Dopravci Železnice

Plzeňský kraj zrušil miliardovou soutěž na provoz vlaků, smlouva bude o rok později

Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj
Most přes přehradu Hracholusky. Pramen: Plzeňský kraj

Nejméně jeden rok navíc budou mít České dráhy jistotu provozu bez soutěže na některých tratích v Plzeňském kraji. Velkou soutěž na desetiletou smlouvu pro provozní soubor Plzeňsko kraj zrušil ještě před podáním nabídek a chystá novou.

Zrušení zakázky vyplývá z informací na profilu zadavatele, potvrdila ho mluvčí Plzeňského kraje Alena Marešová. „Byl akceptován požadavek, aby lhůta pro podání nabídek byla delší s ohledem na nedostupnost  vozidel na trhu v západní Evropě,“ uvedla Marešová. Kraj lhůtu neprodloužil, ale zakázku rovnou zrušil a vypíše ji znovu.

Zájem o zakázku projevily podle informací deníku Zdopravy.cz České dráhy a Arriva. „Uvítáme, pokud se podmínky soutěže změní, některé požadavky byly podle našeho názoru až příliš přísné,“ uvedl generální ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Zrušení zakázky znamená, že dojde k posunu zahájení plnění podle nové smlouvy o rok, tedy na prosinec 2022. „Uvedený posun může vést k rozšíření počtu zájemců o veřejnou zakázku. Všichni potenciální dopravci o zrušení a předpokládaném vyhlášení na podzim  byli informováni,“ dodala Marešová.

Plzeňský kraj zatím jako jediný v poslední době vypisuje na železniční dopravce otevřené soutěže.

Desetiletá smlouva měla hodnotu 3,3 miliardy korun, cestujícím měla přinést zásadní změnu kvality, i když kraj po vítězném dopravci nepožadoval úplně nové vlaky. Podmínkou byla částečná nízkopodlažnost, klimatizace či připojení k wifi. Kraj počítal s tím, že zejména v Německu se v příštích dvou letech uvolní řada relativně nových vozidel díky nákupu jiných.

Kraj poptával provoz celkem 1,59 milionu kilometrů ročně, umožnil v zadávací dokumentaci navýšení rozsahu až na 2,35 milionu kilometrů za rok.

Plzeňský kraj už ve veřejné soutěži vybral dopravce na elektrických vlaků mezi Klatovy a Berounem na lince P2, v soutěži vyhrály České dráhy. Tentokrát jde o první soutěž na provoz dieselových vlaků, následovat mají ještě soutěže na další linky.

Jednotky pro soutěž měly být pro nejméně 110 sedících cestujících, měly zvládnout přepravu osmi jízdních kol a dvou kočárků. U vozidel měla být provedena rekonstrukce interiéru. Na celou zakázku bylo potřeba 14 jednotek, z toho dvě záložní. Měly být alespoň částečně nízkopodlažní. Takové podmínky splňují například jednotky Siemens Desiro.

Smlouva s dopravcem má být brutto, tržby budou tedy kompletně rizikem kraje. I v případě Českých drah tak bude kraj za režijkáře chtít, aby ČD z jejich přepravy odvedly tržbu za jízdné. Oproti původním plánům byla v souboru ještě nově linka Planá u Mariánských Lázní -Tachov. Zajímavé byly přitom sankce za neodjetí spoje: kraj se její výší snaží motivovat, aby za každou cenu nasadil dopravce vlak, i když horší kvality než autobus. V každé soupravě musí být vlakový doprovod.

Podle zadávací dokumentace vedl kraj předběžné tržní konzultace o podmínkách soutěže s Českými drahami, GW Train Regio a Leo Express. O výběru dopravce bude rozhodovat cena v elektronické aukci.

Během příštích měsíců chce kraj vypsat ještě další soutěž pro provoz vlaků v Pošumaví.

Kterých linek se soutěž týkala: 
P4 Plzeň – Žihle
P13 Plzeň – Bezdružice
P14 Planá u Mariánských Lázní – Tachov (s možným vedením vlaků do Plzně přes Svojšín)
P21 Rokycany – Nezvěstice (s možným vedením spojů do Plzně zejména přes Rokycany)
P22 Plzeň – Radnice
P31 Nýřany – Heřmanova Huť (s možností protažení do Plzně)

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Hrackalw

Když to vezmu s trochou nadsázky tak to bude asi takto 😀. Arriva patří DB takže až i Arriva u nás dopomůže DB vydělat bývalými vyřazenými vlaky DB na to aby si pořídili nové. Budeme moci u nas o ty další vyřazené soutěžit a vydělávat tím pádem DB na další nové a kruh se nám pěkně bude do nekonečna uzavírat 😀.

