Osobní vlaky do Malešic každou půlhodinu? Dopravci varují před kolapsem v Libni
Praha chce, aby od nového jízdního řádu jezdily vlaky mezi Libní a Hostivaří po jednokolejné trati přes Malešice mnohem častěji,
Praha chce, aby od nového jízdního řádu jezdily vlaky mezi Libní a Hostivaří po jednokolejné trati přes Malešice mnohem častěji, než dosud. Plán ale naráží na velký odpor u nákladních dopravců. Ti se bojí, že se na trať nevejdou a navíc plán ohrozí provoz na koridoru v Libni.
Městská linka dosud zajíždí do Hostivaře jen o víkendech, jinak končí v Libni. Od nového jízdního řádu chce ale Ropid jako objednatel provoz každou půl hodinu i ve všední den. Na trase jsou dvě problémová místa.
Vlak v Libni křižuje celý koridor, protože ve směru od Holešovic přijíždí k prvnímu nástupišti v Libni, pak musí překonat několik kolejí hlavní trasy, aby se dostal na jednokolejnou trať do Malešic. Kvůli tomu, že je trať jednokolejná, hrozí, že se na ní ani nákladní vlaky už nevejdou.
Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz už poslalo Správě železniční dopravní cesty (SŽDC)a ministerstvu dopravy dopis, v kterém vyjadřují své obavy z plánů na nové osobní vlaky. „Uvažovaný 30minutový takt linky S41 úplně znemožní nebo drasticky omezí jízdy dlouhých a vzhledem ke stoupání i pomalých vlaků nákladní dopravy. Přitom právě tato spojka z Libně do Hostivaře je dnes jedinou možnou trasou nákladních vlaků, neboť varianta vedení nákladních vlaků přes pražské hlavní nádraží byla již dříve vyloučena,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
Největší potíže by měl dopravce Metrans, který přes Malešice vozí kontejnerové vlaky z/do přístavů u Severního moře. „Mnoho pražských a středočeských průmyslových společností je zcela závislých na dodávkách zboží, dílů nebo surovin v kombinované dopravě přes jediný pražský terminál kombinované dopravy v Praze – Uhříněvsi,“ dodal Sládek.
Problém mohou mít i osobní dopravci: přidělování kapacity má jasná pravidla a přednost mají vlaky objednané státem či krajem. Nedotované vlaky na trase Praha – Ostrava (včetně Českých drah) by tak mohla SŽDC omezit.
Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše jsou obavy ŽESNADu známé. „Budeme postupovat tak, aby byl zajištěn průvoz zejména ucelených kontejnerových vlaků ze západní Evropy, které se však konstruují nejprve do/od námořních přístavů podle harmonogramu přístavby vlaků do překladišť, tedy nejprve mimo území ČR v obou směrech. Zároveň jsme povinni respektovat i příslušná ustanovení zákona o dráhách ve vazbě na příděl kapacity dráhy,“ řekl Illiaš.
Ropid na půlhodinovém taktu trvá. Náměstek ředitele Petr Pšenička upozornil na to, že když linka začala před časem jezdit, byla v očích řady dopravních odborníků vysmívanou popelkou. „S tím, jak je Praha pro osobní auta hůř průjezdná a jak se zavádí další modré zóny v hlavním městě, počet cestujících ve vlacích Pražské integrované dopravy rok od roku roste. Týká se to i městské linky, která dnes přepraví 3 tisíce lidí denně. Její prodloužení do Hostivaře v pracovní dny je důležité,“ dodal Pšenička. Podle něj má častější spojení velký potenciál i díky nárůstu počtu obyvatel v této oblasti.
Ropid i dopravci věří, že SŽDC urychlí plány na stavbu Libeňského přesmyku, který SŽDC plánuje. „Je nezbytné, aby se začal co nejrychleji připravovat a také stavět. Už dlouho je míček na straně SŽDC. Dopravci i cestující na toto řešení čekají už několik let, a problém přetížení východního zhlaví libeňského nádraží způsobuje už teď problémy. Pokud odjíždí z Libně nákladní vlak na Malešice, často jsou uměle zpožďovány vlaky osobní dopravy od Kolína. Je to třeba bezodkladně řešit, nároky na infrastrukturu jsou tu rok od roku větší, není na co čekat,“ dodal Pšenička.