737 MAX může opět do vzduchu, zatím jen v USA. Povolení dostal po 20 měsících
V Evropě se čeká na souhlas EASA.
Americký Federální úřad pro civilní letectví (FAA) dnes podle očekávání povolil po dlouhé revizi opět provoz letadel 737 MAX. FAA oznámení zveřejnila na svých stránkách.
Letadla jsou uzemněna od března 2019 po dvou leteckých nehodách v Indonésii a Etiopii, při kterých zahynulo 346 lidí. Boeing musel kvůli tomu výrazně změnit zejména řídící systém letadel MCAS, jehož nedostatky byly příčinou obou nehod.
V Česku letadla 737 MAX vlastní Smartwings, které musí ještě počkat na verdikt Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA). Ta již dříve oznámila, že s povolením počítá a dá se očekávat během několika dní.
Letadla sice mohou oficiálně do vzduchu v USA od dnešního dne, prakticky ale ještě žádné nepoletí. Již vyrobené stroje musí projít aktualizací software a především piloti musí projít školením v simulátoru. Zatím první let v systému s 737 MAX mají American Airlines na konec roku mezi New Yorkem a Miami. Firma chystá speciální kampaň, ve které chce lidem vysvětlit, že nyní nemají důvod se bát použít pro cestu tento stroj.
Povinné školení i údržba. Návrat potrvá měsíce
Každý americký dopravce musí mít podle FAA schválený program školení pilotů pro návrat do kokpitu, musí také dodržet předepsané kroky k údržbě před prvním vzletem. V praxi tak bude trvat několik měsíců, než začnou letadla znovu létat. Na opětovnou certifikaci dohlížel přímo šéf FAA Steve Dickson, který sám letoun pilotoval.
Návrat letadel přichází pro aerolinky v době, kdy si ho ani příliš nepřejí kvůli omezené poptávce. Uzemnění způsobilo dopravcům velké problémy loni v létě, kdy chyběla kapacita odstavených strojů.
V Česku se verdikt týká společnosti Smartwings, která má aktuálně ve flotile 7 těchto strojů a další objednané. Firmě se podařilo zrušit objednávku na dva kusy, termíny dodávek dalších strojů nejsou jasné. Firma nedávno představila, jak se během uzemnění o letadla stará. Boeing žaluje za vzniklé škody o více než dvě miliardy korun.
„Budeme postupovat dle podmínek, které budou stanoveny EASA pro znovuzavedení do provozu. Po udělení letové způsobilosti bude následovat proces, který bude zahrnovat modifikace, kontroly, výcvik podle podmínek stanovených EASA. To bude vyžadovat určitou dobu,“ řekla mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková.
Pro Boeing byly potíže s 737 MAX velkým reputačním problémem, výrobce se kvůli tomu dostal do velkých ztrát. Přišel o více než tisíc objednávek. Airbus naopak výrazně se svým modelem A320neo navýšil v počtu zakázek svůj náskok na trhu úzkotrupých letadel.