187,49 Kč za kilometr. Plzeňský kraj zveřejnil novou smlouvu s ČD

Jednotka 847 ve Velimi. Foto: Petr BoreckýJednotka 847 ve Velimi. Foto: Petr Borecký

Smlouva řeší sankce dopravci v desítkách bodů.

Plzeňský kraj bude platit za provoz motorových jednotek a vozů na tratích na Plzeňsku a Českém lese 187,49 Kč za každý ujetý kilometr. Vyplývá to z tento týden uzavřeného kontraktu s Českými drahami, který se objevil v registru smluv.

Při podpisu smlouvy nepadala přesná data, nyní je poprvé jasná výchozí cena. Velká část smlouvy není zveřejněna s odkazem na obchodní tajemství. Kontrakt je na deset let, ročně půjde o 2,275 milionu kilometrů ročně. Hodnota celého kontraktu je 4,559 miliardy korun.

Kontrakt velmi silně řeší i postihy za kvalitativní problémy. V desítkách bodů jsou vyčísleny sankce například za špinavý vlak či nevynesené koše. Pokaždé jsou tyto výpadky v kvalitě trestány pokutami nejméně ve výši 2000 korun za každé porušení smlouvy. Podmínkou vybavení vozidel musí být tichý oddíl nebo 1. třída.

Smlouva byla podepsána v úterý. Na rozdíl od jiných smluv v kraji došlo k podpisu ne na základě otevřené soutěže, ale takzvaného rozstřelu, kterého se účastnily i Arriva a Leo Express. Kraj slibuje cestujícím „významné zvýšení kvality cestování“. To bude založeno především na desítce nových motorových jednotek od polského výrobce Pesa Bydgoszcz (řada 847), pro které České dráhy na základě veřejné ankety zvolily název RegioFox.

První nové motoráky se mají v Plzeňském kraji objevit v létě 2024 a do konce roku postupně přebrat většinu výkonů na tratích v provozním souboru Plzeňsko: Plzeň – Žihle, Rokycany – Nezvěstice, Plzeň – Radnice, Plzeň – Bezdružice, Nýřany – Heřmanova Huť. Jezdit budou i na šumavské trati Klatovy – Železná Ruda.
„Cestující se mohou těšit na moderní vlaky s více než 100 místy k sezení. Zejména v letních měsících ocení klimatizaci a někteří též připojení na internet pomocí wifi,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek.

Konec Regionov v roce 2028

Od prosince 2026 bude na spoje, kde ještě budou v provozu starší motorové vozy, nasazeno sedm jednotek RegioShark (řada 844, starší verze RegioFoxů), které cestující znají z tratě Plzeň – Domažlice. Tato vozidla mají před nasazením na nové tratě projít rekonstrukcí interiéru.

Pokud jde o oblast Českého lesa, tedy tratě z Domažlic do Tachova a ze Staňkova do Poběžovic, slibuje kraj vyřazení starých motorových vozů ze 70. a 80. let. Od letošního prosince je mají nahradit Regionovy, které budou po modernizaci v barvách kraje. Nabídnou například wifi nebo zásuvky.

Nejpozději v roce 2028 budou podle kraje Regionovy nahrazeny modernějšími motorovými vozy Stadler RS1 (řada 841). Stejné vozy nasadí už od letošního prosince v Plzeňském kraji dopravce GW Train Regio, který na deset let získal provozní soubor Pošumaví. Provoz převezme od Českých drah, GW Train nabídl v elektronické aukci nejnižší cenu.

GW Train Regio získal desetiletý kontrakt předloni v létě. Zakázka se týká dvou linek: P11 Horažďovice předměstí – Sušice – Klatovy (s možností vedení vybraných spojů v úsecích Horažďovice předměstí – Strakonice a Horažďovice předměstí – Nepomuk) a linky P23 Domažlice – Klatovy.

S Českými drahami kraj rovněž uzavřel desetiletou smlouvu (do prosince 2033), což je maximum v případě přímého zadání. Kraj původně vypsal veřejnou soutěž o zakázku na 15 let, tu ale následně v dubnu 2021 zrušil. Jde přibližně o třetinu dopravního výkonu osobních vlaků v regionu.

Tagy České dráhy Český les Plzeňský kraj provozní soubor Plzeňsko
130 komentářů