7,4 miliardy do lokálek. Správa železnic představila plán na jejich bezpečnější provoz
Úpravy se týkají necelých 1500 km, na více než polovině lokálek budou nově návěstidla.
Letošní srážka dvou osobních vlaků u Perninku nakonec povede k rozsáhlým investicím do českých regionálních tratí. Správa železnic počítá s tím, že do tratí dosud řízených podle předpisu D3 investuje 7,4 miliardy korun.
Vyplývá to z „Koncepce zvyšování bezpečnosti na tratích se zjednodušeným řízením drážní dopravy“, kterou schválil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. „Jejím hlavním cílem je snížit pravděpodobnost vzniku mimořádných událostí, zejména srážek vlaků mezi dopravnami D3, v důsledku lidské chyby,“ uvedla Správa železnic. Na problém s tratěmi zabezpečenými jen podle předpisu D3 upozornila už dříve Drážní inspekce.
Koncepce se týká celkem 1751 kilometrů tratí, které jsou řízeny předpisem D3. Zjednodušeně řečeno, provoz podle tohoto předpisu je více závislý na lidské chybě než na jiných tratích. Správa železnic proto rozdělila tratě do tří skupin podle toho, jaké úpravy na nich provede. Jde o tratě, které většinou spadají do lidovějšího označení lokálky.
První investice jde na trať, kde se srazily vlaky
První tratí, kde již Správa železnic provedla úpravy, je trať Nejdek – Potůčky, kde v létě došlo k nehodě. Nově je celý úsek vybaven počítači náprav a zabezpečovacím zařízením typu DTS (dispečerské traťové stavědlo). „Jízdu vlaků do mezistaničních oddílů budou povolovat krycí návěstidla. V případě nerespektování zakazující návěsti vyšle systém povel k zastavení vlaků v příslušném úseku. Celý úsek je ovládán z dispečerského pracoviště v Karlových Varech,“ uvedla Správa železnic v materiálu.
Zabezpečení trati bude odpovídat kategorii 2, tedy organizování a řízení drážní dopravy podle předpisu D3 s doplněním technické podpory funkcí traťového souhlasu. Zařízení se spustí 1. prosince 2020 a poslouží k ověření pro ostatní tratě. Konečným cílem je na této trati dosáhnout kategorie 3. K čemuž v budoucnu dojde díky úpravě již instalovaného zařízení.
„Cílem je, aby navržená řešení byla realizovatelná co nejdříve. Počítáme s instalací zařízení, která budou technicky co nejjednodušší a také ekonomicky přijatelná. Současně zohledníme vybavení vozidel, která se po daných tratích pohybují,“ řekl Svoboda.
Podle Správy železnic se při výběru variant zohlednil aktuální dopravní koncept, technický stav a dostupná kabelizace a doporučení příslušného oblastního ředitelství s ohledem na znalost místních poměrů.
Přechod na D1 bez úprav
Na celkem 127 kilometrech tratí navrhuje Správa železnic přechod na předpis D1, který znamená, že na trati bude pouze jeden vlak. Nedojde k žádné úpravě technického vybavení, výjimkou může být doplnění vybavení pro základní rádiové spojení. Jde o tyto tratě:
Boří Les – Lednice
Rakovník – Kralovice u Rakovníka – Mladotice
Kralupy nad Vltavou Předměstí – Velvary
Rožmitál pod Třemšínem – Březnice
Protivec – Bochov
Dalovice (mimo) – Merklín
Aš město – Hranice v Čechách
D3 s návěstidly
Na 342 kilometrech tratí bude i nadále provoz podle D3, doplní se ale návěstidla za výhybkami. To bude ovládáno dirigujícím dispečerem, bude platit ohlašovací povinnost v dopravnách. U návěstidel a před lichoběžníkovými tabulkami, které se umisťují před dopravnami, budou instalovány balízy ETCS zajišťující zastavení vlaku vybaveného palubní částí ETCS při nedovoleném projetí kolem návěstidla. Úpravy se týkají těchto tratí:
Lanškroun – Rudoltice v Čechách
Chornice – Třebovice v Č.
Trutnov-Poříčí – Královec st. hr.
