osobokilometry 84%
Vlakokilometry 86%
Pokles podílu osobokilometrů ČD prudší než pokles vlkm spíše svědčí, o 2 vlivech:
a) se projevil nástup jiných dopravců od prosince 2019: Arriva, DLB, GWTR, Leo, RGJ kteří si líp udrželi cestující.
b) V souboji s individuální automobilovou dopravou asi ČD tahaly za kratší konec
A za ztráty ČD nemůžou mezinárodní linky LEO a RGJ neboť mezinárodní doprava ve 2020 (oskm) klesla o 70% oproti 2019.
pramen: Ročenka dopravy, výroční zprávy SŽ.
Varující by to mělo být především pro objednatele, pro dopravce až sekundárně.
jo
Copak nějaké to přelévání zakázek mezi firmami v rámci sektoru… Ale jmelí, totiž podíl železnice jako celku, to by bylo teprve o něčem vypovídající! Pravda, asi to bude dost smutné čtení. To je tak, když se přesun zboží na železnici prosazuje leda hubou (a to ještě jen pokud je v dosahu nějaký mikrofon). Politika „silnice se prostě staví, železnice řeší liberalizaci (a leda částečně opravuje)“ se změnila od devadesátek opravdu dost málo.
Jestli ty přepravy konkrétně zajišťuje Franta nebo Pepa je úplně jedno.
Je otázka nakolik je Arriva perspektivní dopravce – u nás žije jen díky tomu že objednavatelům stačí ojetá morálně zastaralá vozidla.
Pokud se začne ve větší míře opravdu soutěžit a budou vyžadována nová vozidla, pravděpodobně Arriva bude mít snazší cestu k financování nových vozidel, než menší firmy.
Úplně stačí, aby kraje požadovaly vozidla s nízkopodlažním vstupem a uzavřeným WC, v motorové trakci splňující EURO III.
Takže Regionova?
… a schopná na daných tratích zvládat určité jízdní doby. Takže pápá regionovo.
Myslíte jako šroty A/B/BDs/Bymee/854/810 a její klony, atd.? Tak ano, jenom díky tomu, že u nás objednavatelům stačí morálně zastaralé popelnice mají ještě ČD nějaký tržní podíl.
To je samozřejmě nesmysl. ČD mezi tím stihly zprovoznit slušný objem novějších vlaků. Nejvyšší podíl nových vlaků má ovšem LE a trh ho za to velmi tvrdě potrestal.
Máte pravdu zapomněl jsem na moderní tornáda, patra z NDR, nebo ještě nedávno jezdící žabotlamy – nosnou řadu ML. Ještě, že přišla Arriva a je tam něco o 40 let mladšího.
ř.845 je moderní nízkopodlažní vozidlo
Máte pravdu, moderní nízkopodlažní vozidlo je až o 7 let mladší řada 842.
842 není nízkopodlažní.. prošla modernizací..aa výkon oproti krapu z raichu…co hulí jak V3S před smrtí.
Viděl jsem zázemí v Malešicích . Spolu s osmi spolupracovníky jsme byli v areálu řešit firmu co má v areálu též provozovnu. Když jsme míjeli ,,dílnu,, zrovna měnili v 845 olej. Mezi kolejema kartony , dva chlapíci leželi v trávě na kolejích , v kyblíkách se vyjetý olej ( ten co nestekl mezi koleje a na šaty dělníků) odnášel někam do zázemí. Cesta byla vyznačena olejovou stopou. Dodnes si nejsem jist , zda jsem neměl vidiny . 21.století stř evropa. Silně mi to připomělo mou návštěvu v jihovýchodní asii. I malý dopravce by měl mít jistou úroveň provozů , na… Číst vice »
Holt právě proto mohou nabídnout nižší cenu, než předpisů včetně ekologie dbalý dopravce. Ani si na zázemí nemohou vydělat. A až se jim stávající ojetiny rozpadnou, půjdou podnikat v něčem jiném.
Zázemí? To byl řev, když si Arriva pronalaja od ČD nevyužívané depo na Vsetíně.
Depo ve Vsetíně bylo využívané.
A nahlásil jste to někam, ať se na to přijede podívat pověřený orgán?
Oprava – to měla být reakce na adamgolias.
Ani já bych to nehlásil. Nemám rád udavače, ani ,, upozorňovače“.
