Mimořádné události Železnice

I přes černou sérii nehod zaznamenala Drážní inspekce nejméně mimořádností za 17 let

Nehoda u Českého Brodu. Foto: Drážní inspekce
Nehoda u Českého Brodu. Foto: Drážní inspekce
Za poklesem stojí hlavně méně nehod v tramvajovém provozu a v metru, počet chyb strojvedoucích zůstal stejný jako v roce 2019.

Po sérii letních nehod, kdy se v tuzemských médiích neřešilo několik dní nic jiného než bezpečnost české železnice, to vypadá trošku jako neuvěřitelná zpráva. Počet drážních mimořádných událostí byl loni nejnižší od roku 2004.

Vyplývá to ze zveřejněných statistik Drážní inspekce. Podle nich došlo současně i k poklesu počtu zraněných a usmrcených lidí. Počet nedovolených jízd za návěstidlo zakazující jízdu zůstal úplně stejný jako před rokem.

Podle statistik loni Drážní inspekce zaznamenala 3 701 mimořádných událostí, což je meziroční pokles o 21 %. Hlavní pokles nastal u neželezničních drah, tedy hlavně u tramvají a trolejbusů. Drážní inspekce vznikla v roce 2003, starší čísla v podstatě nejsou k dispozici. Celkem při mimořádných drážních událostech zahynulo 242 lidí a zraněno bylo 757 lidí.

Vývoj počtu mimořádných událostí zaznamenaných Drážní inspekcí. Graf: DIČR
Vývoj počtu mimořádných událostí zaznamenaných Drážní inspekcí. Graf: DIČR

Červenec jako extrémní měsíc

Samotná železnice (kromě metra) zaznamenala loni také pokles, ale výrazně menší než celkový počet drážních mimořádností. Na železnici bylo celkem 1 150 mimořádností, o 78 méně než před rokem.

Extrémem letošního roku byl červenec, kdy došlo k celkem 134 událostem. To je nejvíce za jediný měsíc za posledních pět let.

Počet usmrcených na železnici se snížil o 2 osoby, počet zraněných se naopak o 41 zvýšil. Nejčastější příčinou úmrtí či zranění člověka je jeho střet s vlakem, kdy jde buď o neopatrné jedince přecházející koleje mimo přejezdy či sebevrahy.

Vývoj počtu zraněných a usmrcených při mimořádných drážních událostech. Graf: Drážní inspekce
Vývoj počtu zraněných a usmrcených při mimořádných drážních událostech. Graf: Drážní inspekce

Červencová série nehod vedla ke zřízení ministerské bezpečnostní komise. Výsledkem její činnosti jsou zatím hlavně virtuální desítky miliard, které stát slibuje do zabezpečení tratí. Jednou z mála reálných změn je nový režim na tratích řízených podle předpisu D3, kdy strojvedoucí musí nově před odjezdem z každé dopravny obdržet svolení od dirigujícího dispečera. Jde především o reakci na nehodu u Perninku.

Výraznější pokles zaznamenala Drážní inspekce u střetnutí na železničních přejezdech, a to o 19 %, což se pozitivně projevilo i na počtu usmrcených, kterých však bylo méně jen o 9 %. Stejně jako v předchozím roce byl i v roce 2020 nejtragičtějším měsícem červenec, kdy se na přejezdech stalo na 26 střetnutí, při nichž zemřelo 7 osob.

Zajímavý je přitom i vývoj v projetí návěsti zakazující jízdu. Jde o případy, kdy je většinou příčinou chyba strojvedoucího. Loni jich bylo 149, úplně stejně jako v roce 2019.

Drážní inspekce dlouhodobě nekomentuje důvody, proč ke změně trendu v nehodovosti dochází, zabývá se hlavně vyšetřováním samotných mimořádných událostí. Jedním z důvodů loňského poklesu může být i slabší provoz, zejména na jaře při prvním nouzovém stavu.

Odebírat
Upozornit na
guest
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladki

Mam dotaz, na ty co do toho vidi, jak je to s tim pristupem but ETCS nebo nic… Nekde je to prezentovano jako, „EU zakazala“. Ale ja mam spis pocit ze je to: „EU nabizi dotace na ETCS, cokoli jineho by slo ze statni kapsy“. Pripadne jeste chapu ze u tranzitnich koridoru (TEN-T) by do toho mohla chtit EU kecat, ale lokalky ji asi budou sumafuk. A myslim ze instalace radiobloku by stala min nez spoluucast na ETCS. A tam kde uz ted je D3 s krycimi navestidly, by uz snad nemel byt takovy problem z toho udelat plnohodnotnou D1… Číst vice »

noerf

Vladki: Bohužel poslední dobou je v ČR téměř vše o dotacích, myšlení, že toto uděláme, protože to potřebujeme, se bohužel omezuje.
Na druhou stranu se například starostům meněích obcí ani nedivím, protože bez dotací by neměli peníze na rozvoj a opravy obce (cesty, kanalizace, vodovody, atd.)

