Na dráhách zemřelo nejméně lidí za posledních 19 let. Přibylo nehod na přejezdech i projetých návěstidel
Nejvíce mimořádných událostí nastalo v červenci.
I přes řadu medializovaných nehod byl loňský rok v české drážní dopravě jedním z nejbezpečnějších v historii. Celkový počet mimořádných událostí v roce 2021 dosáhl počtu 3 854. Jde o druhý nejnižší počet mimořádností za posledních 10 let a čtvrtý nejnižším za celou dobu existence Drážní inspekce.
Vyplývá to z dnes zveřejněných statistik Drážní inspekce za loňský rok. Ta zkoumá nejen nehody na železnici, ale například i tramvají, metra, trolejbusů či lanovek. Zemřelo celkem 205 lidí, nejméně za posledních 19 let. „I když v loňském roce vzrostl počet mimořádných událostí na dráhách o čtyři procenta, počet usmrcených osob klesl o 16 procent. Rok 2021 se tak dle statistik Drážní inspekce stal rokem s nejméně mrtvými osobami na dráhách od vzniku Drážní inspekce, tedy od roku 2003,“ řekl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.
Podle něj se nejvíce mimořádných událostí se odehrálo mimo „klasickou“ železnici (tedy na dráhách lanových, trolejbusových, tramvajových a v metru): 2706. To je o 163 více než v roce předcházejícím. Na železnici (vyjma metra) vloni vznikl stejný počet mimořádných událostí jako v roce 2020: 1148. Nejvíce nehod, stejně jako v roce 2020, nastalo v červenci. Paradoxně byl tento měsíc druhý s nejnižším počtem usmrcených (po červnu).
Nehod na přejezdech přibylo, usmrcených bylo méně
Celkový počet usmrcených osob na železnici se snížil o 42 (17 %) a počet zraněných se v porovnání s rokem 2020 snížil o 40 (14 %). Největší vliv na počty usmrcených osob ve statistických výstupech Drážní inspekce každoročně zaujímají střety vlaku s člověkem (chůze po trati, přecházení kolejí mimo přejezd). Loni těchto středů bylo o 33 méně v porovnání s rokem 2020.
Nedaří se ale snižovat počty nehod na přejezdech: V roce 2021 došlo ke 160 nehodám na přejezdech, o téměř desetinu více než před rokem. Ubylo ale zraněných i usmrcených na přejezdech: celkem 28.
Oproti loňskému roku přibylo i situací, kdy strojvedoucí projeli návěst zakazující jízdu. Za celý rok bylo 173 takových případů, v roce 2020 to bylo o dvacet méně.