„stačí ojetá morálně zastaralá vozidla“
Regionova? Regiomouse? Tornádo? Plecháč s Honeckerama?
A s čímpak jezdí ČD ?Historický vozidla a pár odkoupených šrotů z německa 🙂
Sem tam Regioshark. Nejhorší je, že ty odkoupené „šroty z německa“ znamenají výrazný kvalitativní posun oproti čemukoliv s výjimkou toho Regiosharku.
Pokud je ovšem ČD dokáží zprovoznit a udržet při životě.
ČD z Německa koupili akorát 12x Stadler GTW a 22x RS1.
Mnohem víc peněz utratili za ojetiny za Rakouska. Vagony Bmz a jídelní vagony, lokomotivy Taurus, lokomotivu Vectron 193 902.
Oprava, ten ojetý Vectron koupili ČD z Německa
Další oprava: ČD koupily, nikoli koupili.
Arriva jezdí s Desiry i Linty. To není o schopnosti vozidla sehnat.
Metrans Rail je dvojka na trhu už od roku 2019, ale na zdopravy.cz si toho všimli až teď…
Vzhledem k tomu, že část tratí v Plzeňském kraji vysoutěžil GWTR, městské linky v Praze Regiojet, tak pokus budou objednatelé soutěžit většinu tratí ve výběrovém řízení (od roku 2023), tak podíl ČD výrazně klesne pod 80 % okolo roku 2030.
A co jako?
ČD mají vydané dluhopisy a podíl na trhu je jedním z faktorů, který nepřímo určuje výši úrokové sazby dluhopisů.
Proč si to myslíte? Fakt mě to zajímá.
Věřitele zajímá jestli dostane zaplacen úrok a jistinu. Podíl na trhu ukazatelem vlkm je mu šumafuk, ve srovnání s rentabilitou, penězi na účtu a počtem platících cestujících.
Holt vozit vzduch místo cestujících, není to co zajímá věřitele.
On ale myslí podíl na trhu v objednané dopravě, nic o využití těch spojů neříká. Obsazenost je spíš věcí objednatelů. A podíl na trhu a jeho budoucnost je důležitý k tomu, jestli firma ty dluhopisy splatí. I když u ČD se úspěšně dá předpokládat případný dosyp ze státního rozpočtu, jak už tolikrát.
Že je to jako dobře.
A to je dobře. Potřebujeme jak silného „národního dopravce“ tak silnou a kvalitní konkurenci.
Hlavně potřebujeme lepší a kapacitnější tratě. Jak ve směru propojujícím sever a jih Evropy, tak vnitřně mezi jižními Čechami a Moravou.
Trať Veselí-Jihlava-Brno je na hraně kapacity? Zatím se spíš mluví o tom, že nestačí koridor Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava
Ta trať je tak zoufalá, že ji každý raději objede, obzvlášť úsek Jihava-Brno. Ikdyby tam byla trolej, tak tam zůstane spád 25 promile, což je pro nákladní dopravu téměř nepoužitelné.
Pro srovnání: Na II/152 nebývají kolony, ale D35 to nenahradí.
Jediné co u nás kapacitně nestačí, tak je spojení do Německa a Polska, na Slovensko s odřenýma ušima. K čemu nám bude vnitro kapacita, když ji nedostanete za čáru. 75% přeprav je mezinárodní.
Nestačí Bezpráví. Ve Třebové se potkávají dvě tratě, v Chocni také. Průjezd Prahou taky nic moc.
Pokud jedete z Brna do Plzně přes Prahu čtyři hodiny a přes České Budějovice šest hodin, tak dopravci volí rychlejší cestu. Pro nákladní dopravu by tato trať mohla být zajímavá, pokud by byla provedena elektrifikace tratě z Brna do Jihlavy a z Plzně přes Domažlice do Německa.
Uvědomte si prosím, že 18 promile od Tišnova nahoru znamená postrky. Přes Rapotice je to 25 promile. Kdo bude jen trohu moct pojede s nákladním vlakem z Brna do Jihlavy přes Havlíčkův Brod, bude tam dřív, ikdyž je to delší cesta.
A přidejte, že zestavka-jihlava-veseli je jednokolejne
Aktuálně jedete jen brno praha 3:30 až 4hod…
Z Moravské strany, minimálně, je třeba nová trať která nebude tak sklonově náročná a ještě se ideálně vyhne Brnu. To co tam je dnes je pro nákladní dopravu spíš nepoužitelné.