Infrastruktura Železnice

301 miliard do železnice. Švýcaři schválili „jízdní řád“, jak se stát ještě větší vlakovou velmocí

Giruno při první jízdě s cestujícími kolem Zugersee. Foto: SBB
Giruno při první jízdě s cestujícími kolem Zugersee. Foto: SBB

Švýcarsko má plán dalších patnáct let,  jak dostat na koleje více lidí i zboží.  Spolková rada schválila tento týden klíčový strategický dokument, který plánuje jednotlivé investice až do roku 2035. Platit začne od ledna 2020.

Cílem je zvýšit kapacitu železnice a dostat na koleje více lidí i zboží. V Česku taková strategie absolutně chybí. O schválení informovalo švýcarské ministerstvo dopravy.

Schválený materiál počítá s investicemi 12,89 miliardy franků (301 miliard korun). Podle materiálu by se do roku 2050 měl počet cestujících na železnici zvýšit o 51 %, v některých oblastech, zejména v oblastech kolem Curychu a Ženevy na více než dvojnásobek. Nákladní doprava by měla posílit o 45 %. Rozsáhlý materiál prošel už v létě parlamentem.

Součástí plánu je zhruba 200 projektů různé velikosti a významu od stavby nových tratí a tunelů až po opatření na zvýšení kapacity stávajících tratí či modernizace nádraží. Kompletní seznam jednotlivých projektů je na stránkách švýcarské vlády.

Švýcarsko se chce na hlavních koridorech a trasách dostat na čtvrthodinový takt u dálkových vlaků, investice do tratí mají přinést i větší stabilitu a kapacitu. Za sedm let má ministerstvo předložit další plán s investicemi po roce 2035.

Mezi největší patří stavba nových tunelů Brüttener (v kantonu Curych, má zrychlit jízdu do Winterthuru) a Zimmerberg II (prodloužení stávajícího tunelu na trati Curych – Zug – Lucern). Velkou akcí bude plné zdvoukolejnění Lötscheberského úpatního tunelu, který je dosud na většině trasy jednokolejný. V seznamu projektů je například velká přestavba železničního uzlu v St. Gallen nebo zrychlení trasy mezi Basilejí a Ženevou. Velkou změnou má projít také nádraží v Lucernu, které se má nově stát průjezdným.

Země je v investicích na železnici v přepočtu na obyvatele bezkonkurenčním světovým šampionem. Podle statistik sdružení Allianz pro Schiene loni investovali ve Švýcarsku 365 eur na obyvatele, zatímco druhé Rakousko „jen“ 218 eur. Česko ve statistikách není.

Investice mají umožnit i zvýšení taktu. Vlaky po čtvrthodině chce Švýcarsko postupně zavést na trasách Ženeva – La Plaine, Avry – Fribourg, Olten – Baden, Aarau – Curych, Brugg – Curych a Luzern – Zug – Curych. Plán počítá se stavbami 15 nových zastávek.

Velké investice míří i do nákladní dopravy. Má vzniknout například nové seřaďovací nádraží v Lausanne a Limmattal, rozšíření kapacity stávajících tratí má vést k dalšímu přesunu zboží na železnici.

Švýcarsko není jediné, které má dlouhodobou a jasnou strategii, do jakých dopravních staveb chce investovat, podobný plán má Rakousko. V Česku nic takového neexistuje.

I přesto začal tento týden o švýcarské železnici mluvit nepochopitelně premiér Andrej Babiš. Po setkání se zástupci Leo Express, které dříve označil za zneužívače systému státních slev v jízdném, oznámil plán dostat více lidí z aut do vlaků a posunout se blíže prvnímu Švýcarsku. Jak toho chce dosáhnout, když kvůli slevám stát nemá na řadu železničních staveb, neuvedl. Není rovněž pravdou, že by státní slevy nějak výrazně navýšily počet cestujících na železnici, ti přibývali i před jejich zavedením.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
A.R.
Host
A.R.

Proč nejsme Švýcaři? 🙁

Zlámalík
Host
Zlámalík

Protože bychom nemohli mít tak skvělou vládu a úředníky. Kdo z vás to má?

Osobka i nákladka jsou potřeba
Host
Osobka i nákladka jsou potřeba

tohle by si měl přečíst ŽESNAD: dálkové vlaky po čtvrthodině!

