Železniční odbory mají sjezd. Malý zůstává předsedou, Vokouna střídá Nekola z ČD Cargo
Hlavní změnou je odchod dlouholeté odborářské ikony Vladislava Vokouna, který opouští vedení organizace dobrovolně.
Odborové sdružení železničářů (OSŽ) má v pátek a v sobotu v Praze volební sjezd, který se kvůli covidu nemohl uskutečnit v původním termínu loni na podzim. Volba vedení byla na programu dnes; post předsedy do roku 2025 obhájil Martin Malý jako jediný kandidát. Dění na sjezdu přináší OSŽ on-line na svých stránkách.
Hlavní změnou je odchod dlouholeté odborářské ikony Vladislava Vokouna, který opouští vedení organizace dobrovolně. Na postu prvního místopředsedy ho vystřídal Radek Nekola z podnikového výboru při ČD Cargo. Vokoun byl ve vedení OSŽ na dvě desítky let, známý je především jako zástupce odborů při vyjednávání kolektivní smlouvy na Českých drahách. Údajně podepsal 16 kolektivních smluv. Nedávno byl hostem podcastu Cesty Zdopravy.cz.
Malý na sjezdu vyjmenoval několik priorit sdružení. Podle něj je téměř jisté, že se zaměstnavatelé budou potýkat s velkými potížemi, porostou jim veškeré náklady. A podle předsedy OSŽ budou mít tendenci snižovat nebo zmrazovat mzdové náklady.
„Mezi největší priority bude tedy patřit kolektivní vyjednávání,“ řekl Malý. Zmínil i nutnost vyřešit zaměstnanecké jízdné, tedy režijky. „Vidíme dvě možnosti řešení: zaprvé dohodnout zapracování něčeho jako je zaměstnanecké jízdné do jednotného státního tarifu, druhé řešení je kombinací stávajících režijních jízdenek s tím, že by platily na vlacích objednávaných ministerstvem; v regionech bychom chtěli zaměstnanecké regionální jízdné (jako je v Plzeňském kraji). Toto je směr, který chceme zkusit vyjednat a kde si myslíme, že by mohla šance být,“ řekl Malý.
Na sjezdu zazněla i kritika. „OSŽ zapomnělo stávkovat,“ uvedl delegát Petr Sýkora. „Stát si s námi dělá, co chce, neměli bychom se toho bát,“ doplnil.