Boom bude vyrábět nadzvuková letadla v Severní Karolíně

Vizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom SupersonicVizualizace nadzvukového letadla Boom Overture. Foto: Boom Supersonic

Stavba nového závodu má začít ještě letos.

Zpět na článek
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Štěpán

Před několika lety jsem měl možnost potkat se s panem Blakem Schollem osobně při prezentaci tohoto projektu. Kdo trochu znáte Američany, tak on je to takový prototyp klasického extrémně motivovaného Američana, pro kterého nic není žádný problém. To má samozřejmě i svá úskalí. Ale důležité je, kdo za tou firmou stojí a jací konkrétní lidé tam pracují. Na nástěnku se můžete podívat na jejich webu. Kdo tomu rozumí, má jasno. Praktické zkušenosti praví, že k cestě prvního pasažéra uplyne ještě dlouhá doba. Nicméně za určitým zpožděním projektu může být i Coronavirus, který v USA zabrzdil opravdu hodně firem. Protože až… Číst vice »

Y.K.

Pořád nějak nevidím přes PR mlhu, že by se vytasili s něčím, co by dost odvážná tvrzení začalo potvrzovat, nebo alespoň se blížit. Zmenšený modelový letoun dokončen 2020, už měl létat, ale žádné zprávy tohoto typu nejsou, takže asi nic. Pak dost nabubřelá tvrzení o nehlučnosti a udržitelnosti, nepodložená žádnými daty. S modifikací sonického boomu chce začít experimentovat NASA, ale reálně zatím nic k použití není, takže to je hezký, ale nejistý cíl. S motory to samé, vysokoobtokové motory asi pro nadzvukový let použít nepůjdou, nízkoobtokové bez přídavného spalování nenabízí moc výkonu a žádný výrobce je nevyrábí a zjevně zatím… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

To jsou zbytečné spekulace. Je dobré si vzít do hlavy údaje z článku, že se výrobní kapacity začínají stavět, od kdy se začne vyrábět, a že jsou už i zákazníci.
Ale zabývat se tím, co všechno může být špatně, nemá smysl. Ne všechno se vyvíjí, hodně věcí na tomto projektu se doslova vytáhne ze „šuplíku“. Nikdo vám nebude rozkrývat, co v těch šuplících je. A mohu to být (a také budou) věci, které si neumíte představit, prostě nové věci. V tom je ta podstata, vy jste u těch dnes existujících technologií.

SYN

No ale jestli ještě nelétá prototyp, je to „bublina“ o jejíž pravdivosti se z našeho pohledu nemáme prakticky jak přesvědčit…
Na kdy je slíbená certifikace, když ještě není prototyp, jistě nepředpokládají bezproblémovou certifikaci do roka nebo tak něco?
Nebo se prototyp začne stavět až dostaví továrnu??

Y.K.

Co přesně se začne vyrábět? Nemají ještě projekt, nemají motory, experimentál ještě neletěl (není to ani prototyp, je to zmenšený letoun, koncept) zato hodně plánů. Já si umím představit věcí, ale jsem dost háklivý na PR omáčku bez náplně a zrovna tady toho je opravdu hodně. A opravdu nepotřebuji PDF výkresů, ten web nemá vůbec! nic konkrétního, jen samé obecné postuláty. Mimochodem nadzvukové létání je existující technologie a všichni od letectví vědí co nese za problémy, proto by bylo dobré, kdyby trochu naznačili, jak chtějí fyzikální omezení obejít (i proto jsem zmínil Hyperloop, kde se tomu také vyhýbají jak čert… Číst vice »

Keller Ladislav

Jsem velmi skeptický. V podstatě každý rok se objeví nějaká firma, která s velkou pompou prezentuje záměr vyrábět nadzvuková osobní dopravní letadla a vždy je výsledek stejný – projekt v tichosti zanikne.

O.K.

No a? Pokud nejste jejich investor, trápit Vás to nemusí. V tom nejhorším případě se propálí nějaký prachy v lepším případě se při tom přijde na nějaká řešení, která se mohou uplatnit někde jinde. Někdy se pokrok dělá i po krocích (ha, to je ale náhoda, jak to slovo asi vzniklo, že?) ne jen po velkých skocích.

mgr.pavel

Však Ladislav nepíše, že jej to trápí. On jen hodnotí šance, že z tohoto projektu vznikne doopravdy reálné letadlo nasazené v komerční praxi.

Vlastimil Kocurek

Běžný poměr (a ekonomicky udržitelný) je, že se realizuje jeden z deseti podobných projektů. Ale pokud se staví výrobní kapacity, předpokládá se životaschopnost projektu. Tedy mluvím o předpokladu, pravděpodobnosti, ne jistotě.

Kamui

I když to bude létat na nějaké udržitelné, syntetické palivo, stále to bude mít obří spotřebu na pasažéra. Fyzika se obelstít nedá.

J.K.

Ano, ale pokud budete umět vyrobit syntetické palivo levně, tak to nemusí vadit…

Kamui

Že se to vyrobí levně neznamená, že to není plýtvání zdroji, které by se daly využít lépe někde jinde. Někde jsem viděl srovnání, že Concorde měl na trase Londýn – NY stejnou spotřebu jako B-747, ovšem oproti B-747 převezl jen pětinu cestujících. Technologie se sice vyvíjejí, ale ten poměr bude asi i dnes podobný.

Jiří Kocurek

Plýtvání je i vodíkový autobus. Spotřebuje zhruba 2x víc elektřiny než baterkový.

Rudolf 33

O zdroje se nemusíte starat. Nejsou totiž vaše. A pokud je o kapacitu stroje, tak dvakrát rychlejší stroj (čas jsou peníze) se na trase může otočit vícekrát.

Kamui

Zdroje jsou nás všech, nejsou žádní my a oni.

Vasek

Zase hrabeš v cizi kapse bolševiku?

Symerský Marek

Nejde o kapacitu, ale o spotřebu na pasažéra… že čas jsou peníze zrovna v tomto případě už moc neplatí… ano, určitě by se pár lidí, kteří jsou ochotni dát trojnásobek ceny letenky za zkrácení letu o 3 hodiny, našlo, ale tohle mělo potenciál v 70-80. letech… v dnešní internetové době to smysl provozovat ( a vyvíjet už vůbec) nemá…

SYN

Tak po trochu rozhlédnutí, vzhledem k doletu se při letech přes Pacifik bude muset konat mezipřistání, a spotřeba (ekvivalentní produkci CO2) má být zhruba 6-7x (na pasažéra) vyšší. To teda potěš koště…

https://paxex.aero/united-boom-overture-order/

SYN

Pokud to někdo už umí, je divné že se nevyskytuje, pokud to někdo umí slíbit…