Nový most přes Orlík se začne stavět na jaře, starého se chce Správa železnic zbavit
Železniční most přes Orlík. Pramen: Jihočeský kraj
Původní vltavský most z roku 1889 na trati Písek – Tábor nebyl nikdy rozsáhleji rekonstruován.
Já bych k náhradám těch doživších 100letých ocelových mostních konstrukcí nebo věčných provizorií SŽ(DC) za posledních cca 20 let jenom dodal, že se mostaři nemají za co stydět. Tam, kde šlo o krajinné dominanty, se jim často podařilo dodržet jejich styl a do krajiny zapadly dobře. Viz třeba vilémovský viadukt nebo pňovanský most. Ale ani nové ocelové konstrukce jiných koncepcí na pohled neurážejí, viz třeba most přes Labe a Ploučnici v Děčíně nebo přes Dyji ve Znojmě.
A ta 1,5měsíční výluka v trase Branice – Záhoří, která v pondělí začne, je už kvůli pracím u nového mostu, nebo (také/výhradně) kvůli něčemu jinému?
P. S. co se týče nákladní dopravy (viz poslední odstavec článku) – na mostě je dovolená třída zatížení B1, zatímco v ostatních úsecích tratě mezi Táborem a Pískem jde o kategorii C3, viz i https://provoz.spravazeleznic.cz/PORTAL/Show.aspx?path=/Data/Mapy/trz.pdf
To jo, sle navíc je tam omezení maximální délkou vlaku, což u nákladů představuje přibližně mašinu s jedním vozem. To jen k doplnění výrazu „fakticky neumožňuje“, protože o takovou možnost dopravci nestojí.
Ta výluka, jak jsem psal níže, má být i kvůli rekonstrukci svršku.
A co most pod Vyšehradem? O tom se taky mluvilo že mu zvoní hrana, ale nakonec to asi usnulo?
Neusnulo, hrana mu zvoní dál. Zatím to vypadá na jeden vlak a omezenou rychlost
Na starém mostě by mohla být krásná restaurace…
Spíš cyklostezka.
Most postaven roku 1889 – super, sloužil výrazně více než 100 let. A přežil i zatopení pilířů. Obdivuju, jak kvalitně dokázali tenkrát stavět.
Když nebude moct být zbourán, tak se holt bude muset počkat než spadne sám. Sorry jako.
Zhruba toto bohužel potkalo legendární Ivančický viadukt. Léta chátral, ale byl aspoň kompletní. Pak začala ujíždět hrušovanská opěra, hrozilo zřícení, což byl začátek demontáže a smutného konce. A jaká to tam byla 10.června 1978 veliká sláva, kdy viadukt byl předáván do píče Národního technického muzea, které se o něj slíbilo obětavě starat. Nakonec došly peníze a dech.
Nový most bude i připraven na případnou budoucí elektrifikaci a jeho parametry dovolí i těžké vlaky.
https://www.koridory.cz/rekonstrukce-mostu-u-cervene-nad-vltavou-podrobneji/
Ano, s tím se ale zatím nepočítá.
Prosíme nového ministra kultury, ať sejme ochranu, ať tento most může jít na poslední cestu, a to do sběru. děkujeme…
To by bylo první správné rozhodnutí nové vlády v dopravním resortu, avšak vykonané ministerstvem kultury.
Chápu, že je v dnešní době moderní všechno bořit a ničit, ale proč proboha? Ten most má svá nej, byla by neodpustitelná chyba ho zničit. Citace z internetu: Železniční most přes Vltavu byl postaven v letech 1886–1889. Je 253 metrů dlouhý, 68 metrů vysoký, váží 940 tun. Jedná se o nejvyšší železniční most v ČR.
„Zaorálek most definitivně zachránil“. Vím, napsáno je to zcela správně. Jen si říkám, že jen čas mostu ukáže lépe než ministerské lejstro co je definitivně. Stavba, kterou nikdo nechce stejně spěje svému konci. Využitelnost nula, náklady byť jen na zachování nekonečné. Vyhlašovat takové stavby památkou postrádá logiku.
Ale podstatné je, že se staví most nový a kritické místo na trati bude odstraněno.
Moc by mně zajímalo, jak se o něj bude nový majitel starat. Nebylo by lepší svolit se stavbou nového i třeba vizuálně podobného tomuto a starý odstranit? Vždyť ani ten původní nestavěli pro okrasu.
Myslím, že se při stavbě chtěli vyhnout tomu pilíři, který je na původním mostě a dělal by největší problémy při zvažované opravě. Hloubka přehrady je zásadní problém. Proto se dělá most obloukový bez pilíře.
Máte pravdu, tak souvislost se zatopenými pilíři mi nedošla. Beru zpět. Jen jsem zkoušel najít řešení.
Součástí stavebního povolení je také požadavek Povodí Vltavy a Státní plavební správy na odstranění starého mostu z plavební dráhy.