Filemon44

Nejsem si zcela jist,zda je dobrým signálem,že odsunutí soutěže je vlastně oficiálně zdůvodněno nedostatkem ojetých vozidel(neříkám šrotů)ze SRN.tady nejde o to,který dopravce bude obslužnost zajišťovat,ale zřejmě jsem idealista,který doufal,že součástí liberalizace trhu bude i nasazování nových vozidel.Samozřejmě že i tato ojetá vozidla splňují nároky na kulturu cestování lépe než motoráky ř.810 či různé jejich „odnože“,ale nejsem přesvědčený,že to je směr,kterým se má naše železniční doprava ubírat.

Medvěd

Nejsou mašinky, nejsou vagonky, dopravci si kradou zaměstnance, úředníci mají teoreticky spočítáno ………balík peněz je jeden. Nákup souprav nových si vyžaduje cca 30 let než se splatí. Máte představu, kolikrát se za tu dobu může změnit dopravce na traťi ? Taky doma každý rok měníte auto ? Spíš bych to viděl jinak, naslibovali a udělali kulový…………proč kraj nebo stát nemůže dopravce motivovat (vymlouvat se na to , že nemám lokomotivy) ….(a úředníky ano ) je trapné = že se nestydí ! Kdyby byli na černé listině nebo pod pořádným správcem, tak by si dali pozor !

Leinad

Proč dělat vyberko napoprvé pořádně, když je úředník placený od hodiny a může výběrka opakovat.

Haha

Pořádně bylo. Jen v rámci péče řádného hospodáře bylo přihlédnuto k námitkám k možnostem lepší nabídky, pokud bude VŘ později. Co je na tom špatně? Nebo článek chápu špatně? PK je jediný ze 14 krajů, který dotáhl soutěž do konce s novými vozidly, tak bych mlčel o neschopnosti…

Valašák

Zájem má Arriva? To je snad vtip! Dopadne to jako ve zlínském kraji. Chtěli jezdit všude a s co nejvíce spoji. Momentálně je to tak, že do Rožnova jezdit nebudou. Měli jezdit Horní Lideč- Puchov. Od této trati taky odstoupili. Spoje které slibovali se postupně ruší. Kraj se nedohodl na ceně s ZSSK.Takže to bude od prosince tak, že vlaky budou končit ve Strelence( zbytek ať lidi asi dojdou). Teď je otázkou proč odstupují od tratí, které jim byly krajem přiděleny? Asi to není s tím vlakovým personálem tak, jak bylo uváděno v jednom článku.

Kuba

Podle konečného návrhu jak SŽDC, tak ŽSR mají jezdit vlaky normálně skrz, žádné končení ve Strelence se konat nemá. Zajímalo by mne, jak jste na to přišel.

Valašák

Zítra Vám tu Botkovinu pošlu. Dneska se k tomu už asi nedostanu

Valašák

Tady máte odkaz na ten jízdní řád. Snad bude fungovat
https://www.uschovna.cz/zasilka/QQ5D7T24FE9LWB6C-EI9/

Valašák

https://www.uschovna.cz/zasilka/QQ5D7T24FE9LWB6C-EI9/
Snad bude fungovat. Tady máte odkaz na ten jízdní řád

-TR-

Doufám, že o tom ten článek fakt bude – jestli má dojít k zastavení provozu přes hranici, je třeba, aby o tom veřejnost věděla.

Martin

Krajům došla trpělivost s ČD a tím, jak neřeší nákup nových vozidel. Nebýt konkurence, tak jezdíme v koženkových sedačkách, nefunguje nákup a vrácení jízdenek přes internet a pořád by byla místenka do Pendolina za 200 Kč. Asi není normální, aby v MS kraji v dieselové trakci jezdily vozy starší min. 25 let. A na trati Ostrava -Frenštát p. R. nejezdí žádná nízkopodlažní souprava.

Kuba

To je úplně normální, vzhledem k tomu, že životnost železničních vozidel je běžně 40 – 50 let.

Kubrt

Rozhodující není nominální věk vozidel, ale míra do jaké vyhovují požadavkům na danou kategorii/druh vlaku kladeným. Koncepčně zastaralá a dožívající vozidla mají místo na doplňkových výkonech (zahuštění taktu ve špičce, víkendové posily), ale stavět na nich základ provozu si fakt říká o nějakou reakci. Všichni víme, že ČD se více snaží až po podobném pošťouchnutí.

Obtloustlý Travolta

Skvěle si s výběrem dopravce poradili v Jižních Čechách. Po změně provozovatele mají vlaky přeplněné. ČD vozily vzduch.