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Nebojte, čteme. Ale taky vidíme, kolik prostředků dává do dráhy Švýcarsko a kde jsou možnosti českého státního rozpočtu. A nejde jen o dálkovou dopravu, S-Bahn v Praze nemá ani metr kolejí….

Draspa
Host
Draspa

tak tohle bylo jak na zavolanou https://zdopravy.cz/nku-stat-nestavi-silnice-podle-strategie-ale-podle-toho-na-ktere-ma-povoleni-37401/

zjevně i NKÚ si myslí, že Sosnova drahá sektorová strategie je k prdu…

Draspa
Host
Draspa

nebo se minimálně nevyužívá… což klade otázku, proč se teda kupovala

Železničář z venkova
Host
Železničář z venkova

To se to staví a investuje ze zlata nakradeného židům za 2 sv.valky a výnosů z něj..

Gajda
Host
Gajda

Jestli ono jim nebude líp i tím jací jsou. Tam pokud se něco schválí, tak se to dodržuje, pokud se něco zpoplatní, tak se to platí. A tady se každej snaží všechno čecháčkovsky občůrat a pak to taky tak vypadá, nejen na té železnici.

Spravedlnost
Host
Spravedlnost

Hezka demagogie v clanku. Kdyby nebyly zavedeny slevy pro seniory a studenty, tak kde kdy bylo psano ci receno ze strany vlady, ze by ty penize sly do zeleznicnich staveb a ne do vetsich duchodu, platu ucitelu, sestricek, opravy krajskych silnic, zvyseni platu uredniku atd? Mohl by autor clanku nejak dolozit, kde vzal tuto neprimou umeru, kterou v clanku operuje, tj. ze mene slev pro vybrane skupiny znamena s jistotou vice penez na zeleznicni dopravni stavby? Kde to vlada kdy rekla? Pokud to autor cuca z prstu, aby clanel pusobil uderneji, jedna se o bulvar.

Ušatá
Host
Ušatá

Jak je u nás zvykem, tak by to šlo do silniční dopravy, zejména do dálnic apod.

Hanzi
Host
Hanzi

Což je naprosto v pořádku neb naše základní dálniční a silniční sít není ani zdaleka dokončená a to jsme zemí tranzitní díky zeměpisné poloze.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Co je lepší? Postavit novou dvojkolejnou trať na 250 km/h nebo čtyřpruhovou dálnici?

Petr
Host
Petr

obojí vedle sebe. Každé má své plus i mínus

Hanzi
Host
Hanzi

V našich podmínkách samozřejmě ta dalnice, staci nahlidnout do statistiky scitani dopravy postupně rok za rokem kde je ta silne vzrůstající frekvence vidět. 25 km nové dálnice letos žádná hitparada ale dikybohu za to.

Y.K.
Host
Y.K.

V tom případě a podle této logiky by se měly začít stavět VRT, protože jsou nejvíce pozadu oproti dálniční síti a to jsme zemí traznitní podle polohy.

K.S.
Host
K.S.

{fňukající smajlík} A u nás bohužel nemáme ani koncepci na řešení kritických míst infrastruktury, nemáme ani pořešené všechny uzly na koridorech. Zato se veřejnosti prezentují vzdušné zámky hodné nejšílenějších šotoprojektantů z Káčka, na které se pak spoléhá a blokuje se pak i možnost menších zlepšení, která by pomohla. V této situaci pak dochází, spolu s některými nešťastnými předpisy (limit tažné síly) ke zbytečnému podvazování výkonosti železnice, jak v osobní, tak nákladní dopravě. Tato nešťastná situace se pak nepřímo podepisuje na kvalitě života a zdraví nás všech. Mít podobnou jasnou koncepci by se nám tedy také hodilo a bylo by dobře,… Číst vice »

asdf
Host
asdf

A kde na to najdeme peníze my? Nyní jede republika na plný plyn. Nezaměstnanost bude těžko menší. A sekáme schodky. Víc už asi stát z pracujících nevybere. Zde je nejdůležitější podplatit co nejvíc úředníků budiž k ničemů.

