I přes černou sérii nehod zaznamenala Drážní inspekce nejméně mimořádností za 17 let

Nehoda u Českého Brodu. Foto: Drážní inspekceNehoda u Českého Brodu. Foto: Drážní inspekce

Za poklesem stojí hlavně méně nehod v tramvajovém provozu a v metru, počet chyb strojvedoucích zůstal stejný jako v roce 2019.

Po sérii letních nehod, kdy se v tuzemských médiích neřešilo několik dní nic jiného než bezpečnost české železnice, to vypadá trošku jako neuvěřitelná zpráva. Počet drážních mimořádných událostí byl loni nejnižší od roku 2004.

Vyplývá to ze zveřejněných statistik Drážní inspekce. Podle nich došlo současně i k poklesu počtu zraněných a usmrcených lidí. Počet nedovolených jízd za návěstidlo zakazující jízdu zůstal úplně stejný jako před rokem.

Podle statistik loni Drážní inspekce zaznamenala 3 701 mimořádných událostí, což je meziroční pokles o 21 %. Hlavní pokles nastal u neželezničních drah, tedy hlavně u tramvají a trolejbusů. Drážní inspekce vznikla v roce 2003, starší čísla v podstatě nejsou k dispozici. Celkem při mimořádných drážních událostech zahynulo 242 lidí a zraněno bylo 757 lidí.

Vývoj počtu mimořádných událostí zaznamenaných Drážní inspekcí. Graf: DIČR

Vývoj počtu mimořádných událostí zaznamenaných Drážní inspekcí. Graf: DIČR

Červenec jako extrémní měsíc

Samotná železnice (kromě metra) zaznamenala loni také pokles, ale výrazně menší než celkový počet drážních mimořádností. Na železnici bylo celkem 1 150 mimořádností, o 78 méně než před rokem.

Extrémem letošního roku byl červenec, kdy došlo k celkem 134 událostem. To je nejvíce za jediný měsíc za posledních pět let.

Počet usmrcených na železnici se snížil o 2 osoby, počet zraněných se naopak o 41 zvýšil. Nejčastější příčinou úmrtí či zranění člověka je jeho střet s vlakem, kdy jde buď o neopatrné jedince přecházející koleje mimo přejezdy či sebevrahy.

Vývoj počtu zraněných a usmrcených při mimořádných drážních událostech. Graf: Drážní inspekce

Vývoj počtu zraněných a usmrcených při mimořádných drážních událostech. Graf: Drážní inspekce

Červencová série nehod vedla ke zřízení ministerské bezpečnostní komise. Výsledkem její činnosti jsou zatím hlavně virtuální desítky miliard, které stát slibuje do zabezpečení tratí. Jednou z mála reálných změn je nový režim na tratích řízených podle předpisu D3, kdy strojvedoucí musí nově před odjezdem z každé dopravny obdržet svolení od dirigujícího dispečera. Jde především o reakci na nehodu u Perninku.

Výraznější pokles zaznamenala Drážní inspekce u střetnutí na železničních přejezdech, a to o 19 %, což se pozitivně projevilo i na počtu usmrcených, kterých však bylo méně jen o 9 %. Stejně jako v předchozím roce byl i v roce 2020 nejtragičtějším měsícem červenec, kdy se na přejezdech stalo na 26 střetnutí, při nichž zemřelo 7 osob.

Zajímavý je přitom i vývoj v projetí návěsti zakazující jízdu. Jde o případy, kdy je většinou příčinou chyba strojvedoucího. Loni jich bylo 149, úplně stejně jako v roce 2019.

Drážní inspekce dlouhodobě nekomentuje důvody, proč ke změně trendu v nehodovosti dochází, zabývá se hlavně vyšetřováním samotných mimořádných událostí. Jedním z důvodů loňského poklesu může být i slabší provoz, zejména na jaře při prvním nouzovém stavu.

Tagy drážní inspekce mimořádné události statistiky nedovolených jízd Top
37 komentářů