30 km/h zvyšuje bezpečnost, potvrdila studie. Petice žádá omezení rychlosti po celé Praze

Značka omezující rychlost na 30 km/h. Foto: Obecní úřad LidiceZnačka omezující rychlost na 30 km/h. Foto: Obecní úřad Lidice

Podle státního Centra dopravního výzkumu v Zónách 30 ubylo usmrcených o pětinu.

Do debat o snížení rychlosti v Praze na většině komunikací na 30 km/h vstoupil silný hlas. Centrum dopravního výzkumu (CDV) zveřejnilo novou studii, podle které zkušenosti s omezením rychlosti ukazují výrazné snížení nehodovosti. CDV je veřejná výzkumná instituce a jediná dopravní vědeckovýzkumná organizace v působnosti ministerstva dopravy.

„Dostupné studie ukázaly, že po zavedení Zón 30 došlo v městských oblastech k průměrnému snížení počtu usmrcených o 18 procent. V případě, že jsou Zóny 30 spojeny s dodatečnými fyzickými opatřeními, dojde k výraznému snížení rychlosti. Oproti tomu Zóny 30 bez doplňujících fyzických opatření měly minimální vliv na snížení průměrné rychlosti, a to o cca 0 až čtyři kilometry v hodině, což také odpovídá minimálnímu snížení počtu kolizí a z nich vyplývajících zranění,“ uvedl Jan Elgner z CDV.

Snižování rychlosti ve městech se stalo velmi diskutovaným tématem posledních dnů, především kvůli protestním akcím organizace Poslední generace. Bez ohledu na tyto akce je snižování rychlosti ve městech trendem po celé Evropě. Důvodem je zvýšení bezpečnosti, což potvrzuje i jednoduchý fyzikální výpočet v tiskové zprávě CDV. Řidič jedoucí rychlostí 30 kilometrů v hodině dokáže auto zastavit na 13 metrech, zatímco řidič jedoucí rychlostí 50 kilometrů v hodině potřebuje 27 metrů, aby auto zastavil.

Nižší závažnost nehod

Podle studie je ze 100 tisíc kilometrů silnic v zastavěných oblastech zhruba 8 000 s omezením rychlosti na 30 km/h. „Pozitivním zjištěním je výrazně nižší závažnost nehod u usmrcených, kterých bylo o 64 procent méně, těžce zraněných, kterých bylo v Zónách 30 o 32 procent méně, i lehce zraněných, kterých bylo o 71 procent méně v Zónách 30 oproti dopravním nehodám mimo zavedené zóny s limitem 30 kilometrů v hodině,“ píše Elgner v tiskové zprávě. Přibližně dvě třetiny nehod se přitom staly v zastavěných oblastech.

CDV ve studii řeší i data ze zahraničí, kde se ukazuje výrazný pokles usmrcených osob.

30, ale ne všude?

V Praze vznikla i nová petice, za kterou stojí architekti, lékaři, studenti či učitelé. Vyzývají k dialogu nad zklidňováním automobilové dopravy v Praze a snížením rychlosti na 30 km/h.

Chceme, aby doprava v Praze byla ohleduplnější ke všem skupinám obyvatel a návštěvníků včetně dětí,“ upozorňuje Jarmila Johnová ze spolku Pěšky městem. „Požadavek na změnu základní rychlosti v Praze na 30 km/h odpovídá tomu, oč usilujeme. Chceme se v Praze cítit bezpečněji, bez neustálého uskakování před auty a ohlušování burácejícími motory. V ulicích potřebujeme více prostoru pro zeleň a další pobytové plochy namísto aut parkujících i na chodnících,“ dodala.

Podle autorů a autorek výzvy by i Praha měla aktivně otevřít toto téma, kromě jiného i proto, že se hlavní město k principům zklidňování dopravy hlásí ve svých strategických dokumentech.

„Zklidňování dopravy si dle dostupných sociologických dat přeje většina obyvatel Prahy. Peticí chceme upozornit i na to, že aktivisté, kteří demonstrují za ohleduplnější dopravu v Praze a čelí soustavným urážkám, výhružkám a lžím, hájí veřejný zájem a mají podporu veřejnosti. Magistrát desítky let podporuje automobilovou dopravu. Výsledkem dopravních staveb za desítky miliard je akorát to, že se zácpa udělá někde jinde. Je načase dělat především opatření pro bezpečnost pěších a cyklistů a tím pomoci občanům více využívat udržitelné druhy dopravy,“ říká Anna Vinklárková ze spolku Arnika.

Tagy 30 km/h Centrum dopravního výzkumu praha
290 komentářů