Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Svoboda chce mít budějovické nádraží hotové už koncem školního roku 2022

Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V Českých Budějovicích na nádraží byla slavnostně zahájena rekonstrukce zdejší výpravní budovy z roku 1908. Dělníci na stavbě sice pracují už od června, teprve dnes ale došlo na slavnostní poklepání „základního“ kamene.

Ťukali přitom vesměs lidé, kteří mají k Budějovicím nějaký vztah. Ministr dopravy Karel Havlíček připomněl, že je budějovickým rodákem, šéf Správy železnic Jiří Svoboda zase doplnil, že v Budějovicích žije jeho sestra. „Takže, sestro, ano, myslíme tu rekonstrukci vážně,“ řekl Svoboda. Primátor města Jiří Svoboda byl kvůli dovolené omluven, zastoupil ho náměstek Viktor Lavička.

Celková rekonstrukce památkově chráněné budovy vyjde na 690 milionů korun, provedou ji společnosti Metrostav, Edikt a Avers. Obchodního ředitele Metrostavu Karla Volfa vyzval Svoboda k tomu, aby stavbaři rekonstrukci urychlili. „Nikoliv tedy do konce roku 2022, ale do konce školního roku 2022, pane řediteli,“ změnil Svoboda původní termín. V projevech při zahajování staveb tak rád činívá a uvádí tím zástupce firem do rozpaků. Volf slíbil, že se firmy budou snažit vyjít vstříc, doplnil ale, že jde o kvalitu stavby a „fachmani budou potřebovat klid na práci“.

Rekonstrukce zahrne vedle hlavní budovy i navazující křídla pod 1. nástupištěm na jižní a severní straně budovy. Vzniknou nové výtahy i pasáž, která propojí severní věž s hlavní halou. Pasáž má ústit novým vchodem do Lannovy třídy. V budově mají vzniknout vedle prostor pro cestující a zaměstnance dráhy i obchody a služby. Zda se vrátí kdysi slavná pivnice, vedení Správy železnic nebylo schopno dnes říci.

Výstavní novorenesanční budova zchátrala především kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu CB Station Development. Jde o první celkovou rekonstrukci budovy, dosud se dělaly pouze dílčí úpravy či opravy. Stalo se tak například v roce 1968, kdy proběhla elektrifikace nádraží, roku 1976 byly odstraněny pro havarijní stav některé ozdobné prvky z fasády, začátkem 90. let dostala fasáda nový nátěr.

24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlastimil Kocurek

Je to kulturní památka, zcela rozhodující je kvalita.

PetrB

Jezis, Lavicka… dalsi antitalent na dopravu v Budejcich 😂

Karel Brno

Co na to napsat? NO KONEČNĚ! 😉

Odpadlik

No asi chce aby to bylo hotovo současně s prelozkou SudoVo. Tj z Phy do Budejek o půl hodky rychleji a jako bonus i do pěknýho nádraží.

Lesan

Nádraží je v současném stavu ostuda, ale ti mrtví holubi, povalující se na skle nad hlavní halou už několik měsíců a stále přibývající, jsou ostuda příšerná. Ať už má mít rekonstrukce průběh jakýkoliv, toto bych odstranil jako úplně první.

Peeetr

Já bych teda spíš řekl, že největší ostuda je ten stromek rostoucí ze zdi, co je na jedné fotce.

Vlastimil Kocurek

…..a možná je tam někde zahrabaný i mrtvý bezdomovec, to bylo jejich oblíbené místo.

Arnulfus Vercingetorix

Pro redakci: Mám dojem, že foto č. 2 (tj. i to titulní), je otočené o 90°

Franta Jouda

To je zase fraška.

Lemmy

A doufám, že i ty prvky odstraněné roku 1976 se na místo zase vrátí…

Peeetr

Když u nás nejbyly ani kapacity na průběžnou údržbu dnešní podoby, tak se to nesmí u užitkových budov s těmi ozdobnými prvky hlavně vnějšími zase moc přehánět.

Vlastimil Kocurek

Budova je prohlášena památkou, a proto je potřebné dát ji do původního stavu.
V interiéru ovšem budou podstatné změny kvůli funkčnosti, ale právě v exteriéru nebráni nic tomu, aby se plně obnovil.

Jiří Kocurek

Politik, úředník … i na to zahájení stavby přijedou pár týdnů po termínu.
V jendé obci rekonstruují kanalizaci. Mohl by ministr přijet poklepat na poslední položený poklop a oslavit tak dokončení stavby. Jak to všecko dohlíží a tak. Hlavně se zviditelnit.

Daniel

Já tedy rozhodně nejsem příznivcem těchto potěmkinovských představení, ale na druhou stranu, pokud jste politik, je to pro vás prakticky jediná příležitost, jak se něčím pozitivním a nekontroverzním pochlubit (řeči o tom, že dobrý politik se chlubit ani PR nepotřebuje, protože za něj mluví výsledky, tu snad nikoho ani nenapadnou).

Kubrt

Zejména po té sérii nepříjemných lapalii uplynulých dnů. Těžký orient. Výzva k urychlení prací a zmínka o sestře mi připomněly Severní Koreu. Snad si to fachmani z Metrostavu zapsali do deníčků .

Vlastimil Kocurek

Ale no tak, ve vládě mají sice na nástěnce v 1. poschodí plán poklepů, a stříhání pásek, ale sem tam to nevyjde. Ideální by bylo, kdyby cestou toho poklepali a postříhali více najednou.

Karel

Měli tu budovu zbourat a postavit novou. Tak jak to dělají v Rakousku, nedaleký Linz může jít příkladem.

Štěpán

Proč? Je to krásná novorenesanční boduva, která je navíc památkově chráněná a je jednou z ikon Českých Budějovic. Rozhodně je milionkrát hezčí, než kdejaká skleněná hrůza, kterých je dnes už všude plno. Zbouraných nádražních budov už bylo dost a ještě jich hodně bude, není žádný důvod bourat i tuto.

Štěpán

*budova

Vlastimil Kocurek

Budějovická architektura veřejných budov byla vytvořena ke konci R – U, a pak, hlavně za první republiky, se nějak podstatně neměnila, tzn. město si v určitých částech zachovalo R – U ducha, a právě toto nádraží patří k největším stavbám té doby, vedle škol, nemocnice, kasáren, a mnoha jiných veřejných budov. Či-li tvoří s nimi určitý celek. Proto nikoho nenapadlo postavit nové, ta varianta zde ani neexistovala.

dopravák

Nebyl bych si vůbec jistý tím, že to nikoho nenapadlo (viz třeba nový „autobusák“) – ale pokud napadlo, tak to NAŠTĚSTÍ zase velmi rychle zapadlo tam, kam takové nápady jedině patří.

Dom

Pokud by tu novou budovu měl v gesci někdo jiný jen „jediný spravný projektant“ tak možná klidně. Ale známe svoje. Železniční „architekturu“ nultých let by stálo za to už konečně opustit.

PetrB

Jo jasne, staci se podivat jak dopadlo protejsi autobusove nadrazi. Hnusna seda krabice.

Vlastimil Kocurek

Souhlas, exteriér OD Mercury je skutečně dnes už ušmudlaná krabice, ale tím, že je autobusák na střeše nák. centra, mají cestující naprosto nadstandardní možnosti občerstvení, min 6 fastfoodů, velké čisté záchody, supermarket s potravinami a velmi dobrý informační systém.
Celkový dojem by šel změnit pokrytím fasády kvalitním materiálem, a znovu zprovozněním tzv. city color.