Boom bude vyrábět nadzvuková letadla v Severní Karolíně

Vizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom SupersonicVizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom Supersonic

Stavba nového závodu má začít ještě letos.

Společnost Boom Supersonic, která loni oznámila své velké plány na výrobu nadzvukových dopravních osobních letadel, bude mít své hlavní výrobní zázemí v Severní Karolíně. Letouny, do kterých vkládají naděje například United Airlines, budou vznikat na letišti Piedmont Triad International Airport ve městě Greensboro.

Nový závod získá název The Overture Superactory, vychází z chystaného jména nového letadla Overture. V Greensboro má být kompletní montážní linka, testovací zázemí a zákaznické centrum.

Je to další krok k tomu, abychom přišli na trh udržitelné nadzvukové letecké dopravy pro cestující a dopravce,“ uvedl Blake Scholl, zakladatel firmy. Podle něj je Severní Karolína ideálním místem pro výrobu díky tradici leteckého průmyslu. Vedení firmy zůstane nadále v Denveru. Boom chce v Greensboro zaměstnat do roku 2032 celkem 2 400 lidí. Stavba má začít letos, výroba v roce 2024.

Boom loni oznámil, že získal zakázku na patnáct letadel Overture od United Airlines, součástí je i opce na dalších 35 strojů. United Airlines se současně budou podílet na vývoji letounu tak, aby došlo k jeho schválení. Dopravce počítá s tím, že by měl svézt první cestující v roce 2029.

Provoz na udržitelné palivo

Nadzvukový stroj má plně létat na takzvaná udržitelná letecká paliva (SAF) za účelem dosažení menších emisí CO2. Poprvé by se letadlo mělo objevit na obloze v roce 2026. Má mít kapacitu 65–88 míst.

Jsme stále na trajektorii vybudovat z United Airlines více inovativní a udržitelnou firmu. Technologický pokrok ukazuje, že součástí toho mohou být i nadzvuková letadla,“ řekl loni šéf United Airlines Scott Kirby.

Doba létání nadzvukovými letadly skončila po tragické nehodě Concordu Air France v roce 2000 a letecké krizi po teroristickém útoku na WTC v New Yorku. Poslední let proběhl v roce 2003. Nový letoun má létat rychlostí Mach 1,7, dvakrát rychleji než současná letadla. Doba letu z New Yorku do Londýna by tak měla klesnou na tři a půl hodiny.

Vizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom SupersonicVizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom SupersonicVizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom SupersonicVizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom SupersonicVizualizace letadla Boom Supersonic Overture v barvách United Airlines. Foto: UA
Tagy Boom Supersonic nadzvukové létání Overture
19 komentářů