Honza
Host
Honza

Zásadní rozdíly mezi CH a ČR: 1. Plánování. V CH se plánuje od referendu „Bahn 2000“ (rok 1987) podle tzv. „taktového jízdního řádu“. Plán definuje „taktové uzly“. Před plánování modernizací a novostaveb se zakotví jasné cíle. Jízdní doba mezi taktovými uzly musí být vždy těsně pod 30min, 60min nebo 90min. Ve Švýcarských uzlech přijíždí všechny IC-spoje těsně před 1/2 nebo plnou hodinou. A odjíždí těsně po (lepší přípoje, spolehlivost, přesnost, jednoduchost, větší kapacita…). Kapacita mezi uzly musí umožnit 30minutový IC-takt, případně 15min. Tím se významně zrychlují debaty a rozhodování, všechno je transparentní a nezpolitizovaný. Projekty se řeší jako součást komplexního… Číst vice »

mocanita
Host
mocanita

U nás v ČR se nejspíš pojede podle dvojitého koncepčního modelu (viz problematika ETCS a lokálních/regionálních tratí) z dílny EU, kdy opravdu hodláme být papežštější než papež co se týče tratí místního významu. Zde článek Idnes.cz : Dvourychlostní železnice v Česku. Regionální tratě dostanou méně peněz 15. listopadu 2019 Stále intenzivnější diskuse o omezování exhalací oxidu uhličitého umožňují tuzemské železnici získávat z evropských dotací na rozvoj výrazně více peněz než mnohem špinavější silniční dopravě. Z obnovení zájmu o ekologičtější transport ale nebude těžit celá železniční síť.Pro hlavní tahy budou peníze i v následujícím sedmiletém období. Regionální spojení, kterým se trend… Číst vice »

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Nesmíte ty Žofínská fóra brát tak vážně. Ten článek je o ŽF minulé pondělí, kde jsem byl taktéž a viděl jsem to trošku jinak, než autor, pan Cafourek 🙂

babilon
Host
babilon

Těch 300 mld je za 15 let? Tak to je podobně jako u nás. Jenom to u nás není nějak vidět.

Haha
Host
Haha

Ve Švýcarsku nemají SUDOP a CK MDČR.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

To platilo i pro předchozí období. Rozdíl je v tom, že v rámci jejich investic není nutné současně dělat sanaci letité neúdržby, což na koridorech je klidně 80% těch částek. Ve Švýcarských investicích tím pádem lze řešit skutečně jen to, co je potřeba dát nad rámec standardní (a kvalitní) údržby, která zahrnuje i „komplexní obnovy“, navíc.

Jan
Host
Jan

První věta je „divná“: Švýcarsko má plán dalších patnáct let, do jakých tratí a kolik bude investovat do železnice.

Petr
Host
Petr

V překladu mají plán na patnáct let což ti možná to připadne divné , když u nás není ani na patnáct dní .
Nelpěl bych zde toliko na jazyce českém , který má ještě neskutečně mnoho mutací , když se i v evropském měřítku jazyka pro deset milionu lidí jedná o národě , který není ani rozpoznatelnou statistickou chybou. Navíc mi připadne , že jazykem se ohání ten , co jinak nemá co nabídnout .
Pokud ti to nevoní česky piš to anglicky.

Petr
Host
Petr

Česká republika 2019 – 2035: výhledově dotáhneme povolené a doplníme chybějící šrouby u pražců, opravíme vadný eskalátor v Olomouci, V Brně dolní už necháme natrvalo, rozhodně nebudeme měnit 3 napájecí soustavy a elektrifikovat, odstraníme veškerý zbývající mobiliář z nádraží, standardizujeme úroveň úklidu prostor na 1x měsíčně, zavedeme samostatné jízdné pro každý okres s nutností zakoupit jízdenku pro každý zvlášť. Systematicky bude každý rok měněno logo správců a systém značení na nádraží bez vazby na řazení vlaků.

Draspa
Host
Draspa

Ministerstvo má strategii stát se Švýcarskem? jedině tak, že pošle vrchního stratega Sosnu někam dopryč…

