Smartwings letí podruhé na Antarktidu s Boeingem 737 MAX

Boeing 737 MAX 8 na Antarktidě. Foto: SmartwingsBoeing 737 MAX 8 na Antarktidě. Foto: Smartwings

Letadla Smartwings dnes létají po všech kontinentech světa s výjimkou Austrálie.

Po pěti týdnech míří Boeing 737 MAX 8 společnosti Smartwings opět na Antarktidu, kam letí na zakázku pro norský polární institut.

V 5:18 středoevropského času odstartovalo letadlo registrace OK-SWM z jihoafrického Kapského města na norskou základnu Troll Research Station. Průběh letu je možné sledovat na Flightradar24.com. Trasa letu z Prahy vedla opět přes čadské město N’Djamena. Smartwings už po prvním letu na Antarktidu oznámil, že stejný let chystá ještě jednou na konci února. Let z Jižní Afriky na polární stanici trvá zhruba šest hodin.

Smartwings popsaly let do neobvyklé destinace už po prvním letu. Posádka letadla dostávala průběžně během letu prostřednictvím datalinkové komunikace a satelitního telefonu zprávy o počasí a způsobilosti letiště. K přistání a vzletu slouží 3 000 metrů dlouhá a 60 m široká dráha pokrytá ledem. Ledová vrstva byla před letem změřena a analyzována. Povrch byl speciálně upraven a pracovníci Norského polárního institutu předem změřili brzdný účinek, aby bylo možné vzlétnout a přistát v souladu s předpisy a normami výrobce letounu při dodržení všech bezpečnostních parametrů. Kapitáni museli projít výcvikem pro seznámení s danou oblastí provozu a letištěm. Všichni členové posádky absolvovali výcvik přežití v arktických podmínkách. Letoun byl vybaven polárními soupravami pro přežití včetně polárních oděvů pro posádku, navíc na palubě nesl některé důležité náhradní díly.

Letiště bylo postaveno v roce 2005, je kompletně na ledu. V oblasti je průměrná teplota kolem 25 stupňů pod nulou, pouze v létě se teploty blíží nule. Na letiště se přistává vizuálním přiblížením bez pomoci přístrojů. Let si objednala společnost Aircontact pro dopravu členů Norského polárního institutu na jejich základnu. Výzkumná stanice Troll Research Station provozovaná Norským polárním institutem se nachází 235 kilometrů od moře ve východní části Pobřeží princezny Marthy v Zemi královny Maud v Antarktidě a věnuje se monitorování životního prostředí a klimatu, vědeckému výzkumu a mapování. Samotná vzletová a přistávací dráha je vybudovaná na ledovci v nadmořské výšce 1 232 metrů.

Namísto Troll Airfield není možné naplánovat žádné záložní letiště. Je zde veškeré potřebné vybavení, včetně odpovídajícího protipožárního zařízení, přibližovacích map vytvořených speciálně pro toto letiště a let, a zkušeného personálu pod vedením Svena Lidströma z Norského polárního institutu, který za Troll Airfield odpovídá. Vzhledem k tomu, že se jedná o tzv. izolované letiště, kde nejsou v dosahu žádné další možnosti přistání, bylo nutné pro užití Troll Airfield získat posouzení a schválení od českého Úřadu pro civilní letectví.

Twitterový účet Martinique upozornil i na zajímavost: kromě Austrálie dnes letadla Smartwings působí na všech kontinentech světa.

Tagy Antarktida boeing 737 MAX 8 smartwings Troll Airfield
20 komentářů