„Řebíčkova“ D49 Hulín –⁠ Fryšták má pravomocné povolení. Po 11 letech se může znovu začít stavět

Stavba dálnice D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSDStavba dálnice D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

Budování D49 se vleče a vymyká i tuzemským zvyklostem. Poprvé se úsek začal stavět už v září 2008.

Zakletá dálnice D49 v úseku Hulín –⁠ Fryšták má po téměř roce správních tahanic pravomocné stavební povolení. Ministr dopravy zamítl šest rozkladů, které proti povolení z loňského prosince podaly čtyři spolky (Vizovické vrchy, Spolek pro ekologii Kostelec, Egeria a Děti Země) a dvě fyzické osoby. Oznámení se dnes objevilo na úřední desce ministerstva.

Budování D49 se vleče a vymyká i tuzemským zvyklostem. Poprvé se úsek začal stavět už v září 2008, kdy na základní kámen poklepával tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), za jehož úřadování se stavba i vysoutěžila. V červenci 2010 ministerstvo dopravy ale stavbu zastavilo. Stalo se tak pod vedením ministra Víta Bárty pod heslem úspor a vyhladovění stavebních firem. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) tak po 11 letech usiluje o druhé „první kopnutí“. Na stavbu je dlouhodobě podepsána smlouva se zhotoviteli.

D49 Hulín - Fryšták. Pramen: ŘSD

D49 Hulín – Fryšták. Pramen: ŘSD

Od roku 2010 jsou na dálnici hotové například všechny přeložky inženýrských sítích nebo nové nadjezdy. K dokončení dálnice předloni otevřel cestu Nejvyšší správní soud v Brně, který s definitivní platností zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. Spor se týkal výjimek pro chráněné druhy. ŘSD tak mohlo pokračovat ve stavebním řízení, které se ale oproti očekávání protáhlo. Silničáři původně vyhlíželi povolení už v polovině roku 2019, nepravomocně jej získali až loni v prosinci. Stavět by se mělo od letoška do roku 2024.

„Účelem stavby je vybudování kapacitní komunikace, která umožní převést vysoké intenzity silniční opravy z komunikací vedených zástavbou Zlína, Otrokovic, Holešova i Hulína na nově navrhovanou kapacitní komunikaci D49. To se příznivě dotkne i všech obcí na stávající trase silnice I/49, I/55, II/490 a II/432 v okresech Kroměříž a Zlín,“ píše se v letáku ŘSD.

Podle spolků, které podaly rozklad proti stavebnímu povolení, ale „účelem povolované stavby sotva může být doprava, neboť průjezdnost dálnice silně omezují až znemožňují chybějící stavební objekty, které dosud nebyly pravomocně umístěny, a tak dálnice končí slepě na poli u Fryštáku v km 17,300.“ Podle stěžovatelů nebude povolená stavba dopravně fungovat, protože v hlavním směru k silnici II/490, která vede do Zlína, chybí 800 metrů.

O chybějícím územním rozhodnutí pro provizorní napojení konce dálnice na silniční síť (územní řízení je přerušeno) píše ŘSD i ve svém letáku k navazující stavbě, kterou má být mimoúrovňová křižovatka u Fryštáku. Ta má definitivně dodat na dopravním významu „konci v polích“ u Fryštáku. MÚK Fryšták se má podle letáku stavět v letech 2026 až 2029, kdy má být dálnice přivedena ke Slušovicím. Na hranici se Slovenskem má být dovedena v první polovině 30. let.

D49 Hulín – Fryšták

Hlavní trasa:
Délka: 17 300 m
Plocha vozovek: 445 000 m2
Počet všech stavebních objektů: 230
Zhotovitel: Sdružení Hulín – Fryšták Skanska DS, a. s., Eurovia, a. s., Metrostav a. s., DSP, a. s. Porr, a. s.
Cena stavby dle smlouvy: 5 959 599 028 Kč (bez DPH)

Tagy D49 Hulín - Fryšták Ministerstvo dopravy ŘSD
73 komentářů