Na tom je nejhorší to, že jakmile bude starý most definitivně uzavřen pro vlaky, jeho majitel (ať už současný, nebo případný nový) bude muset dokonale zabezpečit most proti jakémukoliv vstupu na něj. Dá se očekávat, že na něj hned vyrazí davy lidí, prostě se kochat. Most je železniční, takže „děravý“ jen s chodníčkem z prken. Prkna kloužou i v létě, bikeři neodolají a vyrazí, rodinky s dětmi…
Nemusí to být dokonalé. Jen je potřeba, aby z toho nebyla nedbalost majitele mostu. Cedule zákaz vstupu, oplocenky jako na staveništi. Jen raději přivařit.
Aneb: Ta láhev byla byla ve skříni v dílně a opatřená cedulkou „Technický benzín! Nepít!“ ze dvou stran.
Tak někdo vyhraje Darwinovu cenu, no a!
Fyzicky jsem u tohoto mostu už několik let nebyl, co si pamatuji tak jsou po celé délce po stranách mírně rezavějící kovové pláty, dřevo si nepamatuji. Jinak samozřejmě pro správce danajský dar, ale třeba se s mostem něco vymyslí.
Taková konkurence Ivančickému viaduktu. Doufám, že až to samo bude padat tak směrem od nového mostu.
A co ten most v Uherském Hradišti (přes Moravu)? Ten tam bude, dokud se nezačne rozpadat?
Most přes Moravu v UH se rozpadá? Pohybuji se kolem něj docela často a jeho stav se zdá být celkem dobrý. Největšími vadami jsou povrchová koroze (nátěr nebyl od výstavby mostu nikdy obnovován) a tradičně uvolněné plechy na lávce pro pěší.
PS: Za všechny obyvatele UH a SM bych si nicméně přál, aby byl v budoucnu nahrazen novým mostem s průběžným štěrkovým ložem. Hluk při průjezdu vlaků je dnes extrémní.
Řekl jsem „nezačne rozpadat“. Ne, že se to už děje. A ano, hluk je extrémní, úsek pro pěší katastrofa. A povrchová koroze? Takových mostů je v okolí hned několik. Otázkou je, v jak dobrém technickém stavu takové mosty jsou? Nicméně, tohle by chtělo v budoucnu shodit a postavit nový pro dvě koleje.
Konstrukce mostu přes Moravu v UH pochází z roku 1955. Původní most ÖLEG vyhodili do luftu Němci v r. 1945 a pak tam bylo 10 let dřevěné mostní provizorium. Životnost té konstrukce ještě zdaleka není překročena.
A jaká je životnost takového mostu?
100 let.
Pochybuji, že most, který nikdo neudržuje, vydrží tak dlouho.
Jak víš, že ho nikdo neudržuje?
Vzhledem k počtu otravných výluk. Maximálně vyměnili koleje nebo rekonstruovali přejezd hned vedle. Ale most jako takový včetně úseku pro pěší nikdo přinejmenším za posledních 15 let neřešil.
Nový most se ale už cca 3 týdny staví. Již je vybudované zázemí pro Metrostav, zbouraný domek na červenské straně, přístupové cesty a začalo odtěžování svahu. Jezdím po naší trati každý den a tento komentář píšu z vlaku, který je žalostným stavem tohoto mostu nejvíce, tedy 8422.
A co postavit nový most o kus vedle a zrychlit tím celou trať? https://mapy.cz/s/muhokaloca
Těch cca 3,7 promile na východní straně od mostu by bylo asi moc.
Kdby to bylo 3,7 promile, tak fajn. Ale ono to bude spíš 37 promile, skoro jako do Harrachova.
Pardon, samozřejmě 3,7 %. Neboli 37 promile.
To nedovolí nimby
To by nešlo, Jetětické samoty se rozrůstají a pozemky přes které navrhujete trasu jsou připraveny k výstavbě nových domů. Spíše bych navrhoval zastávku u samot.
SŽ + MD + stát nemá koule na to, aby tohle prosadilo, když už se má dělat úplně nový most. Kdyby se starý jen opravoval prostým nahrazením ocelové konstrukce, tak by to nemělo smysl.
Tohle jsem tu už několikrát maloval, akorát je třeba tu rampu od Milevska začít dřív, aby trať neměla takový nevyhovující sklon (viz někteří předřečníci), a taky musí být niveleta mostu o cca 10 m výš než niveleta současnýho.
Vyhlásit národní kulturní památkou most, který níkdo nechce a svému účelu bude brzy nepoužitelný je otázka určité úřednické arogance v ČR, kdy se dá za památku prohlásit jakýkoliv objekt bez souhlasu majitele, jen proto, že něko cgce někoho omezit a podá příslušný návrh.
Hlavně doufám, že nový most bude postaven na zatížení 22,5 t na nápravu a rychlost alespoň 80 km/h, kdyby se zrychlovala trať behěm dalších desítek let.
Nový most bude na 22,5 t a 80 km/h, součástí výluky, která začne v pondělí je výměna svršku a zvýšení rychlosti na 80 v úseku Branice – most.
Dle výše odkazované dokumentace má být most kolejově na 65/70 km/h. Docela škoda, kdyby si trošku pohráli s převýšením a přechodnicemi, mohlo být 75/80 km/h. A vzhledem k tomu, že most je na trati lokálně nejnižší místo, pomohla by vyšší rychlost i při nájezdu do stoupání na opačné břehu.