Autobusy na biometan z čistírny odpadních vod v Brně jezdit nebudou
Produkce bioplynu z brněnské čistírny není dostatečně velká.
Dopravní podnik města Brna (DPMB) musí ustoupit od svých plánů využívat kalový plyn z čistírny odpadních vod k k pohonu svých autobusů. Dohodl se na tom s Brněnskými vodovody a kanalizacemi, které mu ho dodávaly.
„Dopravní podnik města Brna má zájem využívat k pohonu svých vozů bioplyn, ale stále nám chybí jeho zdroj,“ řekla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.
Mluvčí BVK Renata Hermanová uvedla, že pro projekt dodávky biometanu pro provoz MHD byly využívány dílčí přebytky kalového plynu. „Přebytečný plyn není k dispozici v průběhu celého roku. Navíc nerovnoměrnost jeho dostupnosti umožňuje předpokládat provoz přibližně pěti autobusů,“ dodala.
Provoz na biometan byl součástí pilotního projektu „BioCNG pro města“. Byl postaven na principech cirkulární ekonomiky. „Jeho smyslem bylo poukázat na fakt, že odpadní vody nemusí být vnímány jako bezcenné odpady, ale jako významný zdroj energie. Chtěli jsme být pouze inspirací pro ostatní producenty bioplynu, například pro zemědělské bioplynové stanice či průmyslové čistírny,“ uvedla Hermanová. Bioplyn využívají pro provoz samy čistírny odpadních vod.
DPMB při testovacím provozu zjistil, že provoz na takové palivo je bezproblémový. „Jedná se o velký pokrok v oblasti ekologizace městské hromadné dopravy. Tímto směrem by se měly ubírat naše další plány,“ řekl před časem generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Testování probíhalo s autobusem Iveco Urbanway 12M CNG.
Podle DPMB se autobus plnil většinou večer po skončení linkového výkonu přímo v čistírně odpadních vod v Modřicích. Standardní denní plnění proběhlo za 15 minut. Současně zkusili doplnit i standardní zemní plyn, čímž byla vyzkoušena kompatibilita obou plynů.