Hans

Jako ironie fakt dobrý

Medvěd

Ale se zpožděním, přidávali BUS a mašinkám bylo horko………….takže nevím………….dopravce podcenil možnosti ……

Hrackalw

V MS kraji se podle nové smlouvy s ČD chystá dost veliká modernizace. A vezmi si schválně kalkulačku a počítej. Článek je o brutto zakázce na 3.3 miliardy na deset let. To znamená že dopravce dostane ty peníze a tržby bere kraj. Vyděl si to deseti odečti náklady na mzdy údržbu a pod. A kolik si myslíš že zbyde na obnovu vozového parku. Kdy si myslíš že se v Plzeňském kraji dočkají úplně nových vlaku ? Netroufl bych si to odhadnout 😀 .

kakov

vážený pane Martine, je chyba házet vinu jen na ČD, pokud je smlouva na rok, nevyplatí se kupovat nová vozidla a ve většině krajích, když se řeklo, připlaťte si a koupíme nová vozidla, kraje odmítli…….

holt nová technika něco stojí

VímVšechnoNejlíp

No, vzhledem k tomu že si tuhle kvalitu objednával stát/kraj, tak je chyba asi u vás.

Jerry

Když se hraje u soutěži hraje na cenu tak se bude jezdit starými šroty.

jan

Za A) jste si nevšiml, že nové vozy se vyrábí?
B) Je to normální a já jsem s nimi spokojen. Než tenhle liberalizační bordel, to radši NIC. Nízkopodlažní soupravy občas znamenají mnohem horší odpružení a kvalita podvozku.
C) Dokud nebude provedena modernizace ani nemá cenu moc něco kupovat.
D) Pendolíno. Soutěže neznamenají snížení ceny pro cestujícího – spíše naopak. Nevím proč to tu mícháte. Úplně jiný případ.
E) Vracení přes internet podle mě funguje.

Luba

Pane Sůro, z vás úplně křičí nenávist k ČD. Hned první věta se dala napsat korektněji. Ale když něco nenávidím, musí to ze mě úplně stříkat na všechny strany, že?

Luba

Já nepsal, že lžete.

Luba

Velkou soutěž na desetiletou smlouvu pro provozní soubor Plzeňsko kraj zrušil ještě před podáním nabídek a chystá novou. Nejméně další rok budou na některých tratích provozovat dopravu České dráhy.

Jiří Kocurek

Jak koreknětji? Korektní = bezchybný. Jak může být něco bezchybnější? Ještě půllitrovatější půllitr limonády?

Filemon44

Lubo,sice jsem už také vyléčen z toho,že by pan Sůra podával objektivní a vyvážené zpravodajství,nicméně v tomto konkrétním případě nevidím,že by napsal něco závadného.

Hrackalw

Bravo. Jaký rozdíl mezi tímto článkem a včerejším článkem o DB. Zde je vidět ten rozdíl v přístupu k dopravě a občanům. Vlakobazary jsou prázdné tak se raději zruší soutěž aby se vlakobazary stihly naplnit. Proč se u nás přímo do podmínek dávají starší vlaky. Na rozdíl od Německých nebo Rakouských politiků si ti naši neuvědomují že čím větší dopravce a tím pádem i silnější a i se státní podporou má i lehčí přístup k penězům lepší úvěry a pod. U nás se výrazného zlepšení vlaku a těch nových takto nedočkáme nikdy. Malì dopravci na ně nedosáhnou a státního si… Číst vice »

Georg

umel byste vysvetlit, proc cd v obdobi, kdy se jim samo bagrovalo, nic podobneho co tu popisujete ani nahodou nedodaly a presto doporucujete, aby se jim nabagrovalo? vy jste ten, kdo byl v jedne diskusi oznacen za „oslika“?

Hrackalw

Nevím jaký přehled máte vy ale je pracují u ČD více jak 40 let mám moc dobrý přehled o tom zda se bagrovalo jak píšete nebo ne. A můžu vás ubezpečit že od revoluce to s tím bagrování bylo hodně slabé.

Tronda

Ale bagrovalo se na maximum. Třeba v roce 2009, ale za to, že ty prachy ČD rozfofrovali v pochybných projektech jako 380, sponzoring golfu nebo tenisu, atd. ostatní fakt nemůžou.

Andrej

Proč to, že jste dlouholetým zaměstnancem ČD, považujete za podpůrný argument pro zosilnění vašeho názoru? Pokud to něco dokazuje, tak jenom to, že nejste a ani nemůžete být nestranný a objektivní. Neříkejte, že na to doplatíme my všichni. Možná na to doplatíte třeba vy osobně, nebo vaši kolegové. Ale nevztahujte to na nás všechny. ČD měla defacto úplný monopol v regionální dopravě od svého založení až do konce tohoto roku (a ve většině krajů i po tomto roce). Jak s tím monopolem naložila? Vymlouvat se dá na cokoliv. Na dravou konkurenci, nebo vůbec na existenci konkurence, na politiky, na málo… Číst vice »

Hrackalw

A čím mohu-li se zeptat máte zesílené vy ty své argumenty ? Já tu dobu použil jen jako argument k tomu že vím jestli se “ bagrovalo “ jak psal ten na koho jsem odpovídal.

