Nový most přes Orlík se začne stavět na jaře, starého se chce Správa železnic zbavit
Původní vltavský most z roku 1889 na trati Písek – Tábor nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován.
Správa železnic (SŽ) v případě stavby nového mostu přes Orlík nezměnila plány ani po listopadovém navrácení starého mostu mezi chráněné památky. Nový most začne růst na jaře. „V místě probíhají zemní práce, vlastní stavba mostu začne nejprve výstavbou krajních opěr,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Současný most z roku 1889 by měl podle předpokladů Správy železnic sloužit vlakům do konce roku 2024. „Po tu dobu bude Správa železnic provádět jeho kontrolu a údržbu tak, aby byl z pohledu železniční dopravy provozuschopný,“ doplnil Gavenda.
Starý most měl být podle původních plánů po dokončení nového zbourán. Tomu definitivně loni v listopadu zamezil tehdejší ministr kultury Lubomír Zaorálek, když potvrdil červencové rozhodnutí svého ministerstva o zařazení mostu mezi kulturní památky.
Jaký ale bude jeho další osud, není jasné. Správa železnic ani Jihočeský kraj na opravu a údržbu mostu nemají peníze. Správa železnic proto bude podle Gavendy „hledat cestu a podmínky, za jakých by starý most mohl po převedení dopravy na nový most získat nový majitel“. Jihočeský kraj už dříve převod do svého majetku zamítl. Pro železniční dopravu se most stane zbytným. Správní rada odsouhlasila loni v závěru roku možnost převodu mostu na zapsaný spolek Viadukt, v jehož čele stojí Igor Kovačevič.
Nový most se postaví v odsunuté poloze (cca o 10 metrů), po dokončení měl být využit k rozebrání starého. Kontrakt získal začátkem června Metrostav s cenou 544 milionů.
Původní vltavský most z roku 1889 na trati Písek – Tábor nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován, při stavbě Orlické přehrady se pouze provedlo zesílení části zatopených pilířů, drobné opravné práce pak proběhly v 70. letech a oprava nátěru v 80. letech minulého století. Dnes je zde rychlost vlaků omezena a podle Správy železnic stav mostu fakticky neumožňuje provoz nákladních vlaků.