Soud zamítl žaloby proti D49 z Hulína do Fryštáku, stavba dálnice může pokračovat

Přípravné stavební práce pro dálnici D49 Hulín - Fryšták. Foto: ŘSDPřípravné stavební práce pro dálnici D49 Hulín - Fryšták. Foto: ŘSD

Děti Země chystají ještě kasační stížnost.

Pražský městský soud zamítl žaloby ekologických spolků proti stavebnímu povolení na dálnici D49 z Hulína na Kroměřížsku do Fryštáku na Zlínsku. Práce na stavbě tedy mohou pokračovat. Spolky Děti Země a Egeria požadovaly zrušení stavebního povolení na tento úsek, které bylo vydáno loni. Uvedla to dnešní regionální příloha Mladé fronty Dnes (MfD).

Žaloby byly zamítnuty,“ potvrdil deníku Adam Wenig, mluvčí Městského soudu v Praze, který o žalobách rozhodoval. Další podrobnosti zatím nesdělil. Soud mohl povolení zrušit, což by znamenalo zastavení prací na výstavbě dálnice. Stalo se to už v roce 2011, kdy měli silničáři platné povolení, které ale soud po žalobách aktivistů kvůli formálním pochybením zrušil.

„Jsme rádi, že můžeme pokračovat v započaté činnosti. Kdyby bylo rozhodnutí v náš neprospěch, bylo by velmi nepříjemné práce přerušovat a celé dílo sanovat,“ řekl MfD ředitel zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Ekologické spolky nejspíše proti zamítnutí žaloby podají kasační stížnost, kterou by se zabýval Nejvyšší správní soud. Na jejím základě může stavební povolení zrušit, nebo případ vrátit k novému projednání pražskému městskému soudu. „Počítali jsme s tím, že městský soud žalobu zamítne. Učinil tak zřejmě proto, že jde o prioritní dálnici (D49). Proto nám nezbývá nic jiného než podat kasační stížnost proti rozsudku,“ řekl MfD předseda organizace Děti Země Miroslav Patrik. Kasační stížnost musejí spolky podat do 14 dní od doručení rozsudku.

Děti Země podle MfD namítaly u pražského městského soudu například nesplnění všech podmínek územního rozhodnutí, neřešení nadlimitních intenzit hluku v blízkých domech a nízkou ochranu krajinného rázu. Žádaly také o soudní přezkoumání závazného stanoviska řízení EIA, v němž se posuzují dopady stavby na životní prostředí a jehož součástí nebylo projednání s veřejností.

Obnovené práce na stavbě dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem začaly koncem loňského roku skrývkami ornice. V zimě stavbaři v 17,3 kilometru dlouhém úseku plánované dálnice káceli stromy, následují práce na náspech a založení mostů. Se zprovozněním dálnice počítá ŘSD koncem roku 2024. Úsek odvede část tranzitní dopravy ze zastavěného území Zlína, Otrokovic, Holešova, Hulína a dalších obcí na Kroměřížsku a Zlínsku.

Vysoutěžené náklady na výstavbu úseku D49 z Hulína do Fryštáku činí 5,96 miliardy korun bez DPH, kvůli změně technických předpisů a nezbytné valorizaci však zřejmě vzrostou o desítky procent. Dálnice D49 v budoucnu propojí střední a východní Moravu se západním Slovenskem. Od Hulína povede kolem Fryštáku a Zlína k Horní Lidči na Vsetínsku a do slovenské Lysé pod Makytou.

D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

D49 Hulín – Fryšták. Pramen: ŘSD

ČTK

Tagy D49 D49 Hulín - Fryšták Hulín - Fryšták Ředitelství silnic a dálnic¨ ŘSD
42 komentářů