Jilemnice – Rokytnice nad Jizerou
Dolní Lipka – Štíty
Vamberk – Rokytnice v Orl. horách
Chrudim – Borohrádek
Choceň – Litomyšl
Frýdlant v Č. – Jindřichovice pod Smrkem
Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem
Velká Kraš – Javorník ve Slezsku
Valšov – Rýmařov
Studénka – Bílovec
Suchdol nad Odrou – Fulnek
Suchdol nad Odrou – Nový Jičín město
Opava východ – Hradec nad Moravicí
Chomutov – Vejprty st. hr.
Osek město – Moldava v Krušných horách
Krásný Jez – Horní Slavkov
Tršnice (mimo) – Luby u Chebu
Mikulášovice dolní nádraží – Panský – Rumburk
Panský – Krásná Lípa
Nejvíce tratí získá zjednodušené zabezpečené zařízení s dálkovým ovládáním
Nejvíce trati přejde na řízení podle předpisu D1 se zjednodušeným zabezpečovacím zařízením a dálkovým ovládáním. Jde celkem o 889 km. U těchto tratí se doplní zabezpečovací, případně i sdělovací zařízení ve zjednodušené formě umožňující dálkové ovládání. Nainstaluje se elektronické staniční a traťové zabezpečovací zařízení 3. kategorie. Přednostně se použije zabezpečení výhybek elektromotorickými přestavníky, povolena bude i instalace samovratných přestavníků výhybek. U hlavních návěstidel budou osazeny balízy ETCS, které zajistí zastavení vlaku vybaveného palubní částí ETCS při nedovoleném projetí kolem návěstidla. Tato varianta umožní doplnit pro další zvýšení bezpečnosti systém ETCS úrovně 1 nebo 2 (Level 1, Level 2). Půjde o tyto tratě:
Studenec – Velké Meziříčí
Havlíčkův Brod – Humpolec
Teplice nad Metují – Trutnov střed
Libuň – Dolní Bousov
Tanvald – Harrachov statní hranice
Zborovice – Kroměříž
Bylnice – Horní Lideč
Vsetín-Bečva – Velké Karlovice
Rožnov pod Radhoštěm – Valašské Meziříčí
Kostelec na Hané – Senice na Hané
Litovel předměstí – Červenka
Kostelec na Hané – Chornice
Vizovice – Lípa nad Dřevnicí
Frýdlant nad Ostravicí – Ostravice
Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou
Hlučín – Kravaře ve Slezsku
Chuchelná – Kravaře ve Slezsku
Tábor – Bechyně
Rybník – Lipno nad Vltavou
Temelín – Týn nad Vltavou
Nýřany – Heřmanova Huť
Pňovany – Bezdružice
Ejpovice – Radnice
Březnice – Blatná
Blatná – Strakonice
Nepomuk – Blatná
Bělá nad Radbuzou – Tachov
Domažlice – Bělá nad Radbuzou
Olbramovice – Sedlčany
Čáslav místní nádraží – Třemošnice
Plaňany – Kouřim
Rakovník – Jesenice
Mělník – Mladá Boleslav hl.n.
Zadní Třebaň – Lochovice
Liteň – Lochovice
Blatno u Jesenice – Bečov nad Teplou
Straškov – Libochovice
Louka u Litvínova – Osek město
Mariánské Lázně (mimo) – Karlovy Vary dol. n.
Nejdek – Potůčky st. hr.
Aš – Aš město
Šluknov- Dolní Poustevna – D. Poustevna st. hr.
Řízení podle D3 zůstane i nadále na 275 kilometrech
Prakticky beze změny zůstane provoz na 275 kilometrech tratí. Z přehledu je patrné, že jde o tratě s nepříliš velkou vytížeností, v některých případech už nyní mimo provoz a prakticky nesjízdných. V seznamu se ocitla i takzvaná Kozí dráha, tedy trať z Oldřichova do Děčína.
Královec – Žacléř
Heřmanův Městec – Chrudim město
Zlaté Hory – Mikulovice
Litovel předměstí – Mladeč
Moravice odb. – Svobodné Heřmanice
Bruntál – Malá Morávka
Osoblaha – Třemešná ve Slezsku
Dívčice – Netolice
Bošice – Bečváry
Kaštice – Kadaň předměstí
Kadaňský Rohozec – Vilémov u Kadaně
Děčín hl. záp. n. – Oldřichov u D.
Zbývajících 127 km připadá na tratě Číčenice – Volary a Strakonice – Volary. Prvně jmenovaná je z minulosti vybavena tzv. radioblokem a provoz na ní se řídí podle předpisu D4. Druhá byla vybrána pro pilotní projekt zavedení zjednodušeného systému ETCS.