Oprava nádraží v Českých Budějovicích se zpozdí a prodraží
Stavbaři přišli při rekonstrukci na problémy, s kterými projekt nepočítal.
Některé práce při opravě vlakového nádraží v Českých Budějovicích se zpozdí. Některé nosné konstrukce se musely zbourat a postavit nově, s čímž plán nepočítal, řekl ČTK ředitel divize 6 firmy Metrostav Martin Stašek. Práce se zpozdí o několik měsíců, příjezdová hala bude hotová do konce letošního roku, sdělila ČTK mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová. Oprava nádraží za 689,4 milionu korun bez daně měla podle původních plánů trvat do července 2023.
„Narazili jsme na věci, které jsou obtížné a nedaly se předpokládat, nebyly zmapované. Část těch prací se tak protáhne. Jedna komplikace je, že do budovy nepřímo vstupuje evropský vlakový zabezpečovací systém řízení vlaků ETCS, část budovy se musí připravit, aby to bylo možné z těch místností řídit. Druhá komplikace vyplývá z toho, že budova je stará sto let a byla zanedbávaná. Je tam problém s kanalizací ve vztahu ke spodní vodě, zdivo bylo zdegenerované, některé nosné zděné konstrukce se musely zbourat a vystavět nové. S tím se nepočítalo,“ řekl Stašek. Projektovou dokumentaci zpracoval Metroprojekt, člen skupiny Sudop Group.
Náklady podle Staška odhadem vzrostou o nižší desítky milionů Kč. SŽ uvedla, že platí plán, podle nějž bude příjezdová hala hotová do konce letošního roku. „Výměna nosných konstrukcí a další nepředpokládané práce ovlivní dokončení celého díla v řádu měsíců,“ uvedla Friebová. SŽ si se stavebními firmami ještě upřesňuje harmonogram stavby. Vícepráce podle Friebové ovlivní výslednou cenu stavby, ale investiční náklady budou vyčíslené až poté, co práce skončí.
Při zahájení plány na dokončení do června 2022
Modernizace vlakového nádraží v Českých Budějovicích začala v červnu 2020. Při jejím zahájení generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda uvedl, že chce dokončení v červnu 2022. Výpravní budovu opravuje sdružení firem Metrostav, Edikt a Avers. Oprava příjezdové haly bude hotová do konce letošního roku. Vznikne i nový hlavní vchod do budovy přímo z Lannovy třídy. Celá trasa z podchodů pod nástupišti přes budovu až na Lannovu třídu bude plně bezbariérová.
Při opravě nádraží se změní a zlepší provozní prostory, upraví plochy pro komerční využití, zmodernizují veřejně přístupná místa, vznikne i administrativně provozní zázemí pro zaměstnance Správy železnic. Na nejfrekventovanějších místech budou obchody.
Nádraží v Českých Budějovicích, jehož budova je památkově chráněná, patří k vytíženým. V posledních letech se díky modernizaci čtvrtého koridoru zkracuje doba cesty do Prahy. Vlaky teď zvládnou zhruba 150 kilometrů dlouhou trasu za dvě hodiny, v budoucnu by to mělo být za 90 minut. České dráhy obnovily před časem expresy do Lince a nádražím za standardního provozu procházejí i tisíce turistů, kteří míří na Šumavu a Lipno nebo jedou sjíždět řeku Vltavu.
ČTK