Leinad

V Německu samozřejmě budou vlaky i tratě bez ETCS i po roce 2025. Ale SŽ musí od dopravců vyžadovat být papežtější než papež. (Přitom sama SŽ v roce 2025 bude mít tratě bez ETCS)

Meno

„Za poklesem stojí hlavně méně nehod v tramvajovém provozu a v metru“ Tak aspoň na něco byl ten lockdown dobrej, nejezdilo skoro nic a tím pádem bylo méně MÚ ve městech a tak dopravní podniky ušetřili na opravách a nekonečné administrativě s MÚ.

Jiří Kocurek

Sice přešli o 100 miliónů na tržbách, ale ušetřili 12 miliónů na opravách po nehodě. A to se vyplatí.

Martin V.

Když se podívám na počet zemřelých, tak je zajímavé jaké všeobecné pozornosti (vč. mediální) se jednotlivé kategorie nehod těší. Nejvíc se řeší dopravní nehody na silnicích (včetně policejní prevence a represe). V sousedním článku https://zdopravy.cz/na-silnicich-v-cesku-loni-zemrelo-nejmene-lidi-od-roku-1961-70436/ je počet loňských obětí vyčíslen na 466. Na dráze se nejvíc diskutují střetnutí na přejezdech (loni dle DI ČR 39 mrtvých, které jsou nejspíš částí těch silničních 466 dle policie). Pak se hodně řeší velké železniční nehody (kde naštěstí bývají velké hmotné škody, ale mrtvých málo). Ale co se neřeší takřka vůbec je 195 mrtvých v kategorii „střety s osobami na dráhách železničních“. To číslo… Číst vice »

Jerry

Když lidí lozi tak kde nemají, zkracují si cestu a myslí si že jsou nesmrtelní ..co s tím?

Martin V.

Pokud je někde vyšlapaná cestička přes trať, tak tam lidi asi potřebují chodit. Co s tím?

1) Udělat nějaký legální podchod/nadchod či přechod se signalizací.
2) Pokud to nejde, tak kus tratě oplotit a nasměrovat lidi na existující přechod/přejezd.
3) I chodce může policie vychovávat, nemusí svoji aktivitu realizovat výhradně na řidičích motorových vozidel.

Třeba u stanice Praha-Dejvice je kombinace oplocení se zabezpečeným přechodem jako alternativa k podchodu ze stanice metra Hradčanská a funguje to dobře.

roman

V Českým Těšíně to moc nefunguje, kolem trati je plot je tam i nadchod a stejně lidé si to zkracují přes trať a mnohdy jsou i podnapilí. A někteří jedinci mají víc štěstí než rozumu. Borec mi lezl přes vozy které zůstali stát pod kopcem a měl velké štěstí že je zrovna nepotlačila posunka. Další povedený páreček si zkracoval cestu přes koleje a když jsem se ho snažil vyhodit tak mi tvrdil že má vše pod kontrolou. Přitom šli vozy na 3 koleje najednou a k tomu odjížděl ještě vlak a další projížděl což neměl šanci vědět protože neměl vysílačku.

Jiří Kocurek

Bod 1 zní logicky. Jenže už podchod zkrz nádraží je posuzován jako zločin proti § 1 – nikdy se to tak nedělalo, nádraží se vždycky obcházelo naokolo.

Leinad

Co s řidiči aut, co s fíry projíždějícími stůj,…
Při dnešních intenzitách provozu není dobré spoléhat se jen na lidský faktor.

Paja

No a není to proto, že jde často o sebevrahy?

Jiří Kocurek

Velice často. Mrtvému již pokutu uložit nelze, ani ho vychovat. Jen sesbírat ostatky a pohřbít.

MLB

Pokud člověk používá oči a mozek, není v tomhle žádných speciálních opatření třeba. Naopak mám z nedávné doby nepříjemnou zkušenost se zaměstnancem dráhy, který na mě na jednom severočeském nádraží začal z ničeho nic ječet a vyhrožovat pokutami, protože jsem si dovolil se podle jeho názoru moc přiblížit ke kolejím. Následně z něj vypadlo, že tam měli nedávno nějaký smrťák. Jestli mají podobné hysterické výlevy být tím opatřením proti nehodám na železnici, tak děkuju pěkně, nemám zájem…

Jerry

Jo statistika ..co konkrétně stát udělal pro větší bezpečnost na železnici? Dohromady nic .místo toho aby se budovaly v co největší míře mimoúrovňové křížení,tak se spíše dosadí závory k vystraznikum.

Jarek

A to je „dohromady nic“?

Jerry

Nic zlepšení podmínek strojvedoucí nic.. zvýšení zabezpečení traťi , dohromady nula .