Pomalu a pomaleji
Host
Pomalu a pomaleji

Teď za to dostanu nekonečno (-), ale co tam je tak úchvatného? Vlaky na hlavních tratích mají nižší průměrnou rychlost, než je u nás na trati Praha – Ostrava. A když už jedete, tak cena/rychlost je jedna z nejvyšších ze všech států. Vlaky jezdí často, ale ani ne tolik jako třeba Praha – Pardubice (když to porovnám s Zürich – Bern) a stejně často jako Zürich – Basel, což je circa stejná vzdálenost. Zürich – Geneva jede sice co 0,5h, ale 280km za 2h45min je nic moc, SC a IC jedou Praha – Ostrava (350km) za 2h55min. Ano v přesnosti… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Ceny ve Švýcarsku jsou něco šíleného. Studijně jsem teď ve Francii, konkrétně v Grenoble a když jsem řešil, jak se na Vánoce dostat domů, hledal jsem si i cestu vlakem, kde je zajímavé dojet do Curychu a dále nočním vlakem do Prahy. Jenže v situaci, kdy mě dostat se do Curychu stojí více, než mě stojí letenka z Lyonu, tak proč bych tohle podstupoval… A chyba není na francouzské straně, Ženava-Curych je velice drahá trasa

Haha
Host
Haha

Halbtax?

Jarek
Host
Jarek

= +4400 Kč? Za to je fakt letenka z Lyonu…

Ondra
Host
Ondra

Normálně se dá letenka koupit u Air France za 1500 nebo u Volotey za 700, jednosměrná, takže není vůbec o čem 😀

Pavel
Host
Pavel

S general abo je to naopak levné. Švýcarský systém je stavěný pro denní dojíždění.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

VRT ve Švýcarsku nemá smysl, města jsou poměrně blízko sebe. PHA-Pardubice je u nás extrém, frekvence spíš na škodu, ve Švýc. je ten takt na řadě tratí.

Základem Švýcarského úspěchu je právě ta přesnost, jednoduchost přestupu, pohodový nástup (v Zurichu nastoupíte do vlaku přímo z ulice (tedy jen na jednom peronu ale srovnejte s námi..)), jistý takt v celé síti. Porucha soupravy se stane, 190min je hodně ale já už viděl mnohem horší (u nás) – toto beru spíš jako vaši osobní zkušenost než obecnou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tady v ČR je problém prodloužit podchod zkrz hlavní nádraží v hlavním městě. Myslím ten do Italské ulice.
A jinak teda ve Švýcarsku se jezdí dvoustovkou, ale mohlo by se i víc. Zrovna přes Lötschberg je to na 250 km/h projektované.

Jakub
Host
Jakub

Taky do vlaku nastupuji přímo z ulice, na Masarykově nádraží mi obvykle jezdí vlak v 17:22 do Milovic z prvního perónu, takže procházím okolo pošty, kde je otevřeno přímo do přední části vlaku a dělá to tak více lidí. Samozřejmě, kultura je trochu nižší.

ČD4ever
Host
ČD4ever

Na Mas. N. taky nastoupíte z ulice. Na hlavových nádražích to jde. V Zürichu jsou průjezdné koleje v podzemí po eskalátoru jako u nás.
Stadler Kiss apod. co tam teď hodně jezdí jsou nové a pěkné, ale to byly u nové ešusy. V ČR to není špatné. Zlepšovat to jde vždycky.

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Však taky CH není nijak extra následování hodné z pohledu infra jako takové. Ale zato umí perfektně to všechno ostatní, které je zejména na kratších cestách (a v denní dojížďce obecně) velmi důležité a jak vidno, cestující to přináší.

jirka
Host
jirka

Ano Praha- Ostrava, tam je to dobrý ale co Liberec ,Louny, Rakovník atd

Hodně štěstí
Host
Hodně štěstí

Česku jsme rádi, že vůbec na nějakém koridorovém úseku udržíme 160 km/h. Ale to taky není jen o kolejích, ale taky o umístění stanic a zastávek. Plus doplňkové služby jako parkoviště P+R. Jízdní řád, který se dělá síťově a ne, že něco stát a něco kraje. Jednoduchost jízdních dokladů. Služby na nádražích. Ne, že ředitel OŘ Praha SŽDC vyhází většinu obchodů z nádraží Praha Smíchov a pak se stejně několik let rekonstrukce nebude dělat. Všechno je spojené se vším. Tady se neví ani co bude za rok. Natož rok 2035.

dopravák
Host
dopravák

Ale zase máme železnici „liberalizovanou“ – sice na český způsob, ale to už se nějak zakamufluje …

IGCT
Host
IGCT

To jo, máme jako ČR s přehledem nejvíc železničních dopravců v evropě-105 dopravců celkem.

