Registrace nových autobusů loni spadly o více než čtvrtinu, post jedničky v Česku uhájilo Iveco
Dvě třetiny nových autobusů zamířily na krajské linky.
Trh s novými autobusy v Česku loni zaznamenal pád o více než čtvrtinu. Čtvrtý rok po sobě ale registrace nových autobusů přesáhly hranici tisíce vozidel. Důvodem je především nákup autobusů kvůli novým smlouvám pro kraje a města.
Za loňský rok se podle statistik Svazu dovozců automobilů registrovalo v Česku 1 006 autobusů, což je meziroční pokles o 26,5 %. Předloni dosáhl trh svého maxima: celkem se registrovalo 1 367 autobusů.
Stejně jako loni obhájil post tuzemské jedničky největší výrobce autobusů v Česku, Iveco Czech Republic. Loni se jich registrovalo celkem 384, druhý byl SOR s 282 vozy. Na třetí místo se dostala Setra, především díky nákupu nových autobusů pro skupinu ICOM Transport.
I loni v registracích výrazně převažovaly autobusy pro linkovou dopravu, které tvořily dvě třetiny všech nově přihlášených vozidel. Velký útlum je naopak v segmentu dálkových autobusů, což souvisí především s poklesem trhu se zájezdovou dopravou. Loni se jich prodalo jen 46, v letech před covidem to byl běžně dvojnásobek.
Trh s novými autobusy zaznamená příští rok i další proměnu, do zakázek se začíná aktivně hlásit Škoda Transportation s karoseriemi od Temsy. První zakázky již dopravce získal.
Za nákupy nových vozidel stojí hlavně nové smlouvy s objednateli, zejména na krajské linky. To je patrné i z rozdělení registrací podle krajů: nejvíce nových autobusů bylo loni přihlášeno v Královéhradeckém, Středočeském a Jihomoravském kraji, kde naběhly nové kontrakty na provoz, případně podle smlouvy měli dopravci nasadit nové autobusy. Nástup nových autobusů je patrný i z registrací v Libereckém kraji, kde úřady zapsaly 114 nových vozidel. Souvisí to se zahájením provozu ČSAD Liberec na Českolipsku. Přes 87 % nových autobusů jezdí na naftu.