Leinad

Ano. O kolik % sníží počet nehod instalace závor k výstražníku? Nebyly nehody, kde řidič z přejezdu nevypadl právě kvůli závorám?

Martin V.

To je zajímavá otázka. Třeba při ostrém slunci může být závora mnohem lépe viditelná než světla. Pak je i dilema plné závory vůči polozávorám – ty jdou „prokličkovat“, ale zase nikoho na přejezdu nezavřou. Zpracoval to někdo z pohledu bezpečnosti (vč. psychologie běžných lidí)?

Jiří Kocurek

Pokud vím, tak o to se má starat SŽDC. Ta si má říct a obhájit… jenže přišla s hromburáckým přístupem ETCS nebo NIC. Teprve po nehodě v Perninku se tento přístup začal revidovat a připouští se něco místo NIC.

Jerry

Etcs vše nespasil ani 2025 nebude s takovým přístupem

Jmfjv

ETCS určitě nespasí vše, ale můžeme se k tomu upínat a vyjadřovat se. Kritizovat stát je také vděčné 🙂

Jerry

No kdyby byly výsledky a ne tlachy , tak nebudu kritizovat stát

Jiří Kocurek

Jenže u funčkního zabzař právě výsledky vidět nejsou. Ukažte na nehodu, která se nestala, protože zafungovalo zabezpečení. A ještě se nadává, že to zaznamená každí projetí stůj o 10 metrů.

Luboš

počtově ne, ale za to ty nehody byly vážnější a stály několik strojvedoucích svobodu a život

T478.4086

To je kouzlo statistiky- statisticky na drahách nehod sice ubylo, ale fyzicky je větší objem škod.
Volby se blíží, tak už, už to vidím v živých barvách- Bilbord, vysmátý Bureš v bílé košili, vedle něho Havlíček se svým pohřebním výrazem a titulek jak kráva „snížili jsme počet nehod na železnici, zachránili jsme tím až 256 miliard. Nekecáme, makáme“ 😀
A koblihověrní občané budou jásat a provolávat mu slávu 😀

noerf

Ono také záleží o jaké škody se jedná a způsob vzniku. Je rozdíl, jestli dojde k poškození odepsané 810 nebo nové jednotky regiopanter.
Ohledně projetí návěstidel by bylo zajímavé detailnější rozdělení nádraží (vjezd, odjezd, posun) koridory, lokálky.
U mimořádných událostí také vliv infrastruktury – například propadlý Vectron Lokotrainu či průjezd jednotky ČD stanicí (kdy to fíra neubrzdil a následně došlo k úpravě trati).

T478.4086

Taky by mě zajímal konkrétní rozbor a opravdová hloubková analýza příčin. Ovšem to by tady v tomhle státě někdo musel začít uvažovat hlavou a mít chuť opravdu s tím nelichotivým stavem něco začít dělat. Jenže co můžeme chtít tady od té plejády našich odborníků v bílých košilkách, že. Není dávno doba, kdy u jednoho z národních dopravců bylo hodně projetych návěstidel při odjezdu vlaku ze stanice. Shodou zákeřných okolností zrovna v období, kdy se mohutně rušili červení výpravčí. S ohromnou pompou a patřičnou PR masáží bylo přijato systémové opatření,které mělo trend zvrátit. Opatření spočívalo v tom, že se upravilo jedno… Číst vice »

Dominik

Mě by zajímala třeba i kolonka návěsti pro elektrický provoz, jaké by tam bylo číslo.

Miloš

Ale že ty nehody Havlíček s Ťokem prakticky vyvolali svojí buzerací a následnými vysokými stresy strojvedoucích, to už nikdo neřekne.

Greta

Strojvedoucí musí být proti stresu odolný.

Jiří Kocurek

To sice ano, ale jestliže se mu na stanoviště hrne Burešův lidový milicionář, tak má hledat vidle a ne předpis.

Miloš

Strojvedoucí je jenom člověk

Kubrt

Je to tak, před Tokem strojvedoucí chyby vubec nedělali.

Paja

A nezačal Ťok „buzerovat“ fíry až když začaly růst počty MÚ?

Josef Král

Jak je to s trolejbusem, když jede mimo trakční vedení (na baterie, na dieselagregát). Je to pak v podstatě autobus. Má-li nehodu, je to nehoda drážního vozidla a spadá pod DI?

Iveta

No trolejbus spadá do kategorie silničních motorových vozidel(i elektromotor je pořád motor)v ČR a na Slovensku spadá i do kategorie drážní vozidlo.Bude tedy asi záležet na druhu nehody ,tukanec s autem asi DI řešit nebude (nemusí jezdit ke všemu),ale k vážné závadě na provoze asi přivolána bude,jinak určitě nehody bude řešit dopravka PČR

Partneři

Škoda transportation