Autobusy Doprava ve městě Infrastruktura Paliva Zprávy

Palivo budoucnosti? V Brně vyjel první autobus poháněný plynem z odpadní vody

Autobus DPMB jezdící na plyn z odpadních vod. Autor: DPMB
Autobus DPMB jezdící na plyn z odpadních vod. Autor: DPMB

Brněnský dopravní podnik vyslal do ulic autobus, který využívá plyn vznikající při čistění odpadních vod. V České republice jde zřejmě o první případ využití takto získané energie k pohonu hromadné dopravy.

Autobus s takzvaným bioCNG pohonem lze potkat na linkách spojujících Chrlice a Modřice s centrem města. Testovací období potrvá do prosince a poté bude zkušební provoz vyhodnocen. „Jde o chytré řešení, které přispívá k soběstačnosti města. Odpad, který lidé vyprodukují, opět může sloužit lidem,“ uvedl ředitel podniku Miloš Havránek.

Brněnský dopravní podnik se tak zapojil do pilotního projektu „BioCNG pro města“, jehož cílem je poukázat na možnosti dalšího využití biologického odpadu a odpadních vod. Ty mohou sloužit jako zdroj energie i hnojivo v zemědělství.

„Na příkladu Brna chceme ukázat, že využitím biologicky rozložitelných odpadů vyprodukovaných na území města, můžeme získat dostatek energie na celoroční pohon přibližně až 50 autobusů městské hromadné dopravy,“ uvedl iniciátor projektu Petr Novotný z Institutu cirkulární ekonomiky, což je nevládní nezisková organizace.

Zázemí čistírny odpadních vod v Brně-Modřicích poskytly Brněnské vodárny a kanalizace, které umožnily odběr bioplynu vzniklého při zpracování čistírenských kalů. Dopravní podnik města Brna pak vyčlenil pro testování linkový autobus s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG).

Česká výzkumná společnost MemBrain poskytla jednotku, která čistí unikající bioplyn na kvalitu zemního plynu, jednotka využívá českou membránovou technologii. „Alternativní energetické využití bioplynu má velký potenciál. Za tímto  účelem se naše společnost také zapojila do projektu. Chceme odzkoušet efekt úpravy kalového plynu vznikajícího na ČOV Brno-Modřice na kvalitu zemního plynu a dále s ním pracovat jako s ekologickým zdrojem energie,“ uvedl za Brněnské vodárny a kanalizace ředitel kanalizační sekce Vladimír Habr.

19 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Objevili ameriku, ale v CR je takovych pripadu malo, … i v te americe, kdyz uz o ni je rec, tak se vyuziva napr. na farmach bioplyn k vyrobe elektriny pro svuj provoz…
    Je tak trochu plytvani nechat to bez uzitku,…

  • Využívání plynu ze skládek je docela běžné, skoro všude mají elektrické generátory které běží na skládkový plyn. Nevím, jak jsou náročné na kvalitu plynu, ale řekl bych že nízkotáčkový 50ti litr spálí asi leccos co autobusovému motoru nevoní.
    Zdá se, že v Brně objevili s dvacetiletým zpožděním Ameriku

    • Zdá se (sice), že v Brně objevili s (dvacetiletým = ?) zpožděním Ameriku – ale v podstatě pro valnou většinu ČR: „kdo jinej to má?“!

      • Má to každá skládka. Rád bych se mýlil, ale myslím, že postavit do čistírny generátor a vyrábět elektriku je výhodnější, než plyn čistit a budovat (duplicitní) stanici CNG pro autobusy, které kvůli tomu budou muset zajíždět bůhví kam. Připadá mi to spíš jak PR než efektivní využití odpadního plynu

        • Ta linka má v podstatě u čističky konečnou, takže je to spíš šikovné zvýšení kapacity pro tankování, protože natankovat všechno v depu taky zabere nějaký čas a úsilí. Ale jinak je pravda, že to je PR, ale relativně rozumným směrem. Výkupní ceny elektřiny jsou asi horší, než cena paliva pro busy. A nerad bych viděl argument – vždyť ta elektřina má výbornou cenu, s dotací – protože to je dotace z (mimo jiné) mé kapsy.

  • Tohle je dobrá cesta.Ještě tak použít bioodpady z měst.Je hodně lidí co to nahází do popelnice aje jim to jedno.Naše rodina třídí a kompostuje.Za14 dní vyprodukujem půl popelnice.Vedle soused ing.náplní tři!Dokonce jsem viděl jak tam hází pytel se štepkou.Takový lidi donutit třídit bioodpad na zpracování v bioplynkach.Tak by to bylo supr!S autobusy na plyn souhlasím.Možná lepší jak elektrobus,který si ekologickou zátěž vlačí taky.Akorát že přímo nečudí.

    • Vsechny e-auta busy atd skodi vic nez cng diesel atd. Nikdo si neuvedomi kolik se musi vyrobit dotovane energie vesjera infrastruktura drahe baterie a jejich pozdejsi lijvidace taky draha apod. Ono sice necudi ale coudi vse kolemvyfuk maji v temeline ze.a pokud skonci jako v belgii tak muzou jezdit na kole.slapacim a ne e….

      • Pro milión osobních elektromobilů by oproti současnému stavu (87 TWh) bylo potřeba vyrobit ročně o 4 – 5 % elektrické energie navíc. Anebo jí o trochu méně exportovat do Rakous.

        A k tomu „výfuku“ v Temelíně si klidně přijedu rád čichnout. 😉

  • Skvely pocin, sem zvedav na vysledky. V tomto meritku jiz bioCNG, tedy upraveny kalovy plyn ma smysl resit. V malem meritku, tedy u domovnich COV je plynu prilis malo bohuzel. Umim si ale predstavit ziskavani plynu z obecnich ci mestskych COV a jeho prodej, ktery bude financovat upravu plynu a provoz dane COV a pripojene kanalizace. Lec spocitano to zatim nemam, vlastne nevim kde sehnat verohodna data.

    • Jo brňáci jsou kabrňáci!
      Příště to budou autobusy na dřevoplyn, vždyť kolem jsou samé lesy a kůrovec jede.

  • jo, dobrý, ještě by tam mohli udělat elektrárnu na ten bioplyn(jestli ji tam nemají) a zavést to do trolejí nebo nabíjet elektrobusy.

    • Myslim, ze problem bude ten, ze plynu neni tolik aby mohl zasobovat vice nez autobusy. Lidsky odpad neni na plyn tak bohaty jako zname z bioplynovych stanic. To je dokazano jak vypocty, tak empiricky.

      • no u nás je elektrárna co pohání celou čov a tak jenom třeba trochu, aby se neřeklo. Není to tam jenom ČVUT? nebo je to čov vodovodů a kanalizací?

Newsletter

Partneři


Výběr editora