Nový ruský letoun MC-21-300 má první povolení, začne sériová výroba
Výrobce označuje letoun za revoluci v ruském leteckém průmyslu.
Ruský úřad civilního letectví Rosaviatsia udělil státní společnosti Rostec typové osvědčení pro nový letoun MC-21-300. Jde o důležitý krok k jeho zařazení do běžného provozu s cestujícími.
Získání certifikátu oznámil Rostec na svých stránkách. K jeho vydání došlo čtyři a půl roku poté, co letadlo poprvé vzlétlo. Rusko si od letadla slibuje, že bude konkurencí pro Airbusy A320 a Boeingy 737 MAX.
„Jedná se o první nejdůležitější etapu ve vývoji nejnovější domácí letecké techniky,“ uvedl Alexander Neradko, šéf Rosaviatsia.
Rostec s letadlem míří do segmentu, ve kterém se prodává nejvíce letadel. Velká část dílů je zahraniční produkce. „Dokument potvrzuje připravenost na sériovou výrobu v plném rozsahu. Jsem si jistý, že to ocení jak aerolinky, tak cestující,“ řekl šéf Rostecu Sergej Chemezov. Letoun označil za moderní, krásné a patřící mezi světovou třídu.
Podle šéfa United Aircraft Corporation (patřící pod Rostec) Jurije Slyusara je letoun technologickou revolucí v ruském leteckém průmyslu. Jde o první letoun na krátké a střední vzdálenosti s kompozitovými křídly. Rostec chce s letadlem proniknout i na zahraniční trhy. Výrobce počítá zatím s dalším testováním včetně náročnějších podmínek. Vyrábět se má v závodě Irkut.
MC-21 má jeho výrobce UAC nabízet ve dvou verzích podle velikosti. Zatímco první verze modelu počítala hlavně s importovanými díly, čím dál více částí letadla má být sestaveno z materiálů pocházejících od ruských společností. Verze 300 bude poháněna motory Pratt & Whitney PW1000G, stejné používá například A220. Loni v závěru roku představil Irkut ještě nový model MC-21-310, který má ruské motory.
UAC tvrdí, že má na letadlo 175 objednávek, kromě dvou letadel objednaných Azerbaijan Airlines jsou všechny z Ruska. Posledním ruským nově vyvinutým letadlem je Suchoj SuperJet.