Plzeňský kraj vybere do března provozovatele vlaků na Plzeňsku a v Českém lese

Motorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhyMotorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhy

Dopravci mají čas na podání nabídek do pondělí.

Plzeňský kraj vybere nejpozději do konce března provozovatele vlaků na Plzeňsku a v Českém lese. O zajišťování regionální osobní dopravy v těchto dvou oblastech regionu projevilo zájem pět z 11 železničních dopravců, které kraj oslovil. V prosinci jim zaslal zadání. Cenové nabídky s modelem obsluhy oblastí musí uchazeči odevzdat do pondělí 7. února. Vítězný dopravce musí začít vozit cestující od prosince 2023. ČTK to řekl náměstek hejtmanky Pavel Čížek (STAN).

„Protože by se už nestihla regulérní soutěž se vším všudy, tak postupujeme přímým zadáním, ale tak, abychom dali šanci co nejvíc uchazečům. Máme hotový vzorový model, dali jsme jim jízdní řády, počty cestujících na jednotlivých tratích i roky, kdy se tam má zavést zabezpečovací systém ETCS. Mají nám dodat jednu nabídku tak, jak jsme ji připravili my, tedy model, a pak mají volné pole k tomu, aby nám řekli, kde by se dalo ušetřit. Prostě děláme vše pro to to, aby cena byly pro nás co nejpřijatelnější,“ uvedl Čížek.

Nabídky musí zájemci předat do 7. února. „Až je vyhodnotíme, tak budeme pokračovat v jednání s některým z nich nebo s více uchazeči,“ řekl Čížek. Vyhodnocení by se podle něj mohlo podařit do konce února, ale může se stát, že se to mírně protáhne, protože kraj bude potřebovat ještě některé údaje doplnit. „Nejdéle do konce března bychom chtěli mít rozhodnuto,“ řekl.

1,57 milionů kilometrů ročně

Koncem roku 2023 končí kraji smlouvy v těchto oblastech, kde dnes jezdí České dráhy (ČD). „Samozřejmě se přihlásíme,“ řekl obchodní manažer oblastního centra ČD Vladimír Kostelný. Každý celek může obsluhovat jiný dopravce, ale i stejná firma.

Vítězná firma může využívat repasovaná vozidla, která pořídí rychleji než nová. V Českém lese najedou vlaky zhruba 470 000 kilometrů ročně, na Plzeňsku zhruba 1,1 milionu km. Celkem by tak měl nový dopravce nebo dopravci obsloužit asi čtvrtinu dopravního výkonu osobních vlaků, který kraj ročně objednává. V souboru Plzeňsko jsou tratě Planá – Tachov, Rokycany – Nezvěstice, Nýřany – Heřmanova Huť, Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Plzeň – Žihle a Klatovy – Železná Ruda. V celku Český les pak tratě Tachov – Domažlice a Poběžovice – Staňkov – Holýšov, kde dnes jezdí soupravy Regionova a motorové vozy řady 810 z 80. let minulého století.

Rada kraje loni v dubnu zrušila soutěže na obě tratě. Důvodem byla vysoká nabídková cena. Kraj se v té době obával poklesu daňových příjmů vinou koronavirové krize. Do obou tendrů se tehdy přihlásily jen ČD. Už loni v březnu podepsal kraj desetiletou smlouvu s českým dopravcem GW Train Regio, který bude od prosince 2023 zajišťovat deset let dopravu v Pošumaví.

ČTK

Tagy Český les Plzeňský kraj provozní soubor Plzeňsko
77 komentářů