Tronda

Asi tak, ve všech případech, kde ČD odešli a výkony ZDO převzal jiný dopravce došlo pro cestující ke zlepšení, ať už v případě novějších vozidel (vůbec nemusí být nová, aby proti ČD zapůsobila) a hlavně levnějším jízdným, cestující si nově nemusí kupovat jakési věrnostní kartičky ČD, podle hesla nechci slevu zadarmo (věrnostní kartičky dávají obchodníci zdarma), když jízdné konkurence je již o 25% levnější než ČD.

Hrackalw

Pane Tronda pokud vím tak ZDO zatím soukromník převzal obslužnost jen na Šumavských lokálkách a četl jsem již několik ohlasu jak tam jsou lidé „spokojeni“ . Ta revoluce v přebírání přijde přeci teprve až v prosinci. Pak teprve půjde hodnotit.

kakov

a jak stíhají v létě? četl jsem několik ohlasů, že s tím byl problém a v Obzoru to nebylo

Hrackalw

Pane Sůra tu ironií a tak chabý argument bych mnohem spíše čekal od pana Trondy ale ne od Vás . Lidé přibyly přeci všude to není kvůli GJW. Je přeci naprosto jedno kde jsem to četl ale jestli to je pravda. Není snad pravda že po nástupu GJW si lidé začali stěžovat na zpoždění na ujíždějící přípoje na přecpané vlaky na to že místo původních jednotek často jela 814 nebo 810? Není snad pravda že docházelo i k narušování bezpečnosti a to třeba tím že kola se vozila vozem který nebyl vůbec schváleny do provozu nedoslo snad ke srážce souprav… Číst vice »

Hrackalw

Ale abych odpověděl na vaši otázku to je slušnost. Nedodaly právě proto že se jim nebagrovalo a z ČD si politici udělali trafiky. Proto taky můj příspěvek je hlavně kritika politiku.

kakov

protože, pokud je smlouva na rok, nevyplatí se kupovat nová vozidla a ve většině krajích, když se řeklo, připlaťte si a koupíme nová vozidla, kraje odmítli……

holt nová technika něco stojí

Andrej

Údržba staré techniky taky něco stojí.

Nemyslím že někde stála nabídka takto přímočaře jak popisujete – dejte víc peněz, my vám dáme nové vlaky.

Tronda

Jakápak nová vozidla např. pro Žihly nebo Bezdružice mají v šupleti schovaná ČD, kdyby se jim to všechno nabagrovalo?

lOL

Trondo, i když s tebou většinou souhlasím, prosím, zamysli se občas nad i/y.. Ta Žihle….. Lepší by bylo Žihli …

MartinS.

Proč se u nás do podmínek rovnou dávají starší vlaky? Protože objednavatelé (kraje/stát) nemají dost peněz, aby si mohli dovolit vozidla nová. Řešením je zvýšit spoluúčast cestujícího (zdražit jízdné), což by mohlo vést k odlivu cestujících a navíc je to politicky neprůchodné. Nebo převést část výkonů ze železnice na autobusy, které jsou několikanásobně levnější. Nebo do VHD nalít více veřejných peněz, které by ale chyběly jinde. Nemá to dobré řešení, má to jen mnoho špatných řešení a toto – ojetá, modernizovaná, částečně nízkopodlažní vozidla je kompromisem mezi chtěným a možným. I za cenu toho, že 30-50 let stará vozidla budou… Číst vice »

Kubrt

Přesně tak. Tyhle konkrétní výkony jsou fakt na hraně toho, kde ještě má význam vlak. Poptávaná kapacita 110 sedadel je dost velkorysá, zrovna tady bych si uměl i nadále představit ty regionovy…

Jiří Kocurek

Záleží, zda je to 110 sedaček ve vlaku 1x za 4 hodiny nebo hodinový takt proložený ve špičce na půlhodinu. V druhém případě to na autobus rozhodně není.

kakov

no nevím, v PLK počet cestujících spíš roste…

PS: o PLK píšu, protože v PLK žiju a znám situaci, nemohu psát o MSK, když o tamní situaci nic nevím, to jen než mě tu někdo napadne, že z Plzně dělám pupek světa

Robert

Že by konečně nastala doba že se do nesmyslne vypsaných soutěží nikdo neprihlasi a nebo s nesmyslnou cenou?