Jarek
Host
Jarek

V ČR je hlavně velmi špatná úroveň výuky aritmetiky, o funkční gramotnosti nemluvě…
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_German_railway_companies

X 1
Host
X 1

IGCT
V Německu je přes 4000 dopravců. Z toho má téměř 300 licenci na osobní dopravu.
V Nizozemsku je to okolo 1500 dopravců a necelá stovka pro osobní.

Jakub
Host
Jakub

Ruku na srdce, hodně se to tu posunulo. Čtvrtý koridor se dělá velmi pěkně a dokonce už je plánován na teoretických 200 km/h. Služby ČD sice zdaleka nedosahují na ÖBB ale z Reichu nám občas nekamuflovaně závidí, minimálně kuchyň a slušnou přepravu kol. Jízdní doklady jsou šílenost ale třeba takový systém PID (s dosahem přes 3 miliony lidí) se rozhodně nemusí za nic stydět. Nádraží se pod konečně vyřešenou správou SŽDC začínají měnit a projekty jsou plánované na ČR rekordně až na osm let dopředu…

Démon
Host
Démon

Z čeho vycházíte, že tu nic takového není? Dopravní sektorová strategie ČR je co?

Démon
Host
Haha
Host
Haha

Nezlobte se, ale to by se muselo aspoň 1/4 toho někdo vidět jinde než na papíře (třeba ta 171 je k smíchu/pláči dle vkusu).

Haha
Host
Haha

Obecné plky?

Démon
Host
Démon

podle mě konkrétní věci
http://www.dopravnistrategie.cz/

Haha
Host
Haha

Papír toho snese… Rozdíl toho je, že v CH/AT se toho drží, tady se jen hledá způsob, jak to postavit o 20 % levněji s 20% přínosem původního projektu.

Démon
Host
Octupus ods
Host
Octupus ods

DSS2 měla podle mého názoru dvě hlavní funkce:
1) dát SUDOPu Praha zakázku v rámci které si vytvoří celostátní dopravní model – s kterým pak bude vyhrávat další zakázky, protože ho nikdo jiný mít nebude aneb kšeft produkuje kšeft… Andrej by o tom mohl vyprávět
2) na mnoha set stranách „vědecky“ odůvodnot, že se má stavět vlastně všechno, co se válelo po Sudopech a Pragíčích po šuplicích.

a8n
Host
a8n

Ne, měla jen jednu funkci.Zavřít hubu EU, která ji požadovala pro schválení OPD2.

Haha
Host
Haha

Třeba si nedovedu představit ve Švýcarsku schválení tratě se SJD 63 minut (Praha – Plzeň) nebo 90.5 (!) minuty: Plzeň–ČB.

Haha
Host
Haha

Nebo třeba Plzeň–Klatovy, kde se od roku 2010 (!!!) ví, že je potřeba zkrátit 2 minutky, aby stabilně vycházelo křižování R v Chlumčanech u Dobřan (SJD 30 min Rokycany – Chlumčany a 30 minut Chlumčany – Klatovy) a nekoplo se? A nekopne se nejmíň do cca 2024?!? Co na to mám slušně říct?

Dushan
Host
Dushan

Odkaz vede na informace Ministerstva nazvané „Dopravní sektorové strategie“. Pan Sůra v článku napsal „V Česku nic takového neexistuje“ a „V Česku taková strategie absolutně chybí“. Chápu to tedy tak, že pan Sůra napsal, zřejmě z neznalosti, nepravdivé informace a měl by článek přepsat, protože vědomé uvedení nepravdivých informací znamená, že by pan Sůra lhal.

Haha
Host
Haha

Nemám ve zvyku se p. Sůry zastávat, naopak. OK. Nechybí, ale nerealizuje se. Rozdíl je ve výsledku jaký?

Draspa
Host
Draspa

kde jsou v DSS2 vrtky? Pokud tam nejsou, tak je celý tento papírový produkt úplně k ničemu

Strategie se zpravidla děl, když se má zjistit, co je třeba dělat. A ne jen udělat drahý stoh papíru, aby se EU zavřela ústa.

Démon
Host
Démon

Pokud vím, tak VRT tam jsou.

