300 tun přes železniční koridor. Unikátní dálniční most na D35 úspěšně prošel zkouškou

Zatěžovací zkouška na novém mostě na D35 v Uhersku. Foto: ŘSDZatěžovací zkouška na novém mostě na D35 v Uhersku. Foto: ŘSD

Vše míří k otevření nového úseku dálnice 22. prosince.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Otakar

Laická otázka, co by se stalo, kdyby to neprošlo? Pustili by tam přesto provoz a jen by dálnice nebyla zkolaudovaná (jako D8) nebo by to uzavřeli a udělali znova?

Milan Chalupa

Pokud bylo vše postaveno dle projektu, je zkouška pouze ověřením předpokládaného výsledku. Tedy varianta, že to nevyjde, nepřichází vůbec v úvahu.

Kubrt

U novostaveb to skutečně už dneska asi nehrozí, nicméně u starších (nejen betonových) mostů se zesilování konstrukce někdy provádí. Přístupů je více: nadbetonovaná spřažená deska, stříkaný beton zesilující konstrukci, přilepení tkaniny (uhlíková nebo skleněná vlákna) pomocí pryskyřice na konstrukci, dodatečné vnější předpětí celé konstrukce.

Kubista

V Plzni byl nedávno případ, kdy se lávka nechovala podle projektu a vznikaly trhliny, tak se musela konstrukce zesílit.
https://plzen.rozhlas.cz/nova-lavka-pres-silnici-na-tremosnou-ma-trhliny-8279940

Diesel

Za tuhle dálnici fakt díky, chybí a je dobře že její realizace začala nabírat na tempu. Již teď ač krátký úsek od Opatovic ale přesto významné zrychlení. Doufejme že se dále bude dařit a nikde se nic nezasekne.

David

Teď se toho hodně začne stavět … D3, D6, D7, D35, D55 …až si říkám, zda na to budou penize udržet rozestavěnych třeba pres 100km.

Úplně nevěřím, že pak budou penize i na více prioritní stavby jako D0, Středočeska D3 či D56 … Rozšíření na 3 pruhy všude různě.

Otakar

D56 rozhodně není více prioritní, než je D35. D35 má význam pro celou republiku.

Pavel

D56 je jako jedna z mála našich dálnic už dokončená. Asi překlep 🙂

LKB

Myslim, ze David ve skutecnosti myslel D55, ta ma k dokonceni daleko.

Vojtěch

Viděl jsem vizi ŘSD na rok 2050, kdy chtějí mít 3+3 na celé D1 Praha-Brno a pak taky část na Moravě. Samozřejmě k tomu dostavěnou celou dálniční síť.

JiriP

3+3 na celé D1 by byl drahý špás, který by nepřinesl zásadní navýšení kapacity (25-30%?). Mnohem větší užitek bude z kompletní D35 a výhledově taky z VRT.

Frantisek

VRT už nebude potřeba, až budou všude dálnice a každý si koupí nebo vypůjčí auto… To bude ten „užitek“.

David

Neverim ze stat, ktery bude muset platit tretinu obyvatelstva v duchodu, silnejsi admadu, uredniky … dokaze udrzet vysoke investice na dalnice (cca 100km rozestaveno) a jeste utapet desitky miliard ve VRT.

Navic, spise verim, ze kolem konce 30. budou uz autonomni auta/nakladaky/autobusy … ve 40. letech budou pak uz bezne. Nikdo pak nebude chtit jet nekam cekat hodinu do poli, aby pak chvili jen 300kmh+ a pak zase nejak prestupoval na ceste do ciloveho bodu. Pojede primo a bude delat neco jineho nez ridit.

Dusanh

3+3 ano, ale pouze pokud budou všechny pruhy levé (nebo alespoň střední) 😀

Frantisek

„Celá dálniční síť“ je iluze. Furt budou vymýšlet, kam postavit další, až dosavadní „přestane stačit“.

Luke

Naprostý souhlas. Ale když se podíváme do budoucnosti, tak v kombinaci s dostavěním D11 do PL a neexistujícím Pražským okruhem zjistíme, že nás čeká pěkné martyrium v podobě přejezdu Prahy z východu na západ. Navíc D11 už teď volá po rozšíření na 3+3.

Zlámalík

Dobře, další krok k D35!
Jen se zeptám – jak se navrhuje max. dovolené zatížení takovéto konstrukce? Předpoklad – souvislá stojící kolona kamionů v odstavném pruhu (tvořících uličku), levý pruh plný také vším možným. Kolik je bezpečnostní koeficient? Díky za informace.

mostař

Zatížení se stanovuje dle ČSN EN 1991-2 pomocí několika modelů zatížení (rovnoměrné plošné zatížení, nápravové síly od modelové dvojnápravy, speciální vícenápravová vozidla atd.). Modely zatížení nepopisují skutečná zatížení. Jsou vybrány a kalibrovány tak, aby jejich účinek (včetně dynamického zvětšení) vyjadřoval účinek skutečné dopravy v evropských zemích v roce 2000. U předpjatých betonových konstrukcí pak rozhoduje většinou mezní stav použitelnosti (kontroluje se omezení napětí, šířka trhlin a velikost průhybu). Bezpečnostní koeficient resp. Stupeň bezpečnosti nelze vyjádřit jedním číslem (je nutné definovat sledovanou veličinu). V soustavě návrhových EN norem se však většinou navrhuje dle metodiky mezních stavů, ve kterých se stupeň bezpečnosti… Číst vice »

Zlámalík

Děkuji velice!

Jiří Kocurek

To by bylo slabé. Je nutno započítat nejhorší možné zatížení, takže kamiony ve 3 pruzích vedle sebe. A sousední pole prázdné…
Ale s pouhou třímomentovkou si člověk vystačí u jednoduchého íčka nebo stropní desky. Mosty jsou vyšší vysoká.

Milan Chalupa

Jak bylo uvedeno výše, je to trochu složitější. Ano, tohle je opravdu vysoká. Ne humanitní bláboly o 71 pohlavních nebo zelené energií ze zásuvky.

JiriP

Řekl bych, že na vytvoření funkční a dlouhodobě udržitelné energetické koncepce bude třeba ještě vyšší dívčí než na zhotovení mostu. Čímž nijak neshazuji lidi z této branže.

Rosolozub

„Dlouhodobě udržitelná energetická koncepce“ je vzhledem k zákonům termodynamiky trochu oxymoron😁

Frantisek

Možná by pro začátek stačilo přestat pracovat s modlou „nekonečného růstu“.

Zlámalík

Jasně, chtěl jsem jen vědět, jak na to jsou ti, co vědí.