Osobka i nákladka jsou potřeba
Host
Osobka i nákladka jsou potřeba

Nenašel jsem. Na které straně?

xyz
Host
xyz

„Zimmerberg II (prodloužení stávajícího tunelu na trati Curych – Zug – Lucern“ Přesněji a výstižněji řečeno – (tunel výrazně zkapacitnující provoz na: ) trati Curych – Zug – Lucern/Gotthard. „Švýcarsko není jediné, které má dlouhodobou a jasnou strategii, do jakých dopravních staveb chce investovat, podobný plán má Rakousko.“ Nutno však dodat, že součástí onoho rakouského plánu je i likvidace osobní dopravy (resp. nejen toho, ale i zbavení se těch tratí ze strany ÖBB) na některých tratích, a to včetně těch, u kterých to lze považovat za sporné a u kterých lze namítnout, že např. v takovém Švýcarsku by na takové… Číst vice »

Twix
Host
Twix

Můžete prosím přiblížit, kde třeba by se v Rakousku měla rušit osobní doprava?

xyz
Host
xyz

Pominu-li ty tratě či úseky, kde bude v Rakousku zastavena osobní doprava od 12/2019 (tedy mj. tratě okolo Gross Schweinbarthu), tak dle „Cílové sítě 2025“ https://infrastruktur.oebb.at/de/unternehmen/fuer-oesterreich/zukunft-bahn-zielnetz/Zielnetz_2025%2B_Downloads_?datei=Zielnetz+2025+Ergebnisbericht.pdf (viz str. č. 37) tratě či úseky Rottenegg – Aigen, Wels – Grünau, Attnang-P. – Schärding, Hadersdorf – Sigmundsherberg, Pernitz – Gutenstein, Bad Fischau-Brunn – Puchberg am Schneeberg (možná jsem si některé nevšiml, resp. v některých spolkových zemích už ani není moc co rušit).

xyz
Host
xyz

„Posunout se z 8. místa v EU v počtu osob na kilometr, směrem k prvnímu Švýcarsku.“
Švýcarsko předpokládám je zcela mimo takový žebříček, protože není členem EU.

Haha
Host
Haha

Bere se EHS/přidružené státy (tj EU28 + NO + CH + ISL)

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Tak to měl Babiš říct správně.

Petr
Host
Petr

Jen se ráno vzbudí už se mu práší od huby. Už tak na tom je na Andreje až nezvykle moc pravdy.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

Člověk jen smutně až závistivě slintá .. 🙁

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ale zase se může povozit v Regionově na nejvytíženější trati ve státě! Z Ústí n. Orlicí do České Třebové. Dokonce tedy z Letohradu do České Třebové s hodinovou pauzou v Ústí.

Ondra
Host
Ondra

Pánové, trochu mimo téma, ale už delší hlavou mi to vrtá hlavou. Po dokončení čtvrtého koridoru, které se nezadržitelně blíží, jaké nové spojení jsou tam možná, především směrem do Rakouska, dá se očekávat expresní spojení do Lince, které nebude v Rakousku zastavovat v každé vesnici? Nebo snad i Salcburku? V jakém stavu je vlastně trať ČB-Linec?
Omlouvám se, že to píši sem, uvědomuji si, že to je mimo téma Švýcarska, ale vrtá mi hlavou dost dlouho, tak jsem se rozhodl se na to konečně zeptat

ene bene
Host
ene bene

Já se ptám občas na totéž a dozvídám se věci jako „nevyplatí se“, „není prioritou“ atd. a to např. i ze strany SŽDC. „Je tam Linec a nic dalšího, kam byste tím směrem chtěl jezdit?“. Pak je tady ten problém, že nikdy nejde koordinovat dopravní stavby s Rakouskem. Buď nechce jedna strana, nebo druhá. Že to činí z trati do Budějic zmarněnou investici nikoho nepálí.Byl by to poměrně snadný způsob jak získat druhou kapacitní trať „na západ“, ale zjevně o ni nikdo nestojí. Teď je v módě směr Domažlice (nic proti tomu směru) a taky Týniště…

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

Odpověď ŽESNAD.CZ : důvodem je ekonomika.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ale ona je to pravda. Jediný směr, kam má z Lince význam pokračovat, je poměrně nedůležitá trať na Selzthal, kterou Rakousko nehodlá modernizovat.

Na Brenner Base Tunnel je to lepší přes Mnichov, na Villach přes Vídeň.

Ondra
Host
Ondra

Takže se akorát nabízí lepší spojení se Salcburkem, kde je samozřejmě otázka, zda by by to spojení bylo zajímavé…

Haha
Host
Haha

Bylo. Při novostavbě ČB – Linz přes Krumlov a EC Praha – ČB – ČK – Linz – Salzburg mmj. pro turisty. Ale v ČR stavět novostavbu přes Krumlov? Nejsem takový šoto, abych tomu věřil. :‘-(

Ondra
Host
Ondra

Takže to mám chápat tak, že nejmodernější trati v ČR budou ze značné části jezdit pouze vlaky spojující Prahu a Jižní Čechy, což při vší úctě není taková priorita? Zvláště když si člověk vezme v potaz chybějící spojení se zajímavější aglomerací v Liberci…

Haha
Host
Haha

No, berte to tak, že jsme z Bruselu dostali dárek v podobě aspoň jedné trati odpovídající dlouhodobým potřebám. Žel zrovna na Budějovice, no.

Ondra
Host
Ondra

Takový dárek, kde se po dokončení kompletního koridoru zjistí, že trať Praha-Strančice(-Benešov) dlouhodobě nestačí kvůli extrémně silné příměstské dopravě a nebudeme jí moci naplno využít

ene bene
Host
ene bene

To je takové překvapení, které se všeobecně očekává. Nová trať do Benešova je naplánovaná, akorát se pak zjistí, že příprava stavby zaspala, takže se bude roky čekat, než to projde tím kolečkem, kterým by to už procházet mělo teď. No a pak už automaticky vyskočí jako problém ta trať do Lince, co o ní dneska nikdo nechce slyšet. Uvidíte. (Je tam jenom Selzthal a do Solnohrad nikdo jezdit nechce… vůbec se tamtudy nedá jet do Itálie nebo Švýcarska atd. tam se totiž bude jezdit přes Drážďany, jediný to koncepční směr)

Radek Janata
Host
Radek Janata

Do Itálie (přes Brenner) i do Švýcarska (přes Lindau) je to ale lepší přes Mnichov.

Xaver
Host
Xaver

Tak hlavně, že na ten Mnichov je dobrá trať…

Jarek
Host
Jarek

Tak nedá. 🙂 Přeshraniční doprava je tak slabá, že pro zachování přímého vlaku se musí expres změnit na spěšňák.
Trať do Lince je opravená v původní zcela mizerné stopě a v dohledu není žádná akce, která by to měla změnit, ani u nás, ani v Rakousku.

Haha
Host
Haha

Rakousko má zájem na 2h taktu Ex7 až do Lince, pokud bude chtít ČR. Více (řešení Summerauer Bahn) je na úrovni železnice do Liberce v ČR, ale tlačí se na to… 🙂

Jizan
Host
Jizan

https://zdopravy.cz/koridor-u-sobeslavi-postavi-eurovia-a-strabag-nabidly-39-miliardy-27909/

Koukněte do diskuze pod tímto článkem. Měl jsem podobný dotaz a určitě se dozvíte nějaké zajímavosti.

Ondra
Host
Ondra

Děkuji 🙂

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Dovolím si mít názor, že větší priorita než dál na jih z Prahy do Benešova (a zřejmě i nový výjezd z CB kolem D3 někam ke Kamennému Újezdu, včetně napojení Krumlova). Jako ne že bych si zlobil, kdyby si rakouští soudruzi ráčili postavit trať Linz – Pregarten jinak než jako lokálku původně směřující úplně někam jinam, ale zároveň celkem pochopím, že to hned tak nebude. Nicméně i čistě za situace, kdy bude hotovo Praha – CB včetně nového Benešova (tj. Praha – Linz kolem 3,5 hodiny) to podle mě nebude špatný a dávalo by smysl se bavit o prodloužení Ex7… Číst vice »

IGCT
Host
IGCT

A SŽDC může tiše závidět…

Dan
Host
Dan

Kdyby SŽDC (potažmo ministerstvo dopravy) tiše záviděli, už bychom tady podobnou strategii měli taky. Jenže jim je to tiše u pr…. A voličům nebo vůbec veřejnosti obecně bohužel taky. A dokud nebude impuls z jedné nebo z druhé strany (nebo zvenčí?), tak se v tomhle Kocourkově ničeho nedočkáme. Smutný příběh.

Vlak
Host
Vlak

Cucat za státní, to umí kdekdo. Investovat